Hur läser man en Grovfodersanalys?

WildHorse

Trådstartare
Hej, vet inte om detta redan är besvarat, är rätt ny, men har försökt söka både här på Buke och på Google. Men antingen fattar jag inte riktigt och/eller så är trådarna jättegamla så tänkte att jag startar en ny. :crazy:

Äger själv ingen häst, men är vetgirig och tycker speciellt om allt vad som har med foder att göra är väldigt intressant. Att ta en grovfoder analys tycker jag verkar som ngt väldigt vettigt, även om såklart alla hästar inte är "tabellhästen" så ger det ju iallafall en grund att stå på som man sedan kan ändra efter individens behov. (Eftersom jag inte äger någon häst så är det den jag tänker utgå efter först eftersom jag omöjligt kan se hur fodergivan påverkar en häst som inte finns, men jag vill ju ändå lära mig ;) )

Nu är det så att jag har några frågor som jag inte blivit riktigt klok på eller inte lyckats hitta svaret på.

  • Vad jag har förstått så ska smp ligga på runt 40-50 g/kg och 8 MJ energi/kg (är det omsättbar energi man menar då?) foder, stämmer det?
  • Jag har förstått att Ca/P kvoten ska ligga på runt 6, men hur räknar man ut den egentligen?
  • Ovan nämnda är vad jag hittar mest information om (även om jag kanske inte förstår allt :banghead:) men visst är väl övriga ämnen viktiga att räkna på också? Vilka mer är viktiga att ha med i en (bra) grovfoder analys och vad är normal värdet på dem?
  • Tycker det verkar blandas en del i de analyser jag sett i hur man anger per kg foder eller per kg ts, vad är fördelarna/nackdelarna med det olika enheterna, varför väljer man en viss enhet?
  • Hur räknar man ut hur mycket kg foder hästen ska ha av grovfodret om värdena står angivna i per kg ts?

Lite mycket frågor men jag är lite vetgirig även om jag inte lyckats ta reda på allt själv, gillar att "nörda" ner mig. Men har jag missat om frågorna blivit besvarade i en annan tråd får man säga till, me tyckte som sagt inta att jag hittat de svar jag sökte :o
 
Kvoterna på mineralerna ska vara:
Ca : P = 1,7 (2,5-1,2)
Ca : Mg = 2,0 (3,0-1,5)
Fe : Cu = 4,0 (8,0-1,0)
Zn : Cu = 3,0 (4,0-2,0)
Mn : Zn = 1,0 (2,0-0,5)
Den första siffran är idealet men kvoterna ska ligga inom parentesen.

Vilken energi och proteinhalt man vill ha beror på vilken typ av häst man har. Jag hade blivit riktigt ledsen om jag hade fått en analys på mitt hö som visade på 8 Mj omsättningsbar energi/kg vara. Jag vill ha så låg energi som möjligt eftersom jag har lättfödda hästar. Ju lägre energi grovfodret innehåller desto mer grovfoder kan jag ge min häst och desto bättre mår hästen. Hästar ska ju egentligen äta mellan 16-18 timmar/dygn men med vårt grovfoder idag så fungerar ofta inte det eftersom hästen då blir fet. Hade jag t ex haft ett hö med 10 mj/kg vara så hade jag kunnat ge en häst med ett behov av 40 mj 4 kg hö och då hade hästen mått riktigt dåligt. Har jag istället en Mj på 6 så kan jag ge 6,6 kg hö och då mår självklart hästen bättre.
Har du däremot svårfödda hästar så vill du ha så hög energi som möjligt så att hästen orkar äta tillräckligt mycket grovfoder för att tillgodose sitt behov av energi och protein.
Det smältbara proteinet (Smb rp) vill jag däremot ha så högt som möjligt men absolut minst så att kvoten mellan Smb rp och smältbart energi är 6 men gärna att kvoten blir högre och då särskilt på en lättfödd häst men man utgår alltid ifrån att hästen behöver en kvot på 6.

Tabellhästen behöver en kvot på 6 mellan smb rp och mj medans en lättfödd häst gärna kan ha en högre kvot. Du räknar alltså ut kvoten genom att dela smb rp med mj. T ex du har 50 smb rp och 8 mj. Då blir det 50/8=6,25 i kvot. Däremot ska man inte stirra sig blind på kvoterna eftersom det varierar ifrån häst till häst vad de behöver men man utgår alltid ifrån kvoten 6 när man räknar första gången och sedan höjer/sänker man utefter hur hästen tar sig. Det viktiga är ju att hästens behov av energi och protein är tillgodosett och sen om kvoten då blir 8 eller 5 spelar ingen roll.

När man räknar ut en foderstat så räknar man per kg vara. Detta eftersom det är enklast att veta hur många kilo hästen ska ha när man ska fodra. Annars får du ju stå och räkna om ifrån kg torrsubstans (ts) till kilo vara varje gång du ska väga upp hästens hö och det är ju onödigt arbete. Det som är intressant är ju vad hästen får i sig ifrån 1 kg grovfoder eftersom vatten inte innehåller någon näring. (Iallafall inget som man räknar på.)
Däremot är det viktigt att veta torrsubstansen om du har köpt hö och ts-halten visar sig vara t ex 75% för då lär hela ditt parti hö mögla bort eftersom det är alldeles för blött. För att räknas som hö ska grovfodret ha minst 84% ts. Annars är det ensilage och ska vara plastat. När man har öppnat plasten så måste ensilaget göras slut på inom 3-5 dagar beroende på hur kallt det är. Ju varmare det är desto fortare blir ensilaget förstört och börjar mögla. Därför är det väldigt viktigt att man hanterar plastade balar väldigt försiktigt så att det inte går hål på plasten för då börjar ensilaget att mögla och blir ju då självklart otjänlig föda för hästarna. Det räcker inte att ta bort det som är mögligt utan är endel mögligt så ska hela balen slängas eftersom mögelsporerna sprider sig i hela balen även om de inte syns för blotta ögat. Däremot vinner man inget på att plasta hö.

Om grovfodret står i kg/ts så får man helt enkelt räkna ut hur mycket som är vatten och hur mycket som är torrsubstans. Det gör man genom att ta bort vattnet helt enkelt. Om du har ett grovfoder med en ts på 60% så är 60% torrsubstans och 40% är vatten. Då är det alltså 60% som du får räkna på.

Jag tycker att du ska köpa dig den här boken
http://www.bokus.com/bok/9789127352056/hastens-biologi-utfodring-och-avel/ Där står det mycket om foder och om hur man räknar och det finns också tabeller för hur man räknar ut hur mycket en häst ska ha beroende på vikt och vilket arbete hästen utför. SLU har också bra foderhäften för en billig peng.

Här kan du också läsa massor om foder http://www.hastsverige.se/ och också lära dig att räkna ut foderstater.

Det är jättebra att du intresserar dig för foder för hur det än är så är foder grunden till hur hästen mår.

Stort lycka till!
 
Senast ändrad:
Hej, vet inte om detta redan är besvarat, är rätt ny, men har försökt söka både här på Buke och på Google. Men antingen fattar jag inte riktigt och/eller så är trådarna jättegamla så tänkte att jag startar en ny. :crazy:

Äger själv ingen häst, men är vetgirig och tycker speciellt om allt vad som har med foder att göra är väldigt intressant. Att ta en grovfoder analys tycker jag verkar som ngt väldigt vettigt, även om såklart alla hästar inte är "tabellhästen" så ger det ju iallafall en grund att stå på som man sedan kan ändra efter individens behov. (Eftersom jag inte äger någon häst så är det den jag tänker utgå efter först eftersom jag omöjligt kan se hur fodergivan påverkar en häst som inte finns, men jag vill ju ändå lära mig ;) )

Nu är det så att jag har några frågor som jag inte blivit riktigt klok på eller inte lyckats hitta svaret på.

  • Vad jag har förstått så ska smp ligga på runt 40-50 g/kg och 8 MJ energi/kg (är det omsättbar energi man menar då?) foder, stämmer det?
Det är ungefärliga värden för en normal vuxen häst. Unghästar och fölston tex behöver mer protein så optimalt för dem är grovfoder med högre proteininnehåll. Man räknar Smrp=smältbart råprotein för just häst. En ko kan ta upp mer av proteinet så för ko anges ett annat värde som smrp trots att det är samma grovfoder.
  • Jag har förstått att Ca/P kvoten ska ligga på runt 6, men hur räknar man ut den egentligen?
Detta gäller protein och energikvoten. Dela smrp med antal MJ. Antingen angivet i kg torrsubstans (vattnet borträknat), eller per kg foder.
Detta är ett lite trubbigt sätt att räkna dock. En häst som tränar mycket behöver inte lika stor ökning av proteinet som av totalenergin.

Calcium/fosforkvoten ska ligga mellan 1,2 och 1,8. Den får aldrig vara lägre men det är okej med högre om calciumet kommer från grovfodret
Men också h ä r gäller att man även måste kolla så att man har tänkt grundbehovet.


Ovan nämnda är vad jag hittar mest information om (även om jag kanske inte förstår allt :banghead:) men visst är väl övriga ämnen viktiga att räkna på också? Vilka mer är viktiga att ha med i en (bra) grovfoder analys och vad är normal värdet på dem?
  • Tycker det verkar blandas en del i de analyser jag sett i hur man anger per kg foder eller per kg ts, vad är fördelarna/nackdelarna med det olika enheterna, varför väljer man en viss enhet?
Ska man jämföra olika partier grovfoder måste man göra det i kg ts eftersom vattenhalten varierar så mkt. Ska man räkna foderstat görs det enklaste i kg foder.
En häst behöver MINST 1 kg torrsubstans per 100 kg kroppsvikt för tarmarna ska f å jobba tillräckligt, magsyran fördelas i lagom mängd foder f att inte fräta på magslemhinnan och hästen få tuggbehovet tillfredsställt vilket minskar risken för stressbeteenden.
  • Hur räknar man ut hur mycket kg foder hästen ska ha av grovfodret om värdena står angivna i per kg ts?

Lite mycket frågor men jag är lite vetgirig även om jag inte lyckats ta reda på allt själv, gillar att "nörda" ner mig. Men har jag missat om frågorna blivit besvarade i en annan tråd får man säga till, me tyckte som sagt inta att jag hittat de svar jag sökte :o

Svaren ligger inne i den citerade texten.
Blev lite otydligt inlägg, skrivet på mobilen så jag orkar inte försöka fixa till styckesindelningarna.
 
Tillägger. Ja det är omsättbar energi man räknar på. Och som Hanna skriver så ska fodret vara analyserat för häst, annars gäller värdena något annat djurslag :)

Du kan gå in o kolla på tex Eurofins vadede har för olika standardanalyser till häst. K och S räknar man normalt inte så vad jag vet tex men de är ofta med.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 382
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 496
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 201
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp