Bukefalos 28 år!

Hur lång och hur många???

ghost

Trådstartare
Och på vilket underlag? Vliken typ av vagn? Hastighet?

Jag funderar hur ni gör när ni kör intervaller?

Själv har jag två varianter.

Rakbana - 700 m - (upp till) 6 st - i puls 200 (nu med pulsmätaren struntar jag i farten)

Rundbana - när det är mörkt - 1000 m - (upp till) 6 st. - samma med pulsen.

Innan körde jag starthästarna i 30-35-tempo ungefär, aldrig snabbare än 28 om jag var på banan och långsammare på rakan som är tyngre.
 
Sv: Hur lång och hur många???

Vi kör inne på rakbanan på travet, så det är oftast väldigt bra underlag. Speedcart har vi i princip alltid.

Rakbanan är 800 m totalt med lätt stigning. Kör även jag efter pulsklockan, ungefär 200 slag beroende på häst. Kör mestadels 6 intervaller, men även 8 ibland.
Några hästar går kortare intervaller men då kör vi fortare. Pulsen ligger då över 210 men under 215.

Har jag läst rätt (kan knappt tro det) att man från och med i år får ha pulsklockan på i loppen? Jag måste få höra det från någon annan innan jag kan tro det!
 
Sv: Hur lång och hur många???

Varför har man inte fått det tidigare? Det har jag inte läst någonsans?

Iofs spelar det ju ingen större roll för man kör ju inte direkt efter pulsen i loppen...
 
Sv: Hur lång och hur många???

Det har varit förbjudet, man har inte fått ha någon som helst elektronisk utrustning. Jag tycker att det kommer bli kanon att få se hästarnas puls under loppen! Inte för att man ska köra efter pulsen såklart, utan man får se hur högt dom kommer upp, hela återhämtningen, osv. På det viset får man dessutom fram maxpulsen, vilken är svår att få fram annars.
 
Sv: Hur lång och hur många???

Maxpuls kommer de ju upp i långt innan maxfart så det bör man ju kunna kolla i ett vanligt jobb.

Sen blir det ju inte mer hur fort de än springer.
 
Sv: Hur lång och hur många???

Vi kör då aldrig upp våra hästar i maxpuls i jobben. Till och med Polar-gubben tyckte det var jättesvårt att verkligen hitta varje hästs maxpuls, och han har jobbat på att få ha klockorna i loppen bara för den sakens skull. Jag tycker det ska bli super.
 
Sv: Hur lång och hur många???

Kör skolhästarna på rakbanan inne på travet. Den är 800 meter lång, ingen stigning.

Kör 500 m intervaller. Mellan 6-8 inervaller, beroende på hur bra hästarna känns. Den första intervallen körs alltid runt 2 minutertempo för att "värma upp" hästarna lite till. Sen de andra körs oftast mellan 1.30 - 1.40 tempo. Ibland om de är hårdare träning kan vi gå under 1.30 tempo.
Våra skolhästarna går mkt och efter en sådan här träning kan pulsen ligga mellan 80-90. Det händer att de ligger under 80 åxå. För att kunna ta mer på hästarna så går de hårda banjobb, och de sker varannan vecka.
 
Sv: Hur lång och hur många???

Två gånger i veckan kör jag intervallpass. 6x500 meter på en tungsprungen sandbana i 40-tempo. Det räcker för farten finns!
 
Sv: Hur lång och hur många???

Har jag läst rätt (kan knappt tro det) att man från och med i år får ha pulsklockan på i loppen? Jag måste få höra det från någon annan innan jag kan tro det!
Kolla detta dokument på travsport.se: http://www.travsport.se/appImage/utrustning08.pdf

Saxat:
Halsband
Ingen typ av halsband är tillåtet. Elektriska, radiotekniska eller elektronisk utrustning monterad är inte tillåten
varken på hästen eller utrustningen denne använder. Pulsmätare är tillåten i Sverige.
Mekaniska anordningar för utvidgande av luftvägarna på hästen är inte tillåtet.
 
Sv: Hur lång och hur många???

KL

där jag brukar vara och hjälpa till kör vi hästarna på rakbanan och i "backarna" (precis som det låter, mycket backar ;))
På rakbanan (ca 700 m) går dom under 1.30 tempo/2-6 intervaller, olika från häst till häst.
I backarna körs dom 2 intervaller (800 m backar), i 1.35 tempo.
 
Sv: Hur lång och hur många???

Olika beroende på hur långt till start..

Långt till start: 6-7 X 5-600M och kör upp pulsen i 190-215.
Nära: 5-6 X 4-500M och pulsen minst 200. (ev en väldigt snabb om hästen behöver "Piggas upp":cool:)
Farter mellan 18-37.. (egentl inte viktigt)
Vagn Speedcar
Öppet huvudlag, ingen pisk, ingen käk
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Trav Ja, rubriken säger väl vad den här tråden handlar om. Lite bakgrunds/träningsinfo: Den aktuella hästen är ett 6-årigt vblsto, ostartad...
Svar
7
· Visningar
1 174
Senast: Riley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp