Hur lång fram/bak ska jag sadla egentligen!?

Domino_s

Trådstartare
Jag är förvirrad för tillfället. Fick hem min nya sadel i fredags, den ligger som väntat bra på min häst men jag känner mej ändå kluven.

Såhär har jag gått tillväga:

Lyfter frambenet, lokaliserar bogbladet, känner på sadeln vart bommen slutar framtill. Placerar sadeln så bommen kommer ca 3 cm bakom bogbladet. Där ligger sadeln helt stilla på hästen och den ligger perfekt! Hästen nöjd!

Men!

När sadelutprovaren var ute och provade olika modellen la han sadeln mycket längre fram. Nu vet jag att alla kan ha olika mycket "extra" läder framtill, men de modeller som ser likadana ut som denna la han längre fram också. Lägger jag min sadel så långt fram åker den bak och lägger sej där jag känner att jag skulle vilja sadla. När den ligger så långt fram ligger den inte lika bra heller, ser mysko ut på nåt vis. Min häst verkar också spänna sej lite när jag lägger den så långt fram, liksom väger lite bakåt på nåt vis.
Han förklarade det som att om sadeln glider bak så kommer bogbladet ta i sadeln (alltså lädret?), men det ska väl inte spela någon roll sålänge bommen inte rör bogbladet och min åker inte så långt bak att bogbladet slår i lädret, lädret ligger precis över bogbladet.

Svårt att förklara, men jag hoppas att någon kan hjälpa mej reda ut om jag tänker fel eller inte.

Sadeln är en Simco Arabian.

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur lång fram/bak ska jag sadla egentligen!?

Där sadeln "lägger" sig till rätta kommer den också lägga sig när du rider. Har du bilder?
 
Sv: Hur lång fram/bak ska jag sadla egentligen!?

hej ! , lägg på sadeln lite längre fram än du brukar men spänn inte sadelgjorden .sen tar du tag i hornet och vickar sadeln fram och till baka i sidledes , då kommer den att lägga sig i rätt läge :laugh:
 
Sv: Hur lång fram/bak ska jag sadla egentligen!?

JAg förstår inte svaret sadelutprovaren gav ang om den åker bak bla bla....

Hursom:
Om du tycker det känns och ser bra ut där du lägger sadeln, hästen är nöjd och den inte rör sig så är det väl där den ska ligga ?
Kör på det, gå på känslan :)
 
Sv: Hur lång fram/bak ska jag sadla egentligen!?

Det låter som saddle fitter har inte gört sitt jobb!!
Har den inte förklaret att sadeln komma att hamna i "The Saddle Cinch Position"? där sadel görd ligga bakom armbågen.
Rigging typ och typ av häst komma att bestämma om sadeln hamna bakom eller på bogbladen.
Hästen reaktion tyder på att sadlen passa inte.
 
Sv: Hur lång fram/bak ska jag sadla egentligen!?

hej ! , lägg på sadeln lite längre fram än du brukar men spänn inte sadelgjorden .sen tar du tag i hornet och vickar sadeln fram och till baka i sidledes , då kommer den att lägga sig i rätt läge :laugh:

Detta måste jag testa...:laugh:

Tack för tipset!

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur lång fram/bak ska jag sadla egentligen!?

Där sadeln "lägger" sig till rätta kommer den också lägga sig när du rider. Har du bilder?

Det är så jag känner också. Och där ligger den ju helt stilla, rör sej inte en millimeter... Kan försöka ta bilder idag, dock blir det usel mobilkamerakvalitet.

Jag kan ta både som jag vill lägga den och som han visade att den skulle ligga.

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur lång fram/bak ska jag sadla egentligen!?

Jaa, det är inte lätt det här med sadlar och sadling. Men man ska ju alltid sträva efter att sadla så bogbladen inte slår i bommen på sadeln när hästen lyfter frambenen maximalt. Har man en häst med tillräckligt lång rygg ska man sadla som du gör, alltså inte så långt fram att sadeln ligger på bogbladen eller att bommen kommer för nära bogbladen.
Har man en häst med kort rygg, kan man i många fall inte sadla så långt bak. Då får man lägga shims mellan sadeln och paden så att det bildas ett litet mellanrum under den främre delen av sadeln så att bogbladen kan röra sig fritt. Shims läggs strax bakom forken inte under den. Hoppas detta kan vara till hjälp.
 
Sv: Hur lång fram/bak ska jag sadla egentligen!?

Tack för ditt svar. Det du beskriver är precis så jag tänker. Min häst har ganska normallång rygg för sin storlek (152 cm). Jag har en 16" sadel, rundskuren. Men upplever den ganska kort.

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur lång fram/bak ska jag sadla egentligen!?

Det låter som saddle fitter har inte gört sitt jobb!!
Har den inte förklaret att sadeln komma att hamna i "The Saddle Cinch Position"? där sadel görd ligga bakom armbågen.
Rigging typ och typ av häst komma att bestämma om sadeln hamna bakom eller på bogbladen.
Hästen reaktion tyder på att sadlen passa inte.

Såsom jag lägger sadel ligger gjorden perfekt, ca 1 hand bakom armbåge.
När jag spänner den där, ingen reaktion från hästen, hon står snällt stilla.

När jag lägger sadeln som jag blivit visad av utprovaren kommer gjorden långt fram och hästen surar när jag spänner.

Den här sadeln har lite läder framför själva bommen och hamnar utan tvekan över bogbladen på henne när jag lägger den så långt fram som jag blivit visad.

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur lång fram/bak ska jag sadla egentligen!?

Kom på att jag testade ju en sak till emellan de olika sadlingslägena.

Långt fram = får knappt in handen under sadeln framtill.

Längre bak = Får in hela handen och kan känna bogbladet jobba, kan ta om bogbladet.

Tog lite bilder igår, ska försöka pillra in dem i datorn under dagen.

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur lång fram/bak ska jag sadla egentligen!?

Nu har jag äntligen blivit överens med min dator om hurvida mina mobilbilder ska få laddas av eller inte...:grin:

Såhär sadlar jag. Har Equiterapeuten ute idag som kikade på sadel och höll helt med mej om att den ska ligga så långt bak och hon tyckte att den låg jättebra där. Längre fram passar den inte alls...

Jag vet att det ser ut som att sadeln släpper av lite bak, men jag kan lova att bommen ligger emot hela vägen...:laugh: Lädret är liksom uppböjt baktill, även fram var det inböjd under bommen...:confused: Förra ägaren som böjt på den eller nåt.





Mvh Domino_s
 
Sv: Hur lång fram/bak ska jag sadla egentligen!?

Inte för att jag är någon expert men längre fram kan du ju inte lägga den alls. Det skulle ju se helskumt ut. Jag tycker absolut inte att den ligger speciellt långt bak på bilderna.

Om bogbladet skulle ta i lädret så att hästen blir besvärad (som provaren sade) så passar inte sadeln och man borde ha en annan modell. Men det där kan nog någon annan på forumet bättre än jag. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lång fram/bak ska jag sadla egentligen!?

Jag tycker den ser ut att ligga bra.

Sålänge den inte glappar eller ligger på bogen så är det helt ok
 
Sv: Hur lång fram/bak ska jag sadla egentligen!?

Såsom jag lägger sadel ligger gjorden perfekt, ca 1 hand bakom armbåge.
När jag spänner den där, ingen reaktion från hästen, hon står snällt stilla.

När jag lägger sadeln som jag blivit visad av utprovaren kommer gjorden långt fram och hästen surar när jag spänner.

Den här sadeln har lite läder framför själva bommen och hamnar utan tvekan över bogbladen på henne när jag lägger den så långt fram som jag blivit visad.

Mvh Domino_s

Sadel gjord ska ligga 1-hand bakom armbogen.
Sadeln ser utt att ligga bra på bilden.
 

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 414
Senast: HannaZ
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 041
Senast: Aifos
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 305
Senast: Oknytt
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 285
Senast: Lixiigirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp