Bukefalos 28 år!

Hur lar man hunden...

Jillybean

Trådstartare
...att lata bli att jaga bilar? Vi har tva hundar, en 4-arig blandrastik och en 8 manaders blandrashane. De ar familjehundar och har fatt (och far fortfarande) sin lydnadstraning har hemma, kurser har vi inte rad med. Penny (tiken) lyder bra och Harley sa bra som man kan forvanta sig av en valp. Vi bor pa landet langs med en lite trafikerad grusvag. De som kor forbi har dock en tendens till blyfot. :smirk: Var tomt ar pa ca 2 ha totalt men garden runt huset ar inhagnad. Det ar valdigt praktiskt, jag kan ju slappa ut dem narhelst de vill ga ut och behover inte nodvandigtvis ga ut med dem.
Problemet ar att bada alskar att jaga bilar. Narhelst det kommer ett fordon (snoplog, traktor, skoter, vadsomhelst) sa kutar de langs med staketet och skaller for fullt. Jag ar livradd for att de ska lyckas ta sig ut nagon dag (behovs ju bara att nagon ar slarvig med grinden) och bli pakorda.
Hur lar man dem att lata bli?
 
Sv: Hur lar man hunden...

Ja..du..... Det problemet hade jaqg med en hund som avlivades på grund av sjukdom. Vi tränade med att vara bland bilar, möta dem osv. men inget hjälpte. En dag kom hon lös ( hade en kedja, nyköpt, som helt enkelt brast )och sprang rakt mot en bil- och tvärstannade innan hon nådde fram. Sedan stod hon där och skällde. Kanske är det så för dina hundar med att de inte är så tuffa när de har möjlighet att jaga bilar. Det är nog lättast att få valpen att sluta eftersom han är så ung. Kanske kan du släppa ut honom och när han jagar en bil så sprutar du vatten på honom från vattenslangen alternativt går ut och tar tag i honom och bannar.
 
Sv: Hur lar man hunden...

Min hane jagade alltid bilar som åkte från gården när han var liten... En vacker dag så slutade han och jag undrade hur f*n det hade gått till..
Efter en dag kom kompisens sambo och pratade med mig, Han hade mkt dåligt samvete för han hade blivit så trött på pricken när han för femtielfte gången sprang efter hans bil..
Han hade helt enkelt tvärnitat, kastat sig ur bilen och fotat till Pricken, Hårt och skrikit "GÅ HEM" HJ...

Terrier som han är Pricken så skakade han bara av sig "gruset" sprang hem och gjorde aldrig en ansatts till att springa efter en bil igen...

Skönt för mig även om sättet inta är att rekomendera...
 
Sv: Hur lar man hunden...

Kanske inte att rekommendera nej, men det fungerar tydligen! Kanske ,kanske är det det som behövs om man har försökt allt annat. Som så många andra tillfällen gav det omedelbar resultat.
 
Sv: Hur lar man hunden...

Man kan ju skrämma hunden utan att misshandla... Det brukar vara lika verksamt att man kastar en plåtburk med sten i tex. Det gäller att överaska! Det gäller naturligtvis för matte/husse att erbjuda något tillräckligt gott/spännande/roligt alterrnativ också! Ska man få bukt med ett sånt här beteende måste man bestämma sig och aldrig acceptera något biljagande.
 
Sv: Hur lar man hunden...

Det var sakert inte sa kul att bli sparkad men det hade vart annu mindre kul att bli pakord.
 
Sv: Hur lar man hunden...

HA! Om jag hade kastat en plåtburk med sten i när min hund jagade bilar så hade hon struntat i det. Inget godis osv hjälpte heller. Så när hon dog jagade hon fortfarande bilar, det var bara att hålla henne i kort koppel.
 
Sv: Hur lar man hunden...

Jag skulle själv aldrig göra det utan det var som sagt kompisens sambo som tröttnade och gjorde det utan min vetskap.. Visst han fotade till Pricken ,men jag skulle aldrig anklaga honom för att ha misshandlat min hund.. Det hände en gång och aldrig mer..

Effekten blev att han till och med stannade hemma på gården trots att jag åkte iväg, innan behövde man stänga in honom...

Men visst är jag glad att han slutade och jag behöver aldrig oroan mig för att det ska hända något för att han kutar efter bilarna, även om sättet han lärde sig det på kunde ha varit någon annan....
 
Sv: Hur lar man hunden...

Jillybean skrev:
...att lata bli att jaga bilar? Vi har tva hundar, en 4-arig blandrastik och en 8 manaders blandrashane. De ar familjehundar och har fatt (och far fortfarande) sin lydnadstraning har hemma, kurser har vi inte rad med. Penny (tiken) lyder bra och Harley sa bra som man kan forvanta sig av en valp. Vi bor pa landet langs med en lite trafikerad grusvag. De som kor forbi har dock en tendens till blyfot. :smirk: Var tomt ar pa ca 2 ha totalt men garden runt huset ar inhagnad. Det ar valdigt praktiskt, jag kan ju slappa ut dem narhelst de vill ga ut och behover inte nodvandigtvis ga ut med dem.
Problemet ar att bada alskar att jaga bilar. Narhelst det kommer ett fordon (snoplog, traktor, skoter, vadsomhelst) sa kutar de langs med staketet och skaller for fullt. Jag ar livradd for att de ska lyckas ta sig ut nagon dag (behovs ju bara att nagon ar slarvig med grinden) och bli pakorda.
Hur lar man dem att lata bli?

Som i så många fall måste man börja från grunden. En fungerande inkallning är ju vad som krävs i det här fallet i kombination med ett "fy-kommando" som tex FY eller NEJ. När det sitter så ropar du NEJ/FY *namn* hit! och på så vis lär sig hunden att inte jaga bilar för att det är fel i förarens ögon.

Visst finns det genvägar, ett av dom är en näve grus eller en kastkedja. I det fallet hoppas man på att hunden kopplar ihop obehaget med att jaga bilar - gör jag det så blir det obehagligt.
Man kastar kedjan (dresyrlänken) på hunden som inte ska veta att obehaget kommer från dig. hunden ska koppla ihop obehaget med "jagabil" inte med dig, idealet vore att föraren av bilen kastar kedjan.

Mvh
Björn
 
Sv: Hur lar man hunden...

Bee Sweet´s skrev:
Jag skulle själv aldrig göra det utan det var som sagt kompisens sambo som tröttnade och gjorde det utan min vetskap.. Visst han fotade till Pricken ,men jag skulle aldrig anklaga honom för att ha misshandlat min hund.. Det hände en gång och aldrig mer..

Effekten blev att han till och med stannade hemma på gården trots att jag åkte iväg, innan behövde man stänga in honom...

Men visst är jag glad att han slutade och jag behöver aldrig oroan mig för att det ska hända något för att han kutar efter bilarna, även om sättet han lärde sig det på kunde ha varit någon annan....
vilket bevisar att en gång är bättre än en massa tjat! :o
Personligen tycker jag det mjäkas lite väl mkt med hundar nu för tiden trots att jag är för en mjuk dressyr iform av konsekvent beröm och uppmuntran.

Mvh
Björn
 
Sv: Hur lar man hunden...

Ja, ibland tycker också jag det. Jag som inte gärna vill använda våld. Dock har jag kommit på att om min hund, som gärna knycker mat, har nosen för nära maten som inte är hennes så får hon en lätt smäll på nosen. Kom på i dag att det är något jag alltid gör och hon försöker knycka mat trots det. Hon bryr sig alltså inte, det krävs antingen ett rejält hårt slag eller något annat som gör att hon inte knycker det som är vårt.
Jag är nog lite mseig mot henne, men det beror nog mest på att min man är alldeles för hård, han tar gärna till omotiverat mycket våld. Han är uppfostrad av den äldre generationen som pryglade hunden till rätt beteende.

En lite komisk sak som jag gjorde en gång mot min dobermann. Hon hoppade alltid upp på köksbordet trots att hon inte fick och jag tröttnade på att tjata och banna, hon lyssnade ändå inte. På väggen hängde en brickhållare och i den fanns flera kakfat i silver eller aluminium eller vad de är gjorda av. Jag välte ner dem på bordet och det blev enn riktigt jävla smäll bakom hunden, som verkligen hoppade en meter rakt upp i luften och sedan dess har hon inte tagit sig upp på bordet någonsin!
 
Sv: Hur lar man hunden...

Det är ju den effekten man ska ha, en gång och aldrig mer... Då har man ju "tagit" dom i exakt rätt ögonblick.. Och ibland är det bara det som hjälper...
 
Sv: Hur lar man hunden...

Ja, ska man ta till våld, vilket man som sagt ibland måste ta till, ska ju målet vara att en gång ska vara tillräcklig. Men ibland handlar det också om att vi är lite lata med att hitta rätt förstärkningar, för att kunna erbjuda något bättre liksom.
 
Sv: Hur lar man hunden...

Pa var lokala jarnaffar kan man kopa "hockeytutor", alltsa kompressorhorn som ger ett jakla ljud ifran sig. Det kanske vore nagot? Bil!! Flasa jaga TUUUUT :devil:

De ser alltid oerhort skamsna ut nar jag kommer pa dem sa de vet redan att de gor fel. Jag forstar liksom inte lockelsen? De far ju aldrig tag pa bilen?
 
Sv: Hur lar man hunden...

Penny brukade vara forjaklig pa att knycka mat. Vi adopterade henne for 4 ar sedan. Vet trodde att hon var ca 4 manader gammal. Hon hade hittats pa en parkeringsplats i en storre stad, totalt utmarglad. Hon ar nu ung lika stor som en labbe men vagde da vi fick henne strax under 10 kg. Matknyckeriet fick vi bot pa genom att lagga en bit stekt kott pa en tallrik pa bordet. Kottet fick en rejal dos tabascosas. Sedan dess har hon aldrig mer forsokt knycka mat :angel:
 
Sv: Hur lar man hunden...

Det många av oss glömmer, är att det är innan bilen kommer som vi ska lära hunden att lyda våra kommandon... Det är inte lätt när hunden redan är upphetsad att samtidigt lära den något.
 
Sv: Hur lar man hunden...

Jovisst, nar jag ar ute sa ropar jag alltid pa dem och far dem att sitta om jag hor en bil. Men om jag inte ar ute sa jagar de hejvilt igen. De ar ju vana vid att kunna ga ut nar de vill och jag tycker det vore synd att behova begransa deras utegang. Nar det inte kommer bilar sa har de ju helkul tillsammans, tomten ar ganska stor sa det finns mycket bus att hitta pa.
 
Sv: Hur lar man hunden...

Om jag hade varit Du hade jag kört med positiv förstärkning istället för bestraffning.

Varför bestraffa hunden i en situation, där du istället kan få en snabbare lösning via belöning?

Många fastnar i att man hela tiden måste bestraffa en hund som gör fel, för att den ska sluta med ett felaktigt beteende. Det är mkt trevligare för både hund, ägare och dess relation om man kan vända på det och belöna det den gör rätt istället.

Jag hade nog tagit hunden i koppel och ställt mig en bit från vägen. När en bil kör förbi på gatan, beröm hunden, precis innan den börjar lägga vikten framåt för att försöka komma efter bilen. Beröm just för att den sitter kvar (ja i början just för att den är kopplad) och belöna med godis, gott godis!! Godiset ska kastas bakom hunden, bort från vägen/bilen. Så att hunden får en förväntning bort från bilen.

Sedan gör Du så ett flertal gånger innan du går hem. Låt inte hunden vara ute själv på tomten under dessa dagar då den tränas i att inte jaga bil.
Gör detta flera gånger om dagen i några dagar.

Sedan när hunden kan sitta kvar utan att göra någon ansats till att springa efter bilen så beröm, men dröj lite lite med godiset. När han sedan vänder sig om för att se vart hans godis tog vägen, så kastar du ut en eller gärna fler godisar bort från vägen. Då får han sin belöning. Så fortsätter du så några gånger per dag i några dagar.

Snart har du en hund som har stor förväntan när det kommer en bil. Bil = godis! Man börjar så här och när träningen är slut får du en hund som söker sig bort från bilen för att få en belöning. Ett av de sista delmomentet i denna träning är att använda sig av extern belöning. Hunden har en träningsburk på trappen till huset tex och när en bil kommer så springer hunden till sin godisburk för att få sin belöning. Så småningom så behöver du inte belöna varje gång och sedan minskas belöningarna allt eftersom.

Det är svårt att hjälpa någon över nätet. Beroende på hur hunden reagerar så får man ju lägga upp träningen därefter. Men denna typ av träning går ganska fort.

Lycka till!!
 
Sv: Hur lar man hunden...

Precis! Det var detta jag menade med att man måste träna i en konstruerad situation och inte när paniken är ett faktum. Var bara lite för trött för att vidarutveckla det. oftast räcker det med positiv förstärkning, men om ovanan är djupt rotad, kan man behöva gå in med ett förbud samtidigt som man erbjuder det otroligt goda godiset eller den otroligt roliga leken.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 037
Senast: niardasp
·
Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 339
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 081
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 557
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp