Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

N

Nozer

Skulle vilja försöka få rätsida på det här en gång för alla nu.

Allt som oftast hör man allt mellan himmet och jord ang hur mycket & hur länge en valp ska motioneras.
I mitt fall är det en 5månaders valp det gäller.

En del säger att man ska knappt gå med valpen ngt alls innan den är 10-12månader. Andra säger att man ska gå så mycket & länge som hunden själv orkar.

Våran hund är hyperaktiv när han inte får motion, och måste promeneras ett par tre kilometer dagligen, annars river han lägenheten.
Men hur är det eg, vad tycker & vet ni?

/Tobbe
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Varför ska man behöva göra som hunden vill? Förlåt, men det låter säkert udda. Men om min hund KRÄVER att han ska ut 3 mil per dag, så tänker jag istället; "Han får lära sig att ta det lugnt". Ju mer man släpper efter, ju mer man tränar och höjer ribban desto mer kommer man få jobba i framtiden.

Jag hade inte gått en enda "promenad" med en 5 månaders valp. Hade tagit med mig den i skogen, släppt den där och låtit den busa själv. Men inga gå-promenader på ett par kilometer.

Varför inte låta valpen träna huvudet lite? Samt träna det viktigaste som många glömmer; passivitet.
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Efter ca 6 månader så går jag en del med mina valpar. Jag tror att de måste belastas. Varför just 6 mån? Jo för att armbågsfel utvecklas kring 4-6 mån ålder och jag vill inte belasta för mycket i just den åldern. De växer väldigt mycket då också.

Men för den skull innebär det inte att jag bara rastar valpen utanför porten. Jag tycker att det är svårt att säga vad som är lagom för varje valp. Jag kan inte ange någon exakt kilometer som man går varje dag.

Lättast är så klart om man kan ha valpen lös och springa runt medans man strosar i skogen, men går det inte så får man ju lov att gå. Gå det du tycker är lagom och rimligt för just din valp. Behöver den promenera så gör det. Men det är du som bestämmer hur långt som är lagom, inte valpen. Du kan också fundera på det som Aliide skriver och tänka efter på hur du vill ha det i framtiden. Ibland är det inte bara motion som valpen behöver, men visst måste de röra på sig också! Tänk de som bor på gård, inte sitter deras valpar inne hela dagarna för att inte röra på sig...
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Det går inte att dra alla valpar över en kam... Alltså kan ingen säga att så här är det .. en gång för alla...

Generellt så kan man säga att små och medelstora raser kan motioneras mer i ung ålder.... medan stora raser behöver längre tid på sig att växa klart.

Själv mäter jag aldrig promenaderna i kilometer när jag talar om valpmotion. Jag är ute med valpen och låter den knata på i sitt tempo... Om jag under en timme kommit en kilometer eller hundra meter är ointressant.
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Jag kan bara upprepa vad jag har fått lära mig på en välrenomerad hundskola i Göteborg.

Med en valp skall man inte gå några promenader med till de är i alla fall 8 månader helts bortåt ett år. Nu tänker man inte på 10-15 minuter runt kvarteret utan alltså regelrätta promenader.

Tänk på att när hunden är vuxen kommer den att kräva 3 gånger så mycket i promenadväg än vad den vande sig vid när den var valp. Alltså har man gått promenader på 15minuter så kommer den att kräva promenader på 45 minuter (åt gången alltså). Är den van vid 30 minuterspromenader så kommer den att kräva promenader på runt en och en halv timme åt gången.

Det finns mycket mer sätt att aktivera en valp på än att gå på långa promenader.

Det viktigaste för en valp är inte motion utan vila.

Det här är vad en hundskola lär ut. En annan lär säkert ut något helt annat.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Tora; skrev:
Tänk på att när hunden är vuxen kommer den att kräva 3 gånger så mycket i promenadväg än vad den vande sig vid när den var valp. Alltså har man gått promenader på 15minuter så kommer den att kräva promenader på 45 minuter (åt gången alltså). Är den van vid 30 minuterspromenader så kommer den att kräva promenader på runt en och en halv timme åt gången.

Men snälla nån. Tror du på det där? Med den logiken så kan man alltså gå 1-minutersprommenader med valpen och sedan kräver den aldrig mer än 3 minuters prommenad när den blir vuxen... Hm....

Nädu, den köper jag inte. Jag håller med Brandgul med tillägget att vara uppmärksam på din valp. Är den pigg och alert, bestämmer tempot själv och inte blir "övertrött" och börjar fnatta av det, då kan du lugnt strosa på. Märker du trötthetstecken så är det nog, bra att ha med en ryggsäck som back-up så du kan bära hem valpen!

Vi tog cykelturer med våran Briard-puppe, så länge hon gick ner i ryggsäcken... Då kunde man komma lite längre till andra prommenad/stros-platser, utan att packa in sig i bilen.
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Suck. Hela tanken är man skall vara beredd på att hunden kräver runt tre gånger så mycket motion som den har blivit van vid som valp. Självklart är det inte frågan om att den bara behöver tre minuter när den blivit vuxen.

Denna hundskola har hållit på med hundar i alla de former i många, många år. Bla så brukar sveriges television vända sig till dem när de behöver hundar som skall uföra speciella saker. Två utav de som arbetar där har även skrivit hundböcker. Så med tanke på deras erfarenhet så tror jag faktiskt på vad de säger.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Här kräver inte mina hundar. Jag bestämmer hur mycket motion de får.
Och en hund som aktiveras ordentligt med huvudet behöver ofta inte dessa långpromenader, den blir trött ändå. Sen säger jag inte att man inte ska motionera sin hund.

Jag har nu en valp på snart 5 månader, hon har rört sig mycket från första början (sen jag fick henne). Inte koppelpromenader, men lös i skog och mark. Sen bor vi på gård och hon är ute mycket med de andra hundarna.
Man får se på sin hund, verkar den bli trött får man ta det lugnt (en valp visar det tydligt).
Jag tror på att en valp ska röra sig fritt, jag är helt övertygad om att de blir starka av det.
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Man ser faktiskt väldigt sällan om en valp blir trött under en promenad, när man tillslut inser att valpen sackar efter är den i regel slutkörd, vilket inte är bra..

Det är heller inte bra för en liten valp att lunka på i en för en valp monotom rörelse som det blir av att promenera...

Nej det ultimata för en valp är att få vara lös, busa på och röra sig i olika mönster på lagom hårt underlag en stund medans du som ägare tittar på eller dylikt...

Jag tror att er valp är överstimulerad och kan inte varava ner och det är ett stort problem..
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

första tiden hade jag den i koppel, alltså, med sele.. så den inte sprang ut på vägen hur som hellst.. och sedan har jag börjat släppa den mer och mer då den vet att "inte ut i vägen" så den följer mig när jag är ute.. hämtar posten osv..
jag brukar också se till att när den har bajsat så är det ok å gå in.. för då blir det inget inne ^^ det betyder inte att man ska vara ute i flera timmar för at den ska bajsa utan som ägare till valpen vet man oftast när valpen brukar bajsa, mellan vilka tider.. och så är min valp så duktig genom att den alltid säger till då den inte har bajsat än..
ex. skulle jag gå in börjar den gäspa högt mm.. så går jag ut igen och då bajsar hon och så in ;)
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

det skulle vara hur bra som hellst å ha en fin skogsstig å gå på.. sån finns det nog inte där jag bor.. iof så har jag inte sökt så noga =P
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Mina 8-månaders hundar är mer vilda än tama i den åldern och skulle de inte få promenera då så skulle de inte må bra! Klart att man ska låta sin hund röra på sig! Att gå runt kvarteret tills de är 8 månader låter helt grymt om jag ska vara ärlig.
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Det jag ville hålla fram med inlägget är INTE att man ska gå si eller så långt med just den typen av valp.

Utan att både här på forumet, samt ute med möten med andra hundägare har man hört både att en valp ska bara ut o kissa & bajsa, sen in. Kanske springa runt lite o leka, men ingen motion alls tills den vuxit till sig.
Medans andra säger precis tvärtom, dvs att motionera på tills den inte orkar mer.

/Tobbe
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Men det finns ju så många andra sätt att aktivera en hund än genom så mycket motion att den blir trött. Det viktigaste är att man tröttar ut huvudet och inte kroppen. Att springa med runt när man håller på hemma eller att busa i trädgården är inte samma sak som regelrätta promenader.

Är det så konstigt igentligen. Om man vill att hunden skall blir trött så får man första gången gå 15 minuter. Efter en vecka så får man gå 20 minuter för att få samma tröthet osv.

Jag har själv en 8 månaders (snart 9 månader) dalmatiner valp hemma. Har först nu börjat gå promenader med honom. Förut så var han bara med mig hemma eller när jag var och greja i stallet osv. Men att gå ut och gå regelrätta promenader har jag börjat med först nu och det är bara för att jag har en 5 år gammal tik hemma som behöver ren motion för att inte bli för tjock.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Det krävs dock aktivitet för att bygga muskulatur. Det kan ingen hjärngympa i världen råda bot på.
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Varför ska man behöva göra som hunden vill? Förlåt, men det låter säkert udda. Men om min hund KRÄVER att han ska ut 3 mil per dag, så tänker jag istället; "Han får lära sig att ta det lugnt". Ju mer man släpper efter, ju mer man tränar och höjer ribban desto mer kommer man få jobba i framtiden.

Jag hade inte gått en enda "promenad" med en 5 månaders valp. Hade tagit med mig den i skogen, släppt den där och låtit den busa själv. Men inga gå-promenader på ett par kilometer.

Varför inte låta valpen träna huvudet lite? Samt träna det viktigaste som många glömmer; passivitet.

Helt min uppfattning också. Men det är lite olika beroende på rasens storlek.

Mina dvärgschnauzer låter jag springa i princip så mycket de vill på tomten medan jag hejdar för mycket motionerande och springande vad gäller de väsentligt större beauceronerna tills de blir runt 8 - 9 månader.

Hundar kan bli väldigt trötta av "huvudmotion" också.
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Jag frågade min uppfödare hur långt jag kunde gå med valpen. Gå så långt hunden orkar vill sa hon.
Jag går 1 promenad per dag ca 45 min då är hon lös halva vägen. Vi leker i skogen och tränar lydnad.

Hon älskar verkligen denna promenad.

spår lägger jag i bland. sökruta i bland.
Men lydnads träning tycker hon om och är skit duktig 7 mån rottis tik
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 298
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 841
Senast: iNHALE
·
Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 413
Senast: Caps
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 684
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp