Hur lärde du dig om hushållsekonomi? (utbruten från Billigt och lättlagat i matlåda?)

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Faktiskt inte (förrän nu). 20-30 kr/portion ja, men inte under det. Men så har jag ingen uppfattning om pengars värde heller........... (bra som ekonom med halva utbildningen bakom mig nu.....:angel:)
Men ni måste väl ändå ha pratat om hushållsekonomi i skolan? Min dotter går första året på gymnasiet och sonen i åk 7. I hemkunskapen har de fått räkna kostnaden på varje måltid och fått skrivit ner matschema som ska hålla sig inom en viss budget. Dottern var iväg tre dagar med skolan, då fick varje grupp en summa pengar och sen handla den mat de skulle tillaga och äta under de dagarna.

Till ursprungs frågan, matlådor görs ofta på kvällens mat, ibland gör vi rätter som ska räcka till flera matlådor. Lasagne är bra till det, köttfärsen kan man dryga ut med riven morot, det är gott, blir billigare och saftigare.
Pulled pork eller annat kött är också tacksamt. Gott som en rejälare smörgås, med pasta, till sallad eller potatissallad.
Jag gör ofta en rejäl stek på helgen, gärna med potatisgratäng eftersom jag tycker att det är godare än potatis i matlådan. God mat på helgen och goda matlådor. Är det bara lite kött kvar kan man strimla ner det, och göra en pastasås. Jag älskar champinjoner, paprika och lite knaperstekt bacon. Eftersom vi har en mjölkproteinallergiker i familjen så använder jag havre eller kokosmjölk baserad vätska.
 
Senast ändrad av en moderator:
Men ni måste väl ändå ha pratat om hushållsekonomi i skolan? Min dotter går första året på gymnasiet och sonen i åk 7. I hemkunskapen har de fått räkna kostnaden på varje måltid och fått skrivit ner matschema som ska hålla sig inom en viss budget. Dottern var iväg tre dagar med skolan, då fick varje grupp en summa pengar och sen handla den mat de skulle tillaga och äta under de dagarna.

Till ursprungs frågan, matlådor görs ofta på kvällens mat, ibland gör vi rätter som ska räcka till flera matlådor. Lasagne är bra till det, köttfärsen kan man dryga ut med riven morot, det är gott, blir billigare och saftigare.
Pulled pork eller annat kött är också tacksamt. Gott som en rejälare smörgås, med pasta, till sallad eller potatissallad.
Jag gör ofta en rejäl stek på helgen, gärna med potatisgratäng eftersom jag tycker att det är godare än potatis i matlådan. God mat på helgen och goda matlådor. Är det bara lite kött kvar kan man strimla ner det, och göra en pastasås. Jag älskar champinjoner, paprika och lite knaperstekt bacon. Eftersom vi har en mjölkproteinallergiker i familjen så använder jag havre eller kokosmjölk baserad vätska.

Nepp, vi pratade aldrig om det varken i grundskolan eller gymnasiet. Då läste jag ändå ekonomiprogrammet inr. juridik i gymnasiet!

Det där med stek och potatisgratäng lät förövrigt väldigt gott! Likaså championjonerna, paprikan och baconen! :d
 
Nepp, vi pratade aldrig om det varken i grundskolan eller gymnasiet. Då läste jag ändå ekonomiprogrammet inr. juridik i gymnasiet!

Det där med stek och potatisgratäng lät förövrigt väldigt gott! Likaså championjonerna, paprikan och baconen! :d
Det verkar helt orimligt eftersom det står med i hemkunskapens kunskapskrav att eleverna ska ha kunskap om hushållsekonomi i slutet av åk 9 och i samhällskunskapens 1ab, dvs den obligatoriska samhällskursen för alla gymnasieprogram står det också i kunskapskraven att eleven ska ha kunskap om hushållsekonomi för att ens få ett E. Det är väl kanske snarare så att du inte har tagit till dig kunskapen som något som rör dig.

Matlagning kräver övning, så jag föreslår att du tar ansvaret för matlagningen minst en dag i veckan hemma. Det gör min son som alltså går i åk 7 så det borde du kunna klara.
 
Det verkar helt orimligt eftersom det står med i hemkunskapens kunskapskrav att eleverna ska ha kunskap om hushållsekonomi i slutet av åk 9 och i samhällskunskapens 1ab, dvs den obligatoriska samhällskursen för alla gymnasieprogram står det också i kunskapskraven att eleven ska ha kunskap om hushållsekonomi för att ens få ett E. Det är väl kanske snarare så att du inte har tagit till dig kunskapen som något som rör

Äsch, nu är jag förvisso ett par år äldre än @Dressyrtjejen_97 men hushållsekonomi på det sättet du pratar om berördes aldrig under min skolgång iallafall, utan våra hemkunskapslektioner var helt och hållet praktiska där vi bakade eller lagade enkla maträtter.

Vad mat (och annat i ett hushåll) faktiskt kostar lärde jag mig i praktiken efter att jag flyttat hemifrån, vilket jag dock gjorde direkt efter studenten.
 
Äsch, nu är jag förvisso ett par år äldre än @Dressyrtjejen_97 men hushållsekonomi på det sättet du pratar om berördes aldrig under min skolgång iallafall, utan våra hemkunskapslektioner var helt och hållet praktiska där vi bakade eller lagade enkla maträtter.

Vad mat (och annat i ett hushåll) faktiskt kostar lärde jag mig i praktiken efter att jag flyttat hemifrån, vilket jag dock gjorde direkt efter studenten.
Då är ju frågan hur mycket äldre du är, jag är 40 år och hade hushållsekonomi både i högstadiet och på gymnasiet. Mina egna barn går i skolan i dag och har samma sak, och det går utmärkt att läsa på nätet vad eleverna ska kunna för att få E. Det handlar som jag skrev, snarare om att man inte har tagit till sig kunskapen som något som berör en själv. Jag har rätt bra koll på hur skolan har sett ut genom åren och just hushållsekonomi har varit en viktig del i skolan sen 1600-talet. Sen kan det absolut vara så att man glömmer bort och förtränger att man har gjort saker i skolan, men att skolor helt skulle ha utelämnat hushållsekonomi känns inte så troligt.
 
Då är ju frågan hur mycket äldre du är, jag är 40 år och hade hushållsekonomi både i högstadiet och på gymnasiet. Mina egna barn går i skolan i dag och har samma sak, och det går utmärkt att läsa på nätet vad eleverna ska kunna för att få E. Det handlar som jag skrev, snarare om att man inte har tagit till sig kunskapen som något som berör en själv. Jag har rätt bra koll på hur skolan har sett ut genom åren och just hushållsekonomi har varit en viktig del i skolan sen 1600-talet. Sen kan det absolut vara så att man glömmer bort och förtränger att man har gjort saker i skolan, men att skolor helt skulle ha utelämnat hushållsekonomi känns inte så troligt.
Vi lärde oss inte något om hushållsekonomi. Tyvärr! Överhuvudtaget hade vi ingen undervisning om privatekonomi. Så trots att det ska läras ut brister det tydligen.
 
Då är ju frågan hur mycket äldre du är, jag är 40 år och hade hushållsekonomi både i högstadiet och på gymnasiet. Mina egna barn går i skolan i dag och har samma sak, och det går utmärkt att läsa på nätet vad eleverna ska kunna för att få E. Det handlar som jag skrev, snarare om att man inte har tagit till sig kunskapen som något som berör en själv. Jag har rätt bra koll på hur skolan har sett ut genom åren och just hushållsekonomi har varit en viktig del i skolan sen 1600-talet. Sen kan det absolut vara så att man glömmer bort och förtränger att man har gjort saker i skolan, men att skolor helt skulle ha utelämnat hushållsekonomi känns inte så troligt.

Jag hade 5a i hemkunskap men det vi lärde oss om hushållsekonomi var att saker kostar pengar. Jag har inte förträngt eller glömt att det var mer avancerat än så.
 
Äsch, nu är jag förvisso ett par år äldre än @Dressyrtjejen_97 men hushållsekonomi på det sättet du pratar om berördes aldrig under min skolgång iallafall, utan våra hemkunskapslektioner var helt och hållet praktiska där vi bakade eller lagade enkla maträtter.

Vad mat (och annat i ett hushåll) faktiskt kostar lärde jag mig i praktiken efter att jag flyttat hemifrån, vilket jag dock gjorde direkt efter studenten.

Jag är 40 och jag måste erkänna att jag aldrig har kunnat förlika mig med hur dyrt ost är.

Men du och tex @Dressyrtjejen_97 som inte lagat mat eller handlat hemma, hur har det egentligen funkat?

Var era föräldrar alltid hemma? Reste dom aldrig bort, gått på fest, jobbat sent eller något utan er?

Vad händer om ni kommer m
Hem 19.30 en lördag och är hungriga?

Har dom alltid haft tid att handla?

Jag kan liksom knappt föreställa mig hur det där funkar?
 
Då är ju frågan hur mycket äldre du är, jag är 40 år och hade hushållsekonomi både i högstadiet och på gymnasiet. Mina egna barn går i skolan i dag och har samma sak, och det går utmärkt att läsa på nätet vad eleverna ska kunna för att få E. Det handlar som jag skrev, snarare om att man inte har tagit till sig kunskapen som något som berör en själv. Jag har rätt bra koll på hur skolan har sett ut genom åren och just hushållsekonomi har varit en viktig del i skolan sen 1600-talet. Sen kan det absolut vara så att man glömmer bort och förtränger att man har gjort saker i skolan, men att skolor helt skulle ha utelämnat hushållsekonomi känns inte så troligt.
Jag är född på nittiotalet och läste inte om hushållsekonomi varken i grundskolan eller gymnasiet
 
Det verkar helt otroligt att det finns flera skolor som helt struntar i läroplanen och sätter betyg utifrån sina egna kriterier istället. Men samtidigt är det skrämmande att det inte uppmärksammas på annat sätt än i en tråd på buke. Samtidigt så vet jag att elever sitter som frågetecken och har aldrig hört talas om grejer som de har skrivit prov på året innan (som jag dessutom vet att det är exakt samma elever) så jag håller det snarare mer troligt att man faktiskt glömmer än att det inte görs från skolans sida.
 
Jag är 40 och jag måste erkänna att jag aldrig har kunnat förlika mig med hur dyrt ost är.

Men du och tex @Dressyrtjejen_97 som inte lagat mat eller handlat hemma, hur har det egentligen funkat?

Var era föräldrar alltid hemma? Reste dom aldrig bort, gått på fest, jobbat sent eller något utan er?

Vad händer om ni kommer m
Hem 19.30 en lördag och är hungriga?

Har dom alltid haft tid att handla?

Jag kan liksom knappt föreställa mig hur det där funkar?

Då åt jag Billys eller mackor.
Jag lagade aldrig mat innan jag flyttade hemifrån och knappt nu heller.
 
Jag är 40 och jag måste erkänna att jag aldrig har kunnat förlika mig med hur dyrt ost är.

Men du och tex @Dressyrtjejen_97 som inte lagat mat eller handlat hemma, hur har det egentligen funkat?

Var era föräldrar alltid hemma? Reste dom aldrig bort, gått på fest, jobbat sent eller något utan er?

Vad händer om ni kommer m
Hem 19.30 en lördag och är hungriga?

Har dom alltid haft tid att handla?

Jag kan liksom knappt föreställa mig hur det där funkar?

Alltså, självklart fixade jag mat åt mig själv om jag t.ex var ensam hemma (och även handlade om det var något särskilt jag var sugen på) men det var ju ingen superavancerad matlagning och jag kan ju inte påstå att det gav mig någon direkt jätteklar bild av vad mat i allmänhet kostar osv. Och det var definitivt inget som togs upp på hemkunskapen.
Jag fattade såklart att viss mat var dyrare än annan men hade nog knappast kunnat svara på vad en portion köttfärssås och spagetti kostar att laga t.ex.

Och hur det fungerade...tja, under stora delar av min uppväxt var egentligen ingen hemma och lagade mat. :p Min vanligaste middag var typ Billys fryspizza från ridskolekiosken, och jag kom hem från stallet lagom till läggdags.
 
Då är ju frågan hur mycket äldre du är, jag är 40 år och hade hushållsekonomi både i högstadiet och på gymnasiet. Mina egna barn går i skolan i dag och har samma sak, och det går utmärkt att läsa på nätet vad eleverna ska kunna för att få E. Det handlar som jag skrev, snarare om att man inte har tagit till sig kunskapen som något som berör en själv. Jag har rätt bra koll på hur skolan har sett ut genom åren och just hushållsekonomi har varit en viktig del i skolan sen 1600-talet. Sen kan det absolut vara så att man glömmer bort och förtränger att man har gjort saker i skolan, men att skolor helt skulle ha utelämnat hushållsekonomi känns inte så troligt.

Jag är 30, och är helt säker på att vi aldrig pratade hushållsekonomi på hemkunskapen. Med reservation för att jag lyckades missa just den lektionen förstås.

Delar av högstadiet hade vi dock en vikare som helt uppenbart saknade all form av kompetens för ämnet och lät oss mer eller mindre "leka fritt", så att delar ur läroplanen föll mellan stolarna tvivlar jag inte på.

Men att jag som var en överambitiös plugghäst helt har förträngt att vi någonsin hade ett teoretiskt moment på hemkunskapen, det tar jag faktiskt som mindre sannolikt. :p
 
På tal om hemkunskap, jag är född -89 och kommer ihåg att vi fick gå och handla, jag antar att det var en lektion i privatekonomi. Sen hade vi skriftligt prov på något också, det kan säkert ha varit med något där!

Dock har jag nog glömt hälften av vad jag lärde mig på universitetet förra året, så jag ser inte mig själv som en pålitlig källa :D

Men alla som har godkänt i HK kan ju bevisligen laga lättare rätter själv. Det finns ju miljoner recept online, bara att välja ett som ser enkelt ut!

Jag brukar göra en "het korvgryta", som tillbehör kan man äta en halv avokado, lite sallad eller vad man nu gillar. Blir ett gäng matlådor om man gör dubbel sats och går nog inte att misslyckas med.

Grytor och gratänger är bästa matlådematen! Tycker dock köttfärsgratänger inte blir alls lika goda att värma av någon anledning.

Mjukost/ädelost/wbost- fyllda biffar är enkelt och gott också!
 
Det verkar helt otroligt att det finns flera skolor som helt struntar i läroplanen och sätter betyg utifrån sina egna kriterier istället. Men samtidigt är det skrämmande att det inte uppmärksammas på annat sätt än i en tråd på buke. Samtidigt så vet jag att elever sitter som frågetecken och har aldrig hört talas om grejer som de har skrivit prov på året innan (som jag dessutom vet att det är exakt samma elever) så jag håller det snarare mer troligt att man faktiskt glömmer än att det inte görs från skolans sida.
Jag tror du överskattar svenska skolan lite. Eller kanske svenska skolans förmåga att lära ut exakt samma saker till alla elever. Jag var ett mycket, kanske extremt bortskämt barn som växt upp med flera restauranger i familjen och under mina första år i eget hushåll så gick jag helt sonika dagligen till mammas restaurang och hämtade eller åt exklusiv mat istället för att handla och laga själv. I skolan kan det möjligtvis ha varit lektioner som berörde hushållsekonomi men jag var ett vandrande teflon för allt som hade med ekonomi eller siffror att göra så det var nog inget jag tog till mig.

Men däremot har jag ju senare lärt mig av livet själv, att det inte är normalt att äta oxfilé och pommes duchessse med rödvinssås eller pasta vongole varje dag.

En annan sak är ju också att normer förändras. När jag var yngre var just saker som oxfilé, fläskilé, kycklingfilé osv, saker som faktiskt var lite exklusivare - något man vanligtvis (om man inte hade ett flertal restauranger i familjen) inte åt till vardags. Oxfilé var något många festade till nyårsafton med. Idag är fläskfilé typ en basvara för många.

Men, livet har lärt mig att sätta ribban för en matlåda med 30-40kr/portion - det är verkligen verklighetsfrånvänt. Att sen dessutom när det påpekas medge att det var news, och säga att 20kr/per portion är rimlig, så är man fortfarande uppe i det blå. TS studerar då dessutom ekonomi, och att ha så dålig verklighetsförankring om pengars värde tycker jag är kriminellt. Som någon tidigare sagt, är det inte ovanligt att människor i sverige idag lever med en budget som inte tillåter matlådor för mer än 10-15 kronor per portion och då är det fortfarande högt räknat för vissa.
Realitycheck för landets ekonomiutbildningar vore kanske önskvärt.
 
Vi räknade på vad varje portion kostade på hemkunskapen. Hade nån lektion om att tvätta kläder och om konsumenträtt, reklamation etc.
Tycker dock det borde finnas mer ang jobbsökande, betala räkningar etc. Sånt hade vi inte alls mer än att vi skrev CV till en praoplats i högstadiet.

Däremot serverades alltid lagad mat hemma. Hade man "giltigt" skäl att utebli fanns rester att värma. Självklart hade jag både handlat och lagat mat innan jag flyttade hemifrån men i regel fanns det mat/råvaror för flera dagar i kyl och skafferi.
 
Vi räknade på vad varje portion kostade på hemkunskapen. Hade nån lektion om att tvätta kläder och om konsumenträtt, reklamation etc.

Har samma minne av hemkunskapen i högstadiet, även om vi såklart mest lagade mat eller bakade och inte räknade på allt :)
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 665
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 736
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
682
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
35
· Visningar
2 279
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp