Hur lätt kan man sälja/låna ut ett fullblodsföl/åring..?

N

Nina83

Och hur mkt kan man få för det? Finns det även folk som "tar sig an" åringen och fixar all träning och sedan starter och tävlingar, utan att man själv behöver stå för mkt av kostnaderna osv...?

Det kanske är en konstig fråga, men jag spekulerar bara lite. Så inget dömande tack!
Säg om man skulle få ett fullblodsföl man inte har möjlighet att engagera sig för mkt i pga studier el. dylikt.. Och då helst inte vill bli av med hästen utan antingen ha ut den på foder eller sälja den med återköpsrätt inom ett antal år..
Hur många är det som är villiga att köpa/ta hand om en sådan häst och starta den i galopp??
Är det stor skillnad om det handlar om ett sto eller en valack?
Hur mkt brukar man generellt få för ett föl/åring som har god stam? Hur ser marknaden ut?

Tacksam för upplysningar.

//Mvh Nina
 
Du kan ju alltid leasa ut den, d.v.s att de som leasar står för alla kostnader och ni delar på pengarna efter överenskommen procent, finns säkert i alla fall amatörtränare som är beredda till det, sätt ut annons på Täbys hemsida eller i trav och galoppronden eller något.

Vid en ev. försäljning är det svårt att få återköp inom några år, en tränare vill väl inte alltid sälja en häst om den går bra och går den inte bra så säljs den direkt, en såld häst är ju oftast såld.
 
Beror väl helt på hur det ser ut, minns jag inte fel var det en massa återköp etc. på åringsauktionen -02........
 
Jaha! Det här med att leasa den lät ju intressant.. Vid vilken ålder kan man lease ut dem och hur länge kan de vara "ute"?? T.ex. från 1 år till 4 år etc..? Iof beror det väl på hur det går på banan.. :smirk:

För jag vill ju att mitt isf framtida fullblodsföl får starta som galoppör! Men iom att mina kunskaper och min pengasituation inte räcker för det, så kan det ju vara bra att nån proffsigare gör det.. Och dessutom så har jag väl börjat plugga då och har fullt upp med det..

Detta är ju bara spekulationer då, men jag skulle så gärna vilja betäcka mitt fullblodssto och kunna behålla fölet.. Men hon måste ju få fölet inom ett par år eller så, annars är hon nog lite väl gammal som förstföderska..

Gärna fler svar!

//Mvh Nina
 
Hingstval...

Om du vill se avkomman löpa så tänk på att du måste använda en hingst som står på naturlig betäckning, blir stoet seminerat får avkomman inte starta.
 
Re: Hingstval...

Oj ett svar efter så lång tid..! :smirk:

Jo jag känner till det och har luskat reda på några hingstar i "närheten". :)
 
Marknaden verkar vara katastrofal just nu. Flera återrop och dumpade priser. Det räcker nog tyvärr inte med "god Stam" Det måste vara toppstam med mkt meriterat mödernde/syskon etc för att folk ska våga satsa. Det kostar ju som bekant väldigt mkt bara att ha hästen i träning.

Har ditt sto meriter?

Varför inte höra sig för innan du betäcker om det finns ngt intresse. Kanske delägarskap?
 
Mitt sto sprang i 4-5 år och sprang i "silverklass" vad nu det betyder, har glömt. 3-4-1 på 34 starter tror jag. Hon var vääääldigt snabb har jag hört från jockeys(som red löp på henne) och folk som kände henne när hon var galoppör.
Hon är från USA och har alltså amerikansk stam, med en duktig pappa som fortf är aktiv i aveln, han är född 1977! Finns dock i Grekland nu. :smirk: Helsystern till min häst springer i Puerto Rico och det går tydligen mkt bra för henne enligt min "källa" där... Jag forskar/har forskat väldigt mkt på min häst så det är tack vare det som jag vet så mkt om henne! :idea:

Men hur hör man sig för då? Vem kontaktar jag? :crazy: Men helst vill jag ju behålla fölet själv, men man får ju se hur situationen för mig ser ut i framtiden. Jag är ung och har inte utbildat mig än så det är väldigt svårt att sia, vet inte vad jag vill bli t.ex.. Men jag är inte en sådan som kastar sig in i saker utan jag vill gärna ha en plan, sedan kan det ju bli avvikelser men..
 
kanske inte allt för svårt o hitta en amatör tränare som typ lånar hästen på foder :confused:
 
Jag tror inte det är så lätt.
Åringarna är så billiga, så jag skulle aldrig låna en och lägga en massa jobb och pengar på.
Det skulle i såfall vara en med MKT bra stam och exteriör, men de lånas inte ut...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp