Hur långt/ofta går ni promenader med era hundar?!

Uttern

Trådstartare
Nu när jag mitt i en svacka så blir det inga långa promenader för hundarna av mig. Som tur är har jag hjälp med promenaderna! jag går mest ut på tomten med dom. Har problem med psykisk ohälsa i perioder o klarar ej gå långs rundor då. Men dom får sällskap\ rastad/ Matas osv. är det ok?

- Hur gör du med din hund/hundarna?
- vad är en lång runda för dig?
- hur bor du? Lght el hus? Skillnad ?
 
Jag bor i hus på landet och jobbar inte. Jag är sjukskriven och kommer att så förbli i överskådlig tid. Så jag har tid för hunden, att göra det jag orkar.

Rutinen är ungefär en timmes promenad dagligen. Någon dålig dag är vi bara i trädgården men det är inte många dagar i månaden.
Jag går inte så fort så våra promenader är mera av flanerande. Men han är lös såfort vi lämnat vägarna och gått upp i skogen.

Bra dagar går vi längre rundor. Då kan det bli uppåt ett par timmar.

Jag tränar enklare saker på våra rundor. Inkallning, hoppa upp på stenar. Sitta-ligga-stanna. Närmaste målet är att få honom att gå fot utan koppel. Det har varit skitenkelt med alla tidigare hundar. Med denna är det betyyydligt krångligare. :crazy:

Hundar är anpassningsbara. Så länge de får någon aktivering emellanåt (och inte är av en väldigt aktiv ras) så mår de ok.
 
Nu när jag mitt i en svacka så blir det inga långa promenader för hundarna av mig. Som tur är har jag hjälp med promenaderna! jag går mest ut på tomten med dom. Har problem med psykisk ohälsa i perioder o klarar ej gå långs rundor då. Men dom får sällskap\ rastad/ Matas osv. är det ok?

- Hur gör du med din hund/hundarna?
- vad är en lång runda för dig?
- hur bor du? Lght el hus? Skillnad ?

Huvudsaken är ju att hunden får sitt, om du inte har möjlighet är det ju toppen att du får hjälp med hunden :heart

Jag går minst en längre runda per dag, beroende på jobb, väder och vind. Sedan går vi rastrundor, hon är med mig på jobbet osv så hon får liksom delta i mitt liv i stort. Önskar att jag tränade mer hjärngympa men hon verkar nöjd ändå.
Lång runda = 1 timme eller mer.
Bor i lgh i småstad, bra promenadvägar och hyfsat nära till ytterområden.
 
Jag har en liten sällskapshund. Han tycker om att vara ute men trivs nästan ännu bättre i mitt knä eller i soffan. De flesta vardagar går vi en promenad på 30-60 minuter och så 3 rastningsrundor på 5-15 minuter utöver det. På helgerna brukar promenaden sällan vara under en timme och uppemot två. Kanske att nån av rastningsrundorna också blir lite längre.

Regniga eller alldeles för kalla dagar är vi ute totalt kanske 10 minuter :angel: så länge han får hänga med mig mår han bra och klarar sig helt utan motion några dagar då och då. Så tror jag att de flesta hundar fungerar :) jag försöker få till så att han kan få springa lös några dagar i veckan. Han springer som en galning i några minuter åt gången och lufsar sen vid mina fötter resten av tiden. Aktiverar honom ibland på promenaderna genom att öva inkallning eller hoppa över stockar och klättra på stenar.

Jag bor i lägenhet.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Vi brukar gå två korta promenader varje dag, han är även med mig i stallet där han är lös och strosar runt.
Är det bra väder tar vi ytterligare en promenad på en timme :)
Har en Pekingese som är 13 år och tycker promenader är snark, plåga och pest 😁
Strosa runt i stallet är mycket bättre, eller att vara inne och leka.
Vi bor i lägenhet
 
Nu när jag mitt i en svacka så blir det inga långa promenader för hundarna av mig. Som tur är har jag hjälp med promenaderna! jag går mest ut på tomten med dom. Har problem med psykisk ohälsa i perioder o klarar ej gå långs rundor då. Men dom får sällskap\ rastad/ Matas osv. är det ok?

- Hur gör du med din hund/hundarna?
- vad är en lång runda för dig?
- hur bor du? Lght el hus? Skillnad ?
Jag går mellan 4-8 km i regel, brukar ta mig fyrtiofem min - nittio min ungefär beroende på vilken terräng vi går i. Promenerar 5-7 dagar i veckan. Vissa veckor brukar vi ta en längre runda runt milen.

Promenaderna är nog egentligen mer för mig än för hundarna. Visst att de blir glada och trötta efteråt men för mig är det en paus från vardagen och alla ”vardagsbekymmer”. Idag gick vi tex bara 3 km men var ute en timma för att vi stannade vid en sjö och bara satt.

Bor i hus men går sällan hemikring. Tar oftast bilen en mil åt något håll och knallar med hundarna. Tycker om att ”gå i mina egna tankar” utan att möta någon.
 
Jag har minskat lite, enligt stegräknaren var jag uppe i 11km i snitt förut men nu ligger jag på 8,5km. Hunden tycker ändå inte det är så kul, hon vill hellre hämta kastade bollar.

Jag bor i stuga ute i skogen så jag har stigar överallt runt mig. Går alltid en morgonpromenad efter frukost, den brukar bli knappt 2km. Det är bästa promenaden, jag har under de senaste sex månaderna inte mött någon en enda gång, så hunden får gå lös.

Sedan brukar det bli en promenad runt lunch. Då är det ofta folk i skogen och massor av vittring så hunden håller på och drar i kopplet och är jobbig. Ibland åker vi iväg någonstans, det finns ju massor av bra vandringsleder att välja mellan. Denna tur kan bli allt mellan 2-8km. Ibland skippar vi denna tur och hälsar på någon annan med hund så de får leka istället.

Sedan blir det ofta en tur på kvällen. Då är det oftast lugnt i skogen igen, eller har åtminstone varit det under vintern och våren. Då kan man hämta posten eller kolla vad som hänt i skogen under dagen. Är det dåligt väder kan hunden vara lös, då är det ingen ute hon kan springa fram till.
 
När jag jobbar får hunden ca 45-60 min promenad på dagis. På kvällen går vi runt 30 min eller tränar en stund (rally, freestyle eller nosework). Någon kväll i veckan blir det bara kort rastrunda då jag i stället tränar själv. Lediga dagar går vi en långpromenad 45-90 min plus lite rastrundor. Oftast tränar vi också något pass. Hon får komma ut var 3-4 timma dagtid, men det kan då vara bara en snabbkiss i trädgården.
Någon gång I månaden försöker jag göra något annorlunda, i alla fall om vi inte åker på någon tävling eller helgkurs. T ex aktiveringspromenad på stan, åka till något naturreservat och gå där, åka buss (har inte blivit under corona). Sommartid tar vi någon gång cykelbåten över till Öland.
 
Bor i hus med egen tomt på Landet.
Nu har jag varit gravid och mått piss rent ut sagt så sista året har hon fått väldigt få Långrundor. Men våran normala långrunda som vi normala fall springer 2 dagar i veckan är ca 8 km
Annars går vi en vanlig dag 1 eller 2 gånger om dagen runt byn eller efter byväge vilket brukar ligga mellan 3.5 km till 5 km ungefär.
De dagar vi tränar bruks brukar jag inte gå lika mycket.
 
Nu när jag mitt i en svacka så blir det inga långa promenader för hundarna av mig. Som tur är har jag hjälp med promenaderna! jag går mest ut på tomten med dom. Har problem med psykisk ohälsa i perioder o klarar ej gå långs rundor då. Men dom får sällskap\ rastad/ Matas osv. är det ok?

- Hur gör du med din hund/hundarna?
- vad är en lång runda för dig?
- hur bor du? Lght el hus? Skillnad ?

Jag försöker gå 2-5 km när jag har min vovve.
Alltid i flexi, där han kan välja tempo själv.

Allt beror på hans dagsform samt väder, annars får han åka barnvagn :)
Han är 13 år och 5 månader nu så märker att orken tryter snabbare.

En lång runda för mig är allt över 7 km.
 
3 bordercollies,9, 6, 1,5 år, vi går nästan inga promenader alls:o
Bor på gård och jobbar där, så de är med mig ute i stort sett hela dagarna, antingen jobbar de eller bara hänger med mig. Promenader blir som uppvärmning innan drag eller några gånger om året då vi åker iväg och går någon led eller i något naturreservat. Då brukar det iofs bli heldagar ute med ett par mils gående. Men promenera till vardags gör vi sällan.
 
Jag har gård och 7 border collies, de har lucka i dörren till 500m² rastgård, är lösa med oss på gården och så går vi ca en timme om dagen utöver arbete/träning. De rör sig flera mil en vanlig dag.
 
Jag har 2 salukis. De går normalt sett 3st 10min rastningsrundor + 1 1/2 timme långpromenad per dag. Långpromenaden inkluderar oftast lösspring, vilket behövs för att de ska må bra.

På helgerna blir promenaderna oftast 2-3 timmar istället, men så händer det att vi vilar en vardag så snittet kanske ändå blir 1 1/2 timme långpromenad per dag.
 
Mina går på dagis på vardagar där de får en längre promenad ca 60 min och en kortare ca 20 min. Efter att jag hämtat dem så går vi en runda på kvällen. Den är allt från 10 min till 60, beror helt på vilket humör de är på samt hur vädret ser ut.

På helgerna så är vi ofta ute på aktiviteter så det blir att man rör sig under en hel dag. Ibland går vi i stan men ofta går vi i skogen i några timmar, brukar bli ca 5-6 km.

För mig är det viktigare att hundarna får komma ut och röra på sig, göra sina behov, nosa och bara vara framför att mäta promenaderna i en viss längd. Därför varierar det ordentligt.

De dagar när vi rör oss minst är när det regnar ute. Då får hundarna korta rastningsrundor samt en runda på minst 30 min. Detta är ett minimum för mina. Har två dvärgschnauzrar.

Så här det sett ut idag:

morgonrastning innan dagis, 10 min
dagis 60 min + 20 min
rastning efter dagis 5 min
kvällsrunda, 15 min.
kvällskiss innan läggdags 5 min

Så här såg det ut igår:

morgonrastning innan dagis, 10 min
dagis 60 min + 20 min
rastning efter dagis 5 min
sen kvällsrunda, 50 min.

Bor i hus mitt i stan så brukar åka till grönområden för att gå. Avskyr koppelpromenader på asfalt i stan, sååå tråkigt.
 
Senast ändrad:
Brukar nog vara ute och gå runt 1,5-3 timmar om dagen 5-10 km till vardags ibland åker vi iväg och går någon led som är längre.
Sommartid simmar dom en del också.
 
Har sällskapsras på ca 11 kg.
Vardagsupplägg enligt följande, oavsett väder:
- 30 min på morgonen (lös halva tiden ca i naturen, kopplad resten när vi är vid bostadskmråde)
- 45 min på lunchen (i skogen, lös hela tiden)
- 5-15 min kväll (I skogen, lös)
 
Om vädret tillåter är vi ute mellan 30min - 1 timme på morgonen, sedan en rastning när jag kommer hem från jobbet. Eftermiddags/kvällspromenad allt mellan 40min och tre timmar, helt beroende på väder och humör. Har en shiba inu som blir rätt odräglig med för lite utevistelse, vilket är lite besvärligt en Skottsk vinter eftersom hon också tycker det är ganska äckligt med regn. 😅 Det händer att vi knappt är ute mer än en halvtimme på hela dagenvid skitväder.
Jag bor i lägenhet men har en liten trädgård där hon kan hänga när jag är hemma om hon vill. Våra promenader är i skog/vildmark och hon är nästan alltid lös.
 
Går ca en timme på em när jag kommer hem från jobbet. I övrigt är de runt gården flera gånger om dan, och har öppet till trädgården. På helgerna blir det oftast längre rundor, 8-10 km är inget ovanligt. Eller stranden, då går inte jag så långt, men hundarna springer desto längre 😜
sen är det ju lydnad/rally/agility instoppat några gånger i veckan.
 
Nu när jag mitt i en svacka så blir det inga långa promenader för hundarna av mig. Som tur är har jag hjälp med promenaderna! jag går mest ut på tomten med dom. Har problem med psykisk ohälsa i perioder o klarar ej gå långs rundor då. Men dom får sällskap\ rastad/ Matas osv. är det ok?

- Hur gör du med din hund/hundarna?
- vad är en lång runda för dig?
- hur bor du? Lght el hus? Skillnad ?
Jag har alltid haft Papillon och har fördelen att kunna ha med hundarna på jobbet. Då jag jobbat mycket med att träna hästar har de varit med heldagar i stall och rört sig mycket. De har även ibland varit med på ridturer och då jag sprang milen offroad ett par ggr/v. Då har övriga rastningar bara varit just rastningar.

Nu sista åren har jag arbetat delvis mer framför dator/inne på lager etc. Så hunden har den med automatisk fått mindre rörelse per automatik. Jag har heller inte löptränat.
Vi bor på landet och hunden har alltid varit lös och kunde fräsa runt mig i raskare tempo än jag rört mig. Normalt var väl kontorsdagar att man gick iaf en timme i skogen. Ibland mer och ibland mindre.
Iom att hunden är så liten kan man också leka och rusa av sig inne då vi bor ganska stort.
Hon har kunnat strosa fritt på tomen om jag är ute och haft koll så inte rovdjur klippt henne.

De har alla fått träning/hjärngympa och har lekt en hel del inne/ute också.
 
Jag har en korsning storlek större. Går dagligen minst 1h, på lediga dagar och helger längre. Han går ut flera gånger per dag och kissar i lina, sen är han nöjd nu då värmen kommer att ligga ute nån timme och spana på omgivningen. Har börjat köra drag också framför kickbike, kör en runda på ca 8km 1-2 dagar/v. Tränar sommartid blodspår nån gång i veckan plus lite nosework och sökövningar.

Hade önskat att han kunde gå lös men drar till skogs och jagar vilt så går alltid i långlina så han får röra sig fritt på promenaderna. Han kom till oss med stor stress i kroppen så har jobbat med att hitta balans mellan aktivering och stress. I nuläget verkar han nöjd. Är alltid pigg på att promeneras men kräver inte heller eller blir hispig och det nångång uteblir.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 552
Senast: alicegard
·
Hundhälsa Min systers ena hund, en Jack Russel på 1,5 år har varit inlagd hos veterinär för magsjuka och inflammation i mage/tarm, när hon las in...
Svar
14
· Visningar
1 236
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 755
Senast: Guldaskig
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp