Hur långa längdskidor?

AraSlei

Trådstartare
Jag har fått för mig att jag ska försöka åka lite längdskidor efter hunden, men jag behöver införskaffa ett par skidor.
Jag tänkte köpa ett par begagnade för några hundralappar, dels för att säsongen snart är slut och dels för att det finns risk att jag bara använder dem ett par gånger... ;)
Men, hur långa skidor bör jag köpa?
Jag vill ha så korta som möjligt eftersom jag ska ha hunden framför och för att jag har fått för mig att det är enklare att svänga osv med korta skidor. Jag vill kunna åka både klassiskt och fristil, men hade alltså inte tänkt mig några fancy skidor.
Har förstått att längden ska ha med spannet att göra?

Jag är 165cm lång och väger ca 55 kg.
 
Pjäxfästet ska fästas på spannet uträknat efter din vikt. Vet inte hur man räknar ut det men en affär som säljer skidor kan hjälpa dig med det.
När du står jämnt på skidorna på ett plant golv ska man kunna dra ett pappersark under spannet på båda.
Längden mätte iaf vi så att man sträckte upp en arm rakt upp och då skulle skidspetsen nå handleden...men numera tror jag man "ska" ha kortare skidor än så.

Ja, så har jag lärt mig det iaf. :)
 
Egentligen är väl rekommendationen att skidorna ska vara någon/några dm längre än dig, men när jag tolkat efter häst har jag använt mina gamla, från när jag var betydligt kortare (=skidorna är lite kortare än mig) och det upplever jag mycket lättare när man dessutom ska hålla koll på ett djur. Men med hund kanske det blir mer "åka skidor och få lite draghjälp" än det blir bakom häst (där jag upplever det mest bli "hålla sig kvar på benen" :rofl:)?

Spannet har väl mest med hårdheten på skidorna och vikten att göra tror jag? Även om kortare skidor tenderar att vara mjukare. Vill du själv ha kortare skidor har du ju svarat på vad du borde leta efter i alla fall. Och då ett par som inte blir helt "platta mot marken" när du står på dem.

Här har säsongen precis börjat, typ i förrgår :o Men annars håller skidorna i bra många år, köpte mig ett par nya förra våren när de reades ut.
 
Tack för svar!

Finns det ingen mall man kan följa? Typ: Väger du X kilo och är X lång ska du ha X-X långa skidor? :angel:

Jag tänkte som sagt köpa några begagnade på blocket, åtminstone till den här säsongen, sedan kan jag tänka mig att investera i ett par bättre om jag tycker det är kul.
Men ett par som är typ 170 borde inte bli på tok för korta i alla fall? Eller skulle jag kunna ha ännu kortare tro?

Jag vet inte riktigt hur det här ska gå, hunden ligger i som en idiot i dragselen när jag springer och jag tror att jag kommer ha fullt sjå att stå kvar på skidorna... :D
 
Tack för svar!

Finns det ingen mall man kan följa? Typ: Väger du X kilo och är X lång ska du ha X-X långa skidor? :angel:

Jag tänkte som sagt köpa några begagnade på blocket, åtminstone till den här säsongen, sedan kan jag tänka mig att investera i ett par bättre om jag tycker det är kul.
Men ett par som är typ 170 borde inte bli på tok för korta i alla fall? Eller skulle jag kunna ha ännu kortare tro?

Jag vet inte riktigt hur det här ska gå, hunden ligger i som en idiot i dragselen när jag springer och jag tror att jag kommer ha fullt sjå att stå kvar på skidorna... :D

Trickskidor är inte ett alternativ då? Det är ju inte samma som att köra längdskidor, men för att just tolka efter hund hade det nog varit mitt förstaval...
 
190-200cm långa då enligt vad "folk" säger, men du kan säkert ha kortare också :). Låter ganska klokt med lite kortare om hunden ska dra, mindre risk att trassla in sig.
 
Trickskidor är inte ett alternativ då? Det är ju inte samma som att köra längdskidor, men för att just tolka efter hund hade det nog varit mitt förstaval...

Jo, det kanske det skulle vara! :idea:
Frågan är hur svårt det är att åka på helt opreparerad, plan mark?
Har ju ett par pjäxor, så det kanske är smidigare egentligen. Samtidigt har jag lite i bakhuvudet att jag kanske skulle kunna lära mig att tycka om att åka längdskidor även utan hund så småningom, eftersom det är en bra motionsform under vintern.. :p
Hemmavid har vi möjlighet att dra upp längdspår (har grejer att spåra med till fyrhjulingen), så det underlättar ju åkningen med längdskidor samtidigt som man inte förstör för någon annan.
 
190-200cm långa då enligt vad "folk" säger, men du kan säkert ha kortare också :). Låter ganska klokt med lite kortare om hunden ska dra, mindre risk att trassla in sig.

Det känns som jättelånga skidor, men det är det kanske inte?
Min sambos längskidor är 201, och han är ju åtminstone 1 dm längre än mig.. Men då låter iofs 190 inte helt orimligt.. :D

Ja, eftersom att jag inte är så haj på det här med längd också så.. :p
 
Jo, det kanske det skulle vara! :idea:
Frågan är hur svårt det är att åka på helt opreparerad, plan mark?
Har ju ett par pjäxor, så det kanske är smidigare egentligen. Samtidigt har jag lite i bakhuvudet att jag kanske skulle kunna lära mig att tycka om att åka längdskidor även utan hund så småningom, eftersom det är en bra motionsform under vintern.. :p
Hemmavid har vi möjlighet att dra upp längdspår (har grejer att spåra med till fyrhjulingen), så det underlättar ju åkningen med längdskidor samtidigt som man inte förstör för någon annan.

Ja längskidor är väldigt trevligt! (Jäkla skåne"vinter"... :cautious:) Men kanske det vore bäst att prova på med hunden på trickskidor, och kanske prova längdskidor separat - och så kombinera de två när du känner dig bekvämare på fötterna och hunden kanske lärt sig lite saker om "stopp" och "lugna ner dig"? :D
 
Det känns som jättelånga skidor, men det är det kanske inte?
Min sambos längskidor är 201, och han är ju åtminstone 1 dm längre än mig.. Men då låter iofs 190 inte helt orimligt.. :D

Ja, eftersom att jag inte är så haj på det här med längd också så.. :p

Låna sambons skidor en sväng då :), och prova och se hur det känns.
 
Ja längskidor är väldigt trevligt! (Jäkla skåne"vinter"... :cautious:) Men kanske det vore bäst att prova på med hunden på trickskidor, och kanske prova längdskidor separat - och så kombinera de två när du känner dig bekvämare på fötterna och hunden kanske lärt sig lite saker om "stopp" och "lugna ner dig"? :D

Försöker du antyda att jag inte har någon pli på min hund? :mad: :D
Hon kan faktiskt både "Stopp!" (eller ja, "stooooooppp!!!") och "vänta", hon bara skiter i att lyssna på dom :angel:

Men jo, det är nog sant. Dock har jag inga trickskidor heller, och studentekonomin tillåter inte riktigt inköp av båda.. :p
Suck, vilka ilandsproblem!
 
Låna sambons skidor en sväng då :), och prova och se hur det känns.

Försökte det, men hans pjäxor är så jäkla stora att det inte blev så.. stabilt :D
Men, jag åkte en tur med mammas för några år sedan, och dom kändes helt okej i längd, lite långa. Men hon är längre än mig också. Ska kolla med henne vilken längd hon har, och sedan kanske köpa ett par som är lite kortare..

Är det något som "händer" om man åker med för korta skidor? Kan det bli mer svåråkt?
 
Försöker du antyda att jag inte har någon pli på min hund? :mad: :D
Hon kan faktiskt både "Stopp!" (eller ja, "stooooooppp!!!") och "vänta", hon bara skiter i att lyssna på dom :angel:

Men jo, det är nog sant. Dock har jag inga trickskidor heller, och studentekonomin tillåter inte riktigt inköp av båda.. :p
Suck, vilka ilandsproblem!

Åhå... Jag har nog aldrig köpt ett par trickskidor i mitt liv, typ bara kikat in i närmsta lada/loge/förråd. Men nu när du säger det så växer de nog inte där! :eek: :laugh:

Jag känner bara att jag hellre lärt mig/oss att samsas på skidor med något mer hanterligt på fötterna än ett par längdskidor, men med det sagt tror jag inte det är omöjligt att börja i den änden heller. :D
 
Börja köra hunden med trickskidor eller släde (jag kör ju med bob - bra fallhöjd) så den lär sig att lyssna på kommandon även i hög fart. Det går av bara helsicke när de får ta i och välja tempo, så man slår sig illa om(när) man ramlar...
 
Åhå... Jag har nog aldrig köpt ett par trickskidor i mitt liv, typ bara kikat in i närmsta lada/loge/förråd. Men nu när du säger det så växer de nog inte där! :eek: :laugh:

Jag känner bara att jag hellre lärt mig/oss att samsas på skidor med något mer hanterligt på fötterna än ett par längdskidor, men med det sagt tror jag inte det är omöjligt att börja i den änden heller. :D

På vår loge finns det bara sådana värdelösa i plast med remmar man spänner fast fötterna med :D
Kanske inte något att åka efter hunden med.. (Det gick hyfsat att åka efter hästarna, även om det var förenat med livsfara..)
Ja, du har en poäng i det!

@Migo
Jag kommer bara dra med den ena, och jag tror att det blir för tungt för henne att dra mig helt som hon skulle få göra med en släde eller en bob.. Har funderat på en spark, men det har inte varit förhållanden för det.

Men jag ska absolut fundera på ett par trickskidor i stället :)
 
Om du väljer skateskidor är ca 170 en lagom längd. Jag har ca 160 och de är för korta egentligen :p Mina klassiska skidor är 192 cm långa. Jag är lika lång som dig ;)
 
Om du väljer skateskidor är ca 170 en lagom längd. Jag har ca 160 och de är för korta egentligen :p Mina klassiska skidor är 192 cm långa. Jag är lika lång som dig ;)

Då kör jag nog på ett par 170-skidor :)

Hittade ett par billiga 170cm skidor + pjäxor i min storlek till ett bra pris, så hittar jag ett par blades i en bra prisklass kan jag nog köpa båda. Har ju redan vanliga skidpjäxor, så jag tycker att det borde gå att lösa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 792
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 054
Senast: MML
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 971
Senast: Otherside
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 200
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp