Hur lärde du dig om hushållsekonomi? (utbruten från Billigt och lättlagat i matlåda?)

Det har hänt kanske 3 ggr på 1.5 år. Ofta något ganska hastigt uppkommet event eller liknande (ja, jag skiter i vad de tycker och roar mig bäst jag vill numera!) där det ska betalas typ 1 vecka innan nya pengar kommer.
Men varför gå på event som du inte har råd med? Veckan innan lön så ligger jag lågt med mina utgifter om nått oförutsett skulle hända just då.
 
Född -72 och det ingick inte nån undervisning i hemkunskapen angående hushållsekonomi. Lite bakande, lite matlagande, lite allmänt om hur man tvättar/städar och sånt. Rätt slappt ämne tyckte jag.

Jobbade ihop mina pengar inom föräldrarnas företag utöver "veckopengen" och de slantar som kom in på födelsedag/jul eller om farmor/mormor stack till en slant vid sällsynta tillfällen.

Mina egna barn har fått lära sig på samma vis, att man får inte speciellt mycket i livet gratis och de får fortlöpande kunskap om vad som prioriteras när det gäller vad som kan handlas, varför vi inte kan köpa just det, just nu, varför vi väljer det här istället för något annat, hur man jämför priser osv osv.

Det ingår ju i mitt jobb som förälder att lära dem så mycket som möjligt om livet, att ge dem gott om vardagskunskap kring hem och hushåll, så att de har bästa förutsättningarna för att klara av det själva när de flyttar hemifrån.
 
Antar att vi räknade ut någon kostnadsberäkning nån gång i HK:n men att bevara den i minnet tills man behövde eller bland alla andra uträkningar&grejer som man var tvungen att kunna...Nej, jag fick nog ingen direkt uppfattning av dessa enstaka lektioner på högstadiet men mycket lär man sig eftersom. Har varit uppväxt på rätt billig mat, extrapriser och har väl inte haft en helt orealistisk bild av priser men en vara verkar vi unnat oss vilket gav mig en chock när jag skulle köpa det...Lövbiff:o Hade praktik på gymnasiet där föräldrarna skickade med pengar/fyllde upp när de lämnade mig där vilket kunde givetvis ha varit mer ekonomiskt. Kunde INTE laga mat men älskade mackor över allt annat och åt väldigt enkla rätter typ makaroner&köttbullar. Jag och syskonet brukade äta varmkorv när vi var hemma en helgkväll, i stallet matlådor som ofta var köttfärsås (så det sitter i huvudet att det är bra storkok) eller att de köpt billys/findus frysrätter på extrapris:banana:

Sparade till kamera, mobiler och liknande. Pengen som man fick till lördagsgodis skulle fördelas vilket var ett helvete om priserna ändrats:D
 
När jag gick i skolan på 60-70 talet fick vi bara lära oss det mest basala om ekonomi men inget om hushållsekonomin alls. När jag sen flyttade hemifrån och blev heltidslantis så lärde jag mig var jag skulle hitta gratismat, bara att skaffa ett par kultingar och föda upp till julgrisar, hämta "svinmaten" i affärerna som mer än gärna skänkte bort "gammal" mat och så hamnade matkontot på 0:- :D Julgrisarna såldes och då var halva årshyran för torpet betald också och mat fanns ju i överflöd trots att jag "råkade" avveckla grisarna men inte inflödet av mat. Grannarna och jag åt gratis och överskottet hamnade hos lokala svinfarmen. :p Ekonomi handlar bara om konsten att undvika att betala och att vara kreativ samt skaffa många kanaler, jag dumpstrar ju sen flera år också så matkontot är försvinnande litet och dom pengarna maten INTE kostar läggs på byggnadsrenoveringarna istället,,,,, vilket är rena budgetbygget iom. att jag skaffat leveransavtal med en byggfirma om att hämta allt sekunda.

Det går att få debet och kredit att gå ihop trots väldigt små marginaler men det får man lära sig själv, det finns tyvärr ingen manual.
 
Jag tycker inte riktigt det hamnar under att man borde ha blivit lärd det även om det inte skulle skada men om som nu man blir uppmärksammad om det så borde man själv ha ett intresse att lära sig mer. Jag förvånas i princip dagligen över hur lite koll, insikt och förståelse personer har för företeelser och fenomen som är en del av deras vardag så som privatekonomi, kost, träning osv.

Om man inte fattar hur ekonomi fungerar så borde man få upp ögonen första gången det är slut på kontot och därmed lära sig men att göra samma misstag om och om igen utan att ens försöka utbilda sig om det är väldigt märklig approach till livet.
 
Då är ju frågan hur mycket äldre du är, jag är 40 år och hade hushållsekonomi både i högstadiet och på gymnasiet. Mina egna barn går i skolan i dag och har samma sak, och det går utmärkt att läsa på nätet vad eleverna ska kunna för att få E. Det handlar som jag skrev, snarare om att man inte har tagit till sig kunskapen som något som berör en själv. Jag har rätt bra koll på hur skolan har sett ut genom åren och just hushållsekonomi har varit en viktig del i skolan sen 1600-talet. Sen kan det absolut vara så att man glömmer bort och förtränger att man har gjort saker i skolan, men att skolor helt skulle ha utelämnat hushållsekonomi känns inte så troligt.

Jag är 35 och hade det inte. Det enda jag minns att vi räknade på var att man skulle möblera en trea i sann klipp och klistraandra och skriva upp vilka möbler man köpte från typ ikea katalogen(?).
Jag minns däremot en broccoligratäng som beståd av typ broccoli och morötter med ströbröd. Ingen äggstanning eller nått. Jag hade vg eller mvg i kursen då det begav sig.
 
Vi skulle använda 10 000 kr (eller något sådant) för att inreda en etta med möbler från IKEA (när jag tänker efter är jag jätteförvånad över företagskopplingen, så rimligen måste de ha gett även andra alternativ.). Jag fick knappt godkänt tyvärr för jag använde för lite pengar. Begripligt naturligtvis, vid 15 års ålder borde man kunna fatta att man ska inreda enligt regler och inte enligt vad man vill ha och vad som vore rimligt (nämligen att jag då aldrig skulle få 10 000 kr för att inreda mitt nya hem, eller att jag skulle vilja spendera mina 10 000 på att göra det. Faktum är att jag la inte en krona på inredning när jag flyttade hemifrån. Men jag fick efter ett halvår en säng i julklapp.)

Tycker ändå det är fint att ni fick en etta. Vi hade en trea. Misstänker att ikea berodde på de gratiskatalogerna som fanns.
 
Född 89, och har ett vagt minne om portionspris nämndes på hemkunskapen. Däremot vet jag att det pratades om tvättråd, och att vi skulle inreda en 1a med 10-20 000 kr (kommer inte ihåg exakt summan. Dom pengarna skulle du få till att räcka till allt, säng köksbord soffa osv. Min hk lärare godkände inte en bäddsoffa som soffa/säng vill jag minnas :grin:) och även möblera den i skala.
Mer kommer jag inte ihåg, men då har jag trots allt svårt att ens komma ihåg vad jag åt till middag för en vecka sedan :angel:

Jag är också född 89, och minns ingenting om portionspris eller handla mat på en budget alls. Däremot minns jag att vi också fick inreda en lägenhet för en viss summa pengar, och en genomgång av tvättråd.
 
Jag är född 89 och jag har något minne av att vi fick räkna ut vad vissa måltider kostade vid något tillfälle.

För övrigt så tog jag rätt tidigt ansvar över en del av min ekonomi som gällde hästarna och annat nöje. Fick studiebidraget vet jag. Sen började jag jobba helger och kvällar när jag precis börjat 3an på gymnasiet (sommarjobbade i 1an och 2an) så jag betalade mina hästar och min bil själv. Hjälpte såklart till hemma och lagade även mat ibland. Flyttade hemifrån när jag var 20 år. Har den ekonomiska biten i mig och jobbar även som ekonom. Jag har alltid gillat att kunna sköta mig själv och har alltid velat vara självständig och oberoende av andra.

Har två egna barn nu. Dom är små och fyller 4 och 7 år i år. Men dom involverades tidigt i hur hemmet ska skötas (gör ingen grej av det utan plocka upp efter sig, ta bort disk, laga mat osv är bara sånt man måste göra) och har dom fått pengar så får dom köpa något eget av det för att lära sig vad mycket man får för visst mycket pengar eller så sparar dom till något speciellt dom ska göra eller vill ha.
 
@Dressyrtjejen_97 Jag får alltid en känsla av att du gör dig dummare än vad du är. Att du inte har koll på pengars värde tror jag inte ett smack på.
Du skriver dessutom ofta i köpestråden på häst om dina "fynd" du gjort, du har fått det till bra pris.

Det jag däremot tycker är tråkigt är att du spenderar alla dina pengar på flyktiga saker. Du var så himla anti allt som hete CSN, bidrag eller lån. För då påstod du att det var något dina föräldrar tuttat i dig.

Sparar du något till en framtida lägenhet? Ett spännande resmål eller upplevelse med dina vänner?
(Jag har absolut inte med det att göra, så vill du inte svara så förstår jag det.)
 
Senast ändrad:
Vi lagade billig mat på HK och gick igenom basal grejer som att tvätta (rent teoretiskt *himlar med ögonen*).
På bilden fick vi en skokartong att inreda med möbler o.s.v. för en bestämd summa pengar.
På lågstadiet så fick vi en fiktiv tilldelad familj, med en inkomst och barnbidrag. Det räknades ut vad som behövdes per vecka och sedan skulle vi gå runt och "handla" för det på stan. Vi fick även uppgifter som att någon behövde overall eller vinterskor. Kommer ihåg det mycket väl!

Sedan så är det något mina föräldrar har tragglat sedan vi var små. Vi har bl.a. haft en sparkonto hos min farmor där vi sparade veckopeng och födelsedagspengar, där hon agerade bank (utan ränta, dock). Min bror hade lite pengar liggandes där tills han blev 30 tror. :D
 
Senast ändrad:
Jag antar att du betalar tillbaka dom pengarna så fort du får CSN? För du är väl inte på allvar vuxen och lever på din pappas pengar?
Jag förstår förvisso inte vad det spelar för roll om man får pengar av sina föräldrar, varför skulle det inte vara ok. Det viktiga är ju att man har de färdigheter som krävs om pengaflödet slutar av någon anledning så man inte känner sig tvungen att följa någon annans vilja på grund av ekonomi.
 
Vi lagade billig mat på HK och genom basal grejer som att tvätta (rent teoretiskt *himlar med ögonen*).
På bilden fick vi en skokartong att inreda med möbler o.s.v. för en bestämt summa pengar.
På lågstadiet så fick vi en fiktiv tilldelad familj, med en inkomst och barnbidrag. Det räknades ut vad som behövdes per vecka och sedan skulle vi gå runt och "handla" för det på stan. Vi fick även uppgifter som att någon behövde overall eller vinterskor. Kommer ihåg det mycket väl!

Sedan så är det något mina föräldrar har tragglat sedan vi var små. Vi har bl.a. haft en sparkonto hos min farmor där vi sparade veckopeng och födelsedagspengar, där hon agerade bank (utan ränta, dock). Min bror hade lite pengar liggandes där tills han blev 30 tror. :D
Varför inte ha det hos vanliga banken? När jag var liten hade man bankbok, vi sparade pengar i spargris och gick tillbanken och fick summan instämplad i bankboken (saker och ting är något smidigare nu för tiden...).
 
Varför inte ha det hos vanliga banken? När jag var liten hade man bankbok, vi sparade pengar i spargris och gick tillbanken och fick summan instämplad i bankboken (saker och ting är något smidigare nu för tiden...).
Det kan jag inte svara för, utan det var något mina föräldrar eller farföräldrar kommit på. När vi blev äldre, typ 15 och vi fick eget Maestrokort så sattes pengarna in där istället. Hade en liten gömma hos farmor för långsiktigt sparande, tanken var nog att det inte skulle vara så lättillgängligt. (Sparade ihop till min första tatuering hos farmor :D).
Vi bodde dock bara ett par kilometer där ifrån och var där ofta! Cyklade dit när vi blev lite större och de passade oss efter skolan hemma när vi var yngre, då de var pensionärer och äldre. :heart
 
Jag förstår förvisso inte vad det spelar för roll om man får pengar av sina föräldrar, varför skulle det inte vara ok. Det viktiga är ju att man har de färdigheter som krävs om pengaflödet slutar av någon anledning så man inte känner sig tvungen att följa någon annans vilja på grund av ekonomi.
Jag kan tycka att det hör till att vara vuxen att stå för sin egen försörjning (borträknat att bo gratis hemma om föräldrarna väljer att stå för det. Och äta ur kylen, förutsatt att man själv ibland handlar). Att man själv står för sina kläder, resor, bilar, hästar ser jag som en del i att bli vuxen. Okej att man får en slant av föräldrarna när det kniper, men inte att bli försörjd av föräldrarna.

Varje gång jag hade ont om pengar så fick jag låna av pappa, och han skrev noggrant upp det, under hela min uppväxt. Lånade till moppe, ny dator, min första bil osv. Betalade av det långt in i 20-års åldern. Helt i min takt. Tycker det har varit nyttigt.
 
Jag kan tycka att det hör till att vara vuxen att stå för sin egen försörjning (borträknat att bo gratis hemma om föräldrarna väljer att stå för det. Och äta ur kylen, förutsatt att man själv ibland handlar). Att man själv står för sina kläder, resor, bilar, hästar ser jag som en del i att bli vuxen. Okej att man får en slant av föräldrarna när det kniper, men inte att bli försörjd av föräldrarna.

Varje gång jag hade ont om pengar så fick jag låna av pappa, och han skrev noggrant upp det, under hela min uppväxt. Lånade till moppe, ny dator, min första bil osv. Betalade av det långt in i 20-års åldern. Helt i min takt. Tycker det har varit nyttigt.
Vad är skillnaden att låna pengar av staten och att få pengar av sina föräldrar, varför skulle det ena lära en mer än det andra? Det enda som händer är ju att man kommer ut med en skuld i slutet av sin studieperiod. Det är väl bra om det kan undvikas.
 
Jag kan tycka att det hör till att vara vuxen att stå för sin egen försörjning (borträknat att bo gratis hemma om föräldrarna väljer att stå för det. Och äta ur kylen, förutsatt att man själv ibland handlar). Att man själv står för sina kläder, resor, bilar, hästar ser jag som en del i att bli vuxen. Okej att man får en slant av föräldrarna när det kniper, men inte att bli försörjd av föräldrarna.

Varje gång jag hade ont om pengar så fick jag låna av pappa, och han skrev noggrant upp det, under hela min uppväxt. Lånade till moppe, ny dator, min första bil osv. Betalade av det långt in i 20-års åldern. Helt i min takt. Tycker det har varit nyttigt.
När jag började jobba timjobb så blev det lån. Men när jag var 15 och uppåt och behövde pengar så fick jag skriva ner och redogöra för att jag skulle köpa till. (Flyttade till internat med viss kost som ingick, tog med en häst.)
T.ex. stallhyran, havre kostar så här mycket, behöver handla lite mat för den här summan o.s.v. Däremot nöjen och kläder var något jag fick arbeta ihop själv.
 
Vad är skillnaden att låna pengar av staten och att få pengar av sina föräldrar, varför skulle det ena lära en mer än det andra? Det enda som händer är ju att man kommer ut med en skuld i slutet av sin studieperiod. Det är väl bra om det kan undvikas.
Jag lånade dom pengarna av min pappa och betalade sen tillbaka dom, om det var det du syftade på?
Om du syftar på CSN-lån så är väl det jättebra?

Det bästa är ju såklart att jobba lite extra och tjäna ihop de pengar man behöver.

Men att bli försörjd av sina föräldrar som vuxen kan ju inte vara bra på något sätt?

@Pilot jag tolkar det som att du gick gymnasiet då? Helt annan grej, än en vuxen människa på universitetet. :)
 
Jag lånade dom pengarna av min pappa och betalade sen tillbaka dom, om det var det du syftade på?
Om du syftar på CSN-lån så är väl det jättebra?

Det bästa är ju såklart att jobba lite extra och tjäna ihop de pengar man behöver.

Men att bli försörjd av sina föräldrar som vuxen kan ju inte vara bra på något sätt?

@Pilot jag tolkar det som att du gick gymnasiet då? Helt annan grej, än en vuxen människa på universitetet. :)
Ja precis, på gymnasiet. Nej det är såklart skillnad om det är Universitet!
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 869
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 868
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
689
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
35
· Visningar
2 295
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp