Hur lång tid..

attempt

Trådstartare
Tar det för en häst att börja tappa muskler, kondition mm?

Min häst har vart halt i ca 2 - tre veckor, Hur ska jag sätta igång honom sen? Bara rida som vanligt, fast ta det lungt, eller ska jag bara börja med att skritta i någon vecka?
 
Sv: Hur lång tid..

Rebeccah skrev:
Tar det för en häst att börja tappa muskler, kondition mm?

Min häst har vart halt i ca 2 - tre veckor, Hur ska jag sätta igång honom sen? Bara rida som vanligt, fast ta det lungt, eller ska jag bara börja med att skritta i någon vecka?


hur fort hästen tappar beror på vilken kondition den var i innan vilan.
en häst i god kondition och med bra muskulatur tappar ingenting på så kort tid. 6 veckor brukar man räkna med innan kondis och muskulatur börjar dala.

om hästen varit halt är det en annan sak att köra igång, då ska man ABSOLUT givetvis skritta minst någon vecka innan man kör igång!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 283
Senast: Morces
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 362
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp