Hur lägger ni upp ert hästliv?

Hippocampus

Trådstartare
Ni som har flera hästar, hur lägger ni upp ert hästliv innan/efter jobbet?
Hur ofta gör ni något med respektive häst?

Jag har antingen tappat intresset eller så är det så att jag inte får till något ”schema” och då tappar lusten.
Jag har ett fönster på ca 3 timmar varje kväll att ha hand om hästarna. Jag ska då mocka, göra i ordning mat, fixa vatten ute och inne. Ibland rulla hösilagebalar osv men det gör jag runt var 10e dag (manuellt ensam så det tar oftast nån timme).
Tar in de ca klockan 20. Kommer t stallet vid 18-18.30.
Ibland tänker jag att jag hinner göra något med en innan jag börjar mocka. Men det måste vara mockat till kl 20. O kanske en efter intaget? Men då måste de ju äta, slänga in mat i hagen när jag kommer vid 18?

3 hästar. Två som är lite igång (men ingen i träning) och en 3 åring som väntar på operationstid.

2 hästar, en i full träning och en treåring.

Vuxenhästen går 5-6 dagar i veckan, två av dagarna jobbar jag hemma och rider på lunchen, eventuella vilodagar läggs ofta på vardagar och en av de dagarna är träning i ridhus kvällstid så lägger aldrig en jobba hemmadag då.

Treåringen går 3-4 dagar i veckan, har också haft lite viloperioder. Jag brukar synka hennes schema efter tävlingshästen och ibland kan min sambo rida vuxenhästen så rider vi ut och båda blir då klara samtidigt.

Har fullservice i stallet så inga pass förutom när ägarna åker bort, ingen mockning och ingen fodring. Min sambo rider också och hjälper till.

Just nu är det inga normala rutiner för mig, pga skador på hästarna och sliten matte.
Men hur det brukar se ut:

Jag har två hästar, en 4-åring och en äldre som hålls igång på lätt nivå. 4-åringen gör något 4 dagar i veckan, den äldre 4-5 dagar. Jag utnyttjar helgerna så mycket jag kan till att rida båda, och har oftast en vardag när 4-åringen går som handhäst på utepass. Jag gör oftast allt efter jobbet, jobbar i regel hemma en dag i veckan och tar då friskvårdstimme i slutet av dagen för att rida. Nu när det blir mörkt kanske jag tänker om och försöker ta en häst på morgonen innan jobbet när jag jobbar hemma.

Brukar oftast göra klart stallet innan motion av hästarna. Nu finns det fortfarande bete men på vintern får dom lite mat ute medan jag fixar stallet.

Om jag var begränsad till 3 h i stallet skulle jag nog tänka ridning/motion varannan dag med vardera häst. Jag hinner inte rida två hästar och fixa stallet på den tiden.

Förr har jag pushat mig själv mycket mer när det gäller att upprätthålla träningsschema för hästarna. Nu har jag inte samma tävlingsambitioner, och försöker påminna mig själv om att det ska vara kul och inte kännas som något som bara ska göras. Är det perioder av mycket jobb eller annat som är tungt så får det bli fler vilodagar för hästarna helt enkelt.

Fyra hästar i stall hemma, två är mina, två är makens. Alla rids. Morgon - lägga ut hö i hölådor och släppa ut ca 6.30. Antingen åker jag till jobbet därefter eller så jobbar jag hemifrån. Om jobb hemifrån - mockar under någon paus. Vi har bra permanentbäddar, så jag mockar fyra boxar på ca 20 min, ofta tar jag två på fm och två på lunch, lite beroende på hur mötessituationen ser ut. Jag brukar komma igång och jobba ganska tidigt, så försöker sluta vid 16 när jag sitter hemma. Då gör jag klart det sista i stallet, tar in hästarna och rider en eller två, hö i boxarna när de kommer in, lite kraftfoder/mineraler när alla jobbat klart. När jag åker iväg till jobbet är jag hemma igen ca 17.30. Då brukar jag börja med att äta något snabbt, sen mocka och ta in hästarna. Oftast rider jag bara en häst de dagarna. Jag planerar även ridning efter väder. Behöver jag åka iväg till ridhus (20 min enkel resa till det ena, 30 till det andra) rider jag också bara en häst. Jag rider den ena ca 4 pass i veckan, den andra ca 5. På helgerna rids båda, ofta åker jag iväg och tränar då också. Jag reser även en hel del i jobbet, då blir det förstås inget ridet alls, så därför känns det viktigt att inte missa för många dagar när jag är hemma - men jag är inte heller rabiat. Är jag trött, blir väldigt sen eller vädret är uselt rider jag inte. Det blir inga bra pass och jag upplever det som mer destruktivt än konstruktivt. Jag tror absolut att det går att hålla bra träning med bara 2-3 pass i veckan också.

Ni som har flera hästar, hur lägger ni upp ert hästliv innan/efter jobbet?
Hur ofta gör ni något med respektive häst?

Jag har antingen tappat intresset eller så är det så att jag inte får till något ”schema” och då tappar lusten.
Jag har ett fönster på ca 3 timmar varje kväll att ha hand om hästarna. Jag ska då mocka, göra i ordning mat, fixa vatten ute och inne. Ibland rulla hösilagebalar osv men det gör jag runt var 10e dag (manuellt ensam så det tar oftast nån timme).
Tar in de ca klockan 20. Kommer t stallet vid 18-18.30.
Ibland tänker jag att jag hinner göra något med en innan jag börjar mocka. Men det måste vara mockat till kl 20. O kanske en efter intaget? Men då måste de ju äta, slänga in mat i hagen när jag kommer vid 18?

3 hästar. Två som är lite igång (men ingen i träning) och en 3 åring som väntar på operationstid.

Allt tar längre tid när en blir äldre oxå :D Jag har blivit sjukt mkt långsammare, jag går långsammare och har inte alls lika mkt choop choop i steget längre.

Det är väl en bra ide att ge dom hö i hagen när du kommer och sedan mocka och göra iordning och börja aktivera dom efter det?
Vad har du för service i stallet?

Jag har fyra hästar hemma på lösdrift (ej fri tillgång på grovfoder). Har två döttrar som också är hästintresserade så den ena hästen sköter dom motionen av helt och hållet och så har jag min ridhäst som går 4 dagar i veckan (skadehistorik så går inte superhårt). Ibland lånar äldsta dottern honom. Den tredje är en minishettis som körs av ungarna eller mig innimellan eller så leker ungarna med henne på banan, tar promenader eller så har jag med henne som handhäst. Den fjärde är en 3 åring som nyss blivit grundinriden och precis gått på vila efter det. Hon får följa med som handhäst ibland dock.

Jag jobbar hemifrån och rider oftast på lunchen de dagar min ridhäst ska gå men ibland blir det på kvällen. Har precis börjat ge dom lite hö på morgonen och kvällen men när det är full giva som gäller så packar jag hö för 6 mål, fyller vatten, mockar ligghallarna, ger kvällshö, ger kraftfoder och laddar lunchgrinden med natthö. Detta tar 20-30 min beroende på hur mycket jag pussar på dom. Så ska jag rida en häst och fixa allt för kvällen så tar det max 1,5 timme.

Jag har ju ingen restid varken till jobbet eller stallet och det underlättar ju mycket för mig gällande tidsåtgången.

Jag har en häst. Tycker det är svårt att få ihop livet med jobb och optimalt träningsupplägg för hästen, iaf om jag också ska ge mig själv den återhämtning jag behöver. Det blir lite fler vilodagar än önskvärt, men så får det vara.
Ofta vilar min i början av veckan för jag brukar bli sen från jobbet + jättetrött mån-tis. Ons-sön brukar vara lättare att få ihop. Har helst typ ett varannandagsschema för seriös ridning, och däremellan skrittmaskin, tömkörning, uteritt mm. Är väldigt glad över vår skrittmaskin, den är guld!

Jag står inackorderad och sköter mockning och fixa foder själv. Har ca 25 min enkel resa dörr till dörr, så mkt tid som går åt i bilen..

Jag är typ alltid i stallet kvällstid. Ska det bli skrittmaskin eller lite kort tömkörning åker jag ofta ut sent, så jag hinner äta och vila efter jobbet.

Har 2 hästar hemma, men inte blire mycke gjort med dom inte. Har lösdrift men tar in dom ibland.
I nuläget får dom hönät innan jag åker på jobbet, lite löshö när jag kommer hem, ibland in för lite gottigott, sen mer hönät för natten.
I sommar så va de ett evigt springande å pysslande, hade dom inne för dagarna så dom fick typ 3 rätters för att fördela maten över timmarna 😅

"ut" kommer vi typ på son höjd en gång i veckan. Hoppas dock att det ska bli mer framöver.

Planen är nog att få ut bal i hagen i helgen, då minskar ju den tiden som förhoppningsvis kan läggas på tömkörning å nån ridtur. Jobbar 2skift så får ju lite dagsljus varannan vecka iaf..

Nu har jag inte så mycke annat för mig, men har en dator jag gärna sitter vid, och där är det ju lätt att fastna när det är väder, när hästarna dessutom avskyr regn å rusk så känner inget behov av att tvinga oss ut 🙈

Så lite tur att jag inte har nått tränings- lr tävlingsintresse, utan mer vill "ha häst", samt att gården behöver ha djur, så mina fd travare får lalla runt i halvpensionärslivet 😅 fast jag är lite sugen på att kunna fara till nån av ridskolorna med nån..måste bara lyckas sälja mitt ren.ob. till finka och köpa en mindre 🙄

Allt tar längre tid när en blir äldre oxå :D Jag har blivit sjukt mkt långsammare, jag går långsammare och har inte alls lika mkt choop choop i steget längre.

Det är väl en bra ide att ge dom hö i hagen när du kommer och sedan mocka och göra iordning och börja aktivera dom efter det?
Vad har du för service i stallet?
Långsammare? Kan inte va möjligt! Lite olika men grunden är utsläpp och lunchfodring (sen beror det på stallägarens jobb, jag släpper ut ibland, fodrar ibland osv).

Så alla vet, jag är inackorderad, har inte möjlighet att ”gå t stallet” på ”arbetstid/pauser” om jag inte jobbar på distans, då kan jag hinna ge lunch.

Jag bor på egen gård tillsammans med min vuxna dotter, vi har fem hästar som vi sköter gemensamt. Jag jobbar med IT, sitter oftast hemma och jobbar, dottern är hovslagare och egenföretagare.

Det är nästan alltid jag som har hand om morgonen - släpper ut hästar, lägger ut hö om det är den årstiden att det behövs, fyller på vatten osv. Har med mig hundarna som då får sin morgonrastning samtidigt. Kommer in ca 8 och sätter mig då och jobbar förmiddag.

Min lunchrast går åt till att lunchfodra hästar, fylla vatten vid behov och ta en mer seriös skogsrunda med hundarna (promenad eller löpning). Vintertid kan det hända att jag rider en kortare runda på lunchen för att få rida i dagsljus (och i så fall har jag tagit en längre runda med hundarna på morgonen).

Efter jobbet vid ca 17 tar eftermiddagsjobbet med hästarna vid. Mockning, förbereda kraftfoderhinkar, packa höpåsar, ta in hästar, motionera hästar. Av de fem hästar vi har på gården så är det tre hästar som är i någorlunda seriös träning, en som är halvpensionär och rids när hon och vi vill och har tid och så ett avelssto som inte rids alls. Jag rider i allmänhet en häst och min dotter två, men det beror lite på hur hennes dag ser ut. Kommer hon hem tidigt tar hon majoriteten av stalljobbet och rider två hästar, är hon sen så faller stalljobbet på mig och då kanske jag longerar/tömkör tre hästar istället för att de rids.

En normal dag är vi klara vid 20-tiden, går in och fixar mat och äter och går sedan ut för kvällsfodringen mellan 21 och 22.

Jag har fyra hästar hemma på lösdrift (ej fri tillgång på grovfoder). Har två döttrar som också är hästintresserade så den ena hästen sköter dom motionen av helt och hållet och så har jag min ridhäst som går 4 dagar i veckan (skadehistorik så går inte superhårt). Ibland lånar äldsta dottern honom. Den tredje är en minishettis som körs av ungarna eller mig innimellan eller så leker ungarna med henne på banan, tar promenader eller så har jag med henne som handhäst. Den fjärde är en 3 åring som nyss blivit grundinriden och precis gått på vila efter det. Hon får följa med som handhäst ibland dock.

Jag jobbar hemifrån och rider oftast på lunchen de dagar min ridhäst ska gå men ibland blir det på kvällen. Har precis börjat ge dom lite hö på morgonen och kvällen men när det är full giva som gäller så packar jag hö för 6 mål, fyller vatten, mockar ligghallarna, ger kvällshö, ger kraftfoder och laddar lunchgrinden med natthö. Detta tar 20-30 min beroende på hur mycket jag pussar på dom. Så ska jag rida en häst och fixa allt för kvällen så tar det max 1,5 timme.

Jag har ju ingen restid varken till jobbet eller stallet och det underlättar ju mycket för mig gällande tidsåtgången.

Ska tillägga att kvällen är alltså då jag lägger mest tid på hästarna. På morgonen tar det inte många minuterna att fylla vatten och ge dom hö. Kanske att jag laddar förmiddagshö´t i en lunchhage annars så springer jag ut och ger dom när dom ska ha och tar in hästen som ska ridas. Så går jag ut och rider på min rast sen.

Jag har en häst. Tycker det är svårt att få ihop livet med jobb och optimalt träningsupplägg för hästen, iaf om jag också ska ge mig själv den återhämtning jag behöver. Det blir lite fler vilodagar än önskvärt, men så får det vara.
Ofta vilar min i början av veckan för jag brukar bli sen från jobbet + jättetrött mån-tis. Ons-sön brukar vara lättare att få ihop. Har helst typ ett varannandagsschema för seriös ridning, och däremellan skrittmaskin, tömkörning, uteritt mm. Är väldigt glad över vår skrittmaskin, den är guld!

Jag står inackorderad och sköter mockning och fixa foder själv. Har ca 25 min enkel resa dörr till dörr, så mkt tid som går åt i bilen..

Jag är typ alltid i stallet kvällstid. Ska det bli skrittmaskin eller lite kort tömkörning åker jag ofta ut sent, så jag hinner äta och vila efter jobbet.
Ja jag med. I våras spelade jag fotboll 3 kvällar också och va med i styrelse. Innan dess hade jag även innebandy en gång i veckan.
Men jag fick inte ihop det. Är helt själv också med allt.
Ibland tänker jag sälja eller ge bort en av hästarna men…

Ja jag med. I våras spelade jag fotboll 3 kvällar också och va med i styrelse. Innan dess hade jag även innebandy en gång i veckan.
Allt sånt utöver hästarna skalade jag bort ur mitt liv redan när min dotter föddes för 25 år sen... man hinner ju inte allt, liksom, och jag fattade redan då beslutet att det jag VERKLIGEN vill hålla på med är hästarna. Så mitt liv har blivit uppbyggt mycket kring att det ska funka för mig att ha häst. Inga andra fritidsintressen, ganska begränsat socialt umgänge, flexibelt jobb, egen träning som funkar att göra hemma (löpning + styrketräning). Jag har ju hundar, men de är gårdshundar och får mycket av sin dagliga aktivering genom att hänga med i mina dagliga sysslor plus att de är mina träningskompisar på löprundor :)

Allt sånt utöver hästarna skalade jag bort ur mitt liv redan när min dotter föddes för 25 år sen... man hinner ju inte allt, liksom, och jag fattade redan då beslutet att det jag VERKLIGEN vill hålla på med är hästarna. Så mitt liv har blivit uppbyggt mycket kring att det ska funka för mig att ha häst. Inga andra fritidsintressen, ganska begränsat socialt umgänge, flexibelt jobb, egen träning som funkar att göra hemma (löpning + styrketräning). Jag har ju hundar, men de är gårdshundar och får mycket av sin dagliga aktivering genom att hänga med i mina dagliga sysslor plus att de är mina träningskompisar på löprundor :)
Hur får du ihop att äta lunch när du är ute och rider lunchtid? :)

Min dröm vore att ta lite längre lunch ibland och rida. Men jag måste äta ordentligt annars fungerar jag inte.

3 hästar, fodring innan jobb, får mat vid 6.30 ca.

Efter jobbet - intag- lite utfodring, sen träning sen utfodring och utsläpp igen, de går ff på sommarbete. Snart installning till lösdrift o vinterhage men liknande upplägg då.

De tränas ca 4- 5 ggr i veckan. Jag och två döttrar som rider.

Hade aldrig kunnat ha ngn annan aktivitet också, helt omöjligt😅
Fullt upp med att få till så mycket kvalitetstid med sambo som jag vill ha..

3 timmar låter snålt för att hinna bägge.
Jag lägger 2,5 timme per dag när de står installade. Väldigt lättskött stall och inget packande av påsar osv. Mockar förbereder kraft och fyller ett nät med hö. Men jag gillar att pyssla med min häst och ta tid till sånt som putsa, städa sadelkammaren osv.
Tar 5 minuter med cykel till stallet, jobbar heltid men tvåskift. Rider 5 eller 6 dagar per vecka, minst tre dagar ut. Tränar och tävlar I dressyr, hoppning och fälttävlan. Blir en del träningar och tävlingar.

Skulle jag jobba vanliga tider hade det blivit väldigt tufft.
Nu är jag i stallet strax efter 15 när jag jobbar dagtid och hemma igen innan 18 och har massa tid att göra mer saker 😁
Jobbar jag kväll går jag upp 07,30, åker till jobbet vid 14.

När jag hade två hästar som tränades och tävlades hade jag alltid en som handhäst när jag red ut. Tog med bägge på träning och red dem efter varandra.
Men behövde iaf 4 timmar för att hinna rida bägge om det skulle bli ordentligt.

Nu skulle jag inte vilja ha två även om jag hade haft råd.
Vill träffa min partner och mina vänner också.

Jag jobbar på kontor och typ aldrig hemifrån, mina 2 hästar bor i eget stall/lösdrift.
Nu har de bott i stallet sedan i juli då jag haft ponnyn på boxvila. Jag börjar jobba 06 och slutar 14:30, då hinner jag rida när det är ljust. Jag rider min stora häst kanske 4-5 dagar per vecka och tävlar emellanåt.

De är hyggligt renliga så mockningen tar sällan mer än 10 minuter och sedan packar jag hö åt ponnyn och natthö åt den stora som har har fri tillgång ute. Storbalar hanteras med traktor och ställs i foderhäck. På vintern har jag småmaskigt nät på.

Jag hoppas att de kan återgå till lösdrift i höst.

Liknande trådar

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2025
  • Prostata

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Omröstningar

• Vintertid