Bukefalos 28 år!

Hur långt kan man gå med en valp/unghund?

T

Tingen och Lina

Är det någon som har bra koll på hur långt en valp/unghund kan gå, promenad alltså.. Dom ska ju inte motioneras före ett års ålder vad jag vet men är det någon som vet hur långt dom kan gå utan att det är skadligt för höfter & leder? Vår valp är nu 4 mån och hon får inte gå särskilt långt men hade vart bra att veta hur långt hon kan gå framöver utan att det ska ta skada på höfterna :) Hur gör ni med era valpar/unghundar? :)
 
Sv: Hur långt kan man gå med en valp/unghund?

Var uppmärksam på valpen, och se hur mycket den orkar.
Ta ofta pauser, och gå så lite som bara möjligt i koppel, gör du det, håll dig till valpens tempo. Låt hellre valpen strosa runt lös på en gräsplätt eller i skogen, så den får röra på sig i sitt eget tempo. Det ger bäst motion för både kropp och huvud.

Man brukar säga att man kan börja motionera hunden mer regelrätt (cykling, joggning i koppel etc) vid 1 års ålder, lite beroende på ras. Små raser något tidigare, stora något senare.

Alltså, unvik koppelpromenader där rörelsemönstret lätt blir monotont, och satsa istället på att upptäcka saker i valpens tempo. Sedan om ni sitter på en gräsplätt i tjugo minuter eller två timmar spelar inte så stor roll, huvudsaken är att valpen själv kan bestämma om den vill vila eller om den vill springa runt som en tok.
 
Sv: Hur långt kan man gå med en valp/unghund?

Håller helt med squarepants.

När min unghund var 4 månader så gick vi väl ca 5km promenader - men då gick vi helt i hennes takt (eller något långsammare, eftersom hennes takt kan innebära full fart framåt i galopp.. :p)
Först när hon var ca 8 månader började jag strunta i hur långt eller kort hon gått och först häromdagen var hon med på första joggingrundan (hon är nu 1 år och 2 månader). Dock är hon av ras som man anser vara så frisk och sund att man inte behöver göra några hälsotester alls. Kan hända att jag hade tänkt annorlunda om jag haft annan ras.
 
Sv: Hur långt kan man gå med en valp/unghund?

Ok tack båda för svaren, är mest nyfiken så man vet när hon kan följa med på lite promenader med våra andra hundar, blir lite krångligt de där med valp när man har andra hundar som måste motioneras :)
 
Sv: Hur långt kan man gå med en valp/unghund?

Ok tack båda för svaren, är mest nyfiken så man vet när hon kan följa med på lite promenader med våra andra hundar, blir lite krångligt de där med valp när man har andra hundar som måste motioneras :)

vi har en äldre hund han är 4 år och sedan har vi valpen som är 12 veckor och jag bukar göra så att jag släpper den äldre hunden lös i skogen så han får göra sina behov och valpen följer med i sin egen takt oftast brevid mig på skogsvägen, får jag tråkigt brukar jag köra inkallningsövningar

sedan brukar jag lämna valpen hemma och då kan jag motionera den äldre hunden på riktigt med en rejäl promenad/ att han får följa med på en ridtur

så mitt förslag är ju att kanske lämna valpen hemma om du har möjlighet och motioner det äldre hundarna
eller att ha det andra hundarna lösa och gå i valpens takt
 
Sv: Hur långt kan man gå med en valp/unghund?

Jag har gjort så att sambon vart hemma med valpen när dom andra fått sin promenad men det hade vart roligare om man kunnat gå ihop liksom.. våra hundar kräver MINST en timmes promenad, helst i lite jobbigare terräng än vanlig stig och vad jag fått lära mej så skulle det vara rena katastrofen att ta med en valp på en timmes promenad även om den fick gå i sin takt.. Jaja det löser sej :) var bara nyfiken på hur alla andra gjorde men verkar som att dom flesta motionerar sina valpar mer än vi, är för rädd för hötffel mm så avstår hellre, hon får nöja sej med att springa i trädgården & att gå korta rundor i stan & lite andra ställen :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 971
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 792
Senast: Hellhound
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 448
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp