Hur lång semester

Joyride

Trådstartare
Bör man ta för att kroppen skall hinna vila upp sig? Har för mig att jag läst det någon gång.
 
Sv: Hur lång semester

Minst två veckor i streck var det senaste jag hörde. Vet inte om det stämmer för tror jag läste det i valfri skräpdagstidning.
 
Sv: Hur lång semester

De riktlinjer jag hört är att man behöver ha minst 3 veckor på raken. Det tar en vecka att varva ner, så börjar man varva upp veckan innan man börjar jobba - alltså blir mittenveckan lugn.

Men det borde också vara oerhört beroende på vad man har för sorts arbete och hur man är som person.

Jag har ett jobb där det är fullt ös - medvetslös större delen av min arbetstid. Jobbar som administratör där det ingår rutinuppdrag, utredningsuppdrag och rena brandkorsutryckningar.

Jag för min del behöver minst 4 veckor, men helst 5 veckor ledigt i ett sträck för att känna att jag verkligen vilar upp mig. Tack och lov så har jag fyllt 50 och har 32 semesterdagar :D

/Lizzie
 
Sv: Hur lång semester

Fyra veckor har jag för mig. Tror det är därför man enligt semesterlagen har rätt till fyra sammanhängande veckor på sommaren.

Sen beror det väl på personen, jobb, situation etc vad man personligen behöver.
 
Sv: Hur lång semester

Hur många har egentligen fyra veckors sammanhängade semester? Det skulle bli total kaos om alla på mitt jobb faktiskt tog det varje sommar. Någon kan göra det varje år men resten tar max två veckor åt gången. Är fullt medveten om att man har laglig rätt till det men hur många har en arbetsplats där alla kan göra det egentligen (utom där man har motsvarande "industrisemester"?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lång semester

kl , jag har precis haft en veckas semester o behöver en till för att vila upp mig från den ;) .....börjar på måndag :D , men jag gillar mitt jobb så det gör inget
 
Sv: Hur lång semester

De flesta på mitt jobb har 4 veckors sammanhängande sommarsemester, och vi har öppet dygnet runt året runt (jobbar inom vården), dock är vår semesterperiod från v 23-35. Vi kommer dock ta in 4 eller 5 semestervikarier så det täcker upp en del iaf.
 
Sv: Hur lång semester

Tja, jag har aldrig haft ett jobb där man inte kan ta 4 veckor sammanhängande. Man kanske inte alltid får de datum man vill men en vecka hit eller dit är regel.
 
Sv: Hur lång semester

Ja, det måste ju verkligen beror på.
En vecka för att varva ner? Jesus, vad gör folk då?

Jag har varvat ner under den halvtimmen det tar att åka från jobbet :p
Tänker aldrig på jobbet när jag är ledig även om jag kan prata om det ibland med min man och vänner som jobbar inom samma.
En vecka för att varva upp, vara upp för vadå?

Jag är ledig fyra dagar nu, känns som jag varit hemma fyra veckor när jag kommer tillbaka.

Att jobba brukar vara mer semester än att vara ledig :D

Väljer aldrig sommar semester längre utan tar 4 veckor i september, nästan enda möjligheten att få vara ledig samtidigt som maken + att han säljer sin sommaresester så har vi ev resa betald.

Har ju så himla mycket ledig ändå tycker jag, skulle jag vara kontorsråtta däremot skulle jag vilja vara ledig på sommaren.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lång semester

Vila upp sig? Det gör man väl när man sover?
Jag har aldrig haft flera veckor på raken. Mest några dagar.
 
Sv: Hur lång semester

Jag tex, jobbar runt 50-70 %borta, som avbytare i djurstall. Kroppsligt tungt. Hemma har jag ett 30-tal hästar, seminstation samt tar eget grovfoder. Ska jag på "semester" får jag förbereda och greja som en tok dagarna innan, så det är jobbigare att ta semester än att bara jobba på hela tiden.
 
Sv: Hur lång semester

Hur många har egentligen fyra veckors sammanhängade semester? Det skulle bli total kaos om alla på mitt jobb faktiskt tog det varje sommar. Någon kan göra det varje år men resten tar max två veckor åt gången. Är fullt medveten om att man har laglig rätt till det men hur många har en arbetsplats där alla kan göra det egentligen (utom där man har motsvarande "industrisemester"?

I stort sett alla jag känner brukar ta fyra veckor. Sen är det inte alltid man får de veckor man vill förstås.
 
Sv: Hur lång semester

Hur många har egentligen fyra veckors sammanhängade semester? Det skulle bli total kaos om alla på mitt jobb faktiskt tog det varje sommar. Någon kan göra det varje år men resten tar max två veckor åt gången. Är fullt medveten om att man har laglig rätt till det men hur många har en arbetsplats där alla kan göra det egentligen (utom där man har motsvarande "industrisemester"?

Varför skulle det inte fungera?
Varför kan inte arbetsgivaren ta in tillfällig personal till del?
Varför kan man inte dra ned på verksamheten under sommarmånaderna (givetvis inte alla branscher)?

Nu förstår jag om man har ett pyttelitet företag inom vissa speciella branscher att det kan bli problematiskt och svårt, men det är yttepyttefå undantag. Arbetsgivaren måste anpassa sig till gällande lagstiftning och det gäller även detta område.
 
Sv: Hur lång semester

*kl*

De flesta på mitt jobb tar 4v sommarsemester. För att klara den planeringen börjar man redan ungefär nu att lägga upp projektplaneringar, produktutveckling och övrig verksamhet så att det ska fungera. Alla kan inte få exakt de veckor de önskar - men med planeringshorisonten 3 månader kan man klara de flesta önskemål.

Kan man inte det som arbetsgivare har man organisatoriska problem. Eller extremt liten kostym med < 3 högkvalificerade anställda som gör det svårt.
 
Sv: Hur lång semester

Så kan det va. :)
jag tänkte på annat jag..

Familjeproblem som hålls undan av jobbatrukturen tenderar ju också att blossa upp vid längre ledigheter.
Barn är roligt men inte alltid så avkopplande. :angel:

Cykelsemester i alla väder... kanske inte heller så avkopplande.
Och precis när man landat på SoligasteandÖn i Långtbortistam så får man magsjuka och ....
 
Sv: Hur lång semester

Med mitt jobbtempo borde jag ta ett halvår.... Det skulle nog ta minst en månad och ens varva ner...
 
Sv: Hur lång semester

*kl*

De flesta på mitt jobb tar 4v sommarsemester. För att klara den planeringen börjar man redan ungefär nu att lägga upp projektplaneringar, produktutveckling och övrig verksamhet så att det ska fungera. Alla kan inte få exakt de veckor de önskar - men med planeringshorisonten 3 månader kan man klara de flesta önskemål.

Japp, så gör vi på mitt jobb också.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Om jag har semester sparad kan företaget dra dagarna för de är för gamla utan att man får ut det i pengar?
2 3
Svar
58
· Visningar
3 330
Senast: Acto
·
Skola & Jobb Jag kommer ev att byta arbetsgivare, kan nuvarande neka mig att ta ut min sparade semester och istället betala ut den som lön?
Svar
4
· Visningar
562
Senast: Mia_R
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
546
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Haft 2,5 vecka av 4 veckors semester, och saknar verkligen jobbet nu. Mina kollegor, att ha något att faktiskt åstadkomma och att känna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 367
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp