Hur långt räknar ni släkt?

[...] där har man ju genetiska kopplingar till större delen av jordens befolkning bakåt.
Sidospår: jag har lärt mig att det finns en "Eva", dvs att hela jordens befolkning härstammar från en och samma kvinnliga individ. Det är lite fascinerande att tänka på (även om det antagligen är mer logiskt än att det skulle ha uppstått flera likartade individer ur ursoppan, parallellt).
I övrigt är "släkt" för mig definitivt inte svart-vitt utan man är mer släkt eller mindre släkt. Jag är (förmodligen :) ) mindre släkt med dig än med mina kusiner, sysslingar, bryllingar och pysslingar, men jag skulle inte t ex bjuda "släkten" på mitt bröllop och dra en skarp gräns vid si och så mycket släkt.
 
Bra poäng. Jag brukar inte använda ordet blodsband ändå, jag gillar inte ordet. Men har när jag läst det aldrig haft en tanke på att det liksom exkluderar adopterade ur sammanhanget. Släktskap är nog ordet jag använder också tror jag.
Men jag pratar väldigt lite om släkt, då min släkt liksom inte håller ihop så värst, det är en väldigt liten skara jag faktiskt umgås med.

Jag har vänner som är adopterade och det finns ju flera här på Buke som är adopterade och har adopterat :)

Jag ser termen "släkt" rent genealogiskt, dvs om vi har släktskap eller ej oberoende av om man umgås. Familj som term är lite mer flytande och mindre specifikt.
 
Min svärfar fick brev hem från någon som höll på att sammanställa en bok över alla Gustav Vasas släktingar i Sverige. Det var svärfar (och uppenbarligen vi då), och ca 250 000 till. Vi kände oss utvalda :D
Haha! Ja men det är ju lite roligt ändå! I vårt fall är det Harald Blåtand. Tror dock inte vår släkting var så sjysst att han skickade till alla han hittade. Tror det stannade inom släkten så att säga :p
 
Haha! Ja men det är ju lite roligt ändå! I vårt fall är det Harald Blåtand. Tror dock inte vår släkting var så sjysst att han skickade till alla han hittade. Tror det stannade inom släkten så att säga :p
Det finns en släkt som heter 'långarydssläkten' som utgår från ett par som levde runt 1700-talet i Långaryd, småland som man kartlagt i detalj. Man räknar med att detta par med ättlingar och ingifta idag omfattar 190 000 nu levande personer. Det ska då inbegripa runt 20 generationer, från äldsta till yngsta. Så ja, tjocka släkten kan vara så mycket större än man tror.
 
Intressant diskussion. Räknar nog hyfsat nära släkt till syssling med familj, sedan skulle jag kanske kunna benämna de som levt på 1900-talet som släkt om det kom upp i vardagligt tal men inga jag pratar om liksom när jag pratar om släktingar. Däremot har jag en mindre smickrande tysk person som är släkt till mig, han kan jag nog benämna som avlägsen släkting vid diskussioner. Fast normalt sett ser jag ju inte hela världens befolkning som släktingar även om vi säkert delar någon form av dna allihop. Familj är nog närmaste bara.
 
Det finns en släkt som heter 'långarydssläkten' som utgår från ett par som levde runt 1700-talet i Långaryd, småland som man kartlagt i detalj. Man räknar med att detta par med ättlingar och ingifta idag omfattar 190 000 nu levande personer. Det ska då inbegripa runt 20 generationer, från äldsta till yngsta. Så ja, tjocka släkten kan vara så mycket större än man tror.
Det var nånting åt det hållet min moster hittade, någon enorm omfattande släktforskning som visade att mina föräldrar tydligen, om än på väldigt långt håll, är släkt med varandra. Är man uppväxt på en pytteort på landet och fick höra lite för många inavelsskämt när man började gymnasiet och kom in till stan, är det en rätt deprimerande tanke att typ alla män som bor där jag bor på ett eller annat sätt är genetiskt släkt med mig. :meh:

För övrigt håller jag med vad många skrivit. Familj är för mig föräldrar och syskon (mina syskon har inte barn än), det mer slarvigt utökade "släkt och vänner" räknar jag mormor, farfar och föräldrars syskon med familjer. Därmed inte sagt att vi umgås med alla dessa individer, men det är ju trots det ändå relativt nära släkt. Släkt längre tillbaka än så i släktledet har vi aldrig direkt haft någon kontakt med, mamma har en moster och en morbror som alltid varit med på släktkalas hos mormor, så dem har vi så klart någon form av relation till, men inte mer. På pappas sida har jag en syssling jag umgåtts mycket med, men vi har framför allt umgåtts för att vi gick i samma klass och var bästa kompisar större delen av grundskolan, vi tussades inte ihop för att vi delar gener.
 
Släkt är de jag är släkt med. Spelar ut sin roll gör de ju aldrig för de är ju släkt oavsett vad. Jag umgås inte med någon mer släkting än mina barn och en kusin har jag telefonkontakt med ibland men det innebär ju inte att jag är mindre släkt med mina övriga kusiner eller är mindre släkt med mina syskon och deras barn eller med mina föräldrar. Jag har ingen aning om vad mina kusiners barn heter och jag får tänka länge innan jag (ibland) kommer på vad mina syskons barn heter men det innebär ju inte att vi inte är släkt.

När jag och min partner hade hängt ihop i någon månad träffade jag hans syster för första gången. Det första hon sa var att vårt förhållande var ganska äckligt för vi var ju släkt. Jag sa att det är inte möjligt för jag har ingen släkt här men hon stod på sig och rabblade släktskap. Hon hade ju dock fel eftersom hon inte hade så bra koll som hon trodde och om hon hade haft rätt hade mina barn varit släkt på långt håll med min partner men det innebär ju inte att jag är släkt med honom utan isåfall släkt i släkt möjligtvis. Min partners mamma var kusin med mina barns farfars styvfar. Min partners syster trodde dock att det var mina barns farfarsfar för hon hade inte koll på att barnen i den familjen hade olika pappor och att mina barns farfarsfar dog i polio när barnens farfar var liten. (Ja hans syster är väldigt speciell och nej, vi umgås inte.)

Släkt för mig har ingen betydelse, det är människorna som är intressanta för mig och jag väljer utifrån det vilka jag umgås med, inte om vi har ett släktskap eller inte.
 
Det var väl lite det som var orsaken till diskussionerna i familjen. En del tyckte att blodsband sträcker sig till kusiner, en del att blodsband typ sträcker sig forever. Jag vet själv inte riktigt vad jag tycker, så det var själva orsaken till trådstarten.
Bara nyfiken, vad kallar dom den del av släkten om dom inte kallar dom för släkt?
 
Bara nyfiken, vad kallar dom den del av släkten om dom inte kallar dom för släkt?
Jag tror de menar att från typ pysslingar (det vill säga typ mammas sysslingars barn) är så avlägset så att det inte skulle göra något om man blev ihop med dem. Men de är ju trots allt ändå släkt, om än lite mer avlägset.
 

Liknande trådar

Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 442
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 250
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 340
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag tänker att jag ska DNA-testa mig. Främst är jag nog intresserad av släktforskning och att hitta levande släktingar i både USA och...
2
Svar
33
· Visningar
3 413
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp