hur långa pass?

F

fjordlovers

när man börjar med markträning typ ledarskapsövn,m.m hur länge håller man på varje gång`?
tränar ni varje dag? :confused:
 
Jag brukar träna tills jag eller hästen tröttnar. :smirk:

Tränar varje dag?
Jag tränar varje gång jag håller på med honom.
- från hagen
- i stallet
- i boxen
- till paddock
- från paddock
- till hagen.
 
Träna inte så länge att hästen töttnar.
Tiden kan variera,men sluta när det gå som bäst,då får hästen en possitiv upplevelse.
 
Allt från 5 minuter till 1 timme.
Alltså väldigt olika beroende på häst.
Har man problem måste man givetvis få igenom problemet innan man avslutar.
Men det viktigaste är att hästen lyssnar och tycker det är kul, då gäller det att inte tråka hästen och då kan 15 minuter vara lagom. (alltså inte samma övning i 15 minuter)

Själv tränar jag en övning ett par minuter, skrittar för hand, klappar om, tränar ett par minuter igen.
Men jag har en häst som verkligen vill lyda så vi har inga ledareskaps problem.
Jag tränar inte varje dag, utan 1-2 gånger i veckan efter en kort longering. Bortsett från all vanlig hantering då så klart.
 
Säger definitivt inte att du har fel, men om man jobbar med ett problem, och det är svårt att förmå hästen att göra det man vill, är det inte bättre att göra något man vet hästen kan göra bra och sedan avsluta, och försöka med problemet en annan gång. Så hästen inte blir uttråkad eller tycker att du som ledare är elak?

Om man kör fast alltså...?
 
Absolut!!!
Tråka aldrig hästen med en för svår uppgift och avsluta alltid med något enkelt.
Jag menade mest om man körde fast i ledareskapet.
Om hästen blev isstadig eller liknande.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
257
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 875
Senast: grodan21
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 338
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp