Hur låter våra vilda djur?

hier

Trådstartare
Igår var jag ute och red i beckmörka skogen. Hörde något som lät som en katt, men ändå inte. Det var inget skall som hos ett rådjur, utan lite mer ettrigt och rytmiskt, på något sätt. Räv? Grävling? Det kan inte ha varit en fågel, det lät inte ens i närheten av en skata eller liknande. Det prasslades precis bredvid oss, kvistar knäcktes, jag började bli nervös och tänkte att nu kommer grådvärgarna :angel:

Hästen brydde sig inte som tur var utan lunkade på som om det regnade, men jag satte på lite musik för att göra väsen av oss. Men jag var spänd hela ridturen och tyckte att det var rätt otäckt i mörkret utan att se vad som fanns omkring oss.

För ett par år sedan blev jag också rejält skrämd under en sen kvällspromenad då jag hörde ett högt, mörkt och dånande morr/gurglande inifrån skogen. Det var INTE en hund, och av ljudet att döma var det ett djur med stora lungor. Jag har fortfarande ingen aning om vad det var, men min gissning är vildsvin, då jag bor i södra Sthlm där det kryllar av dem. I värsta fall kan det i och för sig ha varit den vilsna björnen som just det året hade virrat sig ner till Sthlmsområdet, men det känns långsökt.

Jag vet att jag är störtlöjlig som är så skraj för vilda djur, men just vildsvin är min mardröm. Och älgkor :nailbiting: Jag försöker hitta något ställe på nätet där man kan lyssna på ljudfiler på vilka olika läten våra svenska djur har, men har gått bet. Framförallt har jag inte hittat något ljudklipp som ens är i närheten av djuret som skrämde mig på den där promenaden. Eller påhälsningen i skogen igår.

Någon som har några tips på var jag kan leta?
 
Gurglandet skulle kunna vara dovhjort som håller harem. Jag har en utanför huset just nu och de håller på hela november i princip.
 
youtube är nog bäst ändå.
Sök på engelska så får du nog mer träffar :) En snabb sökning på badger sound gav denna:

fox sound gav denna:

Sedan låter ju illrar (och andra mårddjur) speciellt, rätt rytmiskt.
 
youtube är nog bäst ändå.
Sök på engelska så får du nog mer träffar :) En snabb sökning på badger sound gav denna:

fox sound gav denna:

Sedan låter ju illrar (och andra mårddjur) speciellt, rätt rytmiskt.

Att jag inte tänkte på youtube :bow: Både illern och räven påminner väldigt mycket om det jag hörde! Mest lät det som ljudet när rävarna lekte/slogs i klippet.
Ljudet från promenaden var också väldigt likt grävlingens, dock var det jag hörde markant mörkare och "luftigare" i tonen, men det kan ju varieras lite. Lät inte riktigt så skräckinjagande som när jag stod där och stirrade in i mörkret, men det kändes nog som ett större djur just då :D Och ljudet i sig var ändå rätt otäckt :crazy:
 
Ja rävar kan ju låta lite hur som helst. Och grävlingarna också. Men oftast obehagligt ;) Vi hade två grävlingar som flörtade/bråkade utanför lägenheten där vi bodde. Jäklar vad skraj jag blev första gången jag hörde dem. De låter extra läskigt när de galopperar fram på asfalt, ljudet från klorna som slog i marken var väldigt speciellt. (Även om det var kul och häftigt att få se dem såpass nära)

Förstår att det var läbbigt i skogen, jag (som är larvigt mörkrädd) fick ståpäls på armarna bara av att läsa om det ;)
 
Jag hittade något som heter Viltappen nu, verkar vara gjord av Jägareförbundet :) Och ljudfilen på grävling i den är identisk med det som skrämde mig på promenaden. Då var det mysteriet löst. Otäcka djur!

Olika mårddjur i appen låter mest likt det jag hörde igår. Fanns bara skogsmård att lyssna på, men det var någorlunda.
 
Sorry men jag kan inte låte bli:

:rofl:

Okej, jag har fastnat totalt på Viltappen. Jag hade ingen aning om att rävar äter rådjur, t ex. Trodde de var alldeles för små för det, ja förutom att ta ett och annat kid. Dovjortens brunstvrål (vilket fantastiskt ord :D) har jag lyssnat på nu, likaså kronhjortens, som om möjligt låter ännu mer märkligt. Så nu är min kvällsunderhållning fixad ;)
 
Jag älskar rävarnas ljud! Det är så vackert! Hade en del där jag bodde förut och det lät härligt att höra dem, både de vuxna och de små!:love::love:


Det lät som om illrarna skrattade :D
 
sen har du kattuggla också som låter
Ja jösses vad de låter! Det är ett vildare liv hemma hos mig på kvällarna, jag förstår att folk var rädda för mörkrets makter förr i tiden. :eek:

kattuggla1.jpg


:love:
 
sen har du kattuggla också som låter
Jag tror jag har nån uggla hemma, låter som om att nån ska dö nästan... Får ibland sätta på musik när jag är ute och promenerar i mörkret, bor på landet utan lampor och glömt köpa batteri till pannlampan samt är sjukt mörkrädd...
 
Jag tror jag har nån uggla hemma, låter som om att nån ska dö nästan... Får ibland sätta på musik när jag är ute och promenerar i mörkret, bor på landet utan lampor och glömt köpa batteri till pannlampan samt är sjukt mörkrädd...
Tornugglan låter hemskt
 
Jag hittade ingen uggla i Viltappen, bara fåglar man gärna jagar, typ fasan osv. Owl sound på youtube är bara det där fridfulla hoandet. Hur låter en tornuggla på ett ungefär?

Funderar vidare på varför dessa små djur låter så otäckt? Försvar? Jag bör ju rimligtvis inte vara rädd för uttrar, mårdar, rävar och grävlingar när jag rider. Fast grävlingar kan väl bitas om man kommer för nära? Att hästen jag rider inte bryr sig nämnvärt är inte så konstigt då hon går på lösdrift dygnet runt och säkerligen hela tiden hör dem nattetid. Om hennes flyktinstinkt inte sätter in så kanske inte min borde heller? :D
 
Hörde också ett konstigt ljud när jag var ute och red i mörkret för några veckor sedan. Och djuret följde efter oss inne i skogen längs med ridstigen. När jag kom hem letade jag på youtube och hittade att det var ett lodjur! Vet ju att vi har mycket lodjur runtomkring, men jag trodde ju de var jätteskygga, så jag kunde aldrig tänka mig att de skulle smyga efter mig och hästen...
 
Första gången jag hörde en tornuggla var jag säker på att det var en kvinna som höll på att bli misshandlad till döds...
Men efter ett antal upprepningar av "dödsångest-skriet" så förstod jag att det måste vara något djur.
 
Första gången jag hörde en tornuggla var jag säker på att det var en kvinna som höll på att bli misshandlad till döds...
Men efter ett antal upprepningar av "dödsångest-skriet" så förstod jag att det måste vara något djur.
Tornugglor är väl extremt sällsynta i Sverige? Något tiotal par i sydligaste ändan av Sverige eller så.
 
Hörde också ett konstigt ljud när jag var ute och red i mörkret för några veckor sedan. Och djuret följde efter oss inne i skogen längs med ridstigen. När jag kom hem letade jag på youtube och hittade att det var ett lodjur! Vet ju att vi har mycket lodjur runtomkring, men jag trodde ju de var jätteskygga, så jag kunde aldrig tänka mig att de skulle smyga efter mig och hästen...

Mamma mia! :nailbiting: Blev inte hästen rädd?
Och tornugglan lät ju som ett monster ur en fantasysaga..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp