Hur lastar ni ur bredåkare

Shaggy

Trådstartare
Jag står inför ett problem som är helt nytt för mig och behöver tips på lösningar.
På tisdag skulle jag åkt på återbesök med min halta häst till veterinären men efter kvällens lastningsprov så får jag boka om tiden då jag inte har medhjälpare att tillgå.
Jag har två hästar. Den ena är bredåkare man kan tänka sig att åka smalt om brorsan är med. När jag lastar ur henne så öppnar jag gardinen bak, lossar griumskaftet, hon vänder, jag går runt och knäpper fast grimskaftet, fäller ner lämmen, plockar av bommen och hon går ur. Funkar utmärkt och är mycket smidigt. Hennes mor fungerade likadant. Glad i hågen fick jag så in brorsan i släpet ikväll, lyckades stänga (jag har aldrig lastat honom själv förr) och allt såg bra ut. När han skulle ut gjorde jag som vanligt men där någonstans sket det sig. Helt plötsligt står jag med en häst som tänker hoppa ut :crazy:. Efter mycket knövel fick jag honom så lugn så jag kunde fälla ner lämmen, fick honom åter så lugn så jag kunde få loss bommen på ena sidan och skjuta den åt sidan varpå han sprang ur släpet. Hästen är hel, jag är hel men helt ärligt är det mer tur än skicklighet.
Nu har jag funderat ett par timmar och inser att jag har tre möjligheter.
1. Lära honom att stå lugnt när han vänt.
2. Alltid köra smalt (opraktikst att behöva släpa ur och i väggen).
3. Komma på en annan metod för urlastning.
Det är nummer tre jag tänkte ni kunde hjälpa mig med. Hur gör man när man lastar ur bredåkare och är själv? Alla metoder jag kommer på känns mycket farligare än den jag alltid använt.
 
Min bredåkare backade ut Jag släpade dessutom aldrig ur väggen utan hade en trekvartsbom det räckte
Kopplade loss la grimskaft över halsen gick bak och öppnade varpå hon backade ut
Varför ska hästen vända sig i släpet?
Eller har jag missuppfattat?
 
Senast ändrad:
Jag har en bredåkare, som tränat lastning i varke dag i cirka tre månader. Så hon var är en liten nöt att knäcka för att hitta vårt sätt att få det att fungera på. (Rädd misstänksam lättängslig)

Jag lastar i (och ur )med longerlina, går med henne in, går ut i fram, tar med linan och stänger.

När jag lastar ur gör jag samma sak. Knäpper loss henne, tar med linan ut går bak och öppnar. Det för att hon en gång tenderade att vända sej så det är för att hon inte ska försöka med det. Hon vill gärna kika bakåt och hon skulle lätt kunna vända sej av bara farten. Linan gör att jag ändå kan ha kontroll på huvudpositionen.


Jag kommer nog aldrig kunna lasta ur henne normalt, dvs lägga grimskaftet över halsen och sen gå bak och öppna. Sen vill jag gärna ha den här hästen i snöre hela tiden så hon inte kommer loss. Longerlinan är en smidig effektiv enkel lösning.
Jag vill absolut inte att hon ska vända sej.
 
Varför ska hästen vända sig i släpet?
Eller har jag missuppfattat?
Ja både mor och dotter har vänt. För mig har det alltid varit smidigt och enkelt. Inga snören de kan trassla in sig i och så har de lugnt och sansat promenerat ur släpet.
Varför ska hästen inte vända i släpet?
 
Om du har en lina då när du går bak och öppnar. Så du kan hålla hästen på rätt köl?
Kan kanske fungera men hur får jag honom sedan att backa ut? Just backa är en av hans stora svagheter. Gå fram och backa honom för hand kan fungera men frågan är om han inte vid det laget kastat sig eller hittat på något annat. Kreket är inte bara lätt i fronten utan även bakskygg :crazy:
 
Är han inte redan på väg ut när du fällt ner så gå fram och be honom backa ut?

Jag har ju linan dels även för att inte få en lös häst, dvs slänger hon sej ut så håller jag fortfarande i något. (Nu går hon försiktigt men man vet aldrig)
 
Förstår inte alls det här med vända och grejer? Det har jag aldrig någonsin gjort i ett släp, och skulle aldrig någonsin göra med tanke på H.Hs artros och ömtåliga leder.
Han åker f.ö. brett, såväl i vårt gamla som i vårt nya släp, trots att det senare är ett mycket rymligt boggie. Helt enkelt för att han är så stor och bred att han inte får plats mellan vanliga 50/50 bommar :p
Vi har dock aldrig gjort på något speciellt sätt? Jag kliver in genom skötardörren, och tränsar, pappa öppnar såväl över som underluckan samtidigt och när jag har tränsat färdigt tar han av bakbommen och jag backar ut H.H. Inte konstigare än så, förstår inte varför det skulle vara det. :confused:
 
Förstår inte alls det här med vända och grejer? Det har jag aldrig någonsin gjort i ett släp, och skulle aldrig någonsin göra med tanke på H.Hs artros och ömtåliga leder.
Han åker f.ö. brett, såväl i vårt gamla som i vårt nya släp, trots att det senare är ett mycket rymligt boggie. Helt enkelt för att han är så stor och bred att han inte får plats mellan vanliga 50/50 bommar :p
Vi har dock aldrig gjort på något speciellt sätt? Jag kliver in genom skötardörren, och tränsar, pappa öppnar såväl över som underluckan samtidigt och när jag har tränsat färdigt tar han av bakbommen och jag backar ut H.H. Inte konstigare än så, förstår inte varför det skulle vara det. :confused:

Hur skulle du gjort om du var själv? TS skulle ju åka utan medhjälpare :)
 
Kan kanske fungera men hur får jag honom sedan att backa ut? Just backa är en av hans stora svagheter. Gå fram och backa honom för hand kan fungera men frågan är om han inte vid det laget kastat sig eller hittat på något annat. Kreket är inte bara lätt i fronten utan även bakskygg :crazy:

Går det att träna backandet utanför släpet först? Jag minns inte om jag lärde min eller om han bara fattade ändå, men när jag lastade ur honom sa jag ”backa” och viftade lite i svansen, tills dess stod han still.
 
Samma sak, fast sprungit emellan. Dvs. först ner med bakluckan, sedan in och tränsa, ut och ta ner bakbommen, ut med H.H. :)

Problemet är ju att TS häst vänder på sig. När du tränsat och går ut för att ta ner bommen så vänder ju hästen på sig. Då står du där med bara en bom mellan dig och häst och TS häst laddar då för att hoppa ur. Livsfarligt.

Jag hade tränat in kommandot back men tills det är löst och jag måste åka, lastat ur med longerlina och hållit huvudet i sådan position att hästen inte kan vända på sig utan måste backa ut, alt om det går, bredåka med väggen snedställd. Så har alltid mina åkt om de vill åka brett så slipper du ta i och ur väggen också ifall du behöver köra båda samtidigt.
 
Jag står inför ett problem som är helt nytt för mig och behöver tips på lösningar.
På tisdag skulle jag åkt på återbesök med min halta häst till veterinären men efter kvällens lastningsprov så får jag boka om tiden då jag inte har medhjälpare att tillgå.
Jag har två hästar. Den ena är bredåkare man kan tänka sig att åka smalt om brorsan är med. När jag lastar ur henne så öppnar jag gardinen bak, lossar griumskaftet, hon vänder, jag går runt och knäpper fast grimskaftet, fäller ner lämmen, plockar av bommen och hon går ur. Funkar utmärkt och är mycket smidigt. Hennes mor fungerade likadant. Glad i hågen fick jag så in brorsan i släpet ikväll, lyckades stänga (jag har aldrig lastat honom själv förr) och allt såg bra ut. När han skulle ut gjorde jag som vanligt men där någonstans sket det sig. Helt plötsligt står jag med en häst som tänker hoppa ut :crazy:. Efter mycket knövel fick jag honom så lugn så jag kunde fälla ner lämmen, fick honom åter så lugn så jag kunde få loss bommen på ena sidan och skjuta den åt sidan varpå han sprang ur släpet. Hästen är hel, jag är hel men helt ärligt är det mer tur än skicklighet.
Nu har jag funderat ett par timmar och inser att jag har tre möjligheter.
1. Lära honom att stå lugnt när han vänt.
2. Alltid köra smalt (opraktikst att behöva släpa ur och i väggen).
3. Komma på en annan metod för urlastning.
Det är nummer tre jag tänkte ni kunde hjälpa mig med. Hur gör man när man lastar ur bredåkare och är själv? Alla metoder jag kommer på känns mycket farligare än den jag alltid använt.

Kan du ha en longerlina fast i honom och ta med dig runt och öppna i bak. Håll emot i linan så hästen inte vänder sig innan du öppnat?
 
Finns väl alltid folk på en klinik? besökare som själva är på parkeringen, i väntrummet eller vad som. Be om två minuter av någons tid är inte farligt :)
 
Är han inte redan på väg ut när du fällt ner så gå fram och be honom backa ut?

Jag har ju linan dels även för att inte få en lös häst, dvs slänger hon sej ut så håller jag fortfarande i något. (Nu går hon försiktigt men man vet aldrig)
Pratar du om märra som funkar utmärkt att både lasta och lasta ur? Henne har jag inget behov av hjälp med. De t är valacken som är problemet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 970
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 093
Senast: Cambrie
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 412
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp