Bukefalos 28 år!

Hur lång tid tar en vårdnadstvist?

S

starshine_

En vän till mig väntar barn med sitt ex. Han vill självklart ta halva ansvaret och vara delaktig i barnets tillvaro. Det finns dock en viss risk att exet väljer att dra det till en vårdnadstvist pga svartsjuka gällande att min vän valt att gå vidare.
Hur funkar en vårdnadstvist när föräldrarna är separerade redan innan barnet är fött? Alltså, det blir ju ingen tvist förrän barnet är fött men hur ser en sådan ut?

Tips och råd i övrigt uppskattas förstås också.
 
Sv: Hur lång tid tar en vårdnadstvist?

Låter märkligt att tänka vårdnadsvist innan barnet ens är fött.

Familjerätten kan hjälpa till att få rätsida på hur umgänge skall fungera.
Det gäller att samarbeta annars kan det bli tvist i tingsrätten.

I första hand handlar det ju om enskild vårdnad resp gemensam vårdnad vilket inte har någon praktisk betydelse för umgänget.
 
Sv: Hur lång tid tar en vårdnadstvist?

Han vill självklart ta halva ansvaret och vara delaktig i barnets tillvaro. Det finns dock en viss risk att exet väljer att dra det till en vårdnadstvist pga svartsjuka gällande att min vän valt att gå vidare.

Är inte det bra att han vill vara delaktig i barnets liv?? Finns det skäl till varför han inte skulle få det? Varför skulle det bero på svartsjuka att han vill träffa sitt barn? Iofs inget jag har med att göra, men min spontana tanke och min spontana frågor eftersom det finns tjejer som vägrar umgänge med pappan på svaga grunder.
 
Sv: Hur lång tid tar en vårdnadstvist?

Anledningen till att han tänker vårdnadstvist redan nu är för att hans ex inte vill att han ska gå vidare. Risken är alltså rätt stor att hon kan försöka förstöra om hon kan.

Han vill ha gemensam vårdnad. Umgänget får sen styras efter barnets behov. Han vill samarbeta, det är hon som kan ha problemen med just den biten.
Därav frågan om hur lång tid det kan tänkas få att få vårdnadsbiten avgjord och "på pränt".
 
Sv: Hur lång tid tar en vårdnadstvist?

Jag kanske var otydlig. Min vän är alltså den blivande pappan. Den blivande mamman känner jag bara väldigt ytligt.
Gissningsvis är hennes skäl till att ev. strula med umgänge och vårdnad att hon inte vill att han ska gå vidare. Alltså svartsjuka.
Jag står på hans sida och jag har hittills inte sett en enda anledning till att han inte ska få ha gemensam vårdnad. Frågan är dock vad hon anser vilket är mer oklart.

Det är just biten du skriver sist, "det finns tjejer som vägrar umgänge med pappan på svaga grunder" som oroar honom.
 
Sv: Hur lång tid tar en vårdnadstvist?

grejen är väl att gemensam vårdnad bara fungerar om föräldrarna kan samarbeta med varandra. Om mamman inte kan samarbeta så är nog risken stor att det inte blir någon gemensam vårdnad.

Däremot, är det kanske till och med så att om mamman vägrar samarbeta så kan det kanske bli aktuellt för din vän att få enskild vårdnad. Fast det är nog svårt från början, då barnet behöver bo hos mamman för att ammas. man kan ju hoppas att bara blotta hotet om detta kan göra henne mer samarbetsvillig...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lång tid tar en vårdnadstvist?

För att inte tala om att mamman från början har enskild vårdnad (om det nu inte har ändrats)
 
Sv: Hur lång tid tar en vårdnadstvist?

För att inte tala om att mamman från början har enskild vårdnad (om det nu inte har ändrats)

Nej det har det inte.
Mamman har enskild vårdnad och för gemensam vårdnad behövs mammans godkännande.

Men vill pappan ha gemensamvårdnad bör han ta kontakt med familjerätten för råd om hur han går tillväga, vilket kan vara smart att göra så snart barnet är fött.
Det är inte till mammans fördel precis att inte ge barnets pappa umgänge.

Hoppas det går att lösa på bästa sätt för barnets skull.
 
Sv: Hur lång tid tar en vårdnadstvist?

man kan ju hoppas att bara blotta hotet om detta kan göra henne mer samarbetsvillig...

Nja tror inte det främjar sammarbetet direkt. Hot är aldrig en bra metod för sammarbete.
Att utgå ifrån att det inte kommer fungera innan barnet ens är fött är inget bra utgångsläge.
 
Sv: Hur lång tid tar en vårdnadstvist?

Angående tiden så kan det ta mycket lång tid. Först måste du stämma och då har motparten två månader på sig att svara. Sedan kan det ta tid innan ni kommer upp i domstol. Sedan ska det till en utredning som kan ta upp till fyra månader har jag för mig. Sedan ska det upp till domstol för huvudförhandling och det kan ta tid innan ärendet tas upp. Det tar alltså åtminstonde 6 månader eller mer. Det är inte heller någon fördel om ni stämmer innan umgänget haft en chans att komma igång. Detär inte så lätt att få umgänge med ett nyfött barn. Oftast rör det sig om någon timme åt gången, några dagar i veckan tills barnet är stort nog för att klara längre stunder.
Det är helt och håller barnets behov som ska styra och ett nyfött barn behöver komma till ro så att matning och sådant fungerar. Pappan kan altså inte kräva så mycket i början och bör inte göra det heller.
 
Sv: Hur lång tid tar en vårdnadstvist?

Att barnet kommer behöva bo hos henne första tiden är förstås självklart. Barnet får sen gärna bo kvar där för trygghetens skull. Jag kan inte så mycket om barn men jag förutsätter att småbarn ska bo på ett och samma ställe och inte flacka runt.
Han vill inte hota henne med något, bara få det att fungera så bra det går när situationen nu är som den är.
 
Sv: Hur lång tid tar en vårdnadstvist?

Nej det har det inte.
Mamman har enskild vårdnad och för gemensam vårdnad behövs mammans godkännande.

Men vill pappan ha gemensamvårdnad bör han ta kontakt med familjerätten för råd om hur han går tillväga, vilket kan vara smart att göra så snart barnet är fött.
Det är inte till mammans fördel precis att inte ge barnets pappa umgänge.

Hoppas det går att lösa på bästa sätt för barnets skull.

Då var det lite som jag anade då. Att mamman kommer ligga "steget före" redan från början.
Självklart hoppas min vän att hon ska inse att barnet inte vinner något på att nekas umgänge med sin pappa men det finns risk att hon inte kommer tänka helt rationellt.

Det är ungefär tre månader till barnet är beräknat att födas men han vill vara ute i god tid för att ha så mycket på fötterna som möjligt.
Familjerätten ska jag tipsa honom om.
 
Sv: Hur lång tid tar en vårdnadstvist?

Att utgå ifrån att det inte kommer fungera innan barnet ens är fött är inget bra utgångsläge.

Han utgår inte från att det blir problem. Däremot vill han vara förberedd om det blir problem. Jag förstår honom helt och fullt även om jag som tjej inte kommer hamna i precis samma situation.
 
Sv: Hur lång tid tar en vårdnadstvist?

Precis som jag skrev så är det för den blivande pappan självklart att första tiden kommer handla i princip enbart om mamman. Det är liksom logiskt och absolut inget konstigt.
Det handlar inte så mycket om att kräva umgänge med barnet från första sekund som att faktiskt barnet ska ha rätt till båda sina föräldrar därefter.
 
Sv: Hur lång tid tar en vårdnadstvist?

*Kl*

Utan att avslöja alltför mycket om oss så handlar det delvis om att pappan kan vara på väg att inleda något med en ny. (Det kräver inte många sekunders eftertanke för att inse att det handlar om mig.)
Den blivande mamman kommer inte uppskatta det och därav oroligheten för att hon kan skapa problem "bara för att".
Jag och den blivande pappan är inte officiella och jag vet inte när vi blir det heller. Den största anledningen till att vi håller det hemligt är pga det här med barnet. Frågan är alltså om vi ska vara inofficiella ända tills vårdnadsbiten är löst eller hur vi ska göra. Att hålla det hemligt är påfrestande men det är värt det om det minskar riskerna för problem med barnet och mamman.
Finns det ens tips och råd för hur man "ska" göra i en sån här situation?
 
Sv: Hur lång tid tar en vårdnadstvist?

Jag jobbar på familjerätten och gör bl a vårdnadsutredningar.

Om din kompis inte är gift med barnets mamma när det föds får hon per automatik enskild vårdnad.

För att kunna ha gemensam vårdnad är kriteriet att man kan samarbeta.

Vårdnadsform har ingenting med umgänge att göra, barnet har rätt att träffa båda sina föräldrar om de inte är direkt skadliga för barnet.

I din kompis fall skulle jag strunta i vårdnadsfrågan och lägga ner min kraft på att bygga upp en relation med barnet och hitta ett sätt att kommunicera med mamman. När det gått något år och han byggt upp en relation med sitt barn och visat mamman att han kan vara en pålitlig pappa kan ha ta upp vårdnadsfrågan.

Att gå in i en vårdnadstvist nu är ett utmärkt sätt att göra av med massa pengar på utan att få något för det för chansen till gemensam vårdnad nu är väldigt liten.
 
Sv: Hur lång tid tar en vårdnadstvist?

Förutom att jag alltid funnit det konstigt att mamman per automatik får enskild vårdnad och pappan ska bevisa att han "förtjänar" det så väcker det nu en fråga hos mig. Om mamman strular och vägrar samarbeta, kan hon då få problem att behålla vårdnaden?
 
Sv: Hur lång tid tar en vårdnadstvist?

Varför utgår du ifrån att mamman kommer att strula?
Gemensam vårdnad är bara att föredra om föräldrarna kan sammarbeta, tro mig jag vet. Att börja anta att hon kanske kommer strula innan barnet ens är fött är inget bra utgångsläge för ett bra sammarbete. Det handlar inte om äganderätt utan om föräldraskap. Skulle hon inte vilja gå med på umgänge så kontakta familjerätten för att skriva ett avtal om umgänget. Det handlar inte om att förtjäna vårdnaden, det handlar om att visa sig vara en bra förälder som sätter barnets bästa framför sig själv. Om mamman tvekar över om hon vill ha gemensam vårdnad så har ni allt att vinna på att sammarbeta och visa att ni kan ta ansvar. Vill hon inte gå med på det så ta det då. Det är bra att ta reda på vad som gäller men det är fortfarande en domstol som kommer dömma i just det fallet. Det är ingen fördel för henne att neka umgänge, det är inte heller någon fördel för er att utgå ifrån att hon kommer neka, det är rent av ett ganska effektivt sätt att få henne att "strula". Och det vinner ingen något på, framför allt så blir det barnet som blir lidande. Tänk på att mamman känner av er instälning.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lång tid tar en vårdnadstvist?

Eftersom mamman är ogift finns det ingen pappa att per automatik ge andra halvan av vårdnaden till.

Klart att en mamma kan förlora vårdnaden men det är väldigt sällsynt när det gäller små barn. Finns rättsfall där pappan inte fått ensam vårdnad trots drog- eller sociala problem. Nu pratar jag om barn i förskoleåldern. Däremot är det väldigt sällsynt om hon bara vägrar samarbeta så länge barnet får sina behov tillgodosedda eftersom barnet oftast bott med sin mamma och därför har störst trygghet där.

Det absolut sämsta den blivande fadern kan göra är att presentera en ny flickvän omkring barnets födelse, kräva att få gemensam vårdnad och kräva att barnet ska sova över hos honom. Då hamnar han garanterat i bråk med mamman och ligger dåligt till i en vårdnadstvist eftersom han satt sina egna behov före barnets.
 
Sv: Hur lång tid tar en vårdnadstvist?

Vill bara rätta lite, familjerätten kan inte tvinga någon att skriva avtal om umgänge om den inte vill. Det är en frivillig service för föräldrar som är överens.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 428
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 231
Senast: Wonna
·
R
Övr. Barn Våren 2010 separerade jag och mitt ex efter tio år ihop. Vår son var då 5 år. Jag har väl alltid varit den som skött "allt" gällande...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 217
Senast: Amha
·
Hundhälsa Rubriken är något missvisande, men jag kom inte på något bättre. Ni får väl läsa vidare. OBS!! Jag vet att ni inte kan ta detta...
Svar
11
· Visningar
5 794
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp