Hur lär man sin häst trix?

Happy wolf

Trådstartare
Hej. Jag har en shettis jag inte använder till ridning eller något. Utan han är bara en vanlig sällskaps ponny. Dock går han helt själv. Jag hade gärna lärt honom spansk skritt, ligga, buga bla. Vad är de bästa sättet att börja på?
 
Sånt där brukar vara bäst att ta hjälp av tränare med. 😊

Man får fundera på om tricken kan ställa till det i andra lägen och hitta signaler som blir tydliga.

Jag tänker alltid på om det är lämpligt att lära hästen vissa trick. Är det en ponny som ev kan bli barnponny vid försäljning eller redan rids av ovana kan det vara olämpligt med ex läggning. Så det är jag restriktiv med vilka jag lär det.

Spansk skritt kan bli energihöjande för vissa. Och den energin vill man kunna styra.

Läggning är ngt som placerar hästen i ett väldigt utsatt läge mentalt. Så där bör man ha rutin för att kunna avgöra när det är lämpligt, hur man gör och var man gör i början.

Det är kul med trick! Men är man inte van bör man ta hjälp av tränare.
Hoppas du kan hitta någon nära dig!
 
Jag använder mig av klicker och target när jag tränar trick.

Rekommenderar att du börjar med enklare trick, tex stå still, fram, backa och likande och sedan öka svårighetsgrad.

Mina känner ingen klickern och börjar alltid med första tricket jag lärde dom, detta för att undvika missförstånd vid andra tillfällen. Vad det är som skiljer kan ju vara olika beroende på vad den som tränar vill att det ska vara.

Om du hittar en tränare som har den filosofin/ inställningen som stämmer överens med din så är det att helt klart att föredra är åka iväg och ta hjälp. Jag hittade ingen som stämde in på mina önskemål närmare än usa så fick titta om och om på hennes yt klipp, denna tränare har tränat delfiner innan hon gick över till häst och jag tycker tänket skiljer från klicker där tänket kommer ifrån hundsidan, inga stora skillnader men några detaljer. Nu mer har jag träffat en till i Sverige som tänker som jag.
Det sättet jag valde kräver en heldel kunskap om att läsa häst och tänka ett varv till.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 278
Senast: Badger
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 233
Senast: mily
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 106
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp