hur lever muslimer egentligen?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har insett att jag vet alldeles för lite om hur människor från andra kulturer och religioner lever. Jag vet hur man lever när man är en synnerligen otroende ameo i smålandet :p, men utöver det är min kunskapsbas synnerligen snäv...

Det jag främst funderar över är kvinnor som täcker huvudet på olika sätt. Jag vet inte ens om det bara är muslimska kvinnor som gör så?? :o Men för att förenkla så kallar jag dem för muslimska kvinnor rakt över.

Igår fick jag möjlighet att ställa en fråga till en muslimsk tjej, som jag länge funderat över (hon läser samma program som jag på universitetet, fast på distans - vi ses ibland men jag känner henne inte alls). Hon har alltid haft "någonting" baktill under sin huvudduk, så det nästan ser ut som att det sitter en skalle till bakom huvudet och jag har varit så nyfiken på om det är en så stor tofs hon har O_o eller hur man fyller ut och varför.
Svaret jag fick var typ att det är en modedetalj som hon tycker är snygg och att det är nån form av utfyllnad och "vår lilla hemlighet". Problemet är att hennes svar har gett mig ännu fler frågeställningar och följdfrågor...
Så nu radar jag upp ett gäng frågor och funderingar om muslimska kvinnors leverne och hoppas på att det finns några allmänbildade bukefalister (som kanske är muslimska kvinnor själva :idea: ) som kan ge mig lite bra svar och stilla min nyfikenhet! (och ja, jag vädrar väl lite fördomar också - fördomar som jag har just för att jag inte vet hur det fungerar!)

Var/hur sprids modet som vänder sig till de muslimska kvinnorna? Det är ju helt uppenbart ett annat mode än det som de flesta svenskar följer (mer eller mindre)
Finns det någonstans (typ nån sida på nätet) där man kan få se hur det ser ut på riktigt när de fyller ut under huvudduken så som jag beskrev ovan?

När tar kvinnorna av sig sina huvudbeklädnader och vilka "får" se dem utan? Går de påklädda inomhus hemma med familjen också, eller är det bara när de går utanför dörren de täcker sina huvud?

Är det så att muslimska män bryr sig mindre om utseende än "andra män", med tanke på att de (väl?) inte "får" se kvinnorna otäckta förrän de lever till sammans? Eller är det så att min fördom stämmer, att de flesta äktenskap ändå är arrangerade?

Vad är det som gör att vissa av kvinnorna lever med täckt huvud medan andra går barhuvade?
Och hur ser de täckta kvinnorna generellt på barhuvade kvinnor - om de kommer från den egna kulturen eller från andra kulturer?

Och till sist - när jag gick i skolan fick vi nog faktiskt bara lära oss om religioner väldigt teoretiskt, nästan inget om hur man lever i de länder där religionerna ifråga dominerar. Jag gick i skolan när de arbetsinvandrade grekernas barn dök upp här och var i klasserna, en och annan turk fnns nog också men i övrigt väldigt få ickesvenskar i skolan.
Har skolorna idag blivit bättre på att lära ut hur det fungerar hos andra eller är det fortfarande locket på och för lite kunskap?
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Hur muslimer lever är ju enormt svårt att svara på, det är nog mer regionala skillnader än religiösa. Muslimer finns ju i många många länder och lever på olika sätt.

Gällande mode så sprids det nog på ungefär samma sätt som "västerlänskt" mode. Inte sällan har de snygga kläder inunder, för att inte tala om sexiga underkläder, i ett par butiker som riktar sig till invandrare så har jag hittat de porrigaste trosorna jag sett utanför andra långgatan.(gata i Göteborg med sexshoppar)...
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

ja?

Det finns ju vissa traditioner som är ganska gemensamma inom ganska stora befolkningsgrupper. Nu gäller mina funderingar lite mer generellt de kvinnor som täcker sina huvud och jag är ganska övertygad om att det finns en del gemensamma drag även om det självklart finns skillnader också!
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Som sagt går det ju inte riktigt att generalisera över en så stor grupp människor. Vad gäller om männen bryr sig om utseende eller så skulle jag nog tro att muslimska män i genomsnitt bryr sig om det lika mycket som andra. Har ingen större anledning att tro annat. Sedan är ju tyvärr en del unga muslimska män utsatta för "tvångsäktenskap" också och då lär det nog inte spela någon roll om man bryr sig om utseendet eller inte.

Kommer dock ihåg en dokumentär som tog upp lite om just detta och i vissa muslimska kulturer så lägger kvinnorna väldigt mycket energi (och pengar) på att framhäva de attribut som syns tex. ögon eller händer. Bland de med pengar lades det även ner pengar på estetisk plastikkirurgi. Näsan var rätt poppis att operera, precis som bland kvinnor i en del andra kulturer.;) Överlag rätt så likt kvinnor överlag, man framhäver det som går eller "tillåts".
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Vad gäller slöja så är det lika mycket kultur som religion. Och det handlar mycket om bokstavstroende och de som ändå tror, men som inte är bokstavstroende.

De som har slöja har tagit allvar på regeln som säger att människorna ska täcka sina huvuden. Det gäller alltså även för män. Sen har det på vissa ställen gått helt överdrift pga kultur med burka tex. Det är ett sätt att förtrycka kvinnor. Syns dem inte finns de inte och finns de inte behöver man inte ta hänsyn till dem.

Jag vet många muslimer som inte har slöja på dig, men de är inte speciellt troende heller. Många av de jag känner kom från Iran, Irak och Kurdistan på 80- och 90-talen.

Till skillnad från de känner jag ett par ortodoxa judar som använder slöja eller som täcker sitt huvud med en peruk.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Well ... precis som for Kristna som tacker haret finns det de som gor det av tro och de som gor det av kulturella skal.
Det ar en omojlig fraga att svara pa, det finns for manga variabler for att ge ett enhetligt svar.

Jag sag just att fragade om hur modet sprids. Det sprids i den kultur de lever i. I Egypten, till exempel, sprids modet till alla vare sig de ar Kristna eller Muslimer ... Precis som det gar till i Sverige.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

ska jag behöva be om ursäkt för att jag ställer frågor om något jag vet alldeles för lite om??
Måste man hamna i ordvrängeri för att det ställs en fråga som inte har några entydiga svar?

Jag kan säkert nämna några saker som är gemensamma för kristna om jag tänker efter (jag lever inte själv som kristen, eftersom jag inte är troende alls). En av sakerna är att man sällan har huvudet täckt, en annan att många firar jul och påsk.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Fast nu frågar ju inte TS enbart "Hur lever muslimer", utan har en rad andra, mer specifika frågor också. :)

Jag träffar många muslimer i jobbet, och det är väldigt individuellt från familj till familj med hur strikta de är med huvudbonader etc. Vissa tycker det är okej att ta av/justera huvudduken bland folk, vissa vill göra det mer ostört, vissa vägrar (jag är ridlärare så ibland är det svårt att hitta rätt hjälmstorlek när de har mycket hår uppsatt under duken). Jag är ibland nyfiken och frågar om deras kultur, och ja, det finns lika många alternativ som det finns familjer.

Generellt sätt tycker jag att de flesta araber (inte muslimer, för det här hör väl mer ihop med kultur än med religion, fast det smälter kanske samman en del..) som jag har träffat lever i större familjer än vi, är lite mer oorganiserade och högljudda (fast det blir man nog om man har sju-åtta barn), vana att få som de vill (de allra mest spännande bråk jag har haft de senaste åren har varit med arabiska män :p), är inte så noga med tider och givetvis är de som tar sig ända hit ganska rika.

Dock är de flesta jag har träffat inte så annorlunda från vilka andra kulturer som helst personlighetsmässigt, när man väl får upp dem på hästen och bort från deras familj. Folk är folk, liksom.


Anekdot: en tjej från Kuwait försökte övertyga mig om att de har 45 dagar semester per år där, och i flera andra arabiska länder. Vet inte om det var sant :p
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Muslimernar är många och har många olika inriktningar. Men angående kvinnornas slöja är det väl oftast så att den bör tas på då de går ut eller om dom får besök av någon man som inte hör till familjen.

Koranen säger att dom bör täcka huvudet, inte att dom måste. Och det står inget om hur stor schalen ska vara eller om det till och med skulle duga med en hatt som visar håret... Så dom tolkar det olika. Glöm inte att för inte så hemskt länge sedan skulle svenska kvinnor ha något på huvudet då dom visade sig offentligt också och de gifta fick inte ha håret fritt.
 
Senast ändrad:
Sv: hur lever muslimer egentligen?

I vissa av Arablanderna i Mellan Ostern behover inte innevanarna arbeta alls. Kuwait ar rikt och jag betvivlar inte alls att de har 45 dagars semester. I Oman far varje innevanare en "subsidize" fran staten som ar storre an vad en normal larar lon ar i Sverige.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Nej det tycker jag verkligen inte att du ska. Personligen tycker jag inte att dina frågor är det minsta stötande. Det är väl bättre att få kunskap om saker än att gå och undra och kanske skaffa sig fördomar? Min bror är muslim, han konverterade för att få gifta sig med sin flickvän. Hon bär dock inte slöja och är inte heller särskilt religiös så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med dina frågor:(
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

(jag är ridlärare så ibland är det svårt att hitta rätt hjälmstorlek när de har mycket hår uppsatt under duken).
och här påminde du mig om en till fråga jag tänkte ställa - en av mina studie"kamrater" ställde ett gäng frågor om hur det är att rida och det fick mig att fundera på hur vanligt det är att muslimer/arabiska tjejer rider?

De tjejer som har orsakat mina funderingar är huvudsakligen från Irak och jag ser även skillnader mellan dem också, som mellan vilka kvinnor som helst. Det kanske är mer kultur än religion? Jag vet inte och det är därför jag ställer frågor.

Jag vill lära mig mer! det är liksom därför jag frågar, inte för att bli idiotförklarad... :wtf:
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Sorry om jag var snorkig:o Jag kanner mig inte sa lite snorkig just nu sa jag aterkommer nar jag har mer tid. Sorry igen.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Jag sag just att fragade om hur modet sprids. Det sprids i den kultur de lever i. I Egypten, till exempel, sprids modet till alla vare sig de ar Kristna eller Muslimer ... Precis som det gar till i Sverige.
OM man då håller sig till Sverige, där det ändå inte är muslimer (eller araber) som är i majoritet.
Man ser dagligen en massa reklam om kläder och liknande och jag har aldrig sett något som liknar klädreklam för "muslimer/araber". Så jag är liksom nyfiken på hur de finner SIN reklam, SIN spridning av modet.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

OM man då håller sig till Sverige, där det ändå inte är muslimer (eller araber) som är i majoritet.
Man ser dagligen en massa reklam om kläder och liknande och jag har aldrig sett något som liknar klädreklam för "muslimer/araber". Så jag är liksom nyfiken på hur de finner SIN reklam, SIN spridning av modet.
Jag vet inte men skulle gissa på internet och så finns det massor av butiker iaf i storstan med kläder för dem.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Vi har ganska många tjejer från arabvärlden som rider. Väldigt få av dem är mer än nybörjare. Det är generellt sätt viktigare vilken färg hästen har än vad som lärs ut.
De flesta arabiska män tycker att de kan rida jättebra och så vill de ha en stor, snabb häst! De vill _alltid_ ha ett av mina fullblod för att han ser imponerande ut.

Fast nu är ju de jag undervisar snorigt rika så det är absolut inget tvärsnitt av den generella arabiska kulturen :D

(en gång ledde jag en arabisk tjej runt stallplanen två gånger, hon hade redan betalat £89 för en lektion men ville inte rida mer. Jag fick £50 i dricks!! En gång fick jag en iPhone, i oöppnad originalförpackning)

Jag kan berätta historier hela natten om tokiga saker som araber har gjort på mitt jobb, men då skulle jag väl bli kallad för rasist. Och det är jag väl lite: Araber gör mest tokiga saker. Tvåa kommer amerikaner. De flesta svenskar är rätt otrevliga, de flesta japaner är tysta och väldigt vänliga, alla australiensare pratar sjukt nasalt och alla spanjorer är högljudda.
:D
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

Jag vill bara tillägga för Buke att det sista var sarkasm riktad till mig själv och mina fördomar.
Bara så att ingen tror att jag tar mig själv på allvar.
 
Sv: hur lever muslimer egentligen?

och här påminde du mig om en till fråga jag tänkte ställa - en av mina studie"kamrater" ställde ett gäng frågor om hur det är att rida och det fick mig att fundera på hur vanligt det är att muslimer/arabiska tjejer rider?
Jag sålde ju en häst till Saudi och den reds först av en kille (en av de 3000 prinsarna). När han tyckte att han var klar med hästen så var den en tjej som tävlade den i flera år, så nog rider tjejerna där också.
 

Liknande trådar

Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 363
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 086
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp