Hur långt bör det gå mellan betäckningarna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nexxa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 969

nexxa

Trådstartare
Funderar på att låta betäcka mitt sto i år, så hon fölar ngn gång tidigt på sommaren nästa år och sedan därefter betäcka henne en gång till. Men hur gammal bör fölet vara innan man betäcker stoet? (alltså inseminering, stoet skickas ej iväg!)

Vill gärna ha tips,råd och tankar kring detta. För/nackdelar.

Tack på förhand!

Sv: Hur långt bör det gå mellan betäckningarna?

Man kan betäcka redan på fölbrunsten som brukar infalla runt 9 dagar efter fölningen, annars kan man ju vänta till 30-dagars brunsten. Det beror väl mest på när man vill att nästa års föl ska födas.

30-dagars brunsten är att föredra ... om man inte fått fölet väldigt sent på året och vill skjuta fram nästa fölning, då kan man som sista utväg försöka betäcka i 7-dagars brunsten (som egentligen inte är en riktig brunst utan till för att "rengöra" stoets livmoder)
risken för infektioner ökar vid betäckning på 7-dagars brunsten (naturligtvis minskar risken vid semin).

Tack för era svar! :)
Jag hade tänkt betäcka henne nu i juni/jul så hon får fölet maj/juni nästa år och sedan betäcka henne juli/augusti. Alltså så sent som möjligt så det inte blir tätt inpå. Hon har haft föl innan, 2 st. Men det var ett tag sedan sist. Hon är 18 år och veterinären menar att hon är så pigg och fräsch att det borde vara ok. Vad tror ni?

Tänk på att hon kanske inte tar sig på första brunsten vilket kan rubba dina planer. Hon kan också gå över tiden upp till en månad, det finns flera som gjort det i år. Ska hon betäckas om nästa år kan du gott betäcka henne på 30-dygnsbrunsten. Hästar är gjorda så att de kan bli dräktiga snabbt igen efter fölning.

Tack för svaret!
Men du tror inte hon kan ha mer problem/svårare att bli dräktig pga ålder? Är det väldigt riskfyllt att betäcka på 30 dagars brunsten?

Det är inte mer riskfyllt att betäcka på 30-dygnsbrunsten än att vänta en månad.

Alla ston är olika och påverkas olika av sin ålder. Mitt eget gick gall när hon betäcktes som 14-åring men blev dräktig på första brunsten när hon inseminerades som 15-åring. I år 16 år gammal fick hon sitt första föl och både dräktighet och fölning gick helt okomplicerat.

Om veterinären säger att hon är pigg och fräsch för sin ålder tycker jag inte att du ska vara orolig!

Jag jobbade på ett ställe där vi skulle betäcka en travare, hon skulle ha sitt första föl hon var 26!! och tog sej på engång vet inte hur det gick när hon skulle föla.
Så åldern är nog inget problem

Nej, inte mer riskfyllt än på nån annan brunst.
Ett så pass gammal sto kan det vara bra att ta baktprov på innan, för en hel del av de äldre stona kan ha problem att rena sig mellan brunsterna och en infektion i livmodern förhindrar då en dräktighet.
Lycka till med betäckningen!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 195
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 093
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka