Hur leriga hagar får man ha?

Sjöbotten, inga träd som förgrenar sig under marken, lågt liggade med dålig avrinning... en del underlag är skitsvåra att hålla efter även om det är större hagar. Men då får man ha rotationsschema, och börja hårdgöra med duk / armering och grus.

Jag hade häst på en lösdrift ett tag, och även där blev det lerigt i perioder. Stor fin lösdrift med delar i skog, så det fanns alltid torra platser i hagen. Men kring utsläpp/insläpp och vattnet tog det inte lång tid för leran att komma, och det blev djupt snabbt. Att bara hälla på grus funkar inte på sån mark.
Nej så är det ju, det ska vara dränerat men det märks inte. Jag tror som helt okunnig att man faktiskt måste ta bort översta lagret, lägga duk och bygga på igen med div material. Men det är jag det. Längst bort är det träd, och där är det aningen bättre men 80 procent av hagen är det djup och hård lera. Men extrema hålor som gör det livsfarligt när det fryser... i normala fall brukar det ju bli bättre när det fryser men här känns det bara livsfarligt
 
Har en bekant vars häst jag rider ibland. Hon står uppstallad hos en ridinstrukör som hur ut stallplatser.

Brukar själv ta in hästen och göra i ordning den. Visste att det var leriga hagar men detta är nog bland det värsta jag sett.

Vinterhagarna är förvisso bra i storlek men när det regnat är det säkert minst 40 cm lerjord. Då de inte kan mocka dessa hagar stinker de av gammal gödsel, mina kläder luktar superilla varje gång jag varit där. Händerna stinker trots dusch och handtvätt.

I vintras var det så lerigt att ena hagen såg ut att ”rinna ut”, de mindre var leriga långt upp under magen. Nu snackar vi inte vanlig lera man enkelt kan spola bort och kommer efter lek utan hästar som bara gått in i hagen och stått still hela dagen på minst leriga fläcken.

Tydligen har de försökt dränera i omgångar men inte lyckats då det är gammal sjöbotten. Fryser det på känns det förenat med livsfara att släppa hästar där med tanke på hålorna som blir.

Får man hålla hästar hur lerigt som helst? Finns det någon grundregel? När är det dags att anmäla? Finns det mark som överhuvudtaget inte går att dränera på något sätt?
Anmäl anonymt går utmärkt att göra. Jag stod i ett sådant stall en gång med den typ av mark men flyttade ganska fort, den enda gången det var okej mark var på sommaren när det varit torrt en längre tid men minsta regn så blev det lerigt igen.

Vet inte hur man ska lösa det på men det är ju inte bra att ha hästarna i sådana hagar, inte trevligt för någon.
 
Nej, de är inte så små. Men som sagt det sägs att det är gammal sjöbotten. Grusa har testats flertal gånger men det har inte funkat mer än ett par dagar
Att bara lägga på grus funkar sällan, som jag skrev behöver man oftast "ordna marken och grusa". Ordna marken går att göra på olika sätt, men bäst är att gräva bort jorden, lägga markduk, markarmering, stort grus och sedan vanligt grus. Det är kostsamt och tidskrävande men ett måste om hagarna är extremt leriga och man inte ha kan ha hästarna någon annanstans.
 
Att bara lägga på grus funkar sällan, som jag skrev behöver man oftast "ordna marken och grusa". Ordna marken går att göra på olika sätt, men bäst är att gräva bort jorden, lägga markduk, markarmering, stort grus och sedan vanligt grus. Det är kostsamt och tidskrävande men ett måste om hagarna är extremt leriga och man inte ha kan ha hästarna någon annanstans.
Ja jag förstår ju det, kostar säkert multum dock.
 
Ja jag förstår ju det, kostar säkert multum dock.
Det ÄR dyrt med häst. Har man inte råd att ge hästarna ett drägligt liv och tillgodose så banala behov så ska man inte ha häst/verksamhet 😕 Det låter hårt, men att ha häst är ingen självklarhet och ska aldrig gå ut över hästen
 
Det ÄR dyrt med häst. Har man inte råd att ge hästarna ett drägligt liv och tillgodose så banala behov så ska man inte ha häst/verksamhet 😕 Det låter hårt, men att ha häst är ingen självklarhet och ska aldrig gå ut över hästen
Jag vet ju det, och det är ju inte mina marker eller mina hästar det gäller heller.
 
Att börja med att anmäla tycker inte jag låter så genomtänkt. Varför inte börja med att din kompis som äger hästen pratar med stallägaren och frågar vilka olika alternativ som kan tänkas? Föreslå en höjning av uppstallningsavgiften så att det finns ekonomi i att göra åtgärder i hagarna? Hitta alternativ för att rotera vilka hagar som används och när? Det är ju inte så att stallägare försöker skapa så leriga hagar som möjligt för att det är så kul..... Tvärtom, som stallägare försöker man ofta slå knut på sig själv för att komma på bra lösningar. Dialog och samtal är oftast en betydligt mer effektiv och framkomligare väg än anmälningar.
 
Att börja med att anmäla tycker inte jag låter så genomtänkt. Varför inte börja med att din kompis som äger hästen pratar med stallägaren och frågar vilka olika alternativ som kan tänkas? Föreslå en höjning av uppstallningsavgiften så att det finns ekonomi i att göra åtgärder i hagarna? Hitta alternativ för att rotera vilka hagar som används och när? Det är ju inte så att stallägare försöker skapa så leriga hagar som möjligt för att det är så kul..... Tvärtom, som stallägare försöker man ofta slå knut på sig själv för att komma på bra lösningar. Dialog och samtal är oftast en betydligt mer effektiv och framkomligare väg än anmälningar.
Hon har försökt såklart, annars hade jag givetvis inte skapat denna tråden.
 
Att börja med att anmäla tycker inte jag låter så genomtänkt. Varför inte börja med att din kompis som äger hästen pratar med stallägaren och frågar vilka olika alternativ som kan tänkas? Föreslå en höjning av uppstallningsavgiften så att det finns ekonomi i att göra åtgärder i hagarna? Hitta alternativ för att rotera vilka hagar som används och när? Det är ju inte så att stallägare försöker skapa så leriga hagar som möjligt för att det är så kul..... Tvärtom, som stallägare försöker man ofta slå knut på sig själv för att komma på bra lösningar. Dialog och samtal är oftast en betydligt mer effektiv och framkomligare väg än anmälningar.
Ja, och hittar man inte en lösning genom dialog så får man faktiskt flytta sin häst. Som ägare har man ju också ett ansvar för sin häst och om man flyttar in i ett stall utan grusade hagar så kan man ju inte förvänta sig att få det utan extra kostnader.
 
Bregen och Wilfa: Sant men det var inte riktigt det tråden handlade om utan att jag ville veta hur leriga och skitiga hagar får vara. Resten är liksom inte mitt bord.
 
Det ÄR dyrt med häst. Har man inte råd att ge hästarna ett drägligt liv och tillgodose så banala behov så ska man inte ha häst/verksamhet 😕 Det låter hårt, men att ha häst är ingen självklarhet och ska aldrig gå ut över hästen
Eller så får man ha fler hagar och byta emellan så marken får vila. Man behöver inte lägga multum på det, men man måste lösa det på något sätt ;)
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan har ni några tips vad man kan göra åt en hage som blir väldigt isig och lerig? Våran hage är en gammal åker och på ngt sätt så blir...
Svar
1
· Visningar
810
Senast: Opartisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp