Hur lärde du dig om hushållsekonomi? (utbruten från Billigt och lättlagat i matlåda?)

Jag har något minne av att vi pratade om det i hemkunskapen i början av 80-talet, men jag var inte särskilt engagerad. Ekonomi var ingen vi pratade om när jag växte upp, det fanns alltid pengar även om vi inte hade någon lyxtillvaro.
Så när jag flyttade hemifrån var min begrepp om hushållsekonomi lite luddigt, men eftersom jag redan hade ett matlagningsintresse utvecklade jag det med hjälp av veckans extrapriser i affärerna runt omkring. Det fanns en massa livsmedel som jag inte köpte eftersom jag tyckte det var för dyrt och brukade kalla mig själv för ekonomisk vegetarian.
 
Jag har inget minne av någon tydlig lärprocess på området, varken i skolan eller någon annanstans. Men jag har ju vuxit upp med veckopeng/månadspeng, jag fick mitt barnbidrag att ta hand om från någon viss ålder och då med vissa saker som det skulle räcka till (har så klart glömt detaljerna), och jag flyttade hemifrån vid 17 års ålder, och då var det ju bara att se till att pengarna räckte till mat och hyra.

Givetvis hade jag både handlat och lagat mat i flera år innan jag flyttade, men jag vet inte om det direkt lärde mig hushållsekonomi? Den ekonomi mina föräldrar hade, liknade ju inte alls den jag sedan hade själv under de första 20 åren av mitt så kallade vuxenliv.

Och ja, min ekonomi har alltid funkat i den meningen att jag inte har svultit ihjäl och inte har tagit konstiga lån eller så.
 
Jag var tvungen att flytta in till stan i veckorna för att gå gymnasiet, så då föll det sig naturligt. Under gymnasietiden hade jag inackorderingsbidrag, som täckte hyra + hushållspengar. Jag sommarjobbade och extrajobbade, efter gymnasiet började jag läsa och hade studielån. Som flera sagt - priset på ost var den första chocken! Att laga billig mat blev en sport.
 
Vi (syskon) har fått hantera små mängder pengar från tidig ålder, vi hade veckopeng när vi var riktigt små upp till 10-12 år någoting sedan hade man månadspeng. Den skulle räcka till tidningar, leksaker (utöver det man fick i julklapp eller födelsedagspresent), godis, bio med kompisar osv. I senare högstadiet fick jag barnbidraget och då skulle pengarna även räcka till de kläder jag ville ha. Vi hade även sparkonton där vi själva och släkten sparade pengar åt oss. Vi fick i stort sett aldrig pengar i handen mellan veckopeng eller månadspengstillfällena, så man fick lära sig hushålla med det man hade. Vad det gäller vanliga hushållskostnader har det nog varit en gradvis inlärning under gymnasietiden och fram till dess att man flyttade hemifrån genom att man fick ta mer och mer ansvar för sin egen ekonomi. Jag gick på internat och därmed stod jag för en del av min egen kost under tex helgerna då man hade stalltjänst på skolan och då fick kuponger att handla mat för av skolan.
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.



Men ni måste väl ändå ha pratat om hushållsekonomi i skolan? Min dotter går första året på gymnasiet och sonen i åk 7. I hemkunskapen har de fått räkna kostnaden på varje måltid och fått skrivit ner matschema som ska hålla sig inom en viss budget. Dottern var iväg tre dagar med skolan, då fick varje grupp en summa pengar och sen handla den mat de skulle tillaga och äta under de dagarna.

Till ursprungs frågan, matlådor görs ofta på kvällens mat, ibland gör vi rätter som ska räcka till flera matlådor. Lasagne är bra till det, köttfärsen kan man dryga ut med riven morot, det är gott, blir billigare och saftigare.
Pulled pork eller annat kött är också tacksamt. Gott som en rejälare smörgås, med pasta, till sallad eller potatissallad.
Jag gör ofta en rejäl stek på helgen, gärna med potatisgratäng eftersom jag tycker att det är godare än potatis i matlådan. God mat på helgen och goda matlådor. Är det bara lite kött kvar kan man strimla ner det, och göra en pastasås. Jag älskar champinjoner, paprika och lite knaperstekt bacon. Eftersom vi har en mjölkproteinallergiker i familjen så använder jag havre eller kokosmjölk baserad vätska.
Jag har nog inte lärt mig om hushållsekonomi. Inte alls vad jag minns i hemkunskapen, det enda jag lärde mig där var baka bröd och tvätta ylletröjor. Resten av infon var typ sådant man redan visste hemifrån.

När jag flyttade hemifrån gled allting på som vanligt (utom då att jag hade extremt lite pengar till mat då, men jag hade inga budgetar och gick runt ändå med ridräkningar och allt. Hade väl ngt slags grundidé om hur mycket jag fick lägga på mat per dag, typ nästan inget.) och inga förvåningar uppstod :D antar att växa upp med en ensam mamma har sina fördelar.

Och kanske sina nackdelar, att ha lagt upp sin ekonomi i ngt slags exceldokument och räkna på det och så hade säkert gett en del jämfört med att harva på.
 
Jag lärde mig nada genom skolan på ämnet faktiskt, mest för att jag inte var intresserad. Men jag lärde mig själv ändå genom att spara pengar till saker jag ville ha som yngre och framförallt eftersom jag hade en väldigt drivkraft att flytta hemifrån. Jag ville vara självständig, rå om mig själv, vara kapabel. Så jag såg till att bli det.
 
Då är ju frågan hur mycket äldre du är, jag är 40 år och hade hushållsekonomi både i högstadiet och på gymnasiet. Mina egna barn går i skolan i dag och har samma sak, och det går utmärkt att läsa på nätet vad eleverna ska kunna för att få E. Det handlar som jag skrev, snarare om att man inte har tagit till sig kunskapen som något som berör en själv. Jag har rätt bra koll på hur skolan har sett ut genom åren och just hushållsekonomi har varit en viktig del i skolan sen 1600-talet. Sen kan det absolut vara så att man glömmer bort och förtränger att man har gjort saker i skolan, men att skolor helt skulle ha utelämnat hushållsekonomi känns inte så troligt.
Vi skulle använda 10 000 kr (eller något sådant) för att inreda en etta med möbler från IKEA (när jag tänker efter är jag jätteförvånad över företagskopplingen, så rimligen måste de ha gett även andra alternativ.). Jag fick knappt godkänt tyvärr för jag använde för lite pengar. Begripligt naturligtvis, vid 15 års ålder borde man kunna fatta att man ska inreda enligt regler och inte enligt vad man vill ha och vad som vore rimligt (nämligen att jag då aldrig skulle få 10 000 kr för att inreda mitt nya hem, eller att jag skulle vilja spendera mina 10 000 på att göra det. Faktum är att jag la inte en krona på inredning när jag flyttade hemifrån. Men jag fick efter ett halvår en säng i julklapp.)
 
Jag minns att vi på HK pratade om konsumenträttigheter, e-handel, skillnad mellan hyresrätt och bostadsrätt, hur man tvättar och sånt där. Samt VÄLDIGT ingående hur man städar köket. Kan fortfarande höra läraren säga VARMT DISKMEDELSVATTEN trots att det var 10 år sedan. :cautious:

Däremot har jag inget minne av att vi räknade på portionspriset. Allt vi lagade i skolan var förmodligen rätt billigt oavsett.

Jag fick barnbidraget vid 13 års ålder vilket skulle räcka till kläder, skor, och aktiviteter med kompisar. När jag flyttade och började leva på CSN var det inte något problem att få pengarna att räcka.
 
Född 89, och har ett vagt minne om portionspris nämndes på hemkunskapen. Däremot vet jag att det pratades om tvättråd, och att vi skulle inreda en 1a med 10-20 000 kr (kommer inte ihåg exakt summan. Dom pengarna skulle du få till att räcka till allt, säng köksbord soffa osv. Min hk lärare godkände inte en bäddsoffa som soffa/säng vill jag minnas :grin:) och även möblera den i skala.
Mer kommer jag inte ihåg, men då har jag trots allt svårt att ens komma ihåg vad jag åt till middag för en vecka sedan :angel:
 
Jag fick veckopeng,månadspeng och sen barnbidraget.
Jag fick följa med till posten och betala räkningar, och när jag tappade bort en biblioteksbok fick jag ge min mamma pengarna jag blev skyldig, fylla postgiroblanketten osv

När man var liten så fick man springa ärenden typ "köp mjölk Och bröd" och när jag blev äldre så "Jag är inte hemma i helgen, här har ni 200kr till mat"
 
Då är ju frågan hur mycket äldre du är, jag är 40 år och hade hushållsekonomi både i högstadiet och på gymnasiet. Mina egna barn går i skolan i dag och har samma sak, och det går utmärkt att läsa på nätet vad eleverna ska kunna för att få E. Det handlar som jag skrev, snarare om att man inte har tagit till sig kunskapen som något som berör en själv. Jag har rätt bra koll på hur skolan har sett ut genom åren och just hushållsekonomi har varit en viktig del i skolan sen 1600-talet. Sen kan det absolut vara så att man glömmer bort och förtränger att man har gjort saker i skolan, men att skolor helt skulle ha utelämnat hushållsekonomi känns inte så troligt.

-73:a här och vi räknade absolut på vad maten vi tillagade kostade samt hur man ställde upp en enklare hushållsbudget. Vår hushållslärare var mycket ordentlig (och väldigt frän :D) så det finns inte på kartan att hon hade skippat läroplanen.

Vi hade aldrig speciellt gott ställt hemma så jag har tidigt haft koll på att pengar är en ändlig resurs som det måste hushållas med. Fick veckopeng tidigt och fick spara ihop om det var något dyrare jag ville ha.
 
Jag minns viss undervisning i hushållsekonomi, men den gick ut på att disponera hela barnbidraget och det var så långtifrån min verklighet att det blev löjligt. Jag var på många sätt ett gynnat barn, men gott om fickpengar har jag aldrig haft eftersom mina föräldrar tyckte att ridning var en lyxsport och att det skulle kännas, så min ridavgift åt alltid upp hela barnbidraget. Utöver det sålde jag Bingolotter och jobbade lite extra i stallet för att få pengar till kläder utöver den minimumgarderob mina föräldrar försåg mig med och sånt som böcker och bio, men att kunna lägga en summa som barnbidraget på godis och kläder varje månad var aldrig aktuellt.

Trots att jag såklart handlade och lagade mat medan jag bodde hemma, vet jag inte om det hade varit nödvändigt för att jag sen skulle kunna klara att hushålla med mina pengar när jag väl flyttade hemifrån, men så har jag alltid varit ganska försiktig med pengar. Jag hade nog löst det ändå, när jag blev tvungen till det och jag kan inte minnas att det var särskilt svårt att få det att gå ihop.
 
Vi hade hemkunskap varje fredageftermiddag hela i sjuan, okey det var nog läsåret 67/68 :D. Men mina döttrar hade sammaledes på nittiotalet. Nu tycker jag att gymnasieungdomarna på skolan där jag arbetar är både mat-roade och rätt kunniga. Status speciellt för killarna
 
Budget har jag inget minne av dock men absolut sånt som borde ingå!

Lite OT men diskuteras jämställdhet på hemkunskapen tro?
 
Född 73 och hade Ekonomi på schemat i högstadiet.
Pappa var kock, körde stenhårt med "ingen mat ska slängas" så många tips och billiga maträtter har jag fått med mig sen barnsben.
Även jag hade kockyrket i sikte men bytte tidigt spår mot att arbeta med livsmedel på annat sätt och på så sätt lärt mig använda råvaror på ett snålt sätt.
Då och då gör vi en liten budgetplanering för att se att vi håller balansen mellan inkomster och utgifter.
 
Det mesta lärde jag mig när jag flyttade hemifrån. Betalade inte så mycket när jag bodde hemma mer än en billig hyra.

Kommer ej ihåg så mycket från skolan, det jag minns är att vi räknade ut hur mycket bullar/maten osv kostade i hemkunskapen.
Fick i och för sig rätt tidigt ta hand om hela mitt barnbidrag själv och lärde mig spara för när pengarna var slut, fanns det inga mer.
 
Är 39 och har inget minne av at vi gick igenom någon slags ekonomi gällande mat under vår hemkunskap. Däremot hur man gör en budget fast det var mer i företagsekonomin på gymnasiet.

Jag fick diabetes -90 och vi hade det knapert hemma. Vi köpte nästan aldrig färdig mat och vid diabetesdebuten blev det mer tydligt innan man lärt sig vad man fick äta mm och ja det blev betydligt dyrare så redan där fick man lite koll som följde med en upp i åldern.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 888
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 896
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
692
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
35
· Visningar
2 299
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp