Hur lång tid att få resultat av cellprov?

bettysmatte

Trådstartare
Har nyligen tagit cellprov. Jag blev i princip chockad när barnmorskan sa att det skulle ta 8 veckor att få provsvar. Och idag fick jag brevet (normalt, tack och lov :) !) efter 8 veckor. Är det så här i resten av landet också? Tycker att det är en VÄLDIGT lång väntan. Och är man som jag, så har man gått runt och småoroat sig från och till i två månader... :( Tror mig minnas att jag fick svar på runt 10 dagar för några år sedan.
 
Jag tror att barnmorskan sa 4 veckor när jag var och tog cellprov sist. Så då bör jag få brev hem den här veckan alltså. Förhoppningsvis.
 
Förresten @bettysmatte apropå oro: bm tog mitt mobilnummer "så att labbet kan nå dig om det behövs". Det tolkar jag som att de nog hör av sig om det är något, och att alla med lugna prov får vänta på brev i 10 veckor.
 
Förresten @bettysmatte apropå oro: bm tog mitt mobilnummer "så att labbet kan nå dig om det behövs". Det tolkar jag som att de nog hör av sig om det är något, och att alla med lugna prov får vänta på brev i 10 veckor.
Är det då brevet som tar tio veckor att skicka? För innan labbet kollat provet så vet man ju inte om det är något eller inte.
 
Men varför skulle det ta tio veckor att skicka ett brev :confused:
Det låter ju helt vansinnigt.
Ingen aning. Det var bara en tanke. Provresultat kanske ska registreras och sparas efteråt och det är den hanteringen som tar tid, eftersom det är screening. Och då kanske de som det inte är någon fara med får vänta.
 
De tog mitt nummer också och skulle ringa om det var något allvarligt. Men det skulle ta lika lång tid ändå, sa barnmorskan. Mitt analyserades i Lund förresten.
 
Har nyligen tagit cellprov. Jag blev i princip chockad när barnmorskan sa att det skulle ta 8 veckor att få provsvar. Och idag fick jag brevet (normalt, tack och lov :) !) efter 8 veckor. Är det så här i resten av landet också? Tycker att det är en VÄLDIGT lång väntan. Och är man som jag, så har man gått runt och småoroat sig från och till i två månader... :( Tror mig minnas att jag fick svar på runt 10 dagar för några år sedan.

För mej tog det ca 1v sist. Sen ringde dom upp och sa att allt var ok. (Priv gyn, västragötaland. Maj 2015)
 
Men varför skulle det ta tio veckor att skicka ett brev :confused:
Det låter ju helt vansinnigt.
Det är väl ingen omöjlighet att de är fler än en som studerar provet och att de skickar det genom en snabbcheck innan de betar av det mer noga? Vet att det i alla fall var minst två som kollade på magnetkamerabilderna på min hjärna och det låter i min värld vettigt att man gör liknande även på cellprover.
 
Förresten @bettysmatte apropå oro: bm tog mitt mobilnummer "så att labbet kan nå dig om det behövs". Det tolkar jag som att de nog hör av sig om det är något, och att alla med lugna prov får vänta på brev i 10 veckor.

Jag fick dåligt besked via brev ca åtta veckor efter provet i Västra Götaland. Själva borttagningen genomfördes till slut ett år efter första provtillfället... så inte rullade det snabbt inte (sen strulade det lite extra mycket med just mig men ändå).
 
Tror de sa 6-8 veckor, eller kanske 8-10 och något om att det var mycket på labbet. Jag la det inte på minnet utan tänkte att det kommer när det kommer. Något telefonnummer fick jag inte heller lämna.
 
Det är väl ingen omöjlighet att de är fler än en som studerar provet och att de skickar det genom en snabbcheck innan de betar av det mer noga? Vet att det i alla fall var minst två som kollade på magnetkamerabilderna på min hjärna och det låter i min värld vettigt att man gör liknande även på cellprover.
Fast det verkar som om det kan skilja beroende på var man bor någonstans.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 502
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 106
Senast: Skjøldur
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 970
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp