Hur låta hunden sova?

gul_zebra

Trådstartare
Mamma skaffade hund i somras, en sk "dvärg"pudel (som snart ligger i storlek som storpudel... :rofl: ) som nu är ca 7 månader gammal. Problemet nu är att han inte får sova ordentligt.

Förut sov äldsta syrran i soffan i vardagsrummet med honom för att han var för liten för att gå i trappor. Gick jag ner mitt i natten då så märkte han ingenting utan sov snällt vidare. Numera blir han störd och kliver upp och ska följa efter en istället (han sover nu var han vill, oftast i mammas säng och har då ingen "valpvakt" hos sig längre). De andra vill att jag ska anpassa mig efter honom och helt enkelt låta bli att gå ner och äta mitt i natten, vilket jag mer än gärna skulle göra men jag kan inte det förrän i typ januari, om jag har tur. Men lilla Elvis ska ju inte behöva vänta tills i januari för att få sova ordentligt... :crazy:

Så - jag söker därför en lösning som gör att han får sova ostört utan att jag får stanna på rummet.
Jag har själv funderat lite på om man kan sätta för en grind till vardagsrummet så får han vara där på nätterna, men jag har ingen koll på om det vore bra eller dåligt. Han skulle ju märka då att jag går ner, men när han inte kan komma och kolla så kanske han går och lägger sig igen..?

Slänger in en abnormt ful planlösning så ser ni vad vi har att använda..

Bottenvåningen
nedreplan.jpg

1: Vardagsrum
2: Badrum
3: Köket
4: Kapprum
5: Förråd
6: Trappa upp med förråd under

Andra våningen
vreplan.jpg

7: Mammas "sovrum" - ingen vägg eller nånting
8: Yngsta syrrans rum
9: Äldsta syrrans rum
10: Toa
11: Mitt rum
12: Trappa ner

Mitt rum kan han inte vara i iom att jag sitter vaken, samt har en massa smådjur som han gärna leker med istället för att sova då.
Äldsta syrran sitter också vaken på nätterna.
Yngsta syrran kan inte ha honom i rummet för att hon blir störd när hon ska sova.
Tror inte att varken han eller vi andra vill att han stängs in på toa eller i nåt förråd heller för den delen :angel: :D Så vad göra? Finns det kanske någon annan som haft problem med en hund som inte får sova ordentligt, hur har ni löst det?
 
Sv: Hur låta hunden sova?

Tar och väger upp de fula planlösningsbilderna med ett par bilder på stackarn som inte får sova längre :p

80123_1179692696_orig_SE.jpg


elvis8_orig_SE.jpg
 
Sv: Hur låta hunden sova?

Jag förstår inte problemet (annat än att jag som mamma reagerar på att ungdomar sitter uppe på nätterna och äter på helt galna tider). Vad gör det om hunden vaknar när någon går förbi? Ignorera jycken så ids han snart inte lyfta ändan ur sängen när folk knallar runt på nätterna. Fortsätter han så är han väl inte tröttare än så.
 
Sv: Hur låta hunden sova?

Jag förstår inte problemet (annat än att jag som mamma reagerar på att ungdomar sitter uppe på nätterna och äter på helt galna tider). Vad gör det om hunden vaknar när någon går förbi? Ignorera jycken så ids han snart inte lyfta ändan ur sängen när folk knallar runt på nätterna. Fortsätter han så är han väl inte tröttare än så.

Instämmer.
 
Sv: Hur låta hunden sova?

Jag kan ingenting om hundar så jag tänker inte säga emot där. Dock ser man på honom att han verkligen är skittrött och man märker annars att även om han sover som en stock så är han skitsnabb med att bli klarvaken om man väcker honom för att gå ut och kvällspinka tex. Har testat gå och lägga honom i annat rum så han får fortsätta sova och han lägger sig för att sova direkt, men så fort han märker att man inte är kvar så kommer han knallande. Ignorerar man honom (vilket jag alltid gör, ja) så sitter han och stirrar och gäspar som en halv idiot, tills han ligger stendöd på golvet - tills man råkar låta lite och han vaknar igen. Han är en sån där som vill hålla koll på sin flock har jag fått det förklarat för mig.

De som gnäller om det är mamma och äldsta syrran, som säger att han kan få diverse problem med psyket av att aldrig få sova ut ordentligt. Sen om det stämmer eller inte vet jag inget om, det enda jag vet är att det måste vara väldigt frustrerande att inte få sova i lugn och ro.

(Och jadå, även min mamma reagerar över att man sitter vaken på nätterna, men jag är ingen random ungdom som håller på så med flit heller utan har både en sömnstörning och NPF som orsakar det - därför kan jag inte låta bli hur gärna jag än vill förrän i januari om jag har tur ;))
 
Sv: Hur låta hunden sova?

klart att hunden vill vara med familjen och det är hundens uppgift att vakta sin flock=familj
sedan tror jag att han får ut sin sömn på dagarna då kanske ni är i skolan och på jobbet.

min tanke
 
Sv: Hur låta hunden sova?

Ok. Så det lär inte dyka upp några problem med psyket för att en del av nattsömnen går förlorad alltså?
Sömn på dagarna får han ja :)
 
Sv: Hur låta hunden sova?

hundar fungerar så att vilar flocken så vilar de,är ngn i flocken uppe så knallar de också runt-det kan ju hända något spännande..

Tro mig,de flesa hundar sover -för mycket-och gör för lite av mening!
 
Sv: Hur låta hunden sova?

Mina hundar har alltid legat i sängen hos mig. T.o.m min siste store schäfer låg alltid vid mina fötter. Nackdelen var att man fick byta lakan minst varje vecka, men det gjorde jag så gärna. Blev klassad som idiot av en del, men vadå, det har varit som mina älskade barn. Bebisar som spyr och skiter i sängen då? Det har i alla fall aldrig mina hundar gjort.
 
Sv: Hur låta hunden sova?

Min 7 månaders welsh springer sover i sonens rum därför att katten sover i vårt rum och det går inte att ha dom ihop på natten.
Min son är också vaken på nätterna eller lägger sig i allafall väldigt sent.
Valpen störs inte, hon är van att datorn är på och att han går till köket, toan etc.
Hon behöver inte följa efter och säger inget när han går.
Skulle det däremot ske på dagen att man lämnar henne i ett rum och går iväg skulle hon säga till.

Detta har hon vant sig med redan från början och hon sover som en stock från 22.00 till 7.00-8.00 nästa morgon.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 890
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 302
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 291
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Halloj, har lite funderingar som jag skulle vilja utbyta. Har en berner sennen valp hemma på 11 veckor, haft hund innan med diverse...
Svar
18
· Visningar
2 232
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp