Hur "lära" häst hoppa?

R

Real_Life

Hur \"lära\" häst hoppa?

Hon KAN hoppa men vill inte
Kan man få fram hoppviljan igen, hur isåfall?
Har tillgång till typ 10 bommar och 6 sockerbitar så man kan inte hitta på så mycket :crazy:
 
Re: Hur \"lära\" häst hoppa?

Hoppa mycket lätt och lågt (det kanske ändå inte var nån valmöjlighet? ;))

Sen när det är kul och positivt nån liten kombination.. liten studs vad som helst så länge det är lätt och kul :banana:
 
Re: Hur \"lära\" häst hoppa?

Går inte :crazy:
Hon bryr sig liksom inte om hindren, har provat med lite "större" men då springer hon brevid
 
Re: Hur \"lära\" häst hoppa?

Hur beter sig hästen när du försöker hoppa då? Skiljer det sig mellan olika övningar? Vad har den för bakgrund? Är det du som har hoppat in den?
 
Re: Hur \"lära\" häst hoppa?

Om du vill ha fram lite hoppvilja så testa att löshoppa. De flesta hästar tycker det är kanonkul med löshoppning. Min gamla foderhäst blev som en vilde när vi löshoppa. han tyckte det var så kul att vi inte fick stopp på honom. Det kan ju vara värt att testa. :D Du har ju inget att förlora på det iallafall. Hoppas du hittar henes hoppvilja igen.
 
Re: Hur \"lära\" häst hoppa?

Som en tidigare sa, terränghinder!
JAg och min pålle började med att bara skutta över lite små stockar och liknande ute i skogen när vi var ute och red, så små att dom nästan kan kliva över det (till en början var det precis vad vi gjorde). Sedan började vi skutta över lite fler terränghinder och det tyckte han verkligen var jätteskojigt. :)
 
Re: Hur \"lära\" häst hoppa?

Om det finns möjlighet: hoppa tillsammans med en häst som tycker det är kul. "Häng på", följ efter över låga hinder och beröm när hästen gör rätt! Gör inga svåra övningar eller snäva svängar, hellre ett litet hinder på åkern att galppera över, viktigast av allt är BERÖM!! :)
Efteråt kan hästen få nåt gått! Kräv inte för mkt utan ta en liten bit i taget! Var uppmuntrande i din ridning!!! :bump:

Stockar i skogen eller mindre terränghinder tycker jag låter som en bra ide! Om det finns nåt hästen tycker är extra kul kan du göra det efter hoppningen!!

LYKA TILL!!
 
Re: Hur \"lära\" häst hoppa?

föreslår att du hittar på nått helt nytt i hoppningen med din häst,den karnsje har trönttnat och tycker det är tråkit,dra fram höbalar eller halmbalar,gör lite fantasi hinder.
då karnsje den gillar det igjen
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
  • Artikel
Hästnyheter Hur introducerar du läskiga hinder för unga hästar så som vattenmatta och andra titthinder? Och hur lär du en häst att hoppa stort vatten?
Svar
0
· Visningar
295
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: MiniLi
·
Tjatter Jag fick upp reklam på min FBsida om Jonas von Essen där han gör reklam för sin minneskurs online. Givet, vem vill inte förbättra sitt...
Svar
11
· Visningar
665
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp