Hur lär man katten att gå ut?

jojongo

Trådstartare
Min kattkille ca 7 månader har hittills bara varit innekatt, vi vill börja släppa ut honom men vet inte om det är bäst att vänta mer till våren, men samtidigt säger folk att man ska släppa ut dom medan dom är små, fast nu är han ju inte så liten längre. Vi bor på landet det enda läskiga är att en rätt stor väg passerar vid huset. Har tagit ut han i sele två ggr men han är livrädd då och vill bara springa in igen alternativt gömma sig. Är det bäst att börja med sele eller ska man helt enkelt bara öppna dörren och se om de vill gå ut? Tror jag med min gamla katt bara höll ytterdörren öppen, men då var det sommar när hon var liten, nu funkar det ju inte än iaf :)
Tips?
 
Sv: Hur lär man katten att gå ut?

Om du har en stor väg som passerar huset så är det inte lämpligt att släppa ut katten ensam alls tycker jag. Om du vill gå ut med katten så ta på koppel och sele så att du har full koll så att inte katten blir överkörd.
 
Sv: Hur lär man katten att gå ut?

Ja alltså åt ena håller har jag kilometervis med skog. År andra hållet en väg, är väl såklart en risk men det finns väl ingen katt som går lös ute som inte har en väg i närheten.
 
Sv: Hur lär man katten att gå ut?

Jag håller med de andra.

Vill han inte gå ut så tvinga inte honom. Är han kastrerad?

Finns det en stor väg i närheten så skulle jag absolut inte släppa ut honom själv.
Garanterat går han inte till skogen utan över vägen.
Katter är ganska dumma när det gäller trafikvett och tror att om de springer riktigt fort över vägen så klarar de sig.
 
Sv: Hur lär man katten att gå ut?

Det kan vara lite läskigt i början men de flesta katter vänjer sig. Gör dom inte det så ska dom naturligtvis slippa.

Jag bor i hyreshus vid en stor väg men tar ut min 5½ månads lillkisse i sele. Han tyckte det var jätteläskigt i början så vi höll oss precis utanför dörren där han kände sig trygg de första gångerna. Sedan har han själv fått bestämma vart och hur långt han vill gå och efter ca 5-6 gånger så klev han direkt rakt nerför yttertrappen och spatserade iväg....hela vägen runt husknuten. :D
Vi har ett jättestort skogsparti på andra sidan stora vägen så det ska vi utforska tillsammans så småningom. Kommer dock alltid använda sele pga vägen.
 
Sv: Hur lär man katten att gå ut?

Om du bryr dig on din katt fortsätter du gå ut med honom i sele. Vill han inte det så låt bli. Släpp absolut inte ut honom på egen tass.
 
Sv: Hur lär man katten att gå ut?

1) Om din katt tycker det är läskigt ska du definitivt inte tvinga den att gå ut.
2) Att släppa en katt lös vid en stor väg är ingen bra idé. Vissa katter förstår inte att man ska akta sig för bilar och då har du kanske snart en platt katt. Inte roligt.
3) Ingen katt ska gå ut själv innan den är minst 1 år gammal. Innan dess har de väldigt dåligt lokalsinne, vilket gör att din kisse kanske inte hittar hem igen.
 
Sv: Hur lär man katten att gå ut?

Jag har alltid släppt ut mina katter från att de var små. Mina två "vuxna" katter och gick naturligt ut tillsammans med mamma när de blev lite äldre och vågade utforska lite mer, dörren stod öppen på sommaren. Lokalsinne eller inte de hittade alltid hem igen, men det är klart det är väl skillnad när de har mamma som vägleder dem. Min lilla katt har sin mamma hemma hos mig och går ut lite ibland - men hon verkar mer vara en innekattstyp. Kan vara ute i högst 10min och vill sen gärna in. Hon håller sig alltid väldigt nära huset även om mamma sticker iväg.

En lite "äldre" katt som inte är van vid att vara ute skulle jag släppa ut bara om den vill och när man är i närheten, helst med dörren öppen så de kan "fly" tillbaka till tryggheten igen när de vill. och sen successivt öka om det går bra.
 
Sv: Hur lär man katten att gå ut?

Om kissen inte vill gå ut så tvinga den inte, jag tycker den visar rätt tydligt att den vill vara inne. Var glad för det! Min katt tycker att inomhus är värdelöst, och det är inte kul att behöva vara orolig jämt. Jag bor också på landet och även om bilisterna är fantastiska och hänsynsfulla så finns det t ex en del lo här.
 
Sv: Hur lär man katten att gå ut?

Jag hade väntat tills sommaren när familjen är ute i trädgården. Lämnat dörren öppen och se ifall katten kommer ut. Vissa katter kommer ut i trädgården andra katter gör det inte. Men jag tror inte att han kommer att gå ut själv ifall han tycker att det är ångestladdat att vara ute.
 
Sv: Hur lär man katten att gå ut?

Det finns (i mina ögon) två skolor:

De som under alla omständigheter anser det oansvarigt att släppa ut sin katt. Och om den ska gå ut så är det endast i sele.

De som förespråkar naturligt leverne med trädklättring och rastning utomhus på egen hand med de risker det innebär av rovdjur och trafik.

Jag tillhör de senare och jag vet både uppfödare och veterinärer som är av samma åsikt. Ett kort liv som glad katt som får gå ut (om den vill!) är bättre än ett långt tråkigt liv inne. (Resonerar så även när det gäller mig själv.)

Så om jag hade varit i din sits (och det har jag) skulle jag låtit katten vara inne tills den tids nog blir nyfiken och vill sticka nosen utanför dörren vilket oundvikligen kommer att ske till våren. (Eller inte - men då är han mycket ovanlig!)

Möjligen hade jag tagit honom i sele under/innanför jackan om han känner sig trygg där. Då kan han dyka ner bakom blixtlåsen och gömma sig om det blir läskigt. En skrämd katt som inte känner terrängen är verkligen illa ute!!!


(Ja, sen finns en annan grupp som jag bara inte vill prata om - de som anser katter vara slit- och slängdjur. Vi har en okastrerad hankatt här nu och jag vet vems han är...:mad: )
 
Sv: Hur lär man katten att gå ut?

Ja det är nog så med de två skolorna.

Jag tycker själv det är synd om en innekatt, speciellt om den bor litet och bara får vara inne. Tycker min lilla katt verkar bli lite rastlös ibland även om jag försöker leka med honom och är mycket hemma så han är inte ensam mycket.

Tog ut honom i sele idag och det gick bättre än sist! Nu var han nyfiken och vågade gå omkring lite även om han smöööög. Men tror jag håller han i sele och inne tills det bli vår och man kan ha dörren stående öppen så han kan gå in och ut som han vill.
 
Sv: Hur lär man katten att gå ut?

Vi har en 4 månaders katthane och har gjort så nu när det vissa dagar varit soligt o skönt i lä att vi tagit med "hela" familjen ut, dvs 2 vuxna katter o hund och satt ned lill-killen på marken i solen o så har han fått undersöka själv.
Har fungerat hur bra som helst, de andra djuren har visat honom runt litegrann och han har börjat leka o skutta. Men så små katter har ju ingen riktig päls så vi har gått in efter 10 minuter kanske, blir ju kallt i snön.
Nu har han börjat fatta att det finns en värld där ute, sitter gärna i fönstret o tittar på fåglar :).
 
Sv: Hur lär man katten att gå ut?

Det finns (i mina ögon) två skolor:

De som under alla omständigheter anser det oansvarigt att släppa ut sin katt. Och om den ska gå ut så är det endast i sele.

De som förespråkar naturligt leverne med trädklättring och rastning utomhus på egen hand med de risker det innebär av rovdjur och trafik.

Jag tillhör de senare och jag vet både uppfödare och veterinärer som är av samma åsikt. Ett kort liv som glad katt som får gå ut (om den vill!) är bättre än ett långt tråkigt liv inne. (Resonerar så även när det gäller mig själv.)

Så en katt som inte får gå lös ute på egen hand har per automatik ett tråkigt liv? :confused: Jag är inte helt mot utekatter men tycker oftast att det är olämpligt av många anledningar. En anledning som jag kom att tänka på idag är den att man lägger över ansvaret för sitt djur på andra människor. Hittar jag en skadad katt så "måste" jag ju ta den till veterinären och hipps vipps står jag där och lägger ut pengar på en katt utan att veta om det öht finns en ägare som kan eller vill betala. Så egentligen borde man väl inte släppa ut sin katt så länge den inte är märkt så man kan hitta ägaren plus vara villig att ersätta för alla veterinärkostnader som kan uppstå innan upphittaren/veterinären får tag i en. Och det tror jag det finns många kattägare som inte är. Och det gör mig arg att jag måste ta det ekonomiska ansvaret för någon annans djur på det sättet, eller får man gratis vetvård om man inte äger katten?
 
Sv: Hur lär man katten att gå ut?

Håller med och det handlar inte bara om ekonomi. När en katt springer över vägen när jag kör bil gör jag ju givetvis allt för att inte köra på den. Har hittills klarat mig bra men en dag kanske jag kör av vägen pga någon annans katt!
Eller så kör man på den och får en hemsk upplevelse. Vilket jag redan fått en gång då mitt ex körde på en katt då jag var med. Den dog tyvärr inte utan bröt ryggen. Det var fruktansvärt! Katten sprattlade runt som en fisk på torra land och bara skrek. Fick inte tag på någon veterinär i närheten då det var mitt i natten. Det fanns ju inget att göra för katten annat än att avliva den så vi fick ringa en kompis som är jägare som fick komma och skjuta den.
Önskar inte någon att uppleva detta och önskar inget katt det ödet heller. De flesta stannar inte ens, denna katt hade "tur" att det var vi som tragiskt nog körde på den. En annan människa skulle bara kört vidare och katten hade fått lida till döds.
För mig är det ofattbart hur man kan utsätta sina djur för en sådan risk.
Allt är inte svart eller vitt. Man kan låta katten vara ute utan att riskera lidande. Själv har jag mina i 10-20 meters linor så de kan röra sig rätt fritt iaf. Dessutom kan man bygga stora fina rastgårdar.

En sak till, även om jag gillar katter så uppskattar jag inte att grannens katt pissar och skiter in mina rabatter. Det luktar inge vidare direkt. Vad ger folk rätten att utsätta andra för deras katt?
 
Sv: Hur lär man katten att gå ut?

När våra katter var 4 mån gick vi ut med dem i sele men de visade att de absolut inte ville vara ute så vi tvingade inte dem. Sen flyttade vi till en marklägenhet och gick ut i sele lite då och då. Hankatten (kastrerad) tyckte det var kul men inte honan (steriliserad). Sen köpte vi halsband så de fick gå ute fritt men jag var också ute. I början gick de knappt utanför vår uteplats men nu springer båda fritt i ca 5 min innan de vill in igen ;) De är 18 månader nu.
I större delen av mitt liv bodde jag bredvid en 70-väg och vi har släppt ut katter som varit 6 veckor. När de är så små går de inte så långt och när de väl gjorde det så blev de oftast rädda för bilarna och höll sig undan. Under 20 år och ca 14 katter under den perioden blev en påkörd och det var när katten var ett år. Okastrerad hane som bott utomhus sen han var 10 veckor.
Jag är väl av den uppfattningen att katten ska få kunna springa fritt om miljön tillåter det. När vi bodde i höghus var det omöjligt men nu på marken är det möjligt :)
 
Sv: Hur lär man katten att gå ut?

Håller med.
Har inga problem med utekatter på rätt platser, dvs utan nära grannar, långt ifrån vägar, under skaplig uppsikt osv.
Men i tätbegyggt område? Då kan mig varken bry sig om katten eller de personer som bor i ens närhet.

Jag anser att det är de människor som inte orkar/vill engagera sig i sina katter som släpper ut dem vind för våg. Då slipper de aktiverings problemen för katter klarar sig ju så bra på egen hand.....
 
Håller exakt med er andra, men bara en fråga, våran katt är ca 7 år och har alltid velat varit ute nästan hela tiden även om det är vinter.
Men helt plötsligt nu har hon bara slutat gå ut och varit väldigt rädd så fort det görs ljud. Har någon ett tips, skulle uppskatta om hon ville gå ut igen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
564
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: Sassy
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 304
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 632
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp