Hur lång tid?

sandra87_

Trådstartare
Ja hur lång tid tar det normalt för en katt att anpassa sig till ett nytt hem?
Vi fick i söndags hem en kastrerad honkatt på ca 10 mån.
Sedan tidigare har vi en kastrerad hankatt och en liten hund. Båda två är oehört snälla mot allt och alla.
Vi har ändå försökt hålla dem så mkt åtskilda som det går genom att stänga in henne på övervåningen för att hon ska ha en chans att vänja sig. Dock smiter hon gärna ner då det inte går att få till avspärrningen helt 100.
Vi har mest låtit henne vara ifred. Har bara visat henne var lådan är och ställt lite mat och vatten i närheten där hon brukar vara. Hon har bara ätit pyttelite och det är bara om jag gett henne kattgodis. Kanske har det slunkit ner lite lite vanlig mat men det är svårt att se. Har erbjudit henne både torr mat och mjau blötmat.
Hon går på lådan så lite har hon varit framme men annars ligger hon enbart under soffan på övervåningen och trycker eller när hon smiter ner under sängen.
Så fort någon av dom andra djuren kommer nära sängen fräser hon och då går dom bara därifrån så dom är ju inte på något sätt på henne.
Hon fräser även lite åt oss människor om vi kommer för nära men bara ibland. På nätterna verkar hon vara mer aktiv.
Tidigare har hon bott ensam med sin matte som var hemma hos henne väldigt lite.
Kan vi göra något för att underlätta för henne?
Just nu känns det jättehemskt att hon är så himla rädd. :(
När vi fick hem våran förra katt var han lite rädd för hunden men kom fram till oss ganska tidigt och nu är han och hunden jättebra kompisar.
Ska vi fortsätta att bara låta henne vara?

Alla tips mottages tacksamt! :)
 
Sv: Hur lång tid?

Jag tror att låta katten vara för sig själv inte löser något i detta fallet. Försök vara "nära" hela tiden, om hon är under soffan, sätt dig i soffan läs tidning eller vad som helst.. Hon ska vänja sig vid er snarare än miljön.

Tidigare har hon bott ensam med sin matte som var hemma hos henne väldigt lite - katten är van att vara ensam, vänd bort det och visa att det är mysigt att vara tillsammans. Kasta ner godis till henne på marken, busa med henne, men rör henne inte så länge hon gömmer sig och fräser.. Låt katten komma fram till er istället.

Katter är väldigt "enkla" varelser.. Dom anpassar sig ofta fort. Så låt det ta några veckor. Men låt henne som sagt inte bara vara ensam, bättre att vara omkring hela tiden.
 
Sv: Hur lång tid?

Tack för svar!

Nu när jag ställde fram mat till henne nyss så åt hon faktiskt. Hon är väl jättehungrig stackarn.
Höll ner handen bakom soffan utan att röra henne och först fräste hon till men sedan strök hon sig mot mig och jag fick klappa henne lite. Hon till och med pratade lite med mig. :love: Dock ville hon inte komma fram.
Det verkar ju inte som att hon är jätterädd för oss nu iaf utan mest osäker. Jag tror att den andra katten och framför allt hunden är läskigast.
Tur att båda är så snälla och låter henne vara. :)
 
Sv: Hur lång tid?

Med en sån bakgrund skulle jag säga en vecka eller två. Jag skulle inte heller avskärma henne utan snarare stänga in henne med er.
 
Sv: Hur lång tid?

Okej. Vi är ju i samma rum som henne i princip hela tiden vi är hemma. Men har låtit henne hållas under säng el soffa.
Tycker du att vi ska försöka ta fram henne och ha henne nära fast hon inte törs eller ska man låta henne ligga kvar under? Det fungerar inte att försöka locka ut henne med lek eller godis.
Ursäkta mina kanske dumma frågor, men jag har inte haft någon katt som har varit så rädd innan så jag blir lite osäker på hur vi ska göra. Den vi har nu var ju bara lite blyg och våran första ägde hela lägenheten så fort han klev ur buren. :p
 
Sv: Hur lång tid?

Tvinga för allt i världen inte fram katten, det kan sluta illa med en ännu försiktigare katt och sönderklöst matte :p
Det är inte ovanligt att katter beter sig så här i början, men stäng inte in henne ensam eller var "försiktig". Va som vanligt hemma och locka och erbjud henne godis då och då, men försök inte röra henne om hon inte vill, då blir du ju "farlig". Du ska se om ett par veckor så är läget mycket bättre.
Jag fick hem en hittekatt som var livrädd för mig i nästan en månad, det tog ett halvår innan han inte reagerade med att gömma sig om han var på golvet och jag rörde mig. Var jag still så kom han fram men rörde man sig så var man livsfarlig. Nu bor han i en livlig barnfamilj och är inte det minsta rädd :) Dom vänjer sig men det kan ta lite tid. Men visst är det jobbigt när dom är rädda!
 
Sv: Hur lång tid?

är hon under soffan sätt dig i soffan och "bara är" dvs läs en tidning, prata med henne, lek med något som prasslar mm men tvinga inte fram henne med våld utan ta de i hennes takt....

Hade en skygg katt hos mig, de första ca 2 veckor var hon ensam i ett rum för att vänja sig sakta sedan öppnade vi dörren så hon fick bestämma själv. Hon var livrädd för allt. :( De tog utterligare en vecka innan hon vågade sig ut en dm från dörröppningen. Vi satt och lockade henne en bit från dörröppningen och klappade henne som belöning då hon kom fram.. sedan blev hon tuffare =)
 
Sv: Hur lång tid?

Hur lång tid skulle det ta för dig att etablera kontakt med en orangutang om ni blev inlåsta tillsammans?

När jag tog hem en vuxen hund till mina katter var jag glad att de inte slogs utan bara fräste åt hunden. Det tog nästan 4 månader innan den siste katten accepterade hunden men idag sover de tillsammans.
 
Sv: Hur lång tid?

Förmodligen rätt länge. :p

Svarar alla:

Tack för alla tips. På bara några dagar har det blivit enorm skillnad på lilltjejen. I torsdags började hon komma fram och kika lite och nu går hon runt här hemma ganska obehindrat.
Hon svarar när man pratar med henne och kurrar högljutt. :love:
Den andra katten är rolig att leka tafatt med och hon busar en del även med oss. Dock är hon lite blyg för hunden ännu men det kommer. Hon är iaf framme och nosar på honom när hon tror att han inte ser.. :)
Gömmer sig gör hon fortfarande litergrann om vi tappar nåt i golvet eller gör en hastig rörelse, men det går framåt för varje dag.
Hon är hur go som helst och hon kommer få all tid hon behöver för att anpassa sig. :laugh:
 
Sv: Hur lång tid?

Kul att höra!
Så länge man inte tvingar katten till att vara "social" kommer de snart på att ni och de övriga djuren inte är farliga. Du ska se att om ett par månader så är hon inte rädd för något i hemmet.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
636
Senast: Hazel
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
770
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
973
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 076
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp