Bukefalos 28 år!

Hur långt får det gå?

Haukur

Trådstartare
Har en liten busunge på 4,5 år som går ihop med två lekfulla valacker. Min unge är hittills obestridd ledare och dom leker jättemycket. Lite småskador får man juh räkna med men för ca 1 vecka sen kom han in med ett rejält jack på ca 3 cm rätt genom örat, fine, lite koksalt och d har börjat läka fint. I tisdags var det dags igen, ett redigt bitsår i läppen, både på insidan och på utsidan, har NÄSTAN gått igenom.
Dessa skador tycker jag tyder på något mer än lek... kan det vara en ranguppgörelse pågång? och hur långt kan man låta det gå innan man måste sära på dom? Min hök ger sig ALDRIG och skulle hellre dö än å lämna rangen till någon annan. Han har alltid varit ranghög, ända sen han var föl och har fått bytt ridhästflock förr pga. att han blivit totalmobbad och söndertrasad. Det senaste året har han dock tagit rangen av alla stridstuppar som kommit i hans väg t.o.m gamla matriarker som alltid varit högst! vad jag har sett efter många timmar i hagen är han en god ledare, låter alla äta och låter alla vara ifred om dom vill, han är kompis med alla från den ranglägste som kryper efter väggarna till den näst högsta som naggar honom i hasorna.

D två valacker han går med nu är båda två relativt ranglåga i olika flockkonstillationer, men som sagt, blir det åhär "allvarliga" skador av bara lite lek och bus?

Tänkte försöka ta en heldag i hagen och se vad detta verkligen handlar om, ingen har någonsin sett dom slåss, däremot deker dom gärna på valackers burdusa vis...
Vad tror ni? Bara lek och "otur" eller påväg mot storfight?
 
Jag tror inte han är så ranghög, bara ungdomligt vild. Vore han äkta ranghög skulle de andra ranglåga inte ge honom sådana skador.
De kanske är på samma nivå just nu och kämpar om mästartiteln. Tyvärr kan det ju gå riktigt illa.
God idé att studera livet i hagen.
Min nykastrerade 4-åring gick med lika gammal val. gick bra ända tills leken blev allvar och min sötnos tänkte strypa kamraten med ett rejält bett i strupen. Av någon lycklig anledning var jag i hagen just den gången vilket troligen räddade livet på nordisen. Jag gick en tuff match för att få isär dem.
personligen tror jag att det som utlöste mordinstinkten var det att nordisen trillade omkull i stridens hetta. Han blev ett lätt offer. När jag slagit isär dem låg nordisen kvar flera minuter och flämtade, sen rusade han mot stallet och jag försökte hålla i antagonisten så gott det gick. Vilket det inte gjorde. Men när han kom ifatt var allt som vanligt, goda vänner som bet i varandra på vettigt sätt. Dock med den skillnaden att nordisen blev på sin vakt, han höll extrem koll med nerverna på utsidan.
 
Jag skulle nog ha särat på dom... Men du får ju överväga, hur viktigt är det att han är skadefri, och hur viktigt är det att han går med just dessa hästar? En häst i stallet fick slaktas då han blev sparkat i hagen av en annan. Dom hade också hållit på sådär och krånglat. Så jag tar inga chanser med mina.
 
"Jag tror inte han är så ranghög, bara ungdomligt vild. Vore han äkta ranghög skulle de andra ranglåga inte ge honom sådana skador."
Han ÄR ranghög, i förra flocken tog han över totalt, gamelvalacken som förr var ledare för den flocken skulle aldrig tillåta att en snorunge kom och motade bort honom vid maten, men min unge gjorde d...
Dom andra två han går ihop med nu är en ganska valpig och omogen 6-åring som är till synes totalt ointresserad av rangen, den andra är en 10 åring som kryper efter väggarna så fort en annan häst tittar på honom.
Jag har setat i hagen ett par dagar nu och dom slåss inte, dom leker bara väldigt "hårt", stegrar sig, fäller varandra, jagar och "nafsar".
Har haft problem med min valack förut då han inte gick undan när han blev biten (detta var då han fortfarande var under gammelvalacken i förra flocken), han kunde stå och en annan häst stog och verkligen högg i honom (fick rejäla bitsår) men han bara stog där och glodde, försvarade sig inte och gick inte undan. Funderar på om han har ovanligt hög smärttröskel och därför inte bryr sig... Han verkar dessutom kunna "stänga av" sin omgivning helt och bokstavligen vara i sin egen lilla värd! *kan hästar vara utvecklingsstörda? :D*

Jag väntar nog med å sära på dom å ser om d lugnar sig när d blir kallare... tycker d är synd att dela på en flock som har så ql som dom...
 
Jag skulle nog inte låtit min häst gå tillsammans med valackerna så länge till, der är ju alltid bättre att ta det säkrare före det osäkra.
Men jag tror inte heller att han är så hög i rang, men jag tror nog det är säkrast om du delar på dem för om dom är två stora hästar och din häst lite mindre så är det nog lättare att din häst råkar ut för något istället för de sndra hästarna....Men gör dom du vill, det är din häst!
:)
 
Vet abslut inte hur det är med din men min häst på 5½ år är ganska kaxig mot andra hästar och blev i somras ledare över en mindre flock med ganska ranglåga hästar. Men nu så går han tilsammans med en ranghög 19-åring som är ledare men som ändå låter min häst göra vissa saker. Han låter honom tex stå först vid stängslet för att komma in, han är lite "jamen jag låter honom hållas, han är ju så ung och oerfaren. Till en viss gräns så kan jag låta honom hållas men går det över den så säger jag till direkt"
 
Har inge svar men är nyfiken....

är det Höken du talar om??? Här är Björk-ägaren i Sura.. du känner nog mig??? :D
Häst-hälsningar//Anna
 
Funderar på om han har ovanligt hög smärttröskel och därför inte bryr sig... Han verkar dessutom kunna "stänga av" sin omgivning helt och bokstavligen vara i sin egen lilla värd! *kan hästar vara utvecklingsstörda? :D*

Jag väntar nog med å sära på dom å ser om d lugnar sig när d blir kallare... tycker d är synd att dela på en flock som har så ql som dom...
Egentligen är det nog som du säger: hög smärttröskel, mycket kul o bus!! Okej - sånt kan ge skador... men å andra sidan har han ju roligt!!! Det kanske ändå är huvudsaken?? Det som är värsta risken är ju sparkskador, men såvitt jag förstår är det mest bett?? sånt läker ju.... dock kanske det blir lite tråkiga ärr möjligen...

Morsans kuse (Glampi) busade mycket med Frasse (du vet nog vilken??) och en dag hade G en stor bit av Frasses öra i truten... *hmmmm* men å andra sidan var de dödens polare!!! Och hade skitkul!!
 
Små flockar och små hagar ger alltid bråk. Stora ytor och större flockar är lugnast. I ett för litet utrymme och för liten flock får man en konstgjord flockordning. Eftersom man dessutom ofta är tvungen att utfodra hästarna med hö i de små hagarna kan en yngre häst försöka visa sig som ledare eftersom man inte behöver några speciella kunskaper för att leda en sådan flock. Du får ju själv avgöra om du tycker att hästarna har kul eller om din häst i sitt ungdomliga oförstånd riskerar att bli skadad. Har hästarna gått med andra unghästar i sin "barndom" t.ex på lösdrift eller hingstbete brukar sådana här tendenser att ta över från äldre hästar sällan finnas. Har unghingsten dessutom gått på hingstbete har man sett vilken rang den har i en äkta flock. De brukar ha lekt av sig och fått fostran från andra hästar som är ovärderlig. Har själv halvblod och har haft våra unghingstar på naturbete 4 månader som 1- och 2-åringar. Det är ovärderligt och gör hanteringen därefter så mycket lättare för de har fått hjälp att hitta sin identitet. Som unghästar låter vi våra hästar gå tillsammans i hagen även hemma på gården, sedan när de börjar sin ridna utbildning delar vi av vissa hästar som riskerar skada sig själv eller andra. Målet med våra hästar är tävling och vissa av hästarna är vi mera försiktiga med än andra. De som är lite sena i utvecklingen kan gå kvar och busa ett tag till, de mera lovande siktar vi på att visa på årgångsproven. Självklart går de ändå på sommarbete ända upp till 5-års åldern för att få uppleva flockkänslan som de är skapta för att ha. Vad säger de som har sina hästar ihop med din om att låta dem gå med en sådan "strulputte"?
 
Hej Anna!
Jodå, visst ede lille hök som är i farten!
Ärren står jag ut med...han hade juh en hel del redan när jag köpte honom :o...
Dom bits bara, har aldrig sett dom sparka... Dom reser sig, bockar å håller på men d närmsta "spark" dom har kommit är när hök backar mot dom andra när han ska ha kraften först :D

Han får gå kvar med grabbarna, dom har juh som sagt ql. Börjar vi upptäcka slagsmål får man kanske ta sig en funderare igen...
 
Vi har verkligen jättestora hagar så det är inget problem.
Hök är uppvuxen i en stor hingstflock på i snitt 15 hästar, han kom till flocken när han blivit avvand och gick kvar tills jag tog hem honom som treåring, efter det har han gårr med 5-7 hästar, både unghästar och äldre, i sommras bytte han stall och går nu med dessa två... En vuxen hingst gick oxå ihop med dom under vissa perioder (i ungflocken) för att fostra dom som kaxade. Höken låg högt i rang jämt i flocken, det var en 5-årig valack och den vuxna hingsten som bossade, sen kom lille hök... Han bossade över fyraårningarna redan när han var två :o.

Den som äger dom andra två tycker bara att det är roligt att hästarna leker och har ql. Den ranglägsta valacken har alltid varit lekfull men han har gått med en märr i flera år och har inte fått utlopp för sin leklust så han har verkligen blommat upp :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp