Hur långa längdskidor?

Egentligen är längden oväsentlig om inte spannet är rätt. Med fel spann blir det antingen hopplöst eller hopplöst trögt att åka. Men med rätt spann så är det absolut bättre med lite kortare skidor.

När du testar spannet ska det som skrivits tidigare vara möjligt att dra ett pappersark under fötterna när du står rakt upp och ner med tyngden jämnt fördelad på båda benen. När du för över all tyngd till ena benet så ska du kunna trycka ner spannet så att pappersarket fastnar under foten.
 
På vår loge finns det bara sådana värdelösa i plast med remmar man spänner fast fötterna med :D

Öh... = trickskidor? :confused::o

Har senare generationer uppfunnit andra trickskidor? Då kunde ni väl för i bövelen uppfunnit ett eget namn åt dem också!? :rage:

Gör jag bildsök på trickskidor ser de flesta träffar i alla fall ut såhär:
trickskidor.jpg


Vilket är vad vi hade för att tolka efter både skoter och hund när jag växte upp... :cool:
 
Det är såna som (tydligen inte?) växt i de källare jag är uppväxt med!

Öh... = trickskidor? :confused::o

Har senare generationer uppfunnit andra trickskidor? Då kunde ni väl för i bövelen uppfunnit ett eget namn åt dem också!? :rage:

Gör jag bildsök på trickskidor ser de flesta träffar i alla fall ut såhär:
trickskidor.jpg


Vilket är vad vi hade för att tolka efter både skoter och hund när jag växte upp... :cool:
 
Jag säger som monstermom använd vad jag kallar mini skidor,för det första är dom lättare att stå på när det bär iväg och så slipper du polstra toppen på dom så du inte skär av "hälsenan" på hunden om du råkar köra över den.
Antar att du redan har expander lina?!
 
Trickskidor för mig är korta utförsskidor som är uppåtböjdai båda ändar =p...

På bild är miniskidor.

Öh... = trickskidor? :confused::o

Har senare generationer uppfunnit andra trickskidor? Då kunde ni väl för i bövelen uppfunnit ett eget namn åt dem också!? :rage:

Gör jag bildsök på trickskidor ser de flesta träffar i alla fall ut såhär:
trickskidor.jpg


Vilket är vad vi hade för att tolka efter både skoter och hund när jag växte upp... :cool:
 
Öh... = trickskidor? :confused::o

Har senare generationer uppfunnit andra trickskidor? Då kunde ni väl för i bövelen uppfunnit ett eget namn åt dem också!? :rage:

Gör jag bildsök på trickskidor ser de flesta träffar i alla fall ut såhär:
trickskidor.jpg


Vilket är vad vi hade för att tolka efter både skoter och hund när jag växte upp... :cool:

Haha, det där är miniskidor :D Men dom där kan man ju inte hjälpa till så mycket med!

Det här är trickskidor/blades för mig:
3104847209.jpg
 
Jag säger som monstermom använd vad jag kallar mini skidor,för det första är dom lättare att stå på när det bär iväg och så slipper du polstra toppen på dom så du inte skär av "hälsenan" på hunden om du råkar köra över den.
Antar att du redan har expander lina?!

Men jag skulle gärna vilja kunna skejta lite också, det känns omöjligt med dom där? Det var åtminstone det när vi åkte efter hästarna som små :p

Japp, expanderlina har vi redan i löpningen :)
 
Tack för svar!

Finns det ingen mall man kan följa? Typ: Väger du X kilo och är X lång ska du ha X-X långa skidor? :angel:

Styvheten på skidorna har inget direkt med längden på skidorna att göra, utan dagens skidor görs i en mängd olika styvhetsgrader i alla skidlängder beroende på vikten av den som ska använda dem.
 
Styvheten på skidorna har inget direkt med längden att göra, utan dagens skidor görs i en mängd olika styvhetsgrader i alla längder beroende på vikten på skidåkaren.

Aha! :idea:
Så bara jag hittar ett par som är gjorda för min vikt kan jag ha ett par ganska korta då?
 
Men jag skulle gärna vilja kunna skejta lite också, det känns omöjligt med dom där? Det var åtminstone det när vi åkte efter hästarna som små :p

Japp, expanderlina har vi redan i löpningen :)
Ja man använder dom bara efter häst o hund eller i nerförsbackar :D
Om du nu skulle bli skidsugen så kan du köpa ett par riktiga till nästa år,denna vintern är förhoppningsvis snart slut i alla fall.
Synd att fd grannens barn fick ärva mina annars kunde jag skickat upp dom till dig.
 
Aha! :idea:
Så bara jag hittar ett par som är gjorda för min vikt kan jag ha ett par ganska korta då?

Ja, om du inte tänker gå utanför uppkörda spår spelar inte längden särskild stor roll för en motionär bakom ett hundspann. Om du däremot tänker ge dig ut i lössnön utanför spåren, bör du välj ett par skidor för "turåkning" som är betydligt bredare och har bättre bärkraft i snön än den "normala" längdskidan som används i uppkörd spår.
 
Älskar allvetande Buke!
Men, har kraftig beslutsångest nu :p

Har hittat ett par längdskidor, 170cm långa med pjäxor i rätt storlek för 350 spänn på Blocket, dom ska finnas precis här i närheten.
Jag tror att jag provar dom, och fungerar det med hund och åkning osv så köper jag mig ett par bättre till nästa säsong.
Mina pjäxor är hemma hos mina föräldrar och jag ska inte dit förrän om tidigast en månad, så eventuellt köper jag ett par trickskidor/blades då om snön fortfarande finns kvar.

Så tror jag att jag gör.
 
Älskar allvetande Buke!
Men, har kraftig beslutsångest nu :p

Har hittat ett par längdskidor, 170cm långa med pjäxor i rätt storlek för 350 spänn på Blocket, dom ska finnas precis här i närheten.
Jag tror att jag provar dom, och fungerar det med hund och åkning osv så köper jag mig ett par bättre till nästa säsong.
Mina pjäxor är hemma hos mina föräldrar och jag ska inte dit förrän om tidigast en månad, så eventuellt köper jag ett par trickskidor/blades då om snön fortfarande finns kvar.

Så tror jag att jag gör.
Jag hade köpt, det här med spann är inte så viktigt utan det räcker långt med bra glid, i synnerhet när man tolkar. Jag har alltid kört på ren glidvalla och det fungerar bra om det inte är tävling eller så man håller på med.
 
Ja, om du inte tänker gå utanför uppkörda spår spelar inte längden särskild stor roll för en motionär bakom ett hundspann. Om du däremot tänker ge dig ut i lössnön utanför spåren, bör du välj ett par skidor för "turåkning" som är betydligt bredare och har bättre bärkraft i snön än den "normala" längdskidan som används i uppkörd spår.
Det ovan tycker jag också är viktigt, bredden har stor betydelse!
 
Tack för svar!

Finns det ingen mall man kan följa? Typ: Väger du X kilo och är X lång ska du ha X-X långa skidor? :angel:

Jag tänkte som sagt köpa några begagnade på blocket, åtminstone till den här säsongen, sedan kan jag tänka mig att investera i ett par bättre om jag tycker det är kul.
Men ett par som är typ 170 borde inte bli på tok för korta i alla fall? Eller skulle jag kunna ha ännu kortare tro?

Jag vet inte riktigt hur det här ska gå, hunden ligger i som en idiot i dragselen när jag springer och jag tror att jag kommer ha fullt sjå att stå kvar på skidorna... :D

Nej, det finns ingen mall eftersom det inte bara har med längden på skidan att göra utan även hårdheten. I samma längd finns det flera hårdheter på spannet. Vill du ha kortare skidor behöver du hårdare spann för att få bra glid. Köpa skidor osedda utan att testa spannet är därmed omöjligt. De kan vara både för mjuka (du kommer ingenstans) och för hårda (det blir bakhalt). Vill du ändå ha ett riktmärke ska skidan vara 25-30 cm längre än du är. Skateskidor är kortare och du kan inte både åka klassiskt och skate med samma skida eller pjäxor. Ska du åka efter hund är skateskidor att föredra.

Om du inte vill lägga tid eller pengar på att välja ut ett par bra skidor rekommenderar jag en kickspark eller snowracer istället. Åka med dåliga skidor suger.
 
Jag hade köpt, det här med spann är inte så viktigt utan det räcker långt med bra glid, i synnerhet när man tolkar. Jag har alltid kört på ren glidvalla och det fungerar bra om det inte är tävling eller så man håller på med.

Hur tänker du nu?
Med för mjukt spann blir det inget glid alls.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 071
Senast: Bulldoozer
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 917
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 235
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp