Hur långa förkylningar har ni och hur ofta?

Jag är lite irriterad på mitt immunförsvar då det verkar ha ändrat strategi senaste åren. Har under hela barndomen och upp i 20-års åldern haft intensiva men korta sjukdomsförlopp: gått från frisk till 40 graders feber och tillbaka igen på sisådär 48 timmar. Bara att sova sig igenom. Mycket praktiskt!

Nu däremot går jag istället runt med sjukdomskänsla, hosta och snuva i 7-10 dagar. För dålig för att jobba men ingen feber, vilket gör att kroppen envisas med att hålla mig vaken genom lidandet :mad:
 
Tja faktiskt lite svårt att svara på. Ska jag generalisera så har jag EN lång förkylning per år. Den varar från mitten av september till mitten av maj!

I lite mer detalj, jag är tyvärr mycket ofta förkyld förutom på sommaren. Under sommaren är jag i princip aldrig förkyld. Men under vinterhalvåret är det inte så stor fråga om jag är förkyld utan mer i vilken grad jag är förkyld. Naturligtvis är jag inte rejält förkyld större delen av tiden, men lite halsont, huvudvärk och allmänt trött och sliten är jag väl alltid några dagar varje vecka under vinter. Trist!
 
Ca 1 vecka är jag oftast hemma. Numera har jag möjlighet att jobba hemifrån så behöver inte sjuka mig mer än någon dag, men går inte till jobbet och snorar helt enkelt. 1177 säger 1-2 veckor för att bli frisk från en förkylning, så det känns ändå som ett normalt förlopp. I år har jag haft två förkylningar, men brukar normalt ha en per år i snitt. De som är hemma två-tre dagar med en förkylning upplever jag antingen inte fått en riktig förkylning utan bara kände sig hängiga ett par dagar eller går tillbaka till jobbet för tidigt i min mening. Vi hade ofta folk på mitt gamla jobb som var hemma en-två dagar och sen kom de med rejäl snuva och hosta och smittade ner alla kollegorna.
 
Lite ont i halsen eller lite snorig kanske 2-3 gånger per år. Verkligt sjuk med feber eller så att jag blir liggande orkeslös i sängen- typ aldrig. Minns att jag var ordentligt sjuk 2009 och det är ju ett tag sedan så att säga..
 
Den finns, men den är gräslig mot slemhinnorna och nästan omöjlig att sluta med sedan så jag försöker låta bli. :)
Jag kan inte leva utan den när jag är förkyld! Har inga problem alls att sluta.

Är säkert förkyld mellan 3-6 gånger per år. Inåt är jag nog inne på 3-4 förkylningen nu. Jag jobbade hemma to-fr och är definitivt inte helt återställd än. Jag törs kanske träna i helgen? Jag är alltså påverkad i minst en vecka.
 
Peppar, peppar så brukar jag inte bli förkyld speciellt ofta. Kanske max 1 gång per år?

Är dock väldigt sällan så förkyld att jag behöver vara hemma från jobbet /inte kan jobba på distans.

Är väldigt noga med att tvätta händerna många gånger om dagen och tycker detta hjälper till med att hålla virus på avstånd.
 
När jag blir förkyld, så blir jag det rejält med hög feber, huvudvärk, allmän värk i kroppen, ilsket röd och toksvullen hals, ögonfluss, täppta bihålor, snorig näsa och givetvis en skrällande hosta.

Brukar oftast ta ca 1.5 vecka innan jag -vek som en nyfödd kattunge- är på jobbet igen.
 
Jag kan inte leva utan den när jag är förkyld! Har inga problem alls att sluta.

Är säkert förkyld mellan 3-6 gånger per år. Inåt är jag nog inne på 3-4 förkylningen nu. Jag jobbade hemma to-fr och är definitivt inte helt återställd än. Jag törs kanske träna i helgen? Jag är alltså påverkad i minst en vecka.
Jag antar att vi är olika känsliga. Jag har jättekänsliga slemhinnor och är näsblödare (vet inte om det gör någon skillnad) och när jag använt otrivin mer än ett par gånger märker jag hur näsan slår totaltätt så snart den slutar verka. Verkligen blockad så att jag får panik, jag fick tvinga mig igenom en hemsk period när jag skulle sluta efter att ha använt den för min allergi. Nu använder jag en jättesvag variant av nässpray som i princip är saltvatten. :) Den får det inte att sluta rinna men den löser upp nästäppan i alla fall (vilket är huvudsaken för mig), och går att lägga bort samma dag som jag inte behöver den.
 

Liknande trådar

Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 059
Senast: Treo
·
Kropp & Själ Jag har tidigare i mitt liv knappt aldrig varit förkyld, har bott med folk som varit förkylda och jobbat med snoriga barn..men icke...
Svar
13
· Visningar
1 313
Senast: millan10
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 354
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 460
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp