HUR lära hästen galoppfattning?

R

rosita

Grundutbildar min unghäst (halvblod) o har nu kommit till galoppen.
När jag gör galoppfattning ökar hon traven tills hon faller i galopp,men jag vill ju hon ska fatta galopp direkt! HUR GÖR MAN???

Tacksam för svar.
 
Sv: HUR lära hästen galoppfattning?

Lättast är att ta hjälp och träna ute. Ta med en kompis som fattar galopp när du säger till, du ger hjälpen och ropar uppmuntrande "galopp!" och så massor av beröm när hästen galopperar. Sen är det bara att upprepa.
 
Sv: HUR lära hästen galoppfattning?

träna på att hästen ska fatta för rösten i första skedet, träna först med longering el liknande. sen sätter man sej på och säger galopp samtidigt som man ger hjälpen........
 
Sv: HUR lära hästen galoppfattning?

Förespråkar inte slängtrav innan galopp men det kan också vara så att hästen saknar muskler för att fatta galopp helt rätt. Om du inte gör det innan så börja jobba henne från marken, då ser du dels hur hon ser ut dels kan du befästa galoppfattningarna med rösten.
 
Sv: HUR lära hästen galoppfattning?

Ja, det är bra att träna hästen med rösten när du säger galopp. Och det är bra att börja lära hästen detta från marken, longering går bra, men tömkörning är ännu bättre. När du tömkör hästen kan du få hästen att lära sig ta halvahalter, att få bort eventuell stelhet i sidorna, att samla sig lite mera i traven innan du ger galoppkommandot. Varje rätt försök hästen gör att fatta galopp är rätt, nöj dig med små framsteg i taget innan du kräver mera.

När hästen får mera muskler och mera samling och tar halvhalter blir det lättare med galoppfattningarna. Tömkör, stärk straven, gör övergångar, halvhalter, tempoväxlingar i galoppen. :smirk:
 
Sv: HUR lära hästen galoppfattning?

Tänk på att galopp på volt i tömkörning kan vara jobbigt för hästen, träna därför inte länge. Rid också vanligt på hästen och träna, du kan även rida ut och träna och mygga muskler genom att klättra i uppförsbackar. Du kan galoppera i uppförsbackar eller skritta i uppförsbackar, eftersom det ger bättre resultat än i trav. :smirk:
 
Sv: HUR lära hästen galoppfattning?

Som de andra skrivit, lär in röstkommando från marken först, sen ger du hjälpen och röstkommandot samtidigt uppifrån ryggen. Låt det ta några travsteg innan galoppen om den behövs, och beröm ordentligt när hästen börjar galoppera. Galoppera framåt efter fattningen kanske 10 galoppsprång, bryt av och försök igen. Är du tydlig med beröm och inte kräver för mycket i början kommer hästen så att säga fatta galoppen :banana: :angel: (tråkig humor, jag vet) ganska fort. I början får du nöja dig med travsteg innan och blir det fel galopp så låt hästen galoppera på lite, bryt av och gör om. Är du nogrann med hjälpgivningen så blir fattningarna bättre och mer exakta efter hand. Så här gjorde jag, visserligen är jag ingen beridare, men min häst fattar stadigt båda galopperna.
 
Sv: HUR lära hästen galoppfattning?

I början kan inte hästen fatta galop direkt och behöver det inte heller. Det gör inget om hästen ökar traven tills hon faller i galopp. Men det blir lättare om du har övat in galoppkommandot med rösten innan. Tålamod är viktigt och beröm för varje rätt steg hästen gör, beröm gör att hästen vill försöka, hästen blir mera samarbetsvillig.
Bättre galoppfattning kommer sedan, ju mer ni övar på det. :smirk:
 
Sv: HUR lära hästen galoppfattning?

Ska jag kanske vänta med galoppfattning från ryggen tills hon kan det stadigt från marken och tills hon kan samla sig ordentligt i trav,tills hon blivit mer musklad och tränad i övrigt,eller kan jag köra galopp paralellt med andra övningar?

tack för alla fina tips
mvh R
 
Sv: HUR lära hästen galoppfattning?

Börja gärna öva galoppfattningar från marken.
Men du kan säkert börja öva lite galoppfattningar från ryggen, paralellt med annan träning. Och nöj dig med små framsteg i taget. :smirk:
 
Sv: HUR lära hästen galoppfattning?

Min häst är en stor (159 cm) och mycket grov kallblodstravare, som när jag köpte henne som nioåring inte hade så mycket muskler. Jag försökte galoppera några gånger under de första åren och det gick bra ute på rakt spår men så fort vi försökte på ridbanan tappade hon balansen och bockade....

För två år sedan, när hon var 11, började vi rida akademiskt och jag beslöt att strunta i galoppen tills hästen blivit starkare.
I november förra året kände jag mig mogen att börja träna vänstergaloppfattningar (höger är hennes svåra galopp, så den får vänta!) och det gjorde jag på vår stora uteridbana. Jag gjorde det konsekvent på samma ställe och ibland blev det galopp, ibland blev det slängtrav. Jag gjorde det inte varje ridpass, utan bara en eller två gånger i veckan.
Så blev det då hårt i marken och vi tvingades flytta in i ridhuset. Till att börja med tyckte jag det var för trångt att galoppera där, men för några veckor sedan kände jag mej mogen (och trygg nog :smirk: ) att försöka. Jag satsade på samma koncept som ute, dvs att fatta galoppen på samma ställe. Det fungerade alldeles utmärkt och hon hade lättare att fatta för varje gång.
Nu fattar hon galopp bara genom att jag "sitter till", hon fattar den precis var som helst i ridhuset och egentligen vill hon bara galoppera nu så jag får tänka mer på att träna på traven.... :D

Immer
 
Sv: HUR lära hästen galoppfattning?

Jag glömde skriva att galoppfattningarna numera är fantastiskt bra. Hon liksom "sätter sig" i själva fattningen - annat var det förr när hon ramlade på bogarna och jag hade 400 kg häst i var hand...

Jag tränar alltså bara galoppfattningar, galopperar ett par tre språng och tar sedan ner henne i trav eller skritt igen. Än så länge är hon inte stark nog att bära sig ett helt varv på volten i den fina formen . men det kommer, det är jag helt säker på.

Immer
 
Sv: HUR lära hästen galoppfattning?

Mkt Viktigt NÄr Du Ska Fatta Galoppen. Ta En Ordentlig Halvhalt Och GÖr HÄsten UppmÄrksam. Och Se Till SÅ Att Du Inte SjÄlv Tappar Balansen Och Faller FramÅt=det FÅr HÄsten Att SjÄlv Tappa Sin Redan DÅliga Balans.

Ska Du Fatta HÖger Galopp SÅ Öppna Upp Bogen Genom Att StÄlla HÄsten Till VÄnster. Lycka Till,
 
Sv: HUR lära hästen galoppfattning?

Skriver du me stor bokstav i början av varje ord även när du skriver med penna och papper :smirk:
 
Sv: HUR lära hästen galoppfattning?

Jag är nog den enda här som inte tycker att man ska använda rösten.
Hästen är ingen hund och röstkomandon stör mer än tystnad.
Rösten bara stör hästen och det är ju inte med den du vill att hästen ska fatta galopp, utan din sits och din konsekventa handling.
Rösten kan vara bra vid många andra tillfällen, oftast då vid beröm.
Annars är många tips bra, men tänk på att alltid fatta galopp i en hörna mot långsidan. Fattar du galopp i en hörna mot kortsidan får hästen genast 2 "Kurvor" att passera, och det blir mycket jobbigare för den. Strunt i slängtraven så länge.Övning ger färdighet, man kan inte kräva allt i början. Bara den fattar rätt galopp och behåller den med framåtbjudning så kommer resten så småningom!
 
Sv: HUR lära hästen galoppfattning?

Jag brukar köra in mina först samt löshoppa dem. De lär sig då att kommandot JA! Kort och snärtigt etyder galopp och när de sedan ska lära sig galoppera under ryttare så gör vi det ute, gärna med annan häst framför, gör fattningen och samtidigt säjer JA!
På ridbana så föstärker vi röst och fattning med att lägga pisken på hö bog, ställer lite åt vänster vid fattning av hö galopp och motsatt vid vä galopp. Det tar bara någon gång innan de lärt sig att fatta utan röst och ganska snart tar vi även bort pisken och så småningom är de starka nog att fatta rakriktade.

När sedan ungarna rider ponisarna på lektion och ska lära sig galoppera så underlättare det att de kommer ihåg vad JA! betyder. Jag lär även mina hästar att sakta av på rösten, vilket jag har nytta av om det blir halt när jag är ute och rider. Istället för att störa hästen med att ta den i munnen så säjer jag bara woaw och då saktar den av mer balanserat. På många sätt så tycker jag att mina hästar funkar som hundar. Rösten är ett bra sätt att kommunicera med.
 
Sv: HUR lära hästen galoppfattning?

naturligtvis får folk göra som dom vill, och det funkar olika för alla.
Som jag sa..rösten är bra i många fall, men rösten kan också störa hästen då den egentligen inte alls förstår vad vi säger. Visst
upprepningar kan göra hästen uppmärksam, men man kan ändå inte jämföra den med en hund som oftast är mycket mer förabunden än en häst. Men du får gärna sitta där och prata, jag ger hellre min häst beröm med rösten efter den har gjort rätt.
 
Sv: HUR lära hästen galoppfattning?

Jag har ingen erfarenhet av inridning, men när jag och min häst började med klassisk dressyr fick vi lära oss att fatta galopp på ett för mig nytt sätt som fungerade redan första gången.
Hästen börjar galoppera med det inre bakbenet alltså måste den ha vikten på det yttre bakbenet. Börja därför med att göra en bakdelsvändning, för att balansen ska hamna rätt på det yttrebakbenet, lätta sedan på innerhanden och voila så fattar hästen galopp. Viktigt att du inte klämmer med innerskänkeln, då hindrar du bara bogrörelsen och balansen hamnar fel, lätta tvärtom lite med innerskänkeln för att ge mer plats åt bogen.
När hästen hajar det här räcker det med att lägga mot innertygeln mot halsen, balansen hamnar då på det diagonala bakbenet (ytter), och sedan höja och då lätta med innerhanden samt lätta på innerskänkel.
 
Sv: HUR lära hästen galoppfattning?

Hundar förstår ju inte heller vad vi säger utan lär sig enbart att koppla ihop olika kommandon med olika rörelser. Varför skulle inte hästar kunna göra samma sak?
 
Sv: HUR lära hästen galoppfattning?

Hur får du i hop att galoppen börjar med inner bak när det inte ens är i marken?Eller menar du att den är gämfota bak?
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 852
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 965
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 389
Senast: Fiorano
·
Ridning Har en häst(ej islänning men gångartshäst) som faller in i fyrtaktig galopp ca två steg eller direkt efter fattningen, och när jag sen...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp