Hur långa promenader, 9 åring

Emmel

Trådstartare
Hej jag har en 9 åring som gör allt för att slippa röra sig. Inga fritidsintresse duger. Nu har vi börjat gå promenader men vilka krav kan man sätta på en 9 åring? Är 1 timme dagligen för mycket eller kan jag till och med utöka till 2 timmar några gånger i veckan? Isåfall 1 timme x 2. Alla promenader har varit i hans takt, och den takten har inte varit snabb hehe simhallen är stängd tillsvidare annars går det bra att åka dit, de gillar han. Han är inte stor men har anlag och är väldigt lat av sig när han inte tycker de är kul, vill helst spela hela tiden
 
Hej jag har en 9 åring som gör allt för att slippa röra sig. Inga fritidsintresse duger. Nu har vi börjat gå promenader men vilka krav kan man sätta på en 9 åring? Är 1 timme dagligen för mycket eller kan jag till och med utöka till 2 timmar några gånger i veckan? Isåfall 1 timme x 2. Alla promenader har varit i hans takt, och den takten har inte varit snabb hehe simhallen är stängd tillsvidare annars går det bra att åka dit, de gillar han. Han är inte stor men har anlag och är väldigt lat av sig när han inte tycker de är kul, vill helst spela hela tiden
1h promenad i barnets takt gör vi med vår 3,5åring. Så det tror jag inte ska vara farligt att öka på.
Jag tänker att de flesta aktiviteter som anordnas är ca 40min-1h, typ ridning/fotboll/dans så då borde en promenad inte va nåt farligt.
 
Hej jag har en 9 åring som gör allt för att slippa röra sig. Inga fritidsintresse duger. Nu har vi börjat gå promenader men vilka krav kan man sätta på en 9 åring? Är 1 timme dagligen för mycket eller kan jag till och med utöka till 2 timmar några gånger i veckan? Isåfall 1 timme x 2. Alla promenader har varit i hans takt, och den takten har inte varit snabb hehe simhallen är stängd tillsvidare annars går det bra att åka dit, de gillar han. Han är inte stor men har anlag och är väldigt lat av sig när han inte tycker de är kul, vill helst spela hela tiden
Det går inte att köra 1-2 timmars pokemonjakt om han gillar att spela?
 
Jag har en 9-åring, under jullovet måste hon vara ute minst en timme om dagen. Detsamma gäller 5-åringen. Cykla, skata, kickbike, leka eller promenera är valfritt.
Min 9-åring är dock väldigt aktiv men hade hon fåttvälja själv hade hon nog mest suttit med telefonen i handen.
Tycker absolut inte att det är något konstigt att gå en timma som 9 år.
Vi har också lockat med att man kan få mer skärmtid desto längre man är ute. Det kan ju vara något att muta med om det är svårt att motivera.
 
Min 9-åring hade inte varit rolig om vi hade gått ut på en timmes promenad rakt upp och ner. Däremot klättra runt i skogen, jaga pokemons, köra kickbike, leta stenar etc, det går att göra många timmar i sträck. Så det beror lite på skulle jag säga, det mentala behöver ju vara med åtminstone litegrann, annars känns det som att det blir en enda pina och 9-åringen kommer inte att förknippa utomhusaktiviteter eller rörelse med något positivt alls.
 
Pokemon go eller wizards unite är bra spel för promenader. Ni kan ju spela ihop och hitta en bra slinga för att besöka värdshus och aktiva platser, ett plus är också att man låser upp flyttskrin i wizards unite med sina steg, vissa kräver 1km, sen varierar det upp till 10km.
 
Min 9-åring hade inte varit rolig om vi hade gått ut på en timmes promenad rakt upp och ner. Däremot klättra runt i skogen, jaga pokemons, köra kickbike, leta stenar etc, det går att göra många timmar i sträck. Så det beror lite på skulle jag säga, det mentala behöver ju vara med åtminstone litegrann, annars känns det som att det blir en enda pina och 9-åringen kommer inte att förknippa utomhusaktiviteter eller rörelse med något positivt alls.
Det här tror jag är jätteviktigt! Som vuxen kanske man behöver anstränga sig lite för att det ska bli kul, men det är viktigt att det ÄR kul. Annars är det nog lätt hänt att barnet känner sig lite som en hund som ska ut i alla väder, oavsett om man vill eller ej.
 
Kombinera med något annat roligt ex Pokémon, Geocaching, ta med korv och grilla, åka pulka om vädret tillåter, ta med en kompis etc. Och lägg fram det att detta är aktiviteten/syftet inte själva promenaden.

Det är knappt att jag som vuxen bara sådär ger mig ut på 1h promenad utan annan eller något syfte/mål/annan aktivitet.
 
Hej jag har en 9 åring som gör allt för att slippa röra sig. Inga fritidsintresse duger. Nu har vi börjat gå promenader men vilka krav kan man sätta på en 9 åring? Är 1 timme dagligen för mycket eller kan jag till och med utöka till 2 timmar några gånger i veckan? Isåfall 1 timme x 2. Alla promenader har varit i hans takt, och den takten har inte varit snabb hehe simhallen är stängd tillsvidare annars går det bra att åka dit, de gillar han. Han är inte stor men har anlag och är väldigt lat av sig när han inte tycker de är kul, vill helst spela hela tiden
Jag kanske är en total mes men min ganska pigga och entusiastiska nioåring (alltså förra året) släpade jag nog inte regelbundet iväg på mer än 2,5 km en kväll och det tog ca 40-45 minuter.

(alltså han kan gå en hel dag med packning eller en mil, inga problem men om vi nu pratar dagligen.)

Så låt säga att han var seg och jag skulle vilja få ut honom så skulle jag inte ta mer än ett varv runt skogen på 2,5 km och det gäller att de får prata hela tiden så de inte tänker på att de går och det är jobbigt.

För mitt barn rekommenderar jag starkt att ta små rushtävlingar mellan lyktstolpar eller träd och inte vinna själv hela tiden. Eller om rusher är för mycket jogga mellan två lyktstolpar. Hoppa på stenar, ge varandra små utmaningar (jag tror inte du kan hoppa på de tre stenarna som jag kan och så gör man först. Nästa är hans tur.) Det har fungerat mycket bra historiskt sett för att få upp entusiasmen i att komma ut. Det måste ju hela tiden vara lite roligare än det är jobbigt och vinna lite mer än man förlorar. Och det känns som det är lite lättare om man själv gör detsamma, men min man har lyckats med -du springer två lyktstolpar och tillbaka allt vad du kan innan jag hunnit gå en lyktstolpe.

Två timmar på helger tycker jag absolut du kan satsa på men ta med frukt eller något.

(alltså jag menar inte att man ska sänka kravet att komma ut utan att man måste nog försöka göra det till en rolig grej i längden inte en tråkig grej. För att det ska gå lättare och lättare istället för svårare och svårare.)

Har lyckats införa variation som grej så han har förstått att man inte kan spela bara dataspel en hel dag själv. Man måste ju tex läsa och rita och gå ut och sådant också.
 
Kan det vara någon ide att hitta på "äventyr" tex lokala grottor, åka till klättervägg, geocatcha, gå till en grillplats eller något annat. Jag hade själv ruttnat av att gå en timme eller två om dagen "bara för att" på mindre än en vecka...
 
Min sjuåring kan lätt gå uppåt en mil nån dag på helgen om det handlar om äventyr och utflykt, och något mål längs vägen, t.ex. en restaurang, eller häftig utsiktsplats. Låna en hund eller ta med en kompis brukar också göra det lättare.

Men till vardags tänker jag att det enklaste sättet att få in motion är att undvika bilåkning så långt det är möjligt. Att få in tankesättet att kollektivtrafik/cykel/gång är det självklara valet (utanför pandemitider då) tror jag kidsen kan ha stor nytta av. För oss blir det snabbt rätt många km promenerade bara av att gå till och från skolan och ta en sväng till stan för ärenden. Sen har vi alla olika förutsättningar beroende på situation såklart.
 
Min sjuåring kan lätt gå uppåt en mil nån dag på helgen om det handlar om äventyr och utflykt, och något mål längs vägen, t.ex. en restaurang, eller häftig utsiktsplats. Låna en hund eller ta med en kompis brukar också göra det lättare.

Men till vardags tänker jag att det enklaste sättet att få in motion är att undvika bilåkning så långt det är möjligt. Att få in tankesättet att kollektivtrafik/cykel/gång är det självklara valet (utanför pandemitider då) tror jag kidsen kan ha stor nytta av. För oss blir det snabbt rätt många km promenerade bara av att gå till och från skolan och ta en sväng till stan för ärenden. Sen har vi alla olika förutsättningar beroende på situation såklart.
Vi har också tur (numera det var inte så bra tidigare) med 2,4 km till skolan och cyklande.

Men det är ju vanligt att barn (vilket ofta är bra) bara har någon kilometer till skolan och då blir det nog inte så mycket rörelse i längden om de också har en liten asfalterad skolgård. Har ju själv märkt att med att Corona gör sticka till stan och alla inomhusutflyktsmål olämpliga och att snön kom först nu, blir det ju mycket mindre rörelse vinter än sommar.

Med naturlig rörelse mellan platser man ska till så skulle vi inte rört oss alls på fyra veckor. (handla gör man ju ändå gärna med bil eftersom det blir så tungt någon dryg kilometer med kassar även om det såklart är nyttigt.)

Vad jag menar är att för oss skulle det inte räcka egentligen. Eftersom vi just nu ändå inte tar oss någonstans. Så vi måste ta en vända i skogen några gånger i veckan trots att det ändå är långt till skolan. Om det vore bara en kilometer till skolan skulle det bli alldeles för lite rörelse om inte någonting läggs in.

Min mamma sa ju bara åt mig att gå ut någon timma när jag var nio. Men min man tycker inte det är en ok order nu och många fler tycker nog också så.
 
Senast ändrad:
Hej jag har en 9 åring som gör allt för att slippa röra sig. Inga fritidsintresse duger. Nu har vi börjat gå promenader men vilka krav kan man sätta på en 9 åring? Är 1 timme dagligen för mycket eller kan jag till och med utöka till 2 timmar några gånger i veckan? Isåfall 1 timme x 2. Alla promenader har varit i hans takt, och den takten har inte varit snabb hehe simhallen är stängd tillsvidare annars går det bra att åka dit, de gillar han. Han är inte stor men har anlag och är väldigt lat av sig när han inte tycker de är kul, vill helst spela hela tiden
Flera har skrivit bra om att det behövs något mer, ett roligt mål eller naturligt transportsätt som att gå till skolan eller att själv gå ut med hunden. Jag kan lägga till att tävling också är kul, vem kommer först, vem är snabbast osv. Att han inte gillar att gå på promenad med föräldrarna förstår jag så väl, jag gillar inte ens att gå på promenad som vuxen. Det behövs äventyr eller mål, men de behöver inte vara stora.
 
Vi har också tur (numera det var inte så bra tidigare) med 2,4 km till skolan och cyklande.

Men det är ju vanligt att barn (vilket ofta är bra) bara har någon kilometer till skolan och då blir det nog inte så mycket rörelse i längden om de också har en liten asfalterad skolgård. Har ju själv märkt att med att Corona gör sticka till stan och alla inomhusutflyktsmål olämpliga och att snön kom först nu, blir det ju mycket mindre rörelse vinter än sommar.

Med naturlig rörelse mellan platser man ska till så skulle vi inte rört oss alls på fyra veckor. (handla gör man ju ändå gärna med bil eftersom det blir så tungt någon dryg kilometer med kassar även om det såklart är nyttigt.)

Vad jag menar är att för oss skulle det inte räcka egentligen. Eftersom vi just nu ändå inte tar oss någonstans. Så vi måste ta en vända i skogen några gånger i veckan trots att det ändå är långt till skolan. Om det vore bara en kilometer till skolan skulle det bli alldeles för lite rörelse om inte någonting läggs in.

Min mamma sa ju bara åt mig att gå ut någon timma när jag var nio. Men min man tycker inte det är en ok order nu och många fler tycker nog också så.

Varför är det inte ok att säga åt en 9-åring att gå ut någon timme?
 
Varför är det inte ok att säga åt en 9-åring att gå ut någon timme?
Ingen aning, jag tycker inte det.

Ev är det så att det tycks att det vore tråkigt att gå ett varv i skogen själv.

(kanske är det brist på andra barn ute, när han var yngre bad vi honom ta en runda med cykeln.)
 
Ingen aning, jag tycker inte det.

Ev är det så att det tycks att det vore tråkigt att gå ett varv i skogen själv.

(kanske är det brist på andra barn ute, när han var yngre bad vi honom ta en runda med cykeln.)
Tack för svar. Tänkte att jag kanske missat något. Jag skickar nämligen ut min 9-åring på det sättet! Ut och lek, minst en timme.
 
Tack för svar. Tänkte att jag kanske missat något. Jag skickar nämligen ut min 9-åring på det sättet! Ut och lek, minst en timme.
Min granne gör så. Det jag tycker är märkligt är att jag i princip aldrig ser att hon själv går ut. Mina ungar är också ute och härjar en hel del men vi är mer ute och gör grejer ihop än vad de är själva (även om de är det också).
Varför ska barnen vara ute och röra på sig men inte en (frisk) vuxen?
 
Min granne gör så. Det jag tycker är märkligt är att jag i princip aldrig ser att hon själv går ut. Mina ungar är också ute och härjar en hel del men vi är mer ute och gör grejer ihop än vad de är själva (även om de är det också).
Varför ska barnen vara ute och röra på sig men inte en (frisk) vuxen?
Men tjisses. Varför gnälla på grannen? Usch för sådant skuldbeläggande.
 
Men tjisses. Varför gnälla på grannen? Usch för sådant skuldbeläggande.
Jag har inte gnällt. Man får göra som man vill såklart! Nu frågade någon om att skicka ut barnen, och jag svarade med ett exempel och en fundering jag hade i frågan. 🙂
 
Varför är det inte ok att säga åt en 9-åring att gå ut någon timme?
Om barnet gillar det, visst. :)

Som svar på frågan - ifall nu barnet inte vill vara ute en timme: Vore det okej om din parter skickade ut dig på en timmes daglig aktivitet när hen tycker det passar bra för henom?

Visst kan man hävda sin föräldrasuveränitet och skicka ut barnet ändå, men det är nog bättre av en massa anledningar att i stället göra det roligt eller till en gemensam aktivitet. Jag hade själv inte uppskattat att bli utskickad utan mening eller mål med aktiviteten, varken då som barn eller nu som vuxen.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 135
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 379
Senast: Silver Girl
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 232
Senast: ako
·
Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp