Hur lange kan man ha hast i slapet?

L

lovelylace

ja fragan ar ju i rubriken, vad ar egentligen det langsta som man kan kora med hasten i slapet, kan den sta i over en timme?
 
Sv: Hur lange kan man ha hast i slapet?

jag ska i sommar aka till en utstallning som det tar typ 2.5 timmar med vanlig bil att aka till sa, formodeligen kommer det ta nastan 4 timmar med slap, ska man ta en paus da eller ar det battre att bara kora pa...hasten ar inte resvan, an, tja han gar inte att lasta...sa nu ska jag kopa slap och trana som sjutton, men man vill ju inte garna hamna nanstans halvvags och inte kunna fa in hasten i slapet igen:crazy: men fyra timmar att sta still ar kanske lite tufft for en tre aring
 
Sv: Hur lange kan man ha hast i slapet?

Jag skulle låta honom stå hela vägen i ett sträck.
Det kan vara så att det blir mer stressande att kliva av och sedan på igen strax efter. (såvida ni inte tänkte stanna till för några timmars paus?)

Det bästa är att transportträna innan ni åker.
 
Sv: Hur lange kan man ha hast i slapet?

Min häst kommer att ev åka transport i ca 3-4 timmar. Kör allt i sträck då jag inte vill att han ska stressa upp sig.
Men så stannar man ju såklart och kollar till så allt står rätt till ibland.
 
Sv: Hur lange kan man ha hast i slapet?

Stanna en gång i timmen och erbjud hästen vatten. Speciellt om det är en varm sommardag!

Många har hö i transporten men detta kan även leda till fodervägsförstoppning (Eller vad det nu heter)

Jag kör alltid mina utan hö och de får hö när vi stannar en längre tid (Mer än 10 min)
 
Sv: Hur lange kan man ha hast i slapet?

Jag körde min då 3½-åriga häst 5 timmar i sträck (stannade givetvis och tittade till honom ett par gånger och erbjöd vatten), och det var inga som helst problem. han var pigg och fräsch vid framkomsten. Det längsta han hade åkt innan var 1 timme, vid ca 8 tillfällen.

Sålde en gång en 1-åring 35 mil bort, och hon åkte i ett sträck till sina nya ägare (en paus för vatten), inte heller hon visade några som helst tecken på att det hade varit jobbigt. Hon hade innan åkt släp 2 ggr i sitt liv, dels till fölvisning tillsammans med sin mamma, dels för att provåka inför flytten hemifrån 1 vecka innan hon hämtades av de nya ägarna, och då åkte hon ca 1 km.
 
Sv: Hur lange kan man ha hast i slapet?

4 timmar är inget större problem. En fördel är ju om du hinner lastträna och åka lite korta svängar så att hästen lär sig balansera i släpet, då kommer den långa resan vara lite behagligare och mindre stressande.
Jag skulle stannat åtminstone varannan timma, erbjudit vatten, och bara stått still en stund så hästen får pusta ut lite medan man tankar/äter lunch. Kan vara lite tröttsamt att kontinuerligt balansera bak i släpet om man är ovan utan en paus.

Mat kan man med fördel vänta med tills det att man kommer fram, om resan inte överstiger 8 timmar.
 
Sv: Hur lange kan man ha hast i slapet?

ohh ja vi ska kopa slap, nu i mars, sen ska det last och kor tranas varje vecka, och utstallningen ar inte forran i augusti sa mycket trana blir det..
]
Tack sa hemskt mycket for alla svar!!:D
 
Sv: Hur lange kan man ha hast i slapet?

är inte helt säker, men enligt lagen får man väll ha en häst i släp 8 h? var iaf de förut men kan ju ha ändrats nu
 
Sv: Hur lange kan man ha hast i slapet?

Vet att det har varit lite regeländringar på sistone som jag inte har full koll på, men förut gällde följande: Hästarna fick transporteras max 24 h i sträck, varav de skulle ha tillsyn minst varannan timme och en obligatorisk paus med foder och vattning minst var 8e timma.
Efter 24 h gällde 24 timmars vila på stall. Har ingen koll på vad som gäller nu, då jag inte har någonstans att transportera hästar längre än lokalt, men gissar att man åker på de här nya kraven på utbildning av transportören isf?
 
Sv: Hur lange kan man ha hast i slapet?

Ja, det kan du.
Körde mitt 8 månader gamla sto 35 mil från uppfödaren och det tog 6 timmar. Vi körde i ett sträck men stannade självklart och erbjöd henne vatten och såg till att hon hade lite mat. Vatten ville hon dock inte ha.
 
Sv: Hur lange kan man ha hast i slapet?

knapplånar lite om det är okej?

Jag ska åka 45 mil om 5 veckor med 2 st hästar. Tycker ni jag ska erbjuda mat eller inte? Ena hästen stressar upp sig ganska snabbt i transporten :S Är de inte bäst att ha ett hö segel fram då med mat i ? Så det inte frestar honom att hoppa över? Så stannar vi en gång i timmen för att vattna?

Vad tycker ni?
 
Sv: Hur lange kan man ha hast i slapet?

När jag åkte till Strömsholm stod min i släpet i 5 timmar. Stannade givetvis för att titta till honom samt ge han vatten. Valde att köra i ett sträck, eftersom det dels var motorväg, min häst är stirrig och svårlastad så det hade nog bara blivit kaos om jag hade lastat ur honom ;)

Bellaan Min häst stressar också för det mesta upp sig i transporten, och jag låter det alltid hänga ett hönät med hö för att han ska få lite att sysselsätta sig med. Har dock märkt att han helst äter när man står still.
 
Sv: Hur lange kan man ha hast i slapet?

Eftersom du ska transportträna hästen inför denna resa, tror jag inte att det blir några problem för den att stå i 4 timmar. Ta en lite längre paus där du erbjuder den vatten och hö. Vi brukar även öppna upp framdörren helt så att hästen får in frisk luft och har en chans att titta ut. Detta brukar vara väldigt uppskattat :) Precis som några andra har nämt, kan det vara mer stressande att lasta ur och in igen, än att stå hela vägen. Kör lugnt och försiktigt bara (vilket iof är ganska självklart), ju värre körning desto tröttare och oroligare blir hästen.
Angående att ge hö under resan finns det ju ganska motstridiga idéer. Om du söker på forumet kommer du kunna hitta flera trådar med massor av argument för och emot. Så får du väl värdera själv vad du tycker är bäst.
 
Sv: Hur lange kan man ha hast i slapet?

Tycker ni jag ska erbjuda mat eller inte? Ena hästen stressar upp sig ganska snabbt i transporten :S Är de inte bäst att ha ett hö segel fram då med mat i ? Så det inte frestar honom att hoppa över? Så stannar vi en gång i timmen för att vattna?

Helt ärligt så skulle jag undvika att fodra hästarna i transporten in i det längsta. De klarar sig gott och väl 8 timmar utan mat. Anledningen är att luftmiljön i släpet försämras, med hösporer som yr omkring, och en häst som står bunden så att den ej kan sänka halsen ordentligt. I värsta fall kan den drabbas av transportsjukan eller andra åkommor i luftvägarna.

Hösegel är inte en heltokig ide om man har en häst som gärna går över bommen, därmed som sagt, jag skulle bara stannat varannan timma för vattning istället.
 
Sv: Hur lange kan man ha hast i slapet?

Är hösilge lika illa med alla sporer? Min häst är ett STORT matvrak & det skulle verkligen underlätta med mat i transporten då han blir sysselsatt under resan.. Alla har så mycket olika tankar & ideer om mat i transport så jag vet inte vad jag ska göra..

Det är ju så mycket som har hänt i transport & man blir ju så orolig att han ska fastna , hoppa över bom m.m.. GAAH, varför kan man inte trolla hästen till praktikplatsen ist? :p
 
Sv: Hur lange kan man ha hast i slapet?

tack sa hemskt mycket for alla svar, kanner mig betydligt lugnare nu...:)
 
Sv: Hur lange kan man ha hast i slapet?

När vi åkte ner till Sthlm horse show stod hästarna på lastbilen ungefär åtta timmar, körde i ett sträck.
Har för mig att man har ändrat transportreglerna så man får köra tio timmar utan paus/vattning/fodring, men är inte säker.

Har aldrig hö i transporten, dels pga att det kan bli dammigt och det blir ju lätt lite taskig ventilation i en transport. Sen har jag hört för många historier om att hästarna får foderstrupsförstoppningar, "höbollar" när de äter i transporten. Och de klarar sig gott och väl utan.
 
Sv: Hur lange kan man ha hast i slapet?

Är hösilge lika illa med alla sporer? Min häst är ett STORT matvrak & det skulle verkligen underlätta med mat i transporten då han blir sysselsatt under resan.. Alla har så mycket olika tankar & ideer om mat i transport så jag vet inte vad jag ska göra..

Det är ju så mycket som har hänt i transport & man blir ju så orolig att han ska fastna , hoppa över bom m.m.. GAAH, varför kan man inte trolla hästen till praktikplatsen ist? :p
Jag har ALLTID hö el hösilage i nät till hästen när vi reser. När hästarna har nåt att tugga på blir de lite lugnare, om det är långresa så erbjuds dom vatten typ när man tankar el käkar lunch, beror lite på om det är jättevarmt ute..Om man tränar sin häst att åka är det sällan problem och naturligtvis köra som om man hade ett fullt vattenglas i kärran som ej får spillas ut..
 

Liknande trådar

Hemmet Har de flesta ingen aning om hur skunk luktar. Det gar inte att beskriva. Graden av vidrighet ar varre an nagon kan forestalla sig om...
2
Svar
34
· Visningar
4 001
Senast: Skjøldur
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 645
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej allihopa, Jag har bott i Australien i 4 ar och funderar nu pa att flytta hem, och vill saklart ta med min alskade hast. Jag har...
Svar
8
· Visningar
2 349
Senast: EbbaHB
·
Övr. Hund Framfor allt den mentala biten du kampar emot. Vad gor du som gor det lattare att jobba med din hund's "arv"? Miss Mandy sa "vass" med...
Svar
9
· Visningar
1 128
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp