Hur långt är "3 paragraphs"

Ainon

Trådstartare
Håller på att skriva en ansökan och man får max skriva en motivering på "3 paragraphs".

Hur långt är det egentligen? :cautious:

Vet inte hur långt jag törrs skriva och är en riktigt viktig ansökan
 
Sv: Hur långt är "3 paragraphs"

Stycken :).

Och är det på engelska så kan det vara bra att kolla upp "skrivreglerna" för hur man skriver bra paragrafer. I måttet 5 paragrafer är det lite grovt såhär:
1. Introduktionsparagraf, där du lägger fram huvudsyftet och tar upp vilka 3 ämnen/åsikter/etc du kommer gå igenom.
2-4. Innehållsparagrafer, en paragraf per punkt, där du fördjupar dig i dom tre ämnena du har valt.
5. Avslutningsparagraf, som sammanfattar och avrundar.

Det är också viktigt med "länkarna" mellan paragraferna, de ska hålla ihop och få texten att flyta. Exempelord som kan introducera innehållsparagraferna:

Firstly..... (secondly, thirdly)
To begin with...
Furthermore...

Och avslutningsparagrafen börjas med fördel med ex "To summarize... / In conclusion...."

Eller så blir jag lite överseriös ;). Men jag gick i amerikansk privatskola på högstadiet, det här med att skriva i korrekt form i uppsatserna var DÖDSVIKTIGT och jag blev jättechockad när jag kom tillbaka till svenskt gymnasium och lärarna fullständigt sket i det här med att det ska vara korrekt, lättläsligt, logiskt och flyta på väl... Och det här med att jobba med en outline har hjälpt mig oerhört mycket när jag ska skriva saker på universitetet. Det är ett system där du börjar med det grova och förfinar allt eftersom.

Sökord om du ska googla: writing an essay, topic sentences, outline.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur långt är "3 paragraphs"

Tusen tack, är på engelska ang internship så överseriös är nog den rätta vägen :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 543
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
980
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
325
Senast: Pilot
·
Tjatter Jag kommer ibland på mig själv med att tänka "äsch, orka" eller "vad spelar det för roll" kring saker som jag innan har lagt stor vikt...
2
Svar
27
· Visningar
1 665
Senast: lingonben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp