Hur laga staket när det är stenhårt i backen?

Shaggy

Trådstartare
Mitt söte sprättedjur har roat sig två dagar i rad. Han har brutit av två stolpar bredvid varandra så nu är det måååånga meter staket utan stolpar. Hur sjutton får jag till något nu? En vinter lagade jag genom att frysa fast en stolpe i en hink med vatten men nu blir det ju plusgrader igen så det funkar inte.
Känns som att det eventuellt går att spätta men lär ta sisådär en timme per hål. Tyvärr har mina fingerleder börjat göra superont och kan inte knyta händerna ordentligt så lär inte kunna använda dem på veckor om jag ska göra det.
Tur han är så söt annars hade han kostat ca 1.50:- vid det här laget.
 
En gång eldade jag i ett par timmar där jag behövde slå ner en ny stolp.

Borrmaskin och trampstolp?

Eller bygg flyttbara stolp, jag har använt sådana under sommaren så det borde väl fungera lika bra på vintern.
 
Om du har plaststolp så använde en stallkamrat till mig någon manick man har om man behöver få ner besvärliga tältpinnar. Oklart vad det var för grej.
 
Jag har hört om någon som hällt kokande vatten där de behövde göra hålet, flera gånger allt eftersom de kom längre ner och kom åt frusna delar igen.

Annars stolpe i ett bildäck som fylls med betong.
 
Om det finns kvar del av stolpen så kan man silvertejpa fast antingen en vit plaststolp (sån man ska trampa ner) eller resterna av stolpen. Men då gäller det att det finns lite av stolpen kvar. Jag lagade 3-4 på rad en gång så när en häst drog igenom min hage.
 
Tack för alla tips. Har en idé jag ska testa i första hand och får se om jag sen får gå vidare med någon annan :)
 
1. Lägg tidningspapper på marken där stolpen ska ned.
2. Lägg på ett jämnt lager med grillkol över tidningspappret.
3. Häll på tändvätska.
4. Tänd på.
5. Ta någon typ av eldfast lock, tex grillock, större grytlock eller liknande, viktigt att det täcker minst 90% av kolbädden.
6. Palla upp locket med tex några mindre stenar så att det blir en liten glipa runt om mellan marken och locket.
7. Låt stå över natten sen är det färdigt att sätta nya stolpar.
 
Jag hyrde en 60 mm borr med tillhörande maskin från Cramo när jag blev tvungen att bygga sjukhage i februari.
Funkade klockrent.
 
Blev tillslut den här lösningen + antignag så bävern slutar svarva av stolparna
DSC_0174.JPG
 
Blev tillslut den här lösningen + antignag så bävern slutar svarva av stolparnaVisa bifogad fil 108366
Bra lösning. Min har tack och lov inte gnagt stop sen jag flyttade hit, men kan gnaga lite på foderlådorna 🙈.

Kan det distrahera att lägga in grövre sly (gärna sälg) och färskt granris att tugga på istället?
Det och antibit har hjälpt en hel del här när han gnagt på vintern..
 
Bra lösning. Min har tack och lov inte gnagt stop sen jag flyttade hit, men kan gnaga lite på foderlådorna 🙈.

Kan det distrahera att lägga in grövre sly (gärna sälg) och färskt granris att tugga på istället?
Det och antibit har hjälpt en hel del här när han gnagt på vintern..
De går på 1 Ha så det finns lite att gnaga på om man vill. De har dessutom träd, ja och foderlådorna. Ska när det är okej väder försöka lägga ut lite halm men vill inte göra det om det regnar då den blir dåligt så lätt då. Tar ju inte slut på samma sätt som silaget.
Dock undrar jag om gnagandet egentligen har med bukfylla att göra och undrar om det inte har mer att göra med att de inte sliter ner sina framtänder på rätt sätt vintertid när de inte betar. Gnagande brukar börja vid ungefär den här tiden och vore det bukfylla så borde de ju börja redan vid installningen.
 
De går på 1 Ha så det finns lite att gnaga på om man vill. De har dessutom träd, ja och foderlådorna. Ska när det är okej väder försöka lägga ut lite halm men vill inte göra det om det regnar då den blir dåligt så lätt då. Tar ju inte slut på samma sätt som silaget.
Dock undrar jag om gnagandet egentligen har med bukfylla att göra och undrar om det inte har mer att göra med att de inte sliter ner sina framtänder på rätt sätt vintertid när de inte betar. Gnagande brukar börja vid ungefär den här tiden och vore det bukfylla så borde de ju börja redan vid installningen.
Du kan ha rätt. Bra synpunkt. Gnaga på sly eller granris sliter väl också med framtänder.
Mina verkar tycka att det stundtals är betydligt mer tillfredsställande att gnaga på det som jag lägger in än det som finns tillgängligt. Variation kanske?
Just nu går nog de också ca 1ha.
Jag har förvisso inte mycket sälg eller gran i de hagarna...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp