Hur långa promenader, 9 åring

Du klagade på grannen. Döm inte någon om du inte levt deras liv.
Ja det var ju dumt om det uppfattades så. Jag menade så här:
X: frågar varför det inte skulle vara ok att skicka ut ett barn en timme.
Jag: svarar med att jag vet att det är en strategi för endel, och lägger till det jag undrar över med den strategin, för att förhoppningsvis någon som själv tycker att det funkar bra kan svara vad tanken bakom är. Förmodligen har jag ju inte hela deras tänk klart för mig, så det vore intressant att höra.

Jag borde väl ha skrivit det mer utförligt då antar jag.
 
Svarar alla:
Hos oss måste man vara ute varje dag, om inte vädret skulle vara jättehemskt så klart.
Min 9-åring vill sällan vara ute o leka med mig en timme, även om erbjudandet finns. Hon tycker det är roligare att vara med kompisar ute, de cyklar, leker, skatar osv.
Ibland är vi ute samtidigt och ibland inte.

Jag tycker det är viktigt att komma ut och röra sig en stund varje dag, oavsett om man är barn eller vuxen. Vi har inte direkt någon aktiv lek inomhus som motsvarar rörelsen man får när man är ute.
Skulle vi vara inne en hel dag tycker jag att man märker på barnen (men även på mig själv) att det kryper i benen av rastlöshet.
 
Vi har också tur (numera det var inte så bra tidigare) med 2,4 km till skolan och cyklande.
Om det är bra, dvs bilfri väg, är det nog det absolut ideala avståndet tycker jag. Tillräckligt långt för att ge något men inte längre än att man utan problem klarar att cykla den biten redan i första klass och även om vädret är lite sämre.
 
Tack för svar. Tänkte att jag kanske missat något. Jag skickar nämligen ut min 9-åring på det sättet! Ut och lek, minst en timme.
Jag gillar det. Men jag antar att vi absolut skulle göra det om det fanns barn ute att leka med. Däremot att han tycker det är lite hårt att säga åt honom att gå 2,4 km i skogen utan chans att stöta på något barn.
 
Om det är bra, dvs bilfri väg, är det nog det absolut ideala avståndet tycker jag. Tillräckligt långt för att ge något men inte längre än att man utan problem klarar att cykla den biten redan i första klass och även om vädret är lite sämre.
I första klass tror jag de cyklar för långsamt och förvirrat för det, vår i alla fall. Men nu perfekt.
 
Jag gillar det. Men jag antar att vi absolut skulle göra det om det fanns barn ute att leka med. Däremot att han tycker det är lite hårt att säga åt honom att gå 2,4 km i skogen utan chans att stöta på något barn.
Ja, det håller jag med om. Det hade inte jag heller gjort.
Här är mycket barn ute och leker, eller så bestämmer hon med någon innan hon sticker ut.
 
Nu är mina barn mycket mindre och lätta att få ut, men jag får dom absolut inte på en promenad i närområdet det tar stopp. Så jag har börjar att var helg är vi ute och upptäcker nya platser, så länge vi har fika med oss i form av smörgås och varm choklad eller en festis så är tjejerna urnöjda att få upptäcka alla ställen.

Igår tog vi en tur på 10min hemifrån vårt hus och hamnade här.
1.jpg
 
Min granne gör så. Det jag tycker är märkligt är att jag i princip aldrig ser att hon själv går ut. Mina ungar är också ute och härjar en hel del men vi är mer ute och gör grejer ihop än vad de är själva (även om de är det också).
Varför ska barnen vara ute och röra på sig men inte en (frisk) vuxen?
Hon kan ju ha ont i foten eller någonting.

Vad jag minns från när jag var liten blir det ju andra aktiviteter när man är ute själv jämfört med när man är ute med vuxen. Jag kunde tex ägna någon timma åt att bygga en snöhäst själv eller ligga och göra snöänglar och titta på himlen. Det är bitar jag inte hade velat missa. (rent bortsett såklart från när grannungarna också var ute).

Men som sagt det är ju något min egen unge missar lite. Eller kanske inte, jag kan glömma kvar honom ute ibland när vi skottat snö tillsammans.
 
Nu är mina barn mycket mindre och lätta att få ut, men jag får dom absolut inte på en promenad i närområdet det tar stopp. Så jag har börjar att var helg är vi ute och upptäcker nya platser, så länge vi har fika med oss i form av smörgås och varm choklad eller en festis så är tjejerna urnöjda att få upptäcka alla ställen.

Igår tog vi en tur på 10min hemifrån vårt hus och hamnade här.Visa bifogad fil 63769
Det finns ofta hur mycket spännande som helst att upptäcka i sitt närområde, inom cykel- eller t.om. gångavstånd, både för vuxna och barn :)
 
Det finns ofta hur mycket spännande som helst att upptäcka i sitt närområde, inom cykel- eller t.om. gångavstånd, både för vuxna och barn :)
Mina tjejer är ute mycket i närområdet med förskolan, därför vill de inte hänga med mig här runt. Men så fort vi kör en kort bit är de med mig. Behöver inte långt bort alls, men förbi området fsk är i :)
 
Jag anser att en 9åring kan gå långt och länge om den bara vill. Vi bor i Alperna och vår, sommar, höst går vi gärna långt. Längsta i somras var 5 h och ca 2 mil, delvis brant uppför. Det klarade även 6åringen och hennes två 7åringa kompisar som var med utan större problem. Men här blir barnen uppväxta med bergsvandringar.

Men jag håller med om att man måste göra det roligt för ett barn, försöka gå en timme på slätt asfalt skulle mina barn börja gnälla efter 5 min. Men ut i skogen, klättra på stenar, rulla ner för en slänt osv då blir det roligt. Gärna med ngn kompis också.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 055
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 374
Senast: Silver Girl
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 170
Senast: ako
·
Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp