Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Nej vi vet inte vilka individer som är i farozonen att utveckla problem pga normal motion utan det är en risk vi får ta.
På häst är det tydligt visat att bra o varierande aktivitet ger en starkare individ som vuxen, vad jag vet inte visat på hund men det finns ingen anledning att tro motsatsen.
PL
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Det kan vi inte veta, men genom att ha bra koll bakåt i valpens led samt ge valpen/unghunden varierad motion i lagom grad så får man förhoppningsvis en hund med bra musklulatur som även det underlättar om hunden i framtiden visar sig ha artros eller höftledsdysplasi..


Som du själv skriver:

"Man behöver inte vara extrem åt något håll. den gyllene medelvägen du vet. belasta skelettet och bygga muskler, men inte pressa och slita ut."
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Jo ibland vet vi ju o det är väl ofta då uppfödarna energiskt propagerar extrem försiktighet.
Men vad kallar vi sådan avel???
PL
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

bra att du slutat med agilityn, men får man fråga var du tränat? har lite svårt att tänka mig att man får vara med på klubben med en så ung hund.

jag har tränat hemma och byggt egna hinder. nej, man får inte träna agility på brukshundsklubben med valpar. det var en instruktör på valpkursen som sa att jag skulle sluta träna det hemma. eller agility kan man ju köra. men inte hoppa höga hinder lixom.

men usch, jag är jätterädd att jag försört hans höfter. jag pratade lite med mina kompisar i skolan idag. och det har aldrig heller hört att man ska vänta så länge med att gå längre promenader med sina valpar. de började lika tidigt som jag. aja ...
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Jag tror att i många fall där uppfödaren råder till extrem försiktighet ang motion är där köparen är relativt nya på ämnet och uppfödaren vet om att hunden kan utveckla hd/ad och därför ger sådana restrektioner.. Så att h*n senare kan svära sig fri för man har "överaktiverat" valpen....

Som det var med foder åt storvuxna raser för många år sedan ..

Men detta är bara en tanke / C
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Agility överlag ska man inte motionera hunden med fören den har friröntgas ( 12 månader för din ras ).

Det är inte bara hindren som den hopppar som den kan ta skada av..

Njut av långa promenader med lös hund i skogen ett tag och invänta rätt ålder för röntgen...
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Vad jag har hört ska man inte promenera alldeles för långt eftersom det sliter på deras leder.

Min 13 veckors tik, brukar få göra sina behov och sedan leker jag med henne en stund :) Då har hon både fått motion och en liten promenix :)
 
Jag googlade angående promenader med valp/unghund och hittade denna gamla tråden...
Har vi blivit något klokare?
Vad gäller med promenader för storvuxen unghund på 6 månader?
Är 4 km lös i skogen för långt att gå?
Min vilde älskar att springa/strosa/nosa runt lös i skogen, men jag är rädd att han ska ta skada i kroppen om jag går för långt.
Nu brukar vi gå en liten tur på 2 km, den rundan tar slut lite väl fort
 
Jag googlade angående promenader med valp/unghund och hittade denna gamla tråden...
Har vi blivit något klokare?
Vad gäller med promenader för storvuxen unghund på 6 månader?
Är 4 km lös i skogen för långt att gå?
Min vilde älskar att springa/strosa/nosa runt lös i skogen, men jag är rädd att han ska ta skada i kroppen om jag går för långt.
Nu brukar vi gå en liten tur på 2 km, den rundan tar slut lite väl fort
Nej, 4 km för en 6 månaders i skog och mark är inte för långt enligt mig. Det går (nåja, kutar) även mina kortbeningar i den åldern :)
 
Jag googlade angående promenader med valp/unghund och hittade denna gamla tråden...
Har vi blivit något klokare?
Vad gäller med promenader för storvuxen unghund på 6 månader?
Är 4 km lös i skogen för långt att gå?
Min vilde älskar att springa/strosa/nosa runt lös i skogen, men jag är rädd att han ska ta skada i kroppen om jag går för långt.
Nu brukar vi gå en liten tur på 2 km, den rundan tar slut lite väl fort

Om du kortar ner promenderna, vad gör hunden hemma då? Min valp busar runt i sådana lägen och tja, det är enligt mig betydligt bättre att hon busar i skogen än busar runt inomhus ;)
 
Om du kortar ner promenderna, vad gör hunden hemma då? Min valp busar runt i sådana lägen och tja, det är enligt mig betydligt bättre att hon busar i skogen än busar runt inomhus ;)
Ja, jag har tänkt lite så också.
Han rusar runt och busar (mellan sovtiderna) hemma också
Summan energi måste ut ur systemet verka det som... :)
Det är omöjligt att hålla dom stilla om dom vill röra på sig...

Det skönt att ha en soffpotatis när man väl är hemma
 
Utan att både här på forumet, samt ute med möten med andra hundägare har man hört både att en valp ska bara ut o kissa & bajsa, sen in. Kanske springa runt lite o leka, men ingen motion alls tills den vuxit till sig.
Medans andra säger precis tvärtom, dvs att motionera på tills den inte orkar mer.

Jag tror att det handlar ganska mycket om begreppsförvirring. Vad menar man med motion, t ex.

Mina valpar har alltid varit mycket ute, gått med på promenader etc men jag skulle inte vilja kalla det för motion när valpen följer med mig och familjens andra hundar ut i det fria. Det är ju inte i syfte att träna valpens kondition vi är ute, utan för att umgås och rasta oss i naturen.

Hundarna leker eller går och nosar eller gör tjurrusningar efter varann eller fjäskar hos mig för en godbit. Vi tränar lite moment och följsamhet och kanske stannar någonstans och tar en paus. Ibland tar vi bilen, då kanske jag passar på att dela på hundarna lite och koppelträna valpen för sig, eller göra något med någon annan hund för sig.

Alla valpar jag har haft har utvecklats till sunda vuxna hundar utan några ledproblem eller beteendestörningar så jag kan inte vara helt fel ute.

Men om du med "motion" menar att gå rakt fram en timme i koppel på asfalterad cykelväg, nej det brukar jag inte utsätta en valp för, knappt en unghund heller mer än som miljöträning för den måste ju ha varit med om det också.

Men å andra sidan, att bara släppa ut valpen att rasta sig och sedan gå direkt in tycker jag verkar helgalet också. Att vara ute är ju skönt för både hund och människa och förhoppningsvis en av anledningarna till att man vill ha hund.
 
@Lejonelle, det där är jag helt övertygad om också.

Jag har fått höra en hel del skeptiska ord från folk om hur jag gör med min nuvarande lilla valp, trots att jag medvetet undviker att prata så mycket om hur mycket vi är ute osv just för att slippa andras kommentarer.

I alla fall, att jag går till skogen varje dag är tydligen galet. När valp sedan är övertrött piraya så "är det säkert för alla aktiviteter hon är med på hela tiden". Att hon slutade bli övertrött piraya när jag började vara i skogen mer, istället för att hon skulle rusa runt inomhus, det noteras inte. Att personens egna valpar alltid varit ute i rastgård i princip hela dagarna och därmed varit ute och busat hela tiden, det tänks det inte på. Jag själv tycker att det ju omöjligt kan vara mer ansträngande för Ebrah att två gånger per dag springa lite i skog (vi snackar kanske 30-40min i hennes tempo, kan bli allt från att vi går 50 meter till 1-2km beroende på vad hon vill). Övrig tid ligger hon ju inomhus och vilar, eller kanske brottas med Aysu i sängen, men det försöker jag hålla hyfsat lugnt just för att jag vill ha lugn inomhus.

Jag får också kritik från vissa för att jag tränar mina hundar, för alla vet väl att "valpar ska få vara valpar" (dvs inte lära sig ett smack och inte tränas i ens vardagslydnad fram tills de är 1år då de plötsligt ska kunna allt från ingenstans).

Att jag släpper Ebrah tillsammans med Aysu ibland så att de får leka tillsammans ute, det vågar jag knappt nämna, för alla vet väl att valpar överanstränger sig och går sönder om de får leka med vuxna hundar? Själv tänker jag att det omöjligt kan vara värre för henne att leka med en klok, vuxen hund i någon minut jämfört att leka tills hon är trött med en jämnårig valp som inte heller riktigt känner när det räcker. När de leker tillsammans så kan jag hyfsat enkelt avbryta och kalla in Aysu om jag tycker att det ser ut att bli för livat, eller nappa tag i valpen och koppla henne. Men å andra sidan misstänker jag att folks skeptism där kommer från att de flesta jag känner är vinthundsmänniskor och de flesta med vinthundar har i princip obefintlig inkallning på sina hundar och aldrig skulle kunna avbryta lek i skog förrän hunden var trött och "färdig"...

Kortfattat kan sägas att jag tror det är svårt för en valp att "motionera sig för mycket" så länge den får vara lös och röra sig i sitt egna tempo. Ok om man har vuxen hund som drar igång den hela, hela tiden eller håller på med bollkastning, cyklar med hund eller liknande, då kan det nog bli för mycket. Men ja.. de måste ju få röra på sig! Allt mår bra av det. Muskler och skelett behöver det för att utvecklas bra och hjärnan mår ju också bra av det.
 
Min valp går inga promenader. Well. Någon gång gick vi till affären inte alltför långt bort men hon var lös och vi strosade i lugn takt.

Normalt sett så går jag upp i skogen precis utanför, går upp en liten bit så det är skog överallt, och låter henne flänga. Ibland går vi ännu djupare in i skogen. Oavsett vad så är hon lös, flänger upp för berg och hoppar över nedfallna träd. Och vi avslutar alltid när hon fortfarande har energi kvar. Men promenader... nää, de får vänta... även om hon är väldigt brådmogen.
 
Min valp går inga promenader. Well. Någon gång gick vi till affären inte alltför långt bort men hon var lös och vi strosade i lugn takt.

Normalt sett så går jag upp i skogen precis utanför, går upp en liten bit så det är skog överallt, och låter henne flänga. Ibland går vi ännu djupare in i skogen. Oavsett vad så är hon lös, flänger upp för berg och hoppar över nedfallna träd. Och vi avslutar alltid när hon fortfarande har energi kvar. Men promenader... nää, de får vänta... även om hon är väldigt brådmogen.

Vad gör du under tiden hon flänger runt? Sitter på en sten? Seriös fråga alltså. Själv går jag nämligen runt, för om jag står stilla försvinner hunden längre och längre bort och jag vill träna in att de håller sig nära.
 
Vad gör du under tiden hon flänger runt? Sitter på en sten? Seriös fråga alltså. Själv går jag nämligen runt, för om jag står stilla försvinner hunden längre och längre bort och jag vill träna in att de håller sig nära.

Jag sitter på en sten, haha. Nja, alltså oftast står jag stilla och tittar på när hon flänger. Ropar på henne så hon kommer, får belöning, och sen springa igen. Hon håller sig nära så det är inget problem. Sen brukar det bli en del kurragömma lekar i skogen med för att se så hon har koll. Men nej, jag går inte särskilt mycket.
 
Håller med . Herregud .jag har gått långpromenader med mina i den åldern.
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Mina 8-månaders hundar är mer vilda än tama i den åldern och skulle de inte få promenera då så skulle de inte må bra! Klart att man ska låta sin hund röra på sig! Att gå runt kvarteret tills de är 8 månader låter helt grymt om jag ska vara ärlig.
 
Jag läste i en bok som b la Anders Hallgren skrivit och ngn kvinna. Att vid ca 8 månaders ålder börjar spec hanvalparna som nu är unghundar bli i stort behov av motion pga den ökade testestoronhalten. Hursomhelst fick ju jag vår nya hund vid den åldern och att veta hur mycket motion han behövde fick vi prova oss fram till. Fram tills vi köpte honom gick han max 2 km kopplad en gång om dagen och sällan lös.
Vi började med långpromenader varannan dag. Mellan 4 -8 km. Alltid lös och mycket pauser. I promenaderna ingick kontaktträning, inkallning, balansträning mm på väldigt lekfull och enkel nivå. Ute leker inte min vuxna hane direkt med honom så det blir bara lite bus på ngn öppen gräsmatta eller så. Alltså lugnare promenader än vild lek mellan unghundar. Varannan dag gick vi bara korta promenader.
Allt eftersom tiden hos oss har jag utökat promenaderna till 5-6 ggr i veckan nu när han är 9 ½ månad och jag märker att det snarare är alla nya intryck än längden på promenaderna som gör honom övertrött. Vi försöker att gå lite samma vägar och växla mellan dessa så intrycken hålls nere och inte blir nytt varje dag. Men får han ingen långpromenad så blir han jättejobbig också. Busar järnet inomhus med Melvin och biter i min mans fötter osv....trots det har han vilodagar. Vi vilar också oerhört mycket hela dagarna när det inte uteviselse. Sover till 11 och vilar hela dagarna så det går ingen nöd på honom. Han är en liten 4 kgs skit mix mellan papillon, shi tzu och pudel och papillon och pudel orkar mycket.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 691
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 852
Senast: iNHALE
·
Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 423
Senast: Caps
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 710
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp