Hur långa förkylningar har ni och hur ofta?

finapina

Trådstartare
Förkyld....Och som vanligt rejält.Jag har legat 4 dgr nu, orkar inte vara uppe. Jag vet inte hur andra fixar det, dom är borta max 2-3 dgr från jobbet. För mig känns det som förloppet går i ultrarapid varenda gång och som sagt oftast rejäla förkylningar med jättejobbig hosta och ett otroligt snorflöde( ursäkta) i dagar. Feber får jag i princip aldrig.Min sambo brukar säga att mitt förlopp är dubbelt längre än andras. Varför är det så olika?Tycker att jag tränar, äter bra och är mkt utomhus?Har inga sjukdomar annars. Har varit såhär hela livet. Hur ofta är ni förkylda och hur fort blir ni friska? Själv är jag förkyld ca 3 ggr per år.
 
Jag är oftast borta en vecka om jag blir förkyld. Inga 2-3 dagar får mig frisk inte. Tack och lov blir jag inte sjuk så ofta. Förra veckan var första gången på 2,5 år som jag är sjuk.
 
Det är väldigt individuellt hur sjuk man blir och vilka symptom man får.

Jag brukar få ont i halsen, följt av snor och feber. Hostar minimalt.

Dagar då jag inte kan jobba varierar mellan 3 och 5, beroende lite på hur kraftiga symtom jag får. Ibland har jag tex en dag då jag bara är hes och har ont i halsen men i övrigt mår bra - men pga mitt jobb blir jag hemma den dagen också.

Brukar får 1 förkylning + 1 influensa eller 2 förkylningar på ett år.
 
Jag brukar få rejäl förkylning, sådär så att jag ligger däckad hemma två gånger per år. Det håller då i sig en vecka och varje gång tycker jag fruktansvärt synd om mig själv :angel:
 
Förkyld....Och som vanligt rejält.Jag har legat 4 dgr nu, orkar inte vara uppe. Jag vet inte hur andra fixar det, dom är borta max 2-3 dgr från jobbet. För mig känns det som förloppet går i ultrarapid varenda gång och som sagt oftast rejäla förkylningar med jättejobbig hosta och ett otroligt snorflöde( ursäkta) i dagar. Feber får jag i princip aldrig.Min sambo brukar säga att mitt förlopp är dubbelt längre än andras. Varför är det så olika?Tycker att jag tränar, äter bra och är mkt utomhus?Har inga sjukdomar annars. Har varit såhär hela livet. Hur ofta är ni förkylda och hur fort blir ni friska? Själv är jag förkyld ca 3 ggr per år.
3 gånger per år är nog rätt härad för mig. Däremot får jag nästan ofelbart sjukdomsutbrott på fredagar så det brukar bli en dags frånvaro på måndagen. 2 dagar under isen och en dags återhämtning om det är en kraftig förkylning. Vid mindre förkylning räcker helgen och ingen frånvaro alls.
 
Har inte varit förkyld sen... 2018 tror jag? Inte så att jag märkt det i alla fall. Eller jo, hade nog en förkylning 2019 - svårt att minnas exakt.

När jag blir förkyld är jag däckad i en vecka, så det är ju skönt att det inte blir så ofta.
 
Kanske en gång per år men blir ytterst sällan så dålig så jag behöver vara hemma.
Kan bli lite snorig och lite ont i halsen men inte mer än så.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
När jag inte gick på levaxin var jag förkyld minst en gång per termin. Nu är det väl en gång vartannat år eller mindre.

Men, när jag blir förkyld är det långdragna varianter. Dag tre känns det som det ska vända och då blir den dagen värst och sedan tar det minst 3-5 dagar till tills jag orkar göra något. Hostan sitter i sedan åtta år tillbaka och blir bara värre under förkylningen.
Jag får alltid luftrörskatarr i samband med förkylning.
 
Har inte varit förkyld på tja 10-15 år kanske ännu längre Fick någon 24 timmars feber för några år sedan det är enda gången jag gått hem från jobbet sjuk men dagen efter var jag frisk
Och jag har verkligen ingen aning om varför jag är inte superhälsosam dessutom rökare :o jobbar i butik så träffar en del folk
Om man bara kunde lista ut varför och göra typ ett vaccin av mina uppenbarligen starka antikroppar eller nåt :up:
 
Jag blir förkyld kanske vartannat år i snitt, men det kan variera stort så att jag kanske är förkyld två gånger ett år och sen dröjer det tre år till nästa gång. Eftersom jag har ett jobb jag kan sköta hemifrån så har jag sällan regelrätt jobbfrånvaro pga förkylning - senaste gången jag inte KUNDE jobba pga förkylning var nog 2014, då hade jag så otroligt ont i halsen att nästan all energi jag hade gick åt till att klara att få i mig något att äta och dricka. Annars brukar jag ha mildare halsont, snuva, huvudvärk och så hosta mot slutet. Inget som får mig direkt sänkt, utan bara att jag inte ska träffa folk på några dagar!
 
Förr var jag förkyld/sjuk (feber, snuva + ev hosta) ofta, men de senaste åren har det varit kanske en gång/år som jag är så pass dålig att jag behöver vara hemma. Tror jag blivit lite härdad genom att jobba i skola :p
Har jag otur åker jag på hosta som sitter i länge, kan hosta i veckor även om jag blivit frisk i övrigt. Även detta har dock minskat och blir inte varje gång jag är förkyld.
 
Jag är förkyld typ vartannat/var tredje år. Då ganska rejält men innan covid jobbade jag i regel ändå. Det var som värst typ 1 eller 2 dagar.
Jag har jobbat en vecka utan skyddsutrustning på covidavdelning utan att få märkbara symptom 🤷🏼‍ Har aldrig testat positivt för covid trots att jag utsatts mycket.

Min syster däremot är sjuk jämt. Sådär så man reagerar med ”igen?!” när hon klagar. Typ minst en gång i månaden under vår/höst/vinter. Oftast lindrigare symptom men tillräckligt och ofta feber.
 
Jag brukar bli rejält förkyld någon gång i december ungefär vart tredje år eller så. Annars är jag sällan mer än lite småkrasslig med nästäppa och kanske halsont någon gång om året (om man bortser från covidvaccinerna och covid nu då). Normalt sällan något jag varit såpass dålig över att jag varit hemma från jobbet utan mest att jag tagit det lugnt med träningen någon vecka. Nu har det varit två-tre strödagar under senaste året då jag jobbat hemifrån pga "kanske förkyld".
 
Förkyld....Och som vanligt rejält.Jag har legat 4 dgr nu, orkar inte vara uppe. Jag vet inte hur andra fixar det, dom är borta max 2-3 dgr från jobbet. För mig känns det som förloppet går i ultrarapid varenda gång och som sagt oftast rejäla förkylningar med jättejobbig hosta och ett otroligt snorflöde( ursäkta) i dagar. Feber får jag i princip aldrig.Min sambo brukar säga att mitt förlopp är dubbelt längre än andras. Varför är det så olika?Tycker att jag tränar, äter bra och är mkt utomhus?Har inga sjukdomar annars. Har varit såhär hela livet. Hur ofta är ni förkylda och hur fort blir ni friska? Själv är jag förkyld ca 3 ggr per år.
Osäker, är kanske förkyld ett par gånger per år. De brukar vara svaga och jag är praktiskt taget aldrig däckad. Blivit lite virrigt med förkylningarna efter Corona, (fick det nog och den satt ju en evighet, var innan tester) men innan dess var jag sällan hemma mer än en dag. Mer inte träna förkyld, men det kan vara en seg vecka eller två av det då.
 
Jag blir förkyld kanske en gång per år, och förloppet är då väldigt lika.

Detta årets förkylning, som kom för ca en månad sedan, började som vanligt med halsont som första symptom - och eftersom jag vet att det är mitt första symptom så var jag hemma redan när jag kände att jag fått ont i halsen. Inom 24 timmar från första symptom hade det gått över till feber, och dag två var allmänt lite sjukkänsla och udda temperaturreglering. Dag tre gick det över till snuva och väldigt rinnande näsa, och dag fyra visste jag att jag var på bättringsvägen - snuvan började försvinna och gå över till slem i hals/lungor och lite hosta. Dag fem var jag en kort stund på jobbet igen, men lite snuva på morgonen och lite hosta fortsatte i någon vecka till.
 
Förkyld....Och som vanligt rejält.Jag har legat 4 dgr nu, orkar inte vara uppe. Jag vet inte hur andra fixar det, dom är borta max 2-3 dgr från jobbet. För mig känns det som förloppet går i ultrarapid varenda gång och som sagt oftast rejäla förkylningar med jättejobbig hosta och ett otroligt snorflöde( ursäkta) i dagar. Feber får jag i princip aldrig.Min sambo brukar säga att mitt förlopp är dubbelt längre än andras. Varför är det så olika?Tycker att jag tränar, äter bra och är mkt utomhus?Har inga sjukdomar annars. Har varit såhär hela livet. Hur ofta är ni förkylda och hur fort blir ni friska? Själv är jag förkyld ca 3 ggr per år.

Haft covid 2 ggr sen 2020. Höll i sig nån vecka då. Annars har jag inte varit förkyld öht sen dess. Inte ens lite snorig. Då har jag ändå ett jobb där jag träffar på många olika människor varje dag. Dock inom sjukvården där man följer de basala hygienrutinerna. Men jag träffar ju mycket personal i arbets- och fikarum. Har två barn som blir förkylda ibland men har inte blivit smittad. I hemmet följer jag inte några basala hygienrutiner direkt.
 
Väldigt sällan rejält förkyld. Brukar bli snorig och få lite ont i halsen ett par gånger per år. Men inte så att det påverkar mitt allmäntillstånd och har kunnat jobba (hemifrån).

Hade covid i januari och låg då på soffan i två dygn. Förutom det kommer jag inte ihåg när jag var sängliggande pga sjukdom/förkylning senast.
 
Jag blir också väldigt förkyld väldigt ofta. Får ont i halsen, hostar, är snuvig och känner mig totalt utmattad. Många gånger är jag så torr i halsen att jag får svårt att prata, när jag försöker får jag förskräckliga hostanfall. Jag får inte heller feber, möjligen en temperaturhöjning med någon tiondels grad.
Detta får jag minst tre gånger per år, och nästan varje år håller besvären i sig så länge att jag måste bli sjukskriven av läkare då jag inte är frisk efter en vecka hemma. Det är oerhört tröttsamt. Jag har astma och ett arbete där jag träffar många människor, har alltid tänkt att det är orsaken till att mina luftrör är känsliga och att jag exponeras för så mycket smittor.
 

Liknande trådar

Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 090
Senast: Treo
·
Kropp & Själ Jag har tidigare i mitt liv knappt aldrig varit förkyld, har bott med folk som varit förkylda och jobbat med snoriga barn..men icke...
Svar
13
· Visningar
1 323
Senast: millan10
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 417
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 508
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp