Hur lärde du dig om hushållsekonomi? (utbruten från Billigt och lättlagat i matlåda?)

Ja, jag tycker helt enkelt att det är dåligt språkbruk.
Men hur mycket språkliga uttryck finns det som inte ska tolkas bokstavligt eller i en snävt exakt betydelse?
Normalt bidrar sammanhang och annat till att det går att tolka om det som avses är att "jag kan inte lägga pengar på det där", "jag har inga kontanter på mig just nu" eller "jag kan inte få fram en enda krona att skaffa mat för imorgon"
 
Men hur mycket språkliga uttryck finns det som inte ska tolkas bokstavligt eller i en snävt exakt betydelse?
Normalt bidrar sammanhang och annat till att det går att tolka om det som avses är att "jag kan inte lägga pengar på det där", "jag har inga kontanter på mig just nu" eller "jag kan inte få fram en enda krona att skaffa mat för imorgon"
Men hur mycket språkliga uttryck finns det som inte ska tolkas bokstavligt eller i en snävt exakt betydelse?
Normalt bidrar sammanhang och annat till att det går att tolka om det som avses är att "jag kan inte lägga pengar på det där", "jag har inga kontanter på mig just nu" eller "jag kan inte få fram en enda krona att skaffa mat för imorgon"
Fast hade det framgått i sammanhanget att de har inte råd till just det där, så är det väl en femma. Jag spann vidare på @honung som skrev att folk inte har pengar och vill blir bjudna på fika (kommer inte ihåg exakt vad det stod, nu ett par timmar senare).
Jag menar folk som säger, jag har inte råd och man betalar för dem t.ex. Och det sedan framkommer att de bara inte tyckt det var värt att lägga sina pengar på just det.
Eller man köper en matkasse till dem för att de är panka, men har råd att köpa öl t.ex.
 
Fast hade det framgått i sammanhanget att de har inte råd till just det där, så är det väl en femma. Jag spann vidare på @honung som skrev att folk inte har pengar och vill blir bjudna på fika (kommer inte ihåg exakt vad det stod, nu ett par timmar senare).
Jag menar folk som säger, jag har inte råd och man betalar för dem t.ex. Och det sedan framkommer att de bara inte tyckt det var värt att lägga sina pengar på just det.
Eller man köper en matkasse till dem för att de är panka, men har råd att köpa öl t.ex.
OK. Men då är det ju inte en fråga om språkbruk. Utan något helt annat.
 
Japp! det var det min underkände också :D bäddsoffa nope! inte tillåtet.

Undrans vilket betyg jag skulle fått på tältsängen jag faktiskt bodde i när jag flyttade hemifrån :rofl: (hon skulle säkert redan innan berättat att madrassen skulle migrera genom spiralerna och ned till att hänga på undersidan av dem) inte hade jag någon soffa heller.
Jag fick underkänt för att jag inte köpte dammsugare å andra städtillbehör :D
 
Jag ska eventuellt låna pengar av min sambo till en grej. Återbetalning på valfri tid. Vi har varit ihop i snart 9 år och har bostad och bil ihop. (Men inte gemensam ekonomi).
Jag Har utömt alla möjligheter att köpa en billigt/begagnad, jag har letat 6 månader. Men på grund av min längd/kroppsform så måste en sådan måttbeställas. Vilket är minst dubbelt så dyrt som en ny i ordinär storlek och mångdubbelt så dyr som en begagnad. Så det känns rätt orätttvist.

Jag HÖR fortfarande, som 40årining Min mammas ogillande röst på repeat i skallen "Har du inte råd att köpa den kontant så har du inte råd att köpa den"...
 
Senast ändrad:
Det är väl lite onödigt att klandra andra för att de inte väljer att svartjobba.
Jag klandrar ingen, alla får väl göra vad dom känner för och dessutom var bara en liten del svartjobb, det fanns flera lösningar på den tiden. Dom kronorna staten förlorade då har dom med råge fått igen eftersom jag lärde mig själv en massa istället för att bara gå och dra benen efter mig och vänta på KAS-bidraget. AF var införstådd med det hela, deras kommentar var bara "kör på, det är billigare än att skicka dig på en massa kurser". Som sagt, det fanns många sätt att förkovra sig på den tiden och jag är ju inte den som sitter och väntar på att nån annan ska fixa nåt åt mig, det ingick inte i min uppfostran.
 
Jag fick underkänt för att jag inte köpte dammsugare å andra städtillbehör :D
Aha! jag tror inte ens vi hade sådana i IKEA katalogen. Men det kanske inte är helt oävet att kunna städa iofs.

Jag tror jag landade över godkänt gränsen för att jag faktiskt hade köpt köksutrustningspaketet och tallrikspaketet.

Alla sa att hemkunskap var så himla lätt att få bra betyg i, men det var mer som att dela kök med en sur faster som ger bannor för att man inte lyckas se glad och hurtig ut som en "duktig flicka/pojke" tm :D. (Mina sura fastrar tyckte alltid att mitt köksarbete inte riktigt dög pga surmulen uppsyn. Mamma var mer effektiv lärare genom att lämna köket fritt för experiment till den som ville ha det :rofl: och tålde skäll om städningen.)
 
Jag ska eventuellt låna pengar av min sambo till en grej. Återbetalning på valfri tid. Vi har varit ihop i snart 9 år och har bostad och bil ihop. (Men inte gemensam ekonomi).
Jag Har utömt alla möjligheter att köpa en billigt/begagnad, jag har letat 6 månader. Men på grund av min längd/kroppsform så måste en sådan måttbeställas. Vilket är minst dubbelt så dyrt som en ny i ordinär storlek och mångdubbelt så dyr som en begagnad. Så det känns rätt orätttvist.

Jag HÖR fortfarande, som 40årining Min mammas ogillande röst på repeat i skallen "Har du inte råd att köpa den kontant så har du inte råd att köpa den"...
Eller farmor, -låt aldrig någonsin din förälder gå i borgen för någonting det är det elakaste du kan göra. Inget barn skulle göra någonting sådant. (Vem har inte en köpt lägenhet som mamma inte gick i borgen för när hon var 23, jag bara undrar. Samma person kan fortfarande inte köpa lägenhet eftersom inget finns att sälja.)
 
Intressant att läsa att det skulle vara skolans uppgift att lära ut hushållsekonomi. Tycker absolut att det ska finnas med i läroplanen liksom vårt statsskick och vad skatt osv går till. Men allt sånt blir ju abstrakt om man inte får öva i praktiken.

Jag har nog lärt mig det mesta om hushållsekonomi av att handla med min mamma. ”Nä, den är för dyr”, ”den här är det extrapris på då tar vi två”, ”den här månaden är det lite snålt, men den kan vi kanske köpa nästa månad”, ”idag skriver jag en check för det är fredag och de kommer inte att lösa in den förrän på måndag, och då får jag lön.”

Samtidigt hade vi 4 hästar och jag lärde mig tidigt att man får prioritera vad man vill ha i livet. Skolan hade ju väldigt lite med de läxorna att göra.
 
Intressant att läsa att det skulle vara skolans uppgift att lära ut hushållsekonomi. Tycker absolut att det ska finnas med i läroplanen liksom vårt statsskick och vad skatt osv går till. Men allt sånt blir ju abstrakt om man inte får öva i praktiken.

Jag har nog lärt mig det mesta om hushållsekonomi av att handla med min mamma. ”Nä, den är för dyr”, ”den här är det extrapris på då tar vi två”, ”den här månaden är det lite snålt, men den kan vi kanske köpa nästa månad”, ”idag skriver jag en check för det är fredag och de kommer inte att lösa in den förrän på måndag, och då får jag lön.”

Samtidigt hade vi 4 hästar och jag lärde mig tidigt att man får prioritera vad man vill ha i livet. Skolan hade ju väldigt lite med de läxorna att göra.
Jag tänker nog att hushållsekonomi inte nödvändigtvis måste handla om att handla billigt utan att förhålla sig till den budget man har. Många här i tråden tar upp just att förhålla sig till en stram ekonomi, men finns ju inget egenvärde i att handla billigt om man inte måste, det man behöver lära sig är ju att anpassa sig till de ramar man har. Jag tycker det finns poänger med att lära sig spara, utifall det är så att man någon gång vill ha något man behöver spara till. Men jag är ju uppväxt med spargris och bankbok så det har nog präglat min syn på det hela.
 
Jag tänker nog att hushållsekonomi inte nödvändigtvis måste handla om att handla billigt utan att förhålla sig till den budget man har. Många här i tråden tar upp just att förhålla sig till en stram ekonomi, men finns ju inget egenvärde i att handla billigt om man inte måste, det man behöver lära sig är ju att anpassa sig till de ramar man har. Jag tycker det finns poänger med att lära sig spara, utifall det är så att man någon gång vill ha något man behöver spara till. Men jag är ju uppväxt med spargris och bankbok så det har nog präglat min syn på det hela.
Jag tänker att en central grej är att greppa konceptet att prioritera. Att ha grundtänket att alla köp är beslut och kunna styra sina val utifrån vad man har för förutsättningar.
För de som kör sin ekonomi i diket, eller blir sittande utan mat i slutet av månaden eller hamnar i skuldfällan tycker jag det verkar som det ofta är den biten som missas. Att man inte har gjort de prioriteringar som behövs och att man inte tar tillräckligt många tydliga och medvetna beslut.

Att det refereras till erfarenheter av stram ekonomi är nog för att de som varit där utvecklat just medvetenheten om vad det innebär att göra prioriteringar. Naturligtvis kan man det med en god ekonomi också, men det blir inte lika många kännbara beslut då. Och det går att komma undan med att ha halvbra koll och klara sig ändå, inte att konstant har den medvetenheten som prio ett som styr allt.
 
Jag tänker nog att hushållsekonomi inte nödvändigtvis måste handla om att handla billigt utan att förhålla sig till den budget man har. Många här i tråden tar upp just att förhålla sig till en stram ekonomi, men finns ju inget egenvärde i att handla billigt om man inte måste, det man behöver lära sig är ju att anpassa sig till de ramar man har. Jag tycker det finns poänger med att lära sig spara, utifall det är så att man någon gång vill ha något man behöver spara till. Men jag är ju uppväxt med spargris och bankbok så det har nog präglat min syn på det hela.
Njae, men egenvärde i att kunna minimera utgifter (gissar på att de flesta har nån period med sämre inkomster, alt bara vill spara ner). Och allmänbildning i vad som är en "normal" hushållsbudget även om det varierar mycket, men hur andra människor har det på ett ungefär.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 667
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 743
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
682
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
35
· Visningar
2 279
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp