Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Hur lång tid..

attempt

Trådstartare
Tar det för en häst att börja tappa muskler, kondition mm?

Min häst har vart halt i ca 2 - tre veckor, Hur ska jag sätta igång honom sen? Bara rida som vanligt, fast ta det lungt, eller ska jag bara börja med att skritta i någon vecka?

Sv: Hur lång tid..

Rebeccah skrev:
Tar det för en häst att börja tappa muskler, kondition mm?

Min häst har vart halt i ca 2 - tre veckor, Hur ska jag sätta igång honom sen? Bara rida som vanligt, fast ta det lungt, eller ska jag bara börja med att skritta i någon vecka?

hur fort hästen tappar beror på vilken kondition den var i innan vilan.
en häst i god kondition och med bra muskulatur tappar ingenting på så kort tid. 6 veckor brukar man räkna med innan kondis och muskulatur börjar dala.

om hästen varit halt är det en annan sak att köra igång, då ska man ABSOLUT givetvis skritta minst någon vecka innan man kör igång!

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5526 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
1 200
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 108
Ridning Vår heta häst har helt plötsligt börjat "stänga av". Det är precis som lusten går ur henne. Hon hoppar allt man styr på,så det ör inte...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 646
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
1 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Plast eller guld?