Hur läser man?

Vilka kurser tänker du på specifikt? Jag är naturvetare men har läst kurser inom flera fakulteter.
Jag läser inom humaniora, ämneslärare i svenska och historia, här är senaste 7,5 poängskursens bokhög:
20201106_163751.jpg

Till varje seminarium skulle minst två skönlitterära texter vara lästa och analyserade, utöver facklitteraturen.
 
Jag läser inom humaniora, ämneslärare i svenska och historia, här är senaste 7,5 poängskursens bokhög:Visa bifogad fil 59870
Till varje seminarium skulle minst två skönlitterära texter vara lästa och analyserade, utöver facklitteraturen.
Du har säkert rätt i att vilken strategi som är bäst varierar beroende på vilken kurs man läser :)

Men jag tror fortfarande på rådet att ligga lite före och att det är gynnsamt oberoende av kurs.

Måste ni köpa alla dessa böcker eller finns de till utlåning? Måste kosta en förmögenhet bara för en enda kurs.
 
Du har säkert rätt i att vilken strategi som är bäst varierar beroende på vilken kurs man läser :)

Men jag tror fortfarande på rådet att ligga lite före och att det är gynnsamt oberoende av kurs.

Måste ni köpa alla dessa böcker eller finns de till utlåning? Måste kosta en förmögenhet bara för en enda kurs.
Det låg ju skönlitteratur i bokhögen så om man är snabb borde man ju kunna få vissa på bibblan, som Dracula. Eller så vill man nog äga dem helt enkelt kanske.

(och flera av bokryggarna på facklitteraturen i högen visar tydliga tecken på bibliotekarietassar :D)

(Men mina kostade som sagt en förmögenhet i månaden, tyckte jag.)
 
När jag pluggade, för drygt 20 år sedan (hjääälp!!! vad tiden går) så var tentaplugget för mig en tid att repetera och verkligen försöka lära mig det som var extra svårt. Ambitionen var att läsa med i kurslitteraturen i takt med föreläsningarna och sedan minst en vecka innan köra en stenhård repetition, där jag och mina kursare bla förhörde varandra. Andra kurser typ matte och kemi, där gällde det att fatta hur man skulle göra och sedan räkna, hade varit HELT körda om jag inte hade hängt med och räknat under kursens gång. Där fanns det iofs en oändlig mängd uppgifter att träna på inför tentan.

Jag kan ju tillägga att jag renskrev alltid mina föreläsningsanteckningar i glada färger (nu ser jag mycket i färger så för mig var det ett jättebra sätt att lära mig), och sedan antecknade det viktiga samtidigt som jag läste litteraturen.
Detta var innan det var vanligt med datorer i var mans hem och särskilt bärbara sådana, så jag producerade en del böcker...
 
Jag brukar börja i god tid, egentligen så fort en ny delkurs drar igång. Brukar titta i studiehandledningen vad det är vi ska kunna, se om de finns gamla tentor. Sen försöker jag hitta de relevanta delarna i litteraturen, och fundera vad lärarna tagit upp på föreläsningarna och sedan läsa på det extra. Samtidigt som jag läser skriver jag anteckningar om det jag tycker är viktigast. När de sedan närmar sig tentan och jag har läst all litteratur går jag igenom anteckningarna och pluggar på dom.
 
Du har säkert rätt i att vilken strategi som är bäst varierar beroende på vilken kurs man läser :)

Men jag tror fortfarande på rådet att ligga lite före och att det är gynnsamt oberoende av kurs.

Måste ni köpa alla dessa böcker eller finns de till utlåning? Måste kosta en förmögenhet bara för en enda kurs.
Mycket går att låna om man är snabb, vissa böcker köper jag med tanke att jag behöver dem i arbetslivet. Självklart behöver man läsa under hela kursen, men som i mitt fall har man fokus på de texter som är till varje seminarium i första hand. Till själva tentan behöver man gå tillbaka och gå igenom anteckningar, postitlappar och organisera i mindsmaps för att ha en chans att få med sig all kunskap.
 
För faktainlärning tycker jag att det absolut bästa är att ha ett par snälla kursare, en kladdkaka och en kanna kaffe. Sedan sitter man och förhör varandra på gamla tentafrågor. Oerhört effektivt att förklara för andra, få hjälp om en själv kört fast på något, och samtidigt få en bild av ungefär hur tentan brukar vara utformad och vad man förväntas kunna.
 
Räknar, räknar, räknar tills hjärnan blöder och varje förmedlad skriflig notering håller strikt. (Men det är nog för att min svaghet var konsekvent matematisk stringens snarare än kunskapsinhämtningen.)

Men framförallt, disciplin i pluggandet så att det hålls rimligt öven under tentaperioderna och inte påverkar själva tentatiden (dvs utvilad, ätit bra och åka till tentan med lust) - gav bäst resultat. Se till att det allra mesta sitter redan under kursperioden, så att tenta-p mer blir en slags repetition och sortera kunskaperna längre fram till varje tenta.

(Ett annat mer svårhärmat supertrick var att vara anställd på halvtid på lärosätet så att man hade eget kontorsrum och full access till gratis kaffemaskin.)
 
Inför en tenta hur gör man?
Alltså hur lägger man upp det? Hur gör ni?

Har hittills gjort så att jag läser igenom materialet och sedan försöker komma ihåg allt.
Läser ni allt dagen innan eller lägger ni upp mer för flera dagar?
Skriver ni också? Jag har hittills inte testat detta då det tar längre tid men kanske värt det i slutändan, att man får in det mer?


Jag har främst läst pedagogik, psykologi och samhällskunskap vilket är ämnen som innebär väldigt mycket litteratur. Vi har på avancerad nivå haft riktigt stora mängder kurslitt så det är helt omöjligt att sitta och läsa igenom allting inför varje examination.

Mina allmänna tips:
- Försök att ligga i fas med läsningen.
- Gör sammanfattningar av de viktigaste delarna i litteraturen och läs där istället för att bläddra i 8 olika böcker och 3 kompendium inför varje tenta.
- Märkpennan är din vän. :)
- Träna upp olika lässtrategier; skumläsning, närläsning, sökläsning, etc. Så att du kan välja strategi beroende på vad du ska göra.
- Skriv när du läser, gör anteckningar i boken/på block bredvid eller vad som nu funkar för dig.

Jag behöver min sov- och ättid, och sitter inte och råpluggar natten före eller liknande. Det står ju i studieplaneringen när examinationerna ligger. Planera i förväg så att du hinner repetera, och fokusera på dina egna sammanfattningar av kurslitteraturen och lektionsanteckningar.
 
Man måste komma fram till vilken typ av inlärning man har. Jag är till exempel inte bra på att läsa till mig studier. Jag är en föreläsningsmänniska och en människa som gillar gamla tentor, instuderingsfrågor etc. Jag kan inte ligga på sofflocket och läsa bok efter bok och sen klara tentan. Jag har inte det inlärningssättet helt enkelt. Jag måste gå på alla föreläsningar, och jag spelar in föreläsningarna också. Så för jag bra anteckningar för jag lär mig genom att skriva och på det viset förstår jag tankesättet.

Jag har använt mina böcker som uppslagsverk mer eller mindre. Och för att kunna källhänvisa. Läste juristprogrammet.
 

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 164
Senast: manda
·
Tjatter Jag älskar listor. Jag vet, det är lite systematiskt och icke-spontant men det hjälper mig att komma ihåg mina idéer och dessutom få...
2
Svar
35
· Visningar
2 313
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 054
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp