Bukefalos 28 år!

Hur lever man med sina privilegier?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag har precis suttit uppe alldeles för sent för att se klart dokumentären Human som sändes på SVT 2 i kväll, och känner att jag inte riktigt kan gå och lägga mig med alla de här tankarna snurrandes i huvudet. Jag reserverar mig för att min text kan bli rörig, lång och överdrivet känslosam emellanåt. Jag antar att man kan säga att den är skriven lite grann i affekt.

Sällan, kanske aldrig, har jag blivit så påverkad av en film som jag blev av Human. När den var slut satt jag alldeles mållös i soffan, medan själen bubblade över av ilska och sorg över hur fruktansvärt mycket lidande och orättvisa det finns i vår värld. Hur många människor det finns som lider, och ständigt får sitt lidande påspätt av omvärlden. Hur många människor det finns som sliter som djur, utan att någonsin uppnå en värdig livsstil. Hur många människor det finns som kämpar mot krafter som ingen någonsin borde behöva kämpa mot.

Och jag känner mig så vansinnigt maktlös, betydelselös, löjlig. Jag kan inte begripa hur jag någonsin ska kunna göra någonting som hjälper den här världen, överhuvudtaget. Jag förstår inte hur jag ska bära mig åt för att hjälpa. Jag skäms för mitt priviligierade liv, för att jag har så mycket saker som jag inte behöver, för att jag så sent som förra veckan låg på golvet och grät på grund av lite magsjuka, för att mitt största problem idag var hur jag skulle hinna rida innan ridhuset blev upptaget p.g.a träningar.

Och jag vet att det är fel att skämmas, att det inte tjänar någonting till, att det snarare gör saken värre. Jag vet att det inte är mitt fel, eller någon individs fel för den delen. Jag vet att ingen kan göra allt. Men ändå. Vad kan jag göra? Hur kan jag leva och njuta av alla de värdefulla men samtidigt ofta fullständigt värdelösa saker jag har i mitt liv, när jag vet att det finns så många andra som behöver så mycket mer?

Jag försöker att vara en god medmänniska. Hjälpa till där jag orkar och kan. Ge pengar till välgörenhet när jag har möjlighet. Våga säga till när jag tycker att något är fel. Uppskatta det jag har. Count my blessings. Älska mina nära, och kommunicera det. Men ändå. Denna känsla av fullständig otillräcklighet, hopplöshet. Hur hanterar man den? Hur gör man för att känna att man är värd det liv man lever, med alla de privilegier det innebär? Hur gör man för att känna att man gör tillräckligt i denna värld?

Kan ni inte hjälpa till att plocka ner mig från denna känslostorm med era kloka tankar och formuleringar?
 
Och just det: Om ni läser det här och inte har sett dokumentären - gör det! Som en julklapp till er själv, och till världen. Allt material finns på YouTube i tre delar, det är bara att söka på t.ex. Human documentary.
 
@Mineur: Man försöker vara en så bra människa som möjligt, dag för dag. Skulle vi klä oss i säck och aska gör det inte ett skit för de som har det sämre. Visst är det så att vi rika måste ändra vårt konsumtionsmönster och tillvaro men att slänga ut allt vi har direkt (bokstavligen) är kontraproduktivt.

Jag kanske är lite hård men jag kan känna empati med de som har det sämre utan att ha dåligt samvete för min egen privilegierade tillvaro (för jag är oerhört medveten om att jag har en sådan). Inget blir som sagt bättre för att jag mår dåligt över det. Plus att även jag har rätt att tycka saker är jobbiga och vara arg/ledsen över dem.
 
@Mineur: Man försöker vara en så bra människa som möjligt, dag för dag. Skulle vi klä oss i säck och aska gör det inte ett skit för de som har det sämre. Visst är det så att vi rika måste ändra vårt konsumtionsmönster och tillvaro men att slänga ut allt vi har direkt (bokstavligen) är kontraproduktivt.

Jag kanske är lite hård men jag kan känna empati med de som har det sämre utan att ha dåligt samvete för min egen privilegierade tillvaro (för jag är oerhört medveten om att jag har en sådan). Inget blir som sagt bättre för att jag mår dåligt över det. Plus att även jag har rätt att tycka saker är jobbiga och vara arg/ledsen över dem.
Jo precis, så är det ju, och det är det jag brukar säga till mig själv i vanliga fall. Jag har lugnat ned mig lite idag och börjar kunna se det så igen :D
 
Jag har funderat över detta i många år, från och till. Efter att det verkligen gått in i mig som en verklighet , inte något som man ser på tv, så har min inställning förändrats.
Trots att jag fortfarande kan vilja ha och önska onödiga saker så har väldigt många måsten fallit bort från mitt liv. Även en allvarlig sjukdom bidrog till att göra mig tacksam för varje ny lugn och fridfull dag med mat i magen och människor att älska. Jag bidrar inte så mycket till den övriga världen (förutom fadderbarn) men förstår på daglig basis att jag är privilegierad och försöker leva därefter. Jo, ibland skäms jag över det överflöd jag trots allt lever i men tänker att det är svårt för en enskild individ att förändra, att hela samhället måste förändras. Bortförklaring eller inte, vet inte , men jag är redo för en förändring och skulle inte ta så hårt på att bli av med en hel del materiella fördelar.
 
@Mineur Inte vet jag om detta är särskilt klokt eller hjälpsamt men ja.

För mig blir det höjden av oberättigad självömkan att fråga sig själv hur en ska kunna leva gott när ANDRA i världen lider. Liksom "hur ska jaaag stå ut med andras lidande". Som att det är ett lidande i sig att ha det bra.

Det man kan göra är väl att inse sitt privilegium och vara glad för det.
 
@Mineur Inte vet jag om detta är särskilt klokt eller hjälpsamt men ja.

För mig blir det höjden av oberättigad självömkan att fråga sig själv hur en ska kunna leva gott när ANDRA i världen lider. Liksom "hur ska jaaag stå ut med andras lidande". Som att det är ett lidande i sig att ha det bra.

Det man kan göra är väl att inse sitt privilegium och vara glad för det.
Men det var väl en onödigt hård tolkning? Alltså mittenstycket. Jag läser det mer som Hur i helvete kan jag få ha det så bra bara för att jag råkar vara född till det jag är? Sådana funderingar har jag ofta. Jag läste @Mineur på samma sätt - som ett anfall av förtvivlan över orättvisor. Inte att hon klagade över att andras misär påverkade hennes behagliga tillvaro.
 
Men det var väl en onödigt hård tolkning? Alltså mittenstycket. Jag läser det mer som Hur i helvete kan jag få ha det så bra bara för att jag råkar vara född till det jag är? Sådana funderingar har jag ofta. Jag läste @Mineur på samma sätt - som ett anfall av förtvivlan över orättvisor. Inte att hon klagade över att andras misär påverkade hennes behagliga tillvaro.

Ja jag insåg sen att mitt inlägg lät jädrigt hårt mot @Mineur och det är inte alls min mening. Jag tänker mer generellt kring fenomenet och så som jag brukar tänka när samma tankar dyker upp hos mig själv. För det har det gjort.
 
Ja jag insåg sen att mitt inlägg lät jädrigt hårt mot @Mineur och det är inte alls min mening. Jag tänker mer generellt kring fenomenet och så som jag brukar tänka när samma tankar dyker upp hos mig själv. För det har det gjort.
Fast då tycker jag att du ska omtolka ditt fördömande av dig själv också. Om man reflekterar behöver det inte betyda att man inte vill ha sitt behagliga liv stört.

M v h ligger i badkaret och läser Fittjadomen :grin:
 
Det som i alla fall hjälper för mig är att göra så många medvetna val som möjligt.
Medvetna val när det gäller konsumtion av prylar/kläder/möbler. Medvetna val av kost och vilken mat som köps hem. Medvetna val när det gäller transport i vardagen samt resmål under lediga stunder.

Helt enkelt försöka påverka omvärlden så lite negativt som möjligt. Det är åtminstone bättre än inget.

(och ja, såklart, även hålla sig uppdaterad om hur det ser ut i världen, våga ta diskussioner när sådana dyker upp, försöka påverka de som har makt att förändra mer än vad en själv har osv..)
 
Fast då tycker jag att du ska omtolka ditt fördömande av dig själv också. Om man reflekterar behöver det inte betyda att man inte vill ha sitt behagliga liv stört.

Jag har inte skrivit att man får sitt behagliga liv förstört för att man reflekterar.

Det jag menade var att just vinklingen "hur ska JAG leva med MITT privilegium" är helt knäpp för mig eftersom det blir en vinkling mot hur jag själv ska hantera att jag har det så bra. För mig blir det jättekonstigt att fundera över hur man själv ska lyckas hantera sitt goda liv när andra kämpar för att överleva.

Jag har själv funderat i de banorna men jag tryckte helt enkelt bort just de tankarna för att jag tycker det känns helt barockt att ens fundera över det. Sen tänker jag ju självklart på hur andra har det och reflekterar över mitt eget privilegium men det kan man göra utan att fundera över hur man ska hantera det tycker jag.
 
Jag har inte skrivit att man får sitt behagliga liv förstört för att man reflekterar.

Det jag menade var att just vinklingen "hur ska JAG leva med MITT privilegium" är helt knäpp för mig eftersom det blir en vinkling mot hur jag själv ska hantera att jag har det så bra. För mig blir det jättekonstigt att fundera över hur man själv ska lyckas hantera sitt goda liv när andra kämpar för att överleva.

Jag har själv funderat i de banorna men jag tryckte helt enkelt bort just de tankarna för att jag tycker det känns helt barockt att ens fundera över det. Sen tänker jag ju självklart på hur andra har det och reflekterar över mitt eget privilegium men det kan man göra utan att fundera över hur man ska hantera det tycker jag.
Jag ser det mer som Hur ska jag orka se världssmärtan utan att gå under. Tage, eller om det nu var Hasse, hade ett himla fint resonemang om det, jag googlar efter det ibland men har inte hittat det.
 
Jag ser det mer som Hur ska jag orka se världssmärtan utan att gå under. Tage, eller om det nu var Hasse, hade ett himla fint resonemang om det, jag googlar efter det ibland men har inte hittat det.

Jo jag förstår det men det är just det jag vänder mig emot. Hur ska jag orka se världssmärtan. Jag upplever den inte ens. Det är just det som för mig är helt snedvridet.
 
Jag ser det mer som Hur ska jag orka se världssmärtan utan att gå under. Tage, eller om det nu var Hasse, hade ett himla fint resonemang om det, jag googlar efter det ibland men har inte hittat det.

Åh, då tänker jag på detta:

Det kan vara tungt, men man måste försöka. Om man ger upp och drunknar i sorgen så ökar man världens elände.


...och lite så försöker jag resonera. Man kan göra så gott man kan, och man ska vara så snäll man kan.
Inget blir bättre av att lägga sig ner och gråta, även om man kan behöva göra det också ibland.
 
Jo jag förstår det men det är just det jag vänder mig emot. Hur ska jag orka se världssmärtan. Jag upplever den inte ens. Det är just det som för mig är helt snedvridet.

Jag kan bli helt matt av elände. En artikel om Kongo, eller nyheterna fel dag och jag tycker allt känns hopplöst. Becksvart. Jag orkar inte se det. Japp, ego men det blir för mycket. Jag tar in det rakt av, mitt eländesfilter är alldeles för tunt ibland. Jag orkar inte se. Just då.
 
Jag tycker att man ska vara oerhört glad och lycklig över sitt privilegierade liv, men att man samtidigt ska vara ödmjuk inför det faktum att man lever ett sådant liv. Man ska vara glad över att världen i mångt och mycket blir en allt bättre plats att leva på: Allt färre dör i svält, barnadödligheten minskar, medellivslängden ökar, andelen människor som lever i absolut fattigdom minskar, osv.

Men man ska också fundera över vad man själv kan göra för att snabba på den positiva utvecklingen. Men man bör också vara medveten om att klyftorna mellan rika och fattiga ökar (trots att välfärden ökar) och fundera över vad man kan göra åt det. Med privilegium kommer också makt och ansvar - och att reflektera över vad jag som privilegierad bör bidra med till de som har det sämre ställt är rimligt att göra.
 
Jag kan bli helt matt av elände. En artikel om Kongo, eller nyheterna fel dag och jag tycker allt känns hopplöst. Becksvart. Jag orkar inte se det. Japp, ego men det blir för mycket. Jag tar in det rakt av, mitt eländesfilter är alldeles för tunt ibland. Jag orkar inte se. Just då.

Jo men det kan väl jag också, annars är man väl helt avtrubbad. Det är inte så att jag är helt kall och bara tänker "jaja jag slipper ju uppleva det så det är inte min sak".

Ibland orkar inte jag heller se och då bara ger jag upp. Ibland får jag tvinga mig själv att se för jag tänker att det är det minsta jag kan göra när andra upplever. Ibland orkar jag inte med det heller.

Men då tänker jag att ja, det är ju inte mig det är synd om i den här frågan ändå. Jag är så privilegierad att jag kan välja att inte se. Andra kan inte välja någonting för de är mitt i det hela och upplever det live. Det är det jag försöker fara efter här.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 192
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
406
Senast: Hellhound
·
Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 575
Senast: kubikmeter
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 844
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp