Bukefalos 28 år!

hur långa tyglar ska man egentligen ha?

O

oh_darling

alltså har haft det eviga problemet med tygellängden.
antingen så har jag för långa tyglar, god kontakt med hästens mun, och lagom böjda armar. men då är tyglarna för långa enligt det man lärt sig. och det är ju fel :o

jaha då kortar jag tyglarna så pass mkt att längden anses korrekt. då får jag raka armar och hästen måste kröka på nacken för att jag ska få normalt böjda igen, och det känns inte som att jag prioriterar ett krök på nacken bara för att mina armar ska få sin böjning. förstår ni vad jag menar?

vad anser ni? är det "fel" att rida med längre tyglar än vad man lärt sig? Eller har ngn tips på mitt problem?
 
I skritt och galopp har jag lagom mycket kontakt, alltså, jag drar inte men det glappar inte. I traven måste jag låta honom gå i den form han klarar just nu, den han väljer själv så där kan tyglarna hänga.
 
Jag tror att jag försdtår ditt problem efterosm mina tränare tjatat på mig att korta tyglarna, men det känns inte bekvämt för mig.

Jag rider gärna med lite längre tyglar under uppvärmningen tills jag fått hästen att arbeta som jag vill, och då kan jag korta av dem till den längd tränaren önskar. Om jag kortar tyglarna innan tycker jag att jag "låser" hästen i rörelserna och tycker att det blir motstånd, men om jag rider igång hästen ordentligt först blir det automatiskt så då hästen arbetar med hela kroppen, att jag kan korta tyglarna utan att känna den här låsningen.

Fast jag vet inte om det är så, men jag tycker att det känns så, så för min del är det inte fel så länge hästen arbetar hela tiden och kvittot på det får jag ju när jag kan korta tygeln efter en stund.
 
precis så känner jag också.
det känns som att man låser hästen och att det blir så ihopdraget på nått sätt.
 
Med en korrekt handställning (böjda armar och en buren hand) och en mjuk, lätt och jämn kontakt med hästens mun är tygeln lagom lång.
 
Ett tillägg bara. Med för långa tyglar blir inte handställningen korrekt, armbågarna hamnar för långt bak.
 
Haka inte upp dig på att tyglarna ska ha "rätt" längd. Bättre då att ha lite "för långa" tyglar och ha en lätt kontakt med hästens mun. Att rida med raka armar bara för att tygeln ska ha rätt längd anser jag vara konstigt, med raka armar får man ingen bra balans och inte heller någon vidare styrka om hästen skulle få för sig att fara iväg.
Jag föreslår att göra det som känns rätt för dig.
 
Jag håller med dig!
Dessutom måste faktiskt inte tygeln vara sträckt för att man ska ha kontakt. På en känslig häst kan en sträckt tygel vara en alldeles för kraftig inverkan! Och om tygeln inte måste vara sträckt så följer också logiskt att tygelns längd inte påverkar handens position.
 
Problemet är väl inte för långa eller för korta tyglar utan glappande? Om hästen är lösgjord kan man länga och korta tyglarna hur som utan att de glappar.

Så länge hästen inte är lösgjord kan det kännas stelt när man tar i tyglarna och då har man framför allt stöd på yttertygeln och ställer och vänder med innertygeln. Tänk på att ytterhanden ska vara nånstans ungefär vid sadelkanten och att du ska ta tygeltagen med armbågen, inte med handen. Hästen far inte illa av att du har ett rejält stöd på ytter, snarare blir det lättare för den att hålla balansen på volten.

Det blir för mig lätt cykelstyreseffekten med tyglarna, dvs ställer jag med inner åker yttre handen fram. För att undvika det får man koncentrera sig på att ytterhanden ska ligga stadigt och still vid sadelkanten och inte framme på halsen, man får mycket sämre balans då. Händerna/armarna måste kunna agera var och en på sitt håll utan att fara iväg för den andra gör det... ;)
 
Men ha tyglarna så som det känns bäst. För hästen ska ju inte börja på nacken bara för att det blir ett sånt tryck i munnen, och du ska ju inte heller sitta helt utsträckt med armarna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 611
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 441
Senast: Grazing
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 775
Senast: TinyWiny
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 631
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp