Hur lärde du dig om hushållsekonomi? (utbruten från Billigt och lättlagat i matlåda?)

Jag tror vi räknade ut vad någon portion mat kostade. Men inte mer än så. Vi lagade mat och bakade och så mer.

Dock skötte jag matlagning och handling någon dag i veckan from att jag var 13 år.
Jag fick också lära mig att spara till saker. Om jag tex ville ha en kamera så sparade jag veckopeng och ev extrajobb/födelsedagspengar. Sen kunde det hända att mina föräldrar iaf köpte saken åt mig när jag väl sparat färdigt.
Tycker det var liknande för de flesta vänner. De hjälpte till hemma och fick lära sig genom det.
 
Realitycheck för landets ekonomiutbildningar vore kanske önskvärt.

Fast de börjar ju inte heller med att förklara plus och minus innan de kör på resultat och balansräkningar, de liksom förutsätter att folk kan vissa saker. Så att klara att köpa lunch och mjölk för personligt bruk ligger liksom inte riktigt på deras lista för vad de bryr sig om.
 
Jag är 30-ish och vi hade privatekonomi i hemkunskapsundervisningen på högstadiet trots att vår hemkunskapslärare var sjukskriven och vi hade en idrottslärare istället :D

I övrigt har jag även fått träna på att sköta egen ekonomi sen jag var liten. Ett av mina tidigaste minnen är lördagsgodiset; tog man en Palle Kuling-påse en lördag fick man köpa något litet övriga lördagar under en månad.

Jag har dessutom sommarjobbat sen tolv års ålder för att dryga ut kassan och ha råd med extra saker jag velat ha där månadspengen inte räckt till.
 
Född 89, och har ett vagt minne om portionspris nämndes på hemkunskapen. Däremot vet jag att det pratades om tvättråd, och att vi skulle inreda en 1a med 10-20 000 kr (kommer inte ihåg exakt summan. Dom pengarna skulle du få till att räcka till allt, säng köksbord soffa osv. Min hk lärare godkände inte en bäddsoffa som soffa/säng vill jag minnas :grin:) och även möblera den i skala.
Mer kommer jag inte ihåg, men då har jag trots allt svårt att ens komma ihåg vad jag åt till middag för en vecka sedan :angel:
Japp! det var det min underkände också :D bäddsoffa nope! inte tillåtet.

Undrans vilket betyg jag skulle fått på tältsängen jag faktiskt bodde i när jag flyttade hemifrån :rofl: (hon skulle säkert redan innan berättat att madrassen skulle migrera genom spiralerna och ned till att hänga på undersidan av dem) inte hade jag någon soffa heller.
 
Men alltså detta är ju liksom "LIVET". Klart att det är bra att skolan tar upp detta i hemkunskapen osv men man kan ju ändå inte undvika att bli vuxen tänker jag? Det är väl en naturlig process för de flesta.
Att vara låt säga 20+, bo hemma, aldrig handat, aldrig lagat mat, inte ha någon aning om pengars värde och vara mer eller mindre avskuren från vad som händer utanför hemmet kan ju inte vara helt vanligt? Får nästan lite Fritzl-feeling.
 
Japp! det var det min underkände också :D bäddsoffa nope! inte tillåtet.

Undrans vilket betyg jag skulle fått på tältsängen jag faktiskt bodde i när jag flyttade hemifrån :rofl: (hon skulle säkert redan innan berättat att madrassen skulle migrera genom spiralerna och ned till att hänga på undersidan av dem) inte hade jag någon soffa heller.

Bäddsoffa är väl jättesmidigt om man bor litet, inte minst för att kunna ta emot gäster på liten yta! :)
 
Jag fick veckopeng,månadspeng och sen barnbidraget.
Jag fick följa med till posten och betala räkningar, och när jag tappade bort en biblioteksbok fick jag ge min mamma pengarna jag blev skyldig, fylla postgiroblanketten osv

När man var liten så fick man springa ärenden typ "köp mjölk Och bröd" och när jag blev äldre så "Jag är inte hemma i helgen, här har ni 200kr till mat"
Det där låter mer som min uppväxt än de andra här.
(Dock fick jag alla "viktiga" kläder utanför barnbidraget, som jacka, skor osv)

och om mamma var borta en kväll så la hon pengar på hallbordet så fick man gå och handla mat för dem och sedan laga maten. (det var alltid lite i överkant :D som bonus för att man var hemma och var snäll så fick man extra god mat.)

När jag bodde hemma en månad här och där som student betalade jag hyra, hade hylla i kylskåpet och om jag lagat middag och mamma kom hem just då så delade vi på det jag lagat :D två fiskpinnar var.
 
Bäddsoffa är väl jättesmidigt om man bor litet, inte minst för att kunna ta emot gäster på liten yta! :)
Jag tror dig! jag har nästan aldrig ägt någon (egentligen, jag hade en futon (den jag fick i julklapp) men fällde sällan upp den till soffa, mer meck än en bäddsoffa där man kan skyffla in sängen under) men jag känner på mig att det var en bra idé jag hade!
 
Jag tror dig! jag har nästan aldrig ägt någon (egentligen, jag hade en futon (den jag fick i julklapp) men fällde sällan upp den till soffa, mer meck än en bäddsoffa där man kan skyffla in sängen under) men jag känner på mig att det var en bra idé jag hade!

Min kompis har ingen säng utan kör bara bäddsoffa. Hon bor litet och har investerat i en riktigt lyxig sådan. Jag har en billigare modell men den är plättlätt att bädda ut/tillbaka och perfekt för gäster!
 
Minns att vi på somrarna åkte in till centrum och pantade flaskor, backar och burkar för att tjäna in extra pengar. Mitt mål var oftast att köpa en jättestor våffla, med 5 kulor glass, grädde och sylt :D. När jag blev äldre från typ tolv så städade jag hemma dvs dammsög hela bostaden, skurade och städade toaletter, handfat badkar och spegel varannan vecka och fick pengar för det (före rut...).
 
Jag har inget minne av att skolan lärt mig något angående privatekonomi. Men jag tänker mig att i de flesta fall med vettiga föräldrar och barn/ungdomar som har driv att bli självständiga kommer pengavett av sig självt. Det tvingas man ju till om inte annat när man flyttar hemifrån och ska betala för allt själv.
 
Jag har sagt "mamma, kan vi köpa den?" och liknande när vi varit i affärn. Och fått svar av typen: Nej ,det är för dyrt; vi tar denna istället därför att... osv. Det tog inte så lång tid att lära sig vilka saker som var lönt att fråga om alls och vad som kunde köpas vid enstaka tillfällen resp. oftare.
Mamma varför får inte vi dricka oboy som X och Y? Vi gör egen av kakao och socker, det är samma innehåll men jättestor prisskillnad.

Hemkunskapen i skolan var inte alls någon ekonomi. Det var lite grundläggande matkunskap typ vilken fetthalt olika mejeriprodukter har och att man ska ha grönsaker med i måltiderna. Baka bröd eller bullar och ganska basic maträtter typ spagetti och köttfärssås eller kokt potatis och fiskblock i ugn.
 
@Dressyrtjejen_97 Men vad gör du själv för att ta dig ur den här situationen? Du koketterar med det här på Bukefalos, lägger skulden på andra (skolan, dina föräldrar) men nämner ingenstans vad du själv gör för att bli mer självständig och kapabel. Det är ju upp till dig nu, du är vuxen. Så vad gör du för att lära dig och utvecklas inom något så basalt som att sköta din egen ekonomi och laga mat någon gång ibland?
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 670
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 750
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
682
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
35
· Visningar
2 281
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp