Hur länge är era 6-åringar på fritids?

Silverkedjan

Trådstartare
Min nyblivna 6-åring har precis gått över från dagis (20-30 timmar/v) till förskoleklassen som när skolan börjar är schemalagd 8-11.

Jag tjuvkikade på de andra barnens tider som satt på deras klädhängare idag och såg att många är där maxtid, ca 6.30 - 16.30.

Är inte det mycket med tiotimmarsdagar för så små :crazy: ? När hinner man träffa dem då ?

Lillebror är på dagis (en bra bit från storebrors skola) 10-16 som mest just nu och jag grunnar just på hur jg och sambon ska få ihop arbetstiderna i höst. Han börjar aldrig före 10 men har säsongsvis jättesena kvällar. Jag har ordinarie tid 7-17 + jour men kan flexa och gå ner i tid fast det är jättesvårt att komma iväg tidigt på em då det är mkt att göra.

Hur har ni lagt era pussel när ni har ett barn på varje ställe ?

Om samma förälder ska hämta på båda ställena, vilket barn är smartast att ta först ? Helst vill man ju hämta den lilla tidigt, men det är en supertrafikerad väg att släpa honom på om han ska med och hämta storebror.
 
Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

Nu har jag inga egna barn, men tycker att det är intressant att se hur föräldrar löser barnens dagaktiviteter.

När jag var 6 år hette det förskola. Jag var där varje förmiddag tror att kan ha varit mellan 8-12. Sedan hade jag turen att min mamma var hemma med min lillasyster så på eftermiddagarna var jag hemma.

När jag började skolan började jag också på fritids trots att min mamma fortfarande var mammaledig. Fritids är nog det roligaste någonsin. Jag är så tacksam för att jag fick gå på fritids. Såklart beror det på fritidset i sig och på barnet, men där jag gick var det verkligen hur kul som helst. Jag var bara några timmar på fritids efter att ordinarie skola slutat. I början kanske jag gick i skolan från 8-13 och sen fritids ett par timmar. Mina föräldrar träffade jag på morgon, eftermiddag och kväll.

Hade valt att hämta äldsta barnet först och sen yngsta så att man slipper vägen. Beror i och för sig på hur de ligger i förhållande till hemmet.
 
Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

Jag skulle ta den som ligger längst bort först, för att komma hem tidigare, och slippa åka så mycket fram och tillbaka.
 
Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

Min dotter (har bara ett barn) fyller sju i år, så hon börjar "riktiga" ettan nu, och gick i förskoleklass förra året. Hon har varit (och är) på fritids/skola 7.15 - 16.15 varje dag (skoltid 8-12.30). Äter frukost, lunch och mellanmål där. Det är i stort sett alltid jag som hämtar, och vi är hemma senast 16.30. Då brukar vi gå en sväng med hunden, äta och kanske gå till stallet och rida. Någon gång har hon med sig en kompis hem, de brukar då få leka till senast 18.30 för att hinna med mat och annat innan det är läggdags. Normalt lägger hon sig vid ca 20.

Jag ser inget stort problem i att vi inte skulle hinna träffas/umgås. Det gör vi ju på eftermiddagar, kvällar och helger.
 
Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

Min son är sju och börjar ettan nu. I våras var det förskoleklass och skoltiderna var 8.15-13.20. Han är varannan vecka hos mej och varannan hos pappa.
När han är hos mej är han på skolan 8.15 -16 varje dag förutom onsdag då jag hämtar honom efter skolan. När det är studiedagar och andra skollediga dagar tar jag ledigt så han slipper vara på fritte och jobbar igen det när han är hos pappa.

När han är hos pappa är han på skolan 7.00-16.30. Vi byter på fredagar och min medryttare har hästen fredag, måndag och onsdag den veckan jag har min son. Torsdag får hon vila och på helgen åker jag ut vid 6 på morgonen så han märker knappt av att vi har häst... Det är bara tisdagskvällen som jag åker ut till hästen som han märker av.
Tävlingarna försöker jag planera in så de ligger på helger när han är hos sin pappa. Fast sist fick han följa med och tyckte det var jättekul. Gick banan med mej och skötte sej exemplariskt.
 
Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

Jag slutar kl 15 på dagarna och har 5 km till skolan/(dagmamma när han var mindre), från mitt jobb, så det har inte varit några problem för oss att lösa. Vi har mycket tid tillsammans.
Nu är min son 10 år, men när han var mindre så red jag på kvällarna sent när han han somnat för att inte missa hans småbarnsår, när sambon tyckte jag var trist och borta ofta på kvällarna, så gick jag upp vid 5 på morgonen och red innan jobbet i stället.

För min son var omställningen dagmamma/6- års - fritids lite jobbig.
Han var inte van vid så mycket barn och det höga tempot som blir med mycket ungar, han var trött på em.

OM din son som är 6 skulle reagera så med, skule jag nog hämta honom först, den lilla är trots allt kvar i en van miljö, och jag tror inte en halvtimme mer eller mindre spelar stor roll.

Det gäller att tänka både praktiskt bäst för er vuxna, men även vem av barnen som klarar bäst att vara kvar lite längre.
 
Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

Bastian kommer inte gå på fritids på måndagar och tisdagar.
Då blir han hämtad av sin pappa efter skolan.
På onsdagar, torsdagar och varannan fredag kommer han vara där 8-16 som längst.
 
Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

*kl* många smarta funderingar :bow:

Vilket barn som är närmast beror på vem av oss som hämtar. Vi kommer antagligen få improvisera det rätt kraftigt och ha ett dagligt verbalt slagsmål om vem som har lättast att smita först :p så det blir svårt att planera i förväg vem av oss som hämtar. Ibland VET man ju att man jobbar sent men annars är det rätt oberäkneliga tider för oss båda.

Båda barnen är bara svåra att få iväg oavsett åt vilket håll. Segar på morgonen så man blir galen men vill inte med hem från dagis/fritids :cool:

De skulle säkert gärna vara där jättelänge på eftermiddagen men vi vill ju hinna träffa dem också utan att det blir hysteriskt tajt med att hinna fixa mat och landning i tid.

Alla aktiviteter (musiklek, fotboll) i den här stan bygger också på att man slutar före fyra så det är ändå värt att försöka klara det.

Men det tar ju en halvtimme emellan :eek: så plötsligt försvann en timme extra om dagen jämfört med när de var på samma ställe :cry:
 
Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

En halvtimme? Men hallå har ni ena ungen i Örebro eller? Karlskoga passerar man ju igenom på en ögonblink? :D
 
Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

hehe, så trodde jag också. Har bara börjat med minstingen först:

Man ska in och FÅ MED SIG och klä på barnet, byta blöja, ta på cykelhjälm och spänna fast och sedan transportera sig 2 km rakt uppåt över/under E18 och upp på Rävåsberget. Där ska man leta upp den stora (det har tagit >5 min bara att hitta dem, det är ett stooooort hus och en hel skog..) och få med sig honom med grejor och gå till cykelstället i andra änden och låsa upp cykeln etc etc etc...

Sedan är det nerför hem men man måste ändå stanna vid alla korsningar.

Med BIL (som måste köra runt en massa, Karlskoga är delat av E18 och järnväg på ett konstigt sätt) tog det en halvtimme, med cykel eller fötter (som kommer att vara det vi har att tillgå i vardagen) kommer det ta 45 min tror jag. :crazy:

Så jag måste ha marginaler - om jag hinner till dagis till 16 så kanske jag inte är på fritids förrän 16.30. :crazy:
 
Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

När jag hämtar/lämnar min minsta på skolan på kullen har ju jag erbjudit mig att ta med storebror. Och om lillebror accepterar att följa med mig hem så kan jag hämta honom också om det kör ihop sig för er.

Man kan också ringa fritids och säga att nu är jag på väg så be min son gå ut och klä på sig. Så spar man en stund där också :idea:

För visst är det så, det tar tid att rodda med kläder och allt. Transporten tar nästan ingen tid i den här lilla staden. Det tar oss under 15 min (450 m) att gå när vi går i kortbenstempo, och din äldsta är mycket snabbare än min minsta :) (jag går på 5 min) och bilvägen tar inte mer än 5 minuter (det är mindre än 2 km att köra).
 
Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

Nä det är tiden med den MINSTA som tar mest tid så onekligen vinner man mest på att ta honom sist !

Vi får se vilket "gående skolbusschema" vi kan sy ihop vid terminsstarten :) det är ju en superidé :banana:

Problemet är bara det där med att i förväg veta alla tider exakt :(
 
Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

Min också nyblivna sexåring kommer vara i "skolan" mellan 8.30-13.30 och på fritids 13.30-15.00 varje dag. Det är samma tider som hon haft på dagis och jag bor så till att det tar ca fem minuter att promenera mellan :)
 
Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

Man ska in och FÅ MED SIG och klä på barnet, byta blöja

På vår montessoriförskola satt barnen påklädda med ryggsäckarna redo när vi föräldrar kom för att hämta. Sparade mycket tid och möda för föräldrarna. Det var även bra för barnen, eftersom de kunde avsluta sina projekt i god tid med fröknarnas hjälp, och sedan klä på sig.
 
Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

Tim, nu skojar jag inte.

Skaffa en pålitlig gymnasietjej eller "mormor" som kan hämta barnen.

Du och sambon får inte den tiden med barnen som ni vill ha genom att hämta tidigt, men ni slipper stressen och osäkerhetsmomentet att alltid hinna i tid som är svårt med era yrken.

Vi bodde i Uppsala när barnen var små och hade världens bästa student till hjälp. Hon är vår och barnens vän än idag. När vi kom hem från jobb och studier, var barnen redan hemma och satt vid köksbordet i lugnan ro och la pussel eller lekte med annat. De älskade sin Åsa och tyckte det var kul att ha henne.
 
Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

Men är inte det att flytta lite ansvar från föräldrarna? Jag förstår idén och jag tycker att den är god på sitt sätt... Men samtidigt så... Tja idag är det inte många föräldrar som måste måste sätta barnens "ramar". Leksaker etc som barnen har med låter de personalen ta hand om för att slippa konflikter etc. Jag skulle hellre se till att föräldrarna inte hade så bråttom när de hämtade utan lät barnen avsluta det de ville och sen säga att deras dag nu är slut och nu går vi hem. Men jag tänker kanske bakvänt? :)
 
Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

Du och sambon får inte den tiden med barnen som ni vill ha genom att hämta tidigt,.

Jo?

Det är ju då vi hinner träffa dem och prata med dem :confused:

Klockan 18 råder Bolibompaparalys och på kvällen är de ju inte roligast :p

Och jag tycker OM att som Brandgul säger vara med och se vad de gjort, bli visad senaste projekten och vara med och avsluta deras dagis/fritidsdagar :o
 
Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

Min också nyblivna sexåring kommer vara i "skolan" mellan 8.30-13.30 och på fritids 13.30-15.00 varje dag. Det är samma tider som hon haft på dagis och jag bor så till att det tar ca fem minuter att promenera mellan :)

:mad: Vad äcklig du var då :( Så vill jag också ha det :(

Varför får en del kommuner för sig att små barn ska börja skolan MITT I NATTEN :devil:
 

Liknande trådar

T
  • Låst
Övr. Barn Leker era barn bra med andra barn eller har de fortfarande "brevid lekar"? ja om de är runt tre eller hur var de runt treårs åldern...
Svar
10
· Visningar
6 614
Senast: Tokmaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp