Hur lång är "nån" timme?

Nån timme för mig är just ca en timma, plus minus några minuter hit och dit men ca en timma helt enkelt.

Hur man kan få "nån" timme till flera timmar är för mig ett frågetecken..blir ju jättegalet. Då säger man ju "några timmar" istället. Timme är ju en timma, aldrig hört någon säga flera timme. Klart man kan ju alltid säga typ att man ska ses nån timme på dygnet, men då är det ju allt från 1 timme till 24 timmar.
Precis så tycker jag oxå. Någon timme är ett flummigt uttryck men meningen är ju ändå 1 timme och inte timmAR.
 
Köksbordsdebatt.

Maten i ugnen i "nån timme till".
Tolkar ni det som 1 timme?
2 timmar eller mer?
Eller allmänt lite längre tid...

Kan nån timme vara kortare än 1 timme?

Och vidare- ett par timmar? Är det två timmar eller bär det tolkas som längre än två timmar?

Själv betyder nån timme ungefär 1 timme. Fast mer osäkert uttryckt i likhet med allmänt lite längre tid som kan vara nära 1 timme.

Ett par timmar är 2 timmar men oxå det lite mer flytande än att säga 2 timmar. Har varit med om många som alltid tolkar ett par timmar som minst 3. Vilket jag hade uttryckt som några timmar.

Hur tolkar Buke dessa viktiga (?) Uttryck:confused::p
Nån timme tolkar jag som att man inte vet hur lång tid men antar att det tar ca en timme men skulle inte bli förvånad om det tar en halvtimme eller tre.

Ett par timmar 1,5 -2,5 timmar men kan vara mer eller mindre då folk liksom vid nån timme inte är så exakta utan mest gissar.


Båda uttrycken används som något mycket ungefärligt, vet man så säger man det mer precist som, "steken ska stå i ugnen 2 h och 15 min", eller "det var 2 timmars kö".
 
  • Gilla
Reactions: Ray
"Det kan ta någon dag" är det också bara en dag då?
Samma där som för timmar, man vet inte men gissar på en dag och troligen tar det den tiden men man vet inte.

Exempel
-"Hur lång tid tar det innan paketet kommer?"

-"Det postas idag, det tar väl någon dag?"


Här det bör ta en dag men man vet aldrig, det kanske tar två eller i undantagsfall en vecka och om det är riktigt udda månader eller år. Alltså någon dag.
 
Jag tycker nog man måste lägga in kontext i frågan. "Lasagnen står i ugnen, den är klar om någon timme" - där skulle jag absolut tro att det är 1 timma +/- 15 minuter.

"Tåget är försenat, jag är hemma om någon timme" - där kan det definitivt diffa mer än 15 minuter.
 
Någon för mig blir alltid en, någon timme, någon som vill ha te.
Ett par blir alltid två.
Några är minst 3 och uppåt beroende på sammanhang.

Minuter går ju att ha lite röresle på plus/minus 30 min. Lite svårare att ha 1 och en halv människa som ska ha te ;)
 
Haha okej, jag hade aldrig tolkat det som att det enbart kunnat ta en dag :D

Just därför jag ogillar det, så luddigt och betyder olika beroende på vem man frågar.
Jag vill ha svaret.
Postade paketet idag, normal leveranstid är en till två dagar.
Inget flum om nån dag.

Ska börja säga det på jobbet.
När kommer vi fram.
Om nån timme.
Fungerar ju tydligen oavsett vart de ska.
 
Om "nån timme" är aldrig kortare än 1 och inte längre än 2.
Om "nån minut" är aldrig kortare än 1 och inte längre än 3.
Om "nån dag" är aldrig samma dag och inte längre än 2.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag kan verkligen inte förstå hur "nån" kan bli flera timmar. Varför ens säger man då "nån timme" och inte dom antal timmar som det kan tänkas ta?

Om jag bestämt tid och personen säger att "jag är där om nån timme ca" då hade jag ju tröttnat på att vänta om det gått mer en 1½ timma eller tom börjar närma sig 2 timmar, då hade jag trott det hänt någonting.

"Nån timme" för mig är ett uttryck jag säger om jag tex ska träffa någon men kan inte exakt säga att jag kommer komma exakt på klockslaget utan att det kan diffa några minuter hit och dit. Alltså för att förbereda personen på att jag kanske kan bli lite sen och för att slippa höra av mig bara för att jag kanske blir 5 max 10 min sen så säger jag att jag är där om nån timme. Alltså betyder "nån timme" runt en timma, varken mer eller mindre.

Efter denna tråden kan jag dock kanske förstå en person i min närhet som alltid alltid är sen, skriver vi på morgonen att vi ska träffas och gå med hundarna tex och jag skriver att "kan vi ses om nån timma kanske" så kan jag alltså få stå och vänta i nästan 30 min ibland. Dock tror jag nog nu att hon förstått att jag går efter ca 10 min efter att det gått en timma då hon nu har börjat komma efter ca timman.
 
Jag kan verkligen inte förstå hur "nån" kan bli flera timmar. Varför ens säger man då "nån timme" och inte dom antal timmar som det kan tänkas ta?

Om jag bestämt tid och personen säger att "jag är där om nån timme ca" då hade jag ju tröttnat på att vänta om det gått mer en 1½ timma eller tom börjar närma sig 2 timmar, då hade jag trott det hänt någonting.

"Nån timme" för mig är ett uttryck jag säger om jag tex ska träffa någon men kan inte exakt säga att jag kommer komma exakt på klockslaget utan att det kan diffa några minuter hit och dit. Alltså för att förbereda personen på att jag kanske kan bli lite sen och för att slippa höra av mig bara för att jag kanske blir 5 max 10 min sen så säger jag att jag är där om nån timme. Alltså betyder "nån timme" runt en timma, varken mer eller mindre.

Efter denna tråden kan jag dock kanske förstå en person i min närhet som alltid alltid är sen, skriver vi på morgonen att vi ska träffas och gå med hundarna tex och jag skriver att "kan vi ses om nån timma kanske" så kan jag alltså få stå och vänta i nästan 30 min ibland. Dock tror jag nog nu att hon förstått att jag går efter ca 10 min efter att det gått en timma då hon nu har börjat komma efter ca timman.
Men precis, ''timme'' kan aldrig bli två, då pratar vi ''timmar''
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
579
Senast: Anna-Bella
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 112
Senast: LiviaFilippa
·
Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
2 846
Senast: hastflicka
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 110
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp