Hur långt skulle du åka för en lokal?

Hur långt bort skulle du kunna åka för en lokal tävling - i tid mätt?

  • Mindre än 30 min

    Röster: 0 0,0%
  • 30 min - 1 h

    Röster: 8 16,0%
  • 1 h

    Röster: 5 10,0%
  • 1,5 h

    Röster: 20 40,0%
  • 2 h

    Röster: 12 24,0%
  • 2,5 h

    Röster: 2 4,0%
  • 3 h

    Röster: 1 2,0%
  • 3,5 h

    Röster: 1 2,0%
  • Längre än 3,5 h

    Röster: 1 2,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    50

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Sitter just nu och tävlingsplanerar sommar och höstsäsongen, och kom just att tänka på detta - hur långt är det rimligt att åka för en lokal tävling (i tid räknat), tycker ni? :)

Sitter och funderar på detta lite själv, då just avstånd är ett "problem" för mig och mitt tävlande. Det är nämligen så att det finns så få klubbar som anordnar storhäst dressyrer på lokalnivå i närheten av mitt stall. Överhuvudtaget finns det typ bara 4 klubbar inom en 45 min radie. 2 av dessa anordnar lokala dressyrer för storhäst på årsbasis. Den ena klubben ska jag och tävla på snart, och på den andra finns det inte en chans att jag skulle komma med (tävling i juni, typ 17 reserver...). Så om vi bortser från 2 klubbar, så blir restiden minst 45 min för mig, ofta kring 1 h.
Och det är lite det jag funderar över. Herr Häst har tävlat mycket tidigare i både dressyr, FT och hoppning. Han är van att åka transport och är lika lätt att lasta/lasta ur som ett gosedjur. Har åkt med honom på saker som legat ca. 1 h bort, och han har då klarat resan helt utan några som helsta problem. Så jag funderade på det, nu också med tanke på sommaren och värme - vad är egentligen rimligt, hur långt kan man åka?
För även om man tittar inom en radie av +/- 1 h är det inte jättemycket tävlingar heller tyvärr. Mer än de 2 närmsta klubbarna absolut, men inte jättemycket. Däremot om man tittar inom spannet 1 h 20 min - 1 h 40 min finns det väldigt mycket mer tävlingar. Men är det längre bort än vad som är rimligt? Och är det mycket jobbigare för hästen att åka transport i säg 1 h 25 min än 55 min? I så fall, bör man stanna och "rasta" den någon gång på vägen då? :)
 
en eller 2 timmar är ju inget. bara hästen får luft och tillgång till mat och vatten på tävlingsplatsen så är det ju inga problem.
jag har iofs nära till det mesta men kan lika gärna åka 2h till veterinär, tävling eller sadelprovning som att åka 20 min till en pay & jump. händer sällan då jag har många alternativ mycket närmre och sällan tävlar men är inte problem mer än att man får åka tidigare :p.
 
Nu har jag rätt mycket tävlingstillfällen men 12 mil någonting åkte jag på utan att blinka. De allra flesta tävlingar jag åkt på har legat kring 6-10 mil bort.

1,5-2h i transport tycker jag inte är ovanligt långt eller jobbigt för hästen. Särskilt inte en resvan.
Har alltid med eget vatten i dunk som är det första jag ger när jag kommer fram alltid osvsett väder. (Transporthink så den får sitta i kärran tills vi åker hem igen)

Hur långt man vill åka beror nog mer på vad man själv är beredd att lägga i tid och pengar.
Roliga intressanta och välarrangerade tävlingar kan göra att åtminstone jag väljer en sån framför en närmare tävling. :)
 
Jag är uppvuxen med tävlande inom islandshästtävlingar, och där är klubbarna mycket glesare än för hopp- och dressyrtävlingar. Så för mig är 2-2,5 timme rätt normalt reseavstånd för småtävlingar.
Nu när jag (även) är på gång att tävla inom SvRF ser jag ju hellre tävlingar på nära håll, och har rätt många att välja på inom 1-1,5 timme resväg bort. Det tycker jag inte är några problem alls. Skulle kunna åka 2 timmar också, men just mycket längre vill jag nog inte åka för en lokal om den inte är väldigt bra och viktig.
 
Två timmar är inte ens något jag skulle fundera över. Min ponny åker bra.

Jag har åkt runt 25mil men då var det ett meeting iaf, två sådana resor på en dag gör jag när vi ställer ut men det är inte lika tufft för mig mentalt.
 
Jag åker regelbundet (ca var 3:e vecka) 20 mil enkel resa för att träna dressyr. Det tar a 3,5 h. Då åker vi dock inte tillbaka samma dag, utan rider två dagar efter varandra. Jag har också en resvan och "lättåkande" häst, inga problem. :-)
 
Jag har inte en enda tävling inom en timmes restid, så jag har satt gränsen på två timmar. Mest för att jag blir så mentalt slut av att tävla och om jag ska orka köra hem får det räcka med två timmar. :p
 
Jag har fruktansvärt ont om tävlingar på låg nivå i närområdet. Förra säsongen var det EN i grannkommunen som vi åkte på, då är det ändå kanske 40 minuters bilresa dit från stallet med transport. Lite kortare kanske, men fortfarande inte nästgårds.

Vi var på en tävling som ligger kanske tolv mil härifrån, där någonstans gick smärtgränsen för i synnerhet min chaufför. Jag satte mig helt enkelt på TDB och sökte på deras avståndsgräns tills den klubben försvann. Allt som TDB anser ligger lika nära/närmare än den klubben åker vi alltså på.

Skulle jag bara tävla på de klubbar som ligger i samma kommun hade jag aldrig kunnat tävla. Det finns en klubb fem minuter bort med bil, men de har inte så lätta dressyrtävlingar, utan börjar först på typ lätt B3 och det är i nuläget alldeles, alldeles för svårt för oss, särskilt när vi inte kan "värma upp" med en lättare klass innan.
 
Jag tycker ca 1 timme är rätt normalt, 1,5 h närmar sig smärtgränsen men jag kan absolut åka 2 timmar också. Min ponny står jättebra i transporten så det är snarare att jag är snål på bilens mil och tycker det är tråkigt att köra bil (kör mycket både på jobbet och till vardags).
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 927
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 269
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 423
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp