Hur lång tid kan man begära något av hästen under ett ridpass?

lakrits

Trådstartare
Nu vet inte jag om detta ligger på rätt forum men visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden.

Min häst har haft korsförlamning två gånger. Senaste gången för ett par veckor sedan.
Första gången berodde på race i hagen och andra gången vet vi inte, möjligtvis fodret och det är nu åtgärdat.

Nu till mina frågor.
Jag har tagit det väldigt lugnt efter det här. Lite för lugnt tycker en del men min känsla säger mig att det varit det rätta men vill fråga er här.

Lite bakgrund (för er som inte redan vet den).
Mitt sto fölade i april förra året. Hon gick med sitt föl i 4 månader ca. och sedan började jag skritta henne hemma lite på banan.
Tyvärr avbröts mina försök till stilla igångsättning pga. att olika skador hon åtdrog sig. Bla. spark på lårmuskel, sparkad tre gånger på ben, korsförlamning osv. osv.
Vi har aldrig kommit i gång ordentligt sedan dess.

Nu återigen efter korsförlamning nr. 2 så har jag bara skrittat.
Antingen hemma på banan eller ute på vägar och skog.
Dock inte varje dag då jag inte har möjlighet till detta.
Hon har fått gå lite i form, ca. 5 minuter under varje ridpass.

Som ni förstår så har hon tappat alla muskler hon hade innan och för att orka arbeta så behöver hon ju ha dessa muskler.
Jag vet hur jag ska arbeta upp musklerna på henne men känner mig tveksam över hur mycket jag kan begära av henne.
För att få muskler så behöver hon gå i form, hon behöver gå i backar, i skog och mark osv. osv. men hur länge åt gången?
Vad kan jag begära av henne omusklad?
Är 5 minuter för lite/mycket under ett skrittpass på 20-30 minuter?
Det är inte alltid jag har möjlighet att kunna skritta ut pga. olika omständigheter men jag försöker variera så gott jag kan.

Jag hjälper själv andra med sina hästar ibland och ger även råd här men nu funderar jag på om jag är för försiktig och snäll???
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lång tid kan man begära något av hästen under ett ridpass?

Är hon helt återställd från k-förlamningen nu? Har du tagit blodprov för att se att värderna är ok? Eller blir hon stressad av att du rider så det är därför hon inte verkar klara mer träning?

Vad som är viktigt med en k- förlamnings häst är ju att den får röra sig regelbundet som du säkert vet. Hur begär du att hästen ska gå i form, jag tycker du brukar bjuda upp till det själva när de orkar med det? Annars tycker inte jag att det låter som för mycket träning om blodvärderna är ok, det viktiga är ju att förutsätningarna stämmer f.ö att hon får gå ute mycket om hon rids så pass litet så att hon inte bygger på sig en k-förlamning till...
 
Sv: Hur lång tid kan man begära något av hästen under ett ridpass?

Allting är OK med henne.
Jag vet att dessa hästar ska röra på sig regelbundet och hon går ute dygnet runt, nu med täcke på sig.
 
Sv: Hur lång tid kan man begära något av hästen under ett ridpass?

Jag skulle nog tömköra mycket och hålla på från marken. Då brukar det vara lättare att jobba lite hårdare utan att det sliter på hästen. Tycker även att det brukar vara lättare att börja med traven från marken, då ser man också hela tiden hur hästen går och kan avbryta innan det blir jobbigt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 894
Senast: Badger
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 460
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 095
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp