Hur länge växer unghästarnas ben?

Bacardi

Trådstartare
Ni som har unghästar eller varit med under uppfödningsåren, hur länge upplevde ni att hästarnas ben växte? När var de färdigväxta?
Enligt tillväxtzonerna så ska de vara helt klara vid 2,5 års ålder men stämmer det även vid exempelvis en häst som varit väldigt undernärd?
 
Det är individuellt hur länge de växer. En linje jag har är väldigt sen, där upplevde jag att stoet var "färdig" i kroppen som 5-åring, med muskler osv. Hennes avkomma på 2,5 är definitivt inte färdigvuxen, han är runt 1.60 fram och högre bak.
3-åringen jag har är jättehög bak så hon är absolut inte klar. 1,5-åringen växer fort och mycket (1.60+) och är väldigt välutvecklad.

Generellt brukar man säga att de lägre tillväxtzonerna sluter sig tidigare, 3 månader för korrigering av carpus vill jag minnas att det är. Det finns artiklar om när tillväxtzonerna sluter sig i kroppen om du googlar.

Hur stora de blir är genetiskt, men givetvis kan långvarig och kraftig undernäring ge tillväxtrubbningar.
 
Senast ändrad:
Jag upplevde att mina unghästar slutade växa först hösten när de var fem år, men när exakt benen slutade växa medan andra delar av kroppen fortsatte har jag inte koll på.

Jag har haft två uppfödningar undan samma sto men med olika fäder. Det sista som hände var att de breddade sig i bäckenet. Båda hade tendens till hastrånghet vilket bättrade sig betydligt under femårshösten.
 
Jag vet inte när just benen slutade växa men en av mina hästar gick från 161,5 som 3 åring, 164 på kvalitets och sedan mätt till 167 på 5-års.
 
Kronben nedre zon är före födsel
Övre zon vid 6-9 månader (4-10mån)
Kotben nedre zon före födsel
Övre zon 6-9 månader (6-12mån)
Skenben undre zon 9-12 månader (9-18mån)
Övre zon före födsel.
Siffror i parantes är från studier från andra länder
Alla hästens ben är vid 4 års ålder.

Hämtar från boken hovvård - hovar, hovbeslag och hovsjukdomar.
 
Kronben nedre zon är före födsel
Övre zon vid 6-9 månader (4-10mån)
Kotben nedre zon före födsel
Övre zon 6-9 månader (6-12mån)
Skenben undre zon 9-12 månader (9-18mån)
Övre zon före födsel.
Siffror i parantes är från studier från andra länder
Alla hästens ben är vid 4 års ålder.

Hämtar från boken hovvård - hovar, hovbeslag och hovsjukdomar.
Känns lite för generell.Läst en ny anatomi bok och har för mig att handleden kunde ta upp till 6 års ålder att bli klar hos vissa raser.Ska kolla upp.....
 

Liknande trådar

Avel Vid vilken ålder är arabhästar nära sin slutliga höjd? Har tittat på två treårsston, båda är fortfarande väldigt "unghästiga" i kroppen...
Svar
8
· Visningar
1 086
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 550
Senast: Blyger
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 633
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp